SRP 2010 - Links, tips, idéer og inspiration

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

SRP 2010 - Links, tips, idéer og inspiration

Indlægby Nightingale » fre aug 20, 2010 11:46

Tænkte at der inden længe vil være en del på sitet som skal til at starte på SRP, så ville lige komme med lidt ting og sager.

Jeg valgte 2 fag, hvor jeg vidste jeg kunne få god vejledning. Med god vejledning, kan du hurtigt komme på rette spor og få skrevet en god opgave. Det er selvfølgelig vigtigt at vælge fag man kan lide (Det er oftest dem, som man er gode til) og vælg også et emne som du synes om. Men mener din vejleder at dit emne er lidt løst eller fagkombinationen ikke rigtig supplerer hinanden særlig godt, så vend den lige med dig selv - der er jo en grund til at de kaldes vejledere.

Jeg kunne sagtens skrive en hel masse mere om hvordan man gør dit og dat - og det gør jeg så alligevel, men de fleste får nok udleveret vejledninger fra skolen og ellers kan man finde en del på nettet. Jeg har dog skrevet lidt nyttige links op.

Hvis du f.eks. skriver i de naturvidenskabelig fag, så udbyder universiteterne ofte lab øvelser som kunne være relevante og spændende. Universiteterne har nogen gange lidt flere ressourcer og sjove maskiner at lege med end kemilokalet på skolen har.

Jeg skal dog lige sige, at jeg ikke har læst de nye regler endnu, så der kan være forhold, som er blevet ændret. Ved i hvert fald at vi kun fik vejledning den første uge, og dem året før ingen vejledningen fik i skriveperioden.

Held og lykke med emnevalg og opgave.

Du skal være velkommen til at skrive herinde eller selv oprette en ny tråd, hvis du har spørgsmål eller guldkorn, som du vil dele ud af.

Nyttige links:
Undervisningsministeriets egen vejledning til SRP:
http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym ... dning.ashx

Emus egen side om SRP - står blandt andet om fagkombinationer:
http://www.emu.dk/gym/tvaers/fag/stproj ... index.html

Studieportalens guide til Word, SRP og AT m.m
http://www.youtube.com/user/Studieporta ... JgSnGvhEgI
http://www.youtube.com/user/Studieporta ... ozuwUZXoEA

books.google.com
Her kan du søge efter og i bøger.

AT-håndbogen, dele af den kan sikkert også bruges ved SRP:
http://bibliotek.kk.dk/ting/object/710100:28063660

Fagkombinationer med matematik fra studieportalen (tyvstjålet fra Al-maghrebia)
Matematik - Fysik : http://www.studieportalen.dk/forums/Thr ... ?id=716327
Matematik - Historie: http://www.studieportalen.dk/Forums/Thr ... ?id=716338
Matematik - Biologi: http://www.studieportalen.dk/Forums/Thr ... ?id=716335
Vedhæftede filer
saadan_arbejder_du_med_srp_korrigeret09.doc
Udmærket guide til SRP
(50.5 KiB) Downloadet 41 gange
Problemformulering.doc
Udmærket guide til problemformuleringen
(29.5 KiB) Downloadet 33 gange
Teogkoffein_projekt.docx
Mit eget projekt
(519.29 KiB) Downloadet 39 gange

Brugere synes godt om dette indlæg : AbU, Al-maghrebia
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde
Køn: Hankøn

Givet : 2 perler
Fået : 10 perler

Re: SRP 2010 - Links, tips, idéer og inspiration

Indlægby Nightingale » lør aug 21, 2010 19:02

Introduktion til SRP

Valg af emne
Tænk over hvilke forløb I har haft gennemgået og som du har syntes godt om. Det kan være noget der var spændende og som du gerne ville lære mere om, hvis du havde haft tiden til det. Nu har du chancen. Du kan også få inspiration fra gamle opgaver eller finde et aktuelt emne, måske noget der lige har været i avisen eller det blad du læser. Det er dog vigtigt at have i mente, at du måske ikke kan finde så meget information, hvis emnet er fra i går.

Valg af fag
Nogle fag passer godt sammen, såsom matematik og fysik, imens andre kan være sværere at få til at passe sammen. På emus hjemmeside kan du læse mere om fagkombinationer og emnevalg.

