Redaktør: Studiesiden Mods

Præsident Ahmadinejad påstod, at de fleste mennesker holder den amerikanske regering ansvarlig for terrorangrebene mod USA 11. september 2001.
Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... z0zyEY2kx6
Wa alaikum salam
Jeg erkender at være enig med Ahmedinejad på et punkt:
Præsident Ahmadinejad påstod, at de fleste mennesker holder den amerikanske regering ansvarlig for terrorangrebene mod USA 11. september 2001.
Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... z0zyEY2kx6
I en undersøgelse lavet af New York Times, viste det sig, at hele 84% af den amerikanske befolkning ikke troede på den officielle version af 9/11.
http://www.prisonplanet.com/articles/Oc ... 06poll.htm
"Do you think members of the Bush Administration are telling the truth, are mostly telling the truth but hiding something, or are they mostly lying?
Telling the truth 16%
Hiding something 53%
Mostly lying 28%
Not sure 3%"
Vegard skrev:Undskyld men kan du finde et link der beviser, at amerikanerne mener at deres egen regering stod bag det angreb?
Cabra skrev:Det er mere end andet bare en bevist provokation. Ligesom hans ord om Holocaust. Han er en tosse.
Vegard skrev:De 84 procents klare holdning, som alligevel ikke var de 84% af amerikanernes klare holdning.
Og så Ahmedinejad der påstår at flertallet af amerikanerne støtter has udmelding, som der overhovedet ikke er noget belæg for.
Musliman skrev:Vegard skrev:De 84 procents klare holdning, som alligevel ikke var de 84% af amerikanernes klare holdning.
Og så Ahmedinejad der påstår at flertallet af amerikanerne støtter has udmelding, som der overhovedet ikke er noget belæg for.
84% har ikke tillid til deres regering, ud af disse tror 33% at det var amerikanernes egen skyld... Synes du ikke det er en ret stor procentdel? Tænk hvis 84% af danskerne ikke havde tillid til deres regerings udlægning af årsagen mht. sådan en katastrofal begivenhed, som berører millioner af mennesker.

Abu Saif skrev:33% ud af 84% giver ca 28% af den samletbefolkning
84% har ikke tillid til deres regering, ud af hele befolkningen tror 33% at det var amerikanernes egen skyld... Synes du ikke det er en ret stor procentdel? Tænk hvis 84% af danskerne ikke havde tillid til deres regerings udlægning af årsagen mht. sådan en katastrofal begivenhed, som berører millioner af mennesker.
jo de 33 procent er højt, men som jeg også var inden på før, så er det helt almindeligt i USA. Alle regeringer i USA har altid pga. af det amerikanske system haft store procentdele af modstandere. Slå bare tilslutningen til Obama op eller tilslutningen til hans nye sundhedsreformer.Synes du ikke det er en ret stor procentdel?
Vegard skrev:Jeg er ked af at sige det men der er intet i den undersøgelse, der siger 84 % af befolkning ikke har tillid til deres regering. Der intet spørgsmål, der går på om befolkningen generelt har tillid til deres regering. Det er altså at misbruge en undersøgelse der går på noget helt andet. Se nu hvad der er spurgt om.
Vegard skrev:De bliver spurgt om de tror om regeringen har talt sandt, holdt oplysninger tilbage eller løjet om alt i sagen.
Man kan altså godt have tillid til sin regering selv om den holder oplysninger tilbage i en bestemt sag. Lad mig bare sige, at vores statsminister har masser oplysninger om konkrete sager og om nationen, som han ikke kan eller må oplyse til offentligheden. Sådan har det altid været, men det er da ikke noget der gør, at jeg af den grund har mistillid. Det handler om hvordan han forvalter de oplysninger
Vegard skrev:Desuden er undersøgelsen, kan jeg se fra 2006 og amerikanerne er altså blevet spurgt om en tidligere regering, hvilket de blev for 4 år siden. Ikke fordi jeg mener, at jeg mener det helt ødelægger debatten, men der findes altså nyere undersøgelser. Hvorfor ikke bruge dem?
A recent CNN poll found that the percentage of Americans who blame the Bush administration for the September 11, 2001, attacks on New York and Washington rose from almost a third to almost half over the past four years. This latest poll shows that that figure has again risen exponentially and now stands at well over three quarters of the population.
Vegard skrev:Nu sætter jeg det lidt på en spids, men det jeg synes er lidt til grin med Ahmedinejad, det er at han står og lyver. Det kan godt være at flere folk plejer at overdrive, for at få en pointe igennem. Men han står direkte og siger, noget som er usandt, hvilket er noget helt andet. ikke nok med det, han gør det som repræsentant for et religiøst ledet land og for det ikke skal være løgn, så gjorde han det endda mens han havde koranen med oppe på talerstolen. Utroligt synes jeg
- Sandheden kan ikke brændes, sagde han, mens han holdt en kopi af koranen i hånden.
Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... z101SoOvGb
Har du tillid til en du holder kær (fx en af dine forældre), hvis han holder noget relevant for dig, skjult?
Der er heller intet i undersøgelsen, der siger at de 54% blot mener at det er mindre-nødvendige detajler som bliver holdt skjult af regeringen. Det ikke for at ligge ord i munden på dig, men du får det til at lyde sådan i mine øjne.
Du kan slet ikke sammenligne det på den måde. Vi snakker om en begivenhed som berører millionvis af amerikanere, og som har en ret til at vide sandheden.
Vi snakker om en begivenhed som berører millionvis af amerikanere, og som har en ret til at vide sandheden.
Hvis du kan finde en, ville det være dejligt. Jeg har nu den fornemmelse, at tallet vil være stigende, bekræftet af den selv samme kilde:
Jeg kan dog ellers godt lide hvordan han afslutter:
- Sandheden kan ikke brændes, sagde han, mens han holdt en kopi af koranen i hånden.
Vegard skrev:Nu vil jeg nødigt, forbinde en regering med mine forældre. Mit forhold til mine forældre er jo personligt og bygger i høj grad på kærlighed. Regeringen har millioner af individers interesser, at tage højde for samtidigt med at de skal agerer i et stort globalt spil. Ja, det er bare nogle af forskellene. Men de kan og må ikke fortælle deres befolkning alt. Og de er ikke fordi jeg mener at det er altid er rimeligt, for det synes jeg ikke, men det er for at sige at det er der nu en ret stor del af befolkningen som er bevidst om. Og det er en vigtig pointe, at folk ikke altid af den grund har mistillid til deres regering.
Vegard skrev:Okay hvis du opfatter at det er det jeg har ment, så er der sket en misforståelse. Du har ret i at jeg ikke kan sige helt præcis, hvad det er de 54% har ment. Men det er netop også dette, der er min pointe. Man kan nemlig ikke bruge 84% eller de 54%, som et fast argument for det ene eller det andet med mindre, der er spurgt mere konkret ind.
Og det var også derfor, at jeg stod lidt på bagbenene, da jeg så undersøgelsen blive brugt som et klart argument i debatten.
Vegard skrev:Ja, men hverken du eller jeg ved hvor meget af sandheden de ved. Hvis du f.eks mener at amerikanerne selv stod bag det, så vil du jo ikke være tilfreds før at der ligger et resultat, der siger at sådan forholder det sig
Vegard skrev:Det er rigtigt, det er ikke det samme. Men det var også lidt for at prøve at eksemplificere noget af det jeg har skrevet ovenfor. Man kan også sige, det anderledes. USA sagde jo at de reelt var i krig efter angrebet, jeg tror ikke at der under nogen krig har været fuld tilgang til al statens information under en krig. Og lige meget om vi taler krig eller ej, så er der noget, der hedder statshemmeligheder.
Igen, jeg siger ikke om jeg har tillid til Bush eller Obamas regeringer, jeg siger bare at det er også noget en stor del folk ved, når de bliver spurgt som i undersøgelsen.
Vegard skrev:Jeg mener bare også, at dette er noget man må have med i sine overvejelser, inden man sætter lighedstegn mellem en amerikansk skepsis over for egen regering og en bestem teori omkring 9/11.
Vegard skrev:Jo, men hvorfor fortæller han så ikke sandheden?
Problemet er bare, at du ikke kan bruge de argumenter, når vi snakker om 9/11. Hvis det ikke er en overraskelse, at befolkningen tænker, at regeringen holder noget skjult for dem, hvorfor i alverden vælger man at lave sådan en undersøgelse.
Forresten tror jeg også, at begivenheden rammer mange amerikanske borgere personligt.
Hvis det er din pointe, at ingen af os ved præcist hvad de 54% har ment, hvorfor begyndte du at kommentere på det, i dit aller første indlæg?
Min mening kan være ligegyldig.
Men jeg ville selv som borger, have mistillid til min regering, hvis den vælger ikke at svare på en række spørgsmål...
Det er intet andet end naturligt, at amerikanerne har mistillid til deres regering, hvis dele af sandheden bliver holdt skjult for dem som sagt tidligere...
Alle de konspirationsteorier ville nok eksistere hvis regeringen var mere åben overfor befolkningen.
Jeg tror nu, at hvad han mente med sandheden, var at Koranen er Gud's ord...
| 11 sept. - JP stod bag Forum: Fri Debat Forfatter: Abu Muhammad Svar: 12 |
Ahmadinejad om Holocaust Forum: Politik og samfund Forfatter: IslamInBosnia Svar: 47 |
Der Spiegel: Hizbollah stod bag Hariri-drab Forum: Politik og samfund Forfatter: Muhyi al din Svar: 0 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst