semantik?

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

semantik?

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 12:24

selam aleykum håber i alle er ved jeres bedste helbred .

FORVENTNING: vi har alle en "semantik" omkring en given handling. Fx huslige gørmål, for at tage noget alle kan være med til.

hva betyder ordet semantik, hva betyder ordet semantik i den sætning, har kigget på nettet men forstår det ikke :S
matti18

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 3 perler

Re: semantik?

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 13:47

selam aleykum.

tag lige tråden op igen, er der ikke nogen der kan hjælpe overhovedet ??
matti18

Indlægby AbU » søn aug 22, 2010 14:00

Salam Aleikum

Nu har jeg arbejdet en del med begrebet semantik, men det har altid været i forbindelse med IT og vidensdeling(ontologier).

Semantik betyder i den kontekst "betydningsindhold" der ligger bag et givet udtryk.

Dvs. hvis du skriver "skål", så er det bare et ord - det kaldes for syntaks. Men hvis du tilskriver ordet egenskaber og attributter, fx farve=rød, dybde=10.5cm, diameter=15cm, masse=140x, produkt=stål, jamen så får ordet "skål" ligepludselig betydningsindhold - ergo den der kommer til at ligge semantik bag syntaksen "skål".

Menneske vs. Computer
Jeg plejer altid at sammenligne menneske og computeren, for at forstå dette begreb. En computer tænker i kategorier. Hvis vi ta'r ordet "Skak", så ville en computer kategoriserer Skak inden for "Sportsgren", selvom vi mennesker nok ikke altid forbinder Skak med sport. Det skyldes at computeren ikke forstår semantik, den arbejder kun med syntaks/bogstaver.

- Et menneske derimod kategoriserer verden ud fra semantik. For at vi forstår ordet "skak", tænker vi på de egenskaber den har. Fx at det er brætspil, noget med brikker osv. Hvis du så finder et andet brætspil, som har samme egenskaber fx "backgammon", så vil du typisk kategorisere disse to ord i samme kategori pga deres semantik.

Altså med andre ord er semantik betydning/indhold som bliver tilskrevet et ord, handling, objekt etc.
Der er også kulturelle udfordringer i semantik, så derfor er huslige gøremål nok meget globalt, og noget vi i højere grad kan være enige om.

Det er i hvert fald den forståelse jeg har af "semantik".
Jeg er dog lidt i tvivl omkring det spørgsmål du har fået stillet, for jeg ville mene at det er selve handlingen der har semantikken og ikke personen for at udføre handlingen.

Måske er det bare at man har et mål/betydning når man fx rydder op. Altså at man udføre X for at opnå Y resultater.

Måske kan en anden give et mere direkte bud på hvad svaret er :D

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 14:25

wa sallam .

okay skal lige læse den besked et par gange før jeg forstår den .

kunne være godt vide hva den betød i den sætning jeg skrev lige der .
matti18

Indlægby AbU » søn aug 22, 2010 14:30

Salam Aleikum

Ja, det kan godt være lidt svært at forstå - præcist i den kontekst.

Ved ikke om du har tjekket Wiki'en ud, men
http://da.wikipedia.org/wiki/Semantik
og
http://en.wikipedia.org/wiki/Semantics

Altså betydning, dog som jeg beskrev før, er det oftest i ord man arbejder med semantik. Det er netop derfor jeg ikke helt forstår hvad din underviser mener med spørgsmål.

At man har en "semantik" ved man rydder op. Altså at personen skulle have en semantik ved at rydde op.
Ved godt semantik også er et vidt begreb, men overordnet set betyder det "betydning".

Hvis du går helt i lås, så kan du prøve at nævne nogle af de ting jeg nævner i min opgave, så vil han i hvert fald kunne se at du har bevæget dig godt ind i begrebet, og kommet med eksempler.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Indlægby Wahas » søn aug 22, 2010 14:34

Det vil hjælpe meget, hvis du skrev mere om sammenhæng. Er det en opgave? Hvilket fag? Hvilket emne arbejder I med nu? Hvad har I arbejdet med indtil videre?

Opgaven bruger anførselstegn omkring semantik, så der kan være andre betydninger bag anvendelsen af ordet end det normale.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
FÃ¥et : 73 perler

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 14:49

ja vil da self os nævne de bud du kom med der, men det er ikke et spørgsmål min lære ha givet mig, skal læse den her tekst og forstår den, kunne det være godt at vide hva ssemantik betyder, da jeg næsten er sikker på han vil spørg til det .

det skal nok sive hovedet på mig.

her er lidt mere af teksten: vi har alle en "semantik" omkring en given handling. Fx huslige gørmål, for at tage noget alle kan være med til. Til handlingen "at vaske tøj" kan vi alle have forskellige forventninger eller forståelse. hvornår er tøjet snavset, hvem putter det i vasketøjskurven, må man smide det ved siden af, hvem kender vaskemaskinen .

abu skrev: men overordnet set betyder det "betydning"

okay det hjalp en del på det mange tak bror.

og din forklaring med computeren vs mennesket, var os til hjælp, man skal bare læse den et par gange så er det forståeligt tak .
peace
matti18

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 14:55

selam aleykum bror .

Dansk niveau A. teksten hedder girafsprog ikke-voldelig kommunikation .

her er teksten http://www.elkan.dk/kommunikation/girafsprog.asp
matti18

Indlægby Wahas » søn aug 22, 2010 15:05

matti18 skrev:selam aleykum bror .

Dansk niveau A. teksten hedder girafsprog ikke-voldelig kommunikation .

her er teksten http://www.elkan.dk/kommunikation/girafsprog.asp

Det betyder bare, at vi har forskellige opfattelser af, hvad der bliver sagt, og netop det kan føre til misforeståelser og konflikter.

For eksempel:
Person A: B, tager du affaldet ud?
Person B: SÃ¥ gerne
...lidt efter...
Person A: B, jeg sagde, at du skulle bære det til affaldscontaineren. Jeg sagde ikke, at du skulle smide det på græsplænen.
Person B: Nej, du sagde "tag affaldet UD". Du sagde ikke "hvor udenfor", så jeg smed det der, hvor jeg mente, at det burde smides.

Person A troede, at det siger sig selv, at når man siger "tag affaldet ud", så betyder det, at man smider det i affaldscontaineren, men den opfattelse havde Person B ikke. Han tog det bogstaveligt og bare smid affaldet ud på den anden side af døren.
Senest rettet af Wahas søn aug 22, 2010 15:12, rettet i alt 1 gang.

Brugere synes godt om dette indlæg : AbU
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Indlægby Wahas » søn aug 22, 2010 15:08

Hvis person A havde sagt, hvad hun forstår ved "tage affaldet ud" - dvs. fortalt om den betydning som ordene har for hende ("semantikken") - så var konflikten nok ikke opstået.
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 15:19

selam aleykum .

mange tak bror, du har skåret det ud i pap for mig! :D

tror jeg forstår det nu, hvis det er min lære skulle gå henne og spørg så ved jeg det .

peace
matti18

Indlægby matti18 » søn aug 22, 2010 15:24

wahas skrev:Hvis person A havde sagt, hvad hun forstår ved "tage affaldet ud" - dvs. fortalt om den betydning som ordene har for hende ("semantikken") - så var konflikten nok ikke opstået.

ja det kan godt se .
matti18

Tilbage til StudieSnak