Vejledning i skolen
Det er en god ide at have forberedt sig lidt hjemmefra til vejledningerne. Det viser samtidig at du er seriøs omkring dit projekt og du ikke mangler interesse. Det kan derfor være en god ide at medbringe noter (skriv ned hver gang du får en god ide i løbet af dagen, så glemmer du den ikke), brainstorms, dispositioner og eventuelt bøger/udprint, som er relevante og som I måske lige skal få snakket om ind du spilder 2 skrivedage på noget som senere viser sig ubrugeligt. Skriv desuden vigtige pointer som din lærer kommer med ned under vejledningen. Somme tider kommer der lige et guldkorn og det ville være ærgerligt at glemme det.

Hvis du medbringer noter fra sidste vejledning til jeres næste møde, kan du kort lige gennemgå hvad I snakkede om sidst og så kan din lærer nemmere holde styr på netop din vejledning (de har jo ofte en hel del andre også).
Det er samtidig en god ide at have skrevet ned, hvad du gerne vil have ud af vejledningen. Hvis du kommer uden formål.. så spilder I bare hinandens tid.

Valg af emne
I begyndelsen tænker mange: ”20 sider, det er jo nærmest en roman jeg skal skrive”, men de finder hurtigt ud af, at det kan være svært at begrænse sig, nogle emner er næsten uudtømmelige. Så tænk lidt over, hvor meget kan du egentlig nå at få styr på. Her menes der, at have styr på stoffet, ikke hvor meget du kan nå at læse. Sørg hellere for at vise overblik, end at skyde med spredehagl.

Prøv at få skrevet en problemformulering (download guide her i tråden). Problemformuleringen kan være med til at afgrænse dit emne og give dig et overblik over hvad du egentlig skal koncentrere dig om. Det er de færreste som kan skrive en rigtig god problemformulering i første hug. Ofte sker det over flere gange. Man bliver klogere og det afspejles i problemformuleringen. Dine vejledere har sikkert også en mening om hvorvidt din problemformulering er et godt udgangspunkt eller om den lige skal forbedres en smule.

Vejledning i skolen
Når du kommer tættere på skriveperioden, så er det vigtigt at din lærer er helt klar over hvad du vil skrive om. På den måde er du sikker på at du ikke spilder 2 uger på at skrive noget…. Mindre godt. Inden skriveperioden, har du fundet en masse litteratur og forhåbentligt diskuteret noget af det med din vejleder. Det er desuden en god ide at finde gamle notater frem om emnet og lige få et overblik over dem. Det kan også være en god appetizer at se en film om emnet. Her kan du ofte få lidt inspiration til god delemne.

Nogle fag egner sig godt til forsøg og andet praktisk arbejde. Universiteterne udbyder ofte forsøg til gymnasieelever under SRP. Snak med din vejleder, hvis du har en god ide til et forsøg og gør det i god tid, hvis forsøget kræver lidt planlægning. Desuden vil forsøg på skolen ofte ligge i den første uge. Sørg for at have en plan for hvad du vil nå hver dag under forsøget. Lav en arbejdsplan. Husk på:
If you fail to plan, you plan to fail.

Brugere synes godt om dette indlæg : 3Abdahu, AbU
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Muslimaa » søn aug 22, 2010 08:56

Tusind tak for de gode råd.
Jeg har allerede skrevet mine tanker ned. Og du har helt ret mht. det med man tænker 20 sider er meget. Jeg er lidt stresset over at jeg måske IKKE kan få det til at fylde så mange sider, men det skal nok gå, inshAllah.

Jeg glæder mig til at komme i gang, men jeg tror også det bliver en hård periode, især for mig (jeg har svært ved at formulere mig skriftligt) sometimes. InshAllah , det skal nok gå fortæller jeg mig selv!

Ps: du skriver det med at man ka kigge på gamle emner, så vidt jeg ved så må man IKKE skrive om emner man har gennemgået. Eller mener du bare at man kan bruge det som videre tænkning evt. inspiration? :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 69 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Muslimaa » lør aug 28, 2010 22:35

Trækker lige tråden op...

