Forlsag til SRP 2010

Snak omkring alt hvad der har med studie at gøre.

Redaktør: Studiesiden Mods

Forlsag til SRP 2010

Indlægby Muslimaa » tirs aug 17, 2010 09:05

Al salamu alaikum.
Min vejleder har sagt, at det vil være en god ide allerede nu at begynde at forberede sig til SRP.
Min studieretning er : Eng A, Musik B, Sam B
Eftersom eng er en af mine studieretningsfag så skal jeg vælge engelsk
jeg tænker på vælge historie sammen med engelsk. Måske skrive om integration i England.

Jeg vil gerne høre om i har nogle forslag :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Re: Forlsag til SRP 2010

Indlægby Muslimaa » tirs aug 17, 2010 12:31

Jeg tvivler på integration, da jeg ikke ved hvad jeg kan finde af historie om integration.
Men kender nogle af jer bøger , noveller , eller film om de britiske kolonier i indien.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Nightingale » ons aug 18, 2010 17:50

Hey, tror en fra min klasse skrev om det emne i 3.g. Samme fag. Kan da lige spørge hende.

Vælg nogle fag, hvor du får nogle gode vejledere og find et emne du synes om.
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde
Køn: Hankøn

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 10 perler

Indlægby Muslimaa » ons aug 18, 2010 20:47

Nightingale: Tak , det må du gerne :) skrev hun om integration i england?jeg tror det bliver måske lidt svært at skrive om.
Men indien og historie lyder fint, da der er masser af materialer om det.
Jeg skal vælge engelsk fordi det er mit eneste studieretnings A fag. så det skal jeg vælge
Det fint nok, men vi får inshAllah mere at vide om SRP.
For jeg har mange spørgsmål.
Fx. 1: Skal man have problemformulering og problemstillinger?
2. Hvor mange sideR? har hørt 20 sider? :shock:
3. og forstår ikke det der med den tæller for 2 karakteR?
4. og I faget engelsk hva skal materialet så være? film, bog . er det sådan noget analyse fortolkning noget?
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby Nightingale » ons aug 18, 2010 21:10

Du skal have en problemformulering og problemstillinger. Se dem som en hjælp til dig, de giver indirekte opbygningen og indholdet af din opgave. Vi skulle skrive maks 20 sider, men der var også folk der skrev 15 sider, så det er ikke et must. Dog er det nemt at skrive og man kommer hurtigt til at skulle begrænse sig i stedet.

Opgaven tæller med 2 karakterer, dvs. at når du får eksamensbeviset, så tæller den dobbelt.
Eksempel:
SRP 12
Matematik 10
Gennemsnit (12+12+10)/3=11,3

Ang. engelsk, vi fik udleveret papir, hvor der stod om fagets materialer, metoder, forcer etc. Hvis I ikke får sådanne udleveret kan du enten google dig frem til dem og ellers kan jeg forsøge at genfinde mine. :)
Nightingale
Studie Admin
Studie Admin

Tro: Jøde
Køn: Hankøn

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 10 perler

Indlægby anonymouse26 » tors aug 19, 2010 23:19

Nogle forslag....

- Den amerikanske uafhængighedskrig
- Den industrielle revolution

PS Jeg synes integration lyder som et dårligt valg. Det vil være et bedre emne i samfundsfag og ikke historie. For ikke at tale om, at jeg er ret sikker på, at chancen for at skrive en ikke-objektiv opgave er stor. Drop den idé :)

Brugere synes godt om dette indlæg : Wahas
anonymouse26
Aktiv Bruger

Givet : 42 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby Muslimaa » fre aug 20, 2010 07:58

Night: vi har fået et kompendium, så har mere styr på tingene nu.
Jeg glæder mig til at gå i gang, men jeg tænker på enten engelsk-historie eller engelsk-samfundsfag... Jeg tror vi får mere at vide inshAllah, men vi skal vælge emne og fag senest sidst på måneden i September. Jeg vil bare være forberedt.

Al-maghrebia : jeg overvejer også Engelsk-samfundsfag. Troede ikke man måtte valge fag man har afsluttet, men det må man så :) . Det ku være interessant at skrive om indvandring i England :) også måske finde film "Bend it like Beckham" eller noget :p til engelsk delen.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby anonymouse26 » fre aug 20, 2010 10:27

Sådan som jeg husker SRP, så skulle vi ikke lægge lige så meget vægt på den metodiske fremgangsmåde, som man skal i AT-projektet, men indirekte skulle metoderne fremgå. Hvordan skal jeg forklare det, så det giver mening :hmmm: Jov, sådan her: Jeg skrev dengang i historie og et naturvidenskabeligt fag. Den naturvidenskabelige metode fremgik af de forsøg jeg lavede, og den humanistiske metode bestod af analyse af nogle historiske kilder. I SRP projektet skal man ikke gøre noget særligt ud af at forklare disse forskellige metodiske fremgangsmåder, og hvordan de hver især bidrager til den samlede forståelse, men man har stadig brugt metoderne.

