Særpræget Koran recitation

Islam relevante multimedie

Redaktør: Fri Debat Mods

Særpræget Koran recitation

Indlægby anonymouse26 » søn okt 16, 2011 19:57

Assalamu 'alaykum,

I Marokko (og Algeriet) har vi nogle, der reciterer Koran (også amdah etc.) på en helt speciel måde (det er med tajweed hvad angår Koran, men "melodien" er speciel), og jeg kom i den forbindelse til at tænke på, om andre lande også har en helt speciel måde de reciterer på, som kun de er kendt for? Har man fx der hvor I kommer fra også en speciel måde at recitere på, som kun jeres nationalitet er kendt for? I så fald del en video i denne tråd :) Det skal lige siges, at det er langt fra alle, der reciterer på den måde i Marokko, men pointen er, at den særprægede måde finder man ikke rigtig andre steder end Marokko/Algeriet.

Her er et eksempel på den måde at recitere på i Marokko, som jeg snakker om:

anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Re: Særpræget Koran recitation

Indlægby Zahra R » søn okt 16, 2011 21:35

Salam
Denne form for recitering i dine video'er hedder 'warsh'.
Den mest anvendte metode som man kender fra andre muslimske lande hedder 'Hafs Bin Asem', som så bliver læst med forskellige maqamat (melodier: nahawanad, hijaz, sigah etc.)
Der hvor jeg kommer fra (Iran), er denne maqam (hijaz) mest brugt og populær. Samme tilfælde i Ægypten, hvor i mod øvrige arabiske lande (mest i Golfen) er 'tartil' mere kendt end tajweed.
Et eksempel på hijaz:
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby anonymouse26 » søn okt 16, 2011 21:46

Søster Zahra,

Rigtigt nok så reciterer de fleste i Marokko efter warsh, men det har ikke noget med "melodien" og gøre, og det er den, der er centrum i forhold til hvad jeg snakker om. Ved ikke hvordan jeg skal forklare det nærmere, tænke tænke :p Altså det er ikke selve tajweed formen, jeg snakker om. Fordi måden de reciterer på, er meget normal i Marokko. Giver det mening, eller snakker jeg total sort her?

Han er rigtig dygtig, mashaAllah, men jeg kan ikke høre hvordan hans måde at recitere på er særpræget eller typisk iransk, fordi det kræver nok, at jeg har lidt mere kendskab til tajweed for at kunne høre forskellene på de forskellige tajweed former. Måden han reciterer på er jo ikke typisk iransk, det lyder meget normalt.
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Zahra R » søn okt 16, 2011 22:01

Der er metoder (warsh, hafs) og så er der melodier man dyrker disse metoder i. Den video du linker til er warsh (metoden). Hvilken melodier, så har jeg desværre ingen anelse om. Jeg kender kun melodierne (maqamat) til hafs recitering, som ligeledes bliver brugt i alm. musik (do re mifa so la ti do..)

Hvad angår video'en fra Iran, hver gruppe eller koran-læser gør sig kyndig i bestemte maqamat/maqam. Hijaz er mere anvendt i Iran og Ægypten (fx. fra Abdel Basit), hvor i fx. Saudi Arabien er tartil (forskellig for tajweed) mest anvendt med melodien (saba, som man kender fra bl.a. Mishary)
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby anonymouse26 » søn okt 16, 2011 22:27

Zahra R skrev:Der er metoder (warsh, hafs) og så er der melodier man dyrker disse metoder i. Den video du linker til er warsh (metoden). Hvilken melodier, så har jeg desværre ingen anelse om. Jeg kender kun melodierne (maqamat) til hafs recitering, som ligeledes bliver brugt i alm. musik (do re mifa so la ti do..)

Hvad angår video'en fra Iran, hver gruppe eller koran-læser gør sig kyndig i bestemte maqamat/maqam. Hijaz er mere anvendt i Iran og Ægypten (fx. fra Abdel Basit), hvor i fx. Saudi Arabien er tartil (forskellig for tajweed) mest anvendt med melodien (saba, som man kender fra bl.a. Mishary)

Jeg troede faktisk ikke, at melodierne man dyrker også hang sammen med hvilken tajweed metode, som man bruger. Så har jeg lært noget nyt. Jeg troede, at melodierne var "selvopfundne" for det meste af dem, der reciterer. Og at folk der reciterer nogenlunde med samme melodi, blot var inspireret af hinanden. Jeg var godt nok ikke klar over, at selve melodien også er en hel videnskab i sig selv.

Betyder maqamat/maqam metode (warsh, hasf) eller melodi?

(do re mifa so la ti do..)

??
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Zahra R » søn okt 16, 2011 22:42

Maqamat