Du skriver nogle fag passer sammen mens andre ikke gør. Jamen, passer Engelsk og Historie sammen? ;S. Jeg vil gerne skrive i det, men er stadig ikke sikker på om De britiske kolonier i Indien kunne være noget godt... Altså jeg har engelsk som studieretningsfag A - men er bange for mit fokus kommer til at være mere på historie end på engelsk :S
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby 3Abdahu » søn aug 29, 2010 14:49

Engelsk og historie passer fint sammen. Du skal bare huske at have kilder (så du kan anvende den historiske metode; kildeanalyse bl.a.), som du kan bruge i din analyse.
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Givet : 73 perler
Fået : 34 perler

Indlægby 3Abdahu » søn aug 29, 2010 14:55

Muslimaa skrev:Trækker lige tråden op...

Du skriver nogle fag passer sammen mens andre ikke gør. Jamen, passer Engelsk og Historie sammen? ;S. Jeg vil gerne skrive i det, men er stadig ikke sikker på om De britiske kolonier i Indien kunne være noget godt... Altså jeg har engelsk som studieretningsfag A - men er bange for mit fokus kommer til at være mere på historie end på engelsk :S

Har du talt med din historie- og engelsklærer?

Hvis du er bange for at vægten bliver lagt på det mere historiske, så formulerer en opgaveformulering, der kræver eller lægger op til, at du skal operere med begge metoder.

De britiske kolonier i Indien er et fint emne, og du kan sagtens få en spændende opgave ud af det :)
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Muslimaa » søn aug 29, 2010 18:16

3Abdahu skrev:
Har du talt med din historie- og engelsklærer?

Hvis du er bange for at vægten bliver lagt på det mere historiske, så formulerer en opgaveformulering, der kræver eller lægger op til, at du skal operere med begge metoder.

De britiske kolonier i Indien er et fint emne, og du kan sagtens få en spændende opgave ud af det :)

Har ikke talt med nogen af dem søster, men jeg planlægger så småt så jeg er forberedt :) jamen tak fordi du synes de passer sammen, jeg synes også om emnet... Men jeg ka jo spørge min lærer om det (engelsk delen) så jeg kan finde nogle tekster at fortolke på. Man skal jo bruge den humanistiske metode til analyse og fortolkning i engelsk, vil jeg tro :)

Kilder på historier skal jeg nok finde inshAllah, der er en masser om britiske kolonier i indien :) men vil inshAllah også spørge læreren om nogle kilder..
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby 3Abdahu » søn aug 29, 2010 19:35

Bare giv den fuld gas, Muslimaa :klapper:
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Muslimaa » man aug 30, 2010 18:26

3Abdahu skrev:Bare giv den fuld gas, Muslimaa :klapper:

nu er jeg i tvivl ... har hørt hvis nu studieretningsfag er engelsk , så skal jeg ligge mere vægt på engelsk i srp'en...
og jeg er bange for det med historie... Jeg ved heller ikke om der materialer i engelsk der hører til de britiske kolonier i Indien... :vedikke: hvor er jeg forvirret.
inshAllah det bliver bedre håber jeg... ellers må jeg overveje engelsk samfundsfag igen og emnet integration ...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Al-maghrebia » man aug 30, 2010 18:32

Muslimaa skrev:
3Abdahu skrev:Bare giv den fuld gas, Muslimaa :klapper:

nu er jeg i tvivl ... har hørt hvis nu studieretningsfag er engelsk , så skal jeg ligge mere vægt på engelsk i srp'en...
og jeg er bange for det med historie... Jeg ved heller ikke om der materialer i engelsk der hører til de britiske kolonier i Indien... :vedikke: hvor er jeg forvirret.
inshAllah det bliver bedre håber jeg... ellers må jeg overveje engelsk samfundsfag igen og emnet integration ...

Ja, hovedvægten skal ligges på et af fagene, i dit tilfældet engelsk. Men selvfølgelig er det muligt at finde materiale på engelsk. Men da jeg stod i dit sted, der brugte jeg mine vejledere meget! Og inden de blev mine vejledere så snakkede jeg med lærer, jeg havde i det pågældende fag jeg skulle skrive i.

Herinde på IslamiC.dk står vi naturligvis til rådighed og hjælp, når vi nu kan det. Men det betyder ikke, at man skal holde op med at bruge sine lærere. Den tvivl du står med: Angående materiale og fagkombination; det er kun din lærer der kan hjælpe dig ordentligt her. En god start er alfa og omega. Har du snakket med dine lærere overhovedet?
Al-maghrebia
Aktiv Bruger

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Muslimaa » man aug 30, 2010 18:39

Al-maghrebia skrev:Den tvivl du står med: Angående materiale og fagkombination; det er kun din lærer der kan hjælpe dig ordentligt her. En god start er alfa og omega. Har du snakket med dine lærere overhovedet?

Ja inshAllah jeg snakker med mine lærere. Har snart tænkt mig at snakke med dem :) ja du har ret...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Al-maghrebia » man aug 30, 2010 18:43

Muslimaa skrev:
Al-maghrebia skrev:Den tvivl du står med: Angående materiale og fagkombination; det er kun din lærer der kan hjælpe dig ordentligt her. En god start er alfa og omega. Har du snakket med dine lærere overhovedet?

Ja inshAllah jeg snakker med mine lærere. Har snart tænkt mig at snakke med dem :) ja du har ret...

Og det er ikke for at lyde sur, men fordi jeg ønsker, du klarer den godt! :) Skal vi ikke sige, at du opdaterer os om hvad du gør i denne tråd? Kunne godt tænke mig at høre hvad dine lærer siger til emne valg og fagkombination.

Oftest når man er nervøs omkring en opgave osv., så er det fordi man er usikker på den. Og den eneste måde du bliver sikker er at ved at få vejledning fra dem der ved; dine lærere!

Brugere synes godt om dette indlæg : Betelgeuse
Al-maghrebia
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » man aug 30, 2010 18:48

Al-maghrebia skrev:
Og det er ikke for at lyde sur, men fordi jeg ønsker, du klarer den godt! :) Skal vi ikke sige, at du opdaterer os om hvad du gør i denne tråd? Kunne godt tænke mig at høre hvad dine lærer siger til emne valg og fagkombination.

Oftest når man er nervøs omkring en opgave osv., så er det fordi man er usikker på den. Og den eneste måde du bliver sikker er at ved at få vejledning fra dem der ved; dine lærere!

Tak søster :D Det har du helt ret i. Og ja du har ret jeg er nervøs derfor flipper jeg helt ud over det. Men inshAllah snakker med min engelsk lærer og historie lærer og opdaterer jer om hvad jeg har fundet ud af :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Muslimaa » fre sep 24, 2010 15:03

Al-maghrebia :

Al salamu alaikum søster. Nu har jeg lovet at opdaterer jer om Srp'en...

1. Jeg har fået godkendt min emne, område og problemstillinger, så har afleveret det, selvom det sku' afleveres i næste uge :D . Men man kunne aflevere nu så det gjorde jeg...

2. Jeg har valgt at skrive i Engelsk (SKAL , da det er min studieretningsfag) hvilket er fint nok og Historie :D
Mit emne og område er : Afroamerikanernes rettigheder og kamp mod racismen og undertrykkelsen og hvordan det kommer til udtryk i amerikansk litteratur !

Kan ikke vente med at gå i gang :D... og ved ikke om det bare er mig, men synes virkelig der er mange der skriver om racismen og sådan noget. SPændende !!! :D
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby 3Abdahu » fre sep 24, 2010 20:46

Wa 3alaykum salam

Det er faktisk et superspændende emne! Min veninde havde det emne, og hun scorede et flot 12-tal. Jeg kan prøve og se, om jeg kan lokke hende til at sende hendes opgave, så du liiige kan blive inspireret ;)
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby 3Abdahu » fre sep 24, 2010 20:47

Uh uh uh! Nu kom jeg også lige i tanke om, at jeg faktisk også har behandlet nogenlunde det samme emne i filosofi :D
Så mig kan du godt bruge :teeth:

Brugere synes godt om dette indlæg : Al-maghrebia
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Indlægby Al-maghrebia » fre sep 24, 2010 20:51

Salam 'alaykum søde søster Muslimaa,

Det lovede du nemlig så barak Allahu feeki for at huske det :D

Det lyder som et rigtig spændende emne! Jeg beder til, at du klarer den med succes insha Allah, det håber jeg virkelig meget for dig!
Al-maghrebia
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » fre sep 24, 2010 21:01

Al salamu alaikum
Al-maghrebia : ja søde, inshAllah det går godt... Det ku jo ikke være bedre når man har valgt noget man gerne vil undersøge og noget man synes er vildt fedt at undersøge. Tak :D

3Abd: Tak søde. Ja emnet er vildt spændende.