Så spørger jeg dig nu: Hvis du skriver i samfundsfag og vælger integration, hvordan vil du så fra den samfundsvidenskabelige side gå til værks med sådan et emne? Og grunden til jeg spørger dig er, at jeg kan huske, at da vi skulle skrive SRP, så blev mange elever direkte frarådet samfundsfag, fordi det rent metodisk ikke er lige så let at gå til værks med. Men hvis du snakker med din lærer, og I sammen udarbejder en plan for hvordan du skal gå til værks i samfundsfag, dvs. du får grønt lys, så jeg kun glad.

I sidste ende er det naturligvis helt op dig dig, fuldstændig, jeg vil bare gerne sikre mig, at du er helt 100 pct. med på hvordan du skal gå til værks, og at du har forstået hvad det vil sige at skrive en tværfaglig opgave :) Når du skriver i et fag som engelsk, så er det ikke nok, at du skriver om noget der finder sted i England. I et fag som engelsk skal du ind og bruge den humanistiske metode: analyser og fortolk, og det bliver jo nok kilder for dit vedkommende.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Malaika » fre aug 20, 2010 10:44

Al-maghrebia, jeg synes du klarer dit nye job fremragende :teeth: Desuden Muslimaa, så skal kilderne og materialeret i faget Engelsk, det skal være på engelsk, hvis jeg husker rigtigt :)
Malaika

Indlægby Muslimaa » lør aug 21, 2010 18:29

Al-maghrebia skrev:

Så spørger jeg dig nu: Hvis du skriver i samfundsfag og vælger integration, hvordan vil du så fra den samfundsvidenskabelige side gå til værks med sådan et emne? Og grunden til jeg spørger dig er, at jeg kan huske, at da vi skulle skrive SRP, så blev mange elever direkte frarådet samfundsfag, fordi det rent metodisk ikke er lige så let at gå til værks med. Men hvis du snakker med din lærer, og I sammen udarbejder en plan for hvordan du skal gå til værks i samfundsfag, dvs. du får grønt lys, så jeg kun glad.

I sidste ende er det naturligvis helt op dig dig, fuldstændig, jeg vil bare gerne sikre mig, at du er helt 100 pct. med på hvordan du skal gå til værks, og at du har forstået hvad det vil sige at skrive en tværfaglig opgave :) Når du skriver i et fag som engelsk, så er det ikke nok, at du skriver om noget der finder sted i England. I et fag som engelsk skal du ind og bruge den humanistiske metode: analyser og fortolk, og det bliver jo nok kilder for dit vedkommende.

Al salamu alaikum og tak for dit svar. det sætter jeg pris på, da jeg er usikker på hvad jeg endelig vil skrive om. Det med samfundsfag dropper jeg. Kan godt se din pointe søster. Man skal først finde ud af hvordan , og se om mulighederne er der... Heldigvis er der en måned og mere til at vælge fag emne og område.

Ja i engelsk skal jeg analysere. Men hvis jeg nu vælger Engelsk og historie og vælger at skrive om de britiske kolonier i indien hvordan skal jeg så inddrage engelsk? Kan jeg finde noveller eller film ? for der er rigtig MEGET historie om emnet...

MALAIKA : så vidt jeg ved så behøves kilderne ikke være på engelsk , da opgaven skal være på dansk.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby anonymouse26 » lør aug 21, 2010 19:03

Wa 'alaykum salaaaaam ya muslimaa

Du skal selvfølgelig have engelsk materiale, når du skriver i engelsk. Tror du, at du kan skrive officielt i engelsk, men kun arbejde med materiale på dansk? Nej nej du.

Opgaven skal skrives på dansk, det korrekt. Men du skal også arbejde med noget (ikke udelukkende) engelsk materiale i engelsk delen. Men som Nightingale har pointeret: Få fat på nogle gode vejledere, og få snakket tingene igennem i god tid. Så der ingen stress på i sidste øjeblik. Hvad angår det specifikke materiale, så kan dine lærere vejlede dig meget bedre end vi kan herinde. Brug dem, og hør dem ad omkring hvilke materiale du bør bruge i engelsk. Men jeg kan forestille mig, at det er meget muligt at finde noveller skrevet i samtiden omkring netop den historiske periode. Det har jeg i hvert fald stødt på i forbindelse med anden verdenskrig, så mon ikke det muligt. Men igen: Det er din lærer du skal trække på her!
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Muslimaa » søn aug 22, 2010 08:47

Tak for dit svar. Jeg tror bare jeg snakker med min studievejleder, hun har sagt jeg er velkommen til det.
Fordi vi har ikke fået lærer sat på endnu og jeg vil være forberedt i god tid...
TAK alle sammen.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Tilbage til StudieSnak