Salam Aleikum
Nu har jeg arbejdet en del med begrebet semantik, men det har altid været i forbindelse med IT og vidensdeling(ontologier).
Semantik betyder i den kontekst "betydningsindhold" der ligger bag et givet udtryk.
Dvs. hvis du skriver "skål", så er det bare et ord - det kaldes for syntaks. Men hvis du tilskriver ordet egenskaber og attributter, fx farve=rød, dybde=10.5cm, diameter=15cm, masse=140x, produkt=stål, jamen så får ordet "skål" ligepludselig betydningsindhold - ergo den der kommer til at ligge semantik bag syntaksen "skål".
Menneske vs. Computer
Jeg plejer altid at sammenligne menneske og computeren, for at forstå dette begreb. En computer tænker i kategorier. Hvis vi ta'r ordet "Skak", så ville en computer kategoriserer Skak inden for "Sportsgren", selvom vi mennesker nok ikke altid forbinder Skak med sport. Det skyldes at computeren ikke forstår semantik, den arbejder kun med syntaks/bogstaver.
- Et menneske derimod kategoriserer verden ud fra semantik. For at vi forstår ordet "skak", tænker vi på de egenskaber den har. Fx at det er brætspil, noget med brikker osv. Hvis du så finder et andet brætspil, som har samme egenskaber fx "backgammon", så vil du typisk kategorisere disse to ord i samme kategori pga deres semantik.
Altså med andre ord er semantik betydning/indhold som bliver tilskrevet et ord, handling, objekt etc.
Der er også kulturelle udfordringer i semantik, så derfor er huslige gøremål nok meget globalt, og noget vi i højere grad kan være enige om.
Det er i hvert fald den forståelse jeg har af "semantik".
Jeg er dog lidt i tvivl omkring det spørgsmål du har fået stillet, for jeg ville mene at det er selve handlingen der har semantikken og ikke personen for at udføre handlingen.
Måske er det bare at man har et mål/betydning når man fx rydder op. Altså at man udføre X for at opnå Y resultater.
Måske kan en anden give et mere direkte bud på hvad svaret er

Fred