Til jer der skrev srp sidste år: hvornår gik i i gang med at finde bøger osv osv? For vil helst bestille fra nu af måske, hvis vores biblio ikke har bøger hjemme :)
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Nightingale » fre sep 24, 2010 22:08

Husk at alle gymnasieelever nærmest skriver SRP samtidig, så det kan være en god ide at få skaffet bøgerne i god tid! Ellers er de alle udlånt til andre, som skriver SRP.

Jeg brugte dog også books.google.com rigtig meget, da jeg kunne søge efter bøger og i bøger online. Det kan jeg godt anbefale.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Muslimaa » søn sep 26, 2010 12:17

Night : tak for info.. Jeg må hellere begynde at se på bøger til historie delen , da jeg har dem jeg skal bruge til engelsk delen.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby OurUmmah » tors okt 21, 2010 21:56

Hej

Jeg skal skrive i mat og kemi

Hvilke emner? nogle ideer?
OurUmmah

Tro: Salafi

Givet : 1 perle
Fået : 0 perle

Indlægby The-Earth » tors okt 21, 2010 23:13

Salam Alaikum Wr wb :)

Er der nogen herinde som havde metoderne til fysik ? :) InshAllah

Wa Alaikum salam. :D
Brugeravatar
The-Earth

Givet : 0 perle
Fået : 2 perler

Indlægby TheresOnly1God » tors okt 21, 2010 23:44

Assalamu Aleykum.

Skal skrive i International økonomi A og Samtidshistorie B. Nogle der kan anbefale nogle emner :D ?

Peace
My soul is brightened by a light in my heart
When I praised God of mankind
And my soul is cheered up and the tears were flowing
Oh God! guide my heart to reason
In the tranquility of the night I pray during worshiping
While the black darkness is all around me
Oh Kind! Oh Most Merciful! Oh Most Forbearing!
Oh Kind! Your gifts are endless
Oh All-Hearing! Oh Answerer! Oh Most Magnificent!
Oh Creator of the strong predatory animals! Guide me
Guide me to truth, God
I depend on your guidance today
Oh God of the universe! you are my aid
You are the refuge of man in the afterworld
Here I am God, asking your forgiveness
Forgive me and grant me my wish
Brugeravatar
TheresOnly1God
Student 2011
Student 2011

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Nightingale » fre okt 22, 2010 18:05

OurUmmah skrev:Hej

Jeg skal skrive i mat og kemi

Hvilke emner? nogle ideer?

Du kan skrive om reaktionskinetik og differentialligninger, det er der mange som har skrevet om før, så der er nok litteratur og øvelse at gå i krig med.
TheresOnly1God skrev:Assalamu Aleykum.

Skal skrive i International økonomi A og Samtidshistorie B. Nogle der kan anbefale nogle emner :D ?

Peace

Du kunne skrive om mikrolån i U-lande.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Nightingale » fre okt 22, 2010 18:07

The-Earth skrev:Salam Alaikum Wr wb :)

Er der nogen herinde som havde metoderne til fysik ? :) InshAllah

Wa Alaikum salam. :D

Prøv at kig her: http://www.skivegym.dk/Files/Billeder/F ... g_kemi.pdf
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Indlægby Cabra » fre okt 22, 2010 22:40

Skal skrive i International økonomi A og Samtidshistorie B. Nogle der kan anbefale nogle emner ?

Finanskrisen er vel rimelig oplagt og ret så relevant.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 52 perler
Fået : 74 perler

Lignende emner

Eid Mubarak | Eid al-Adha 1431|2010
Forum: Islam
Forfatter: AbU
Svar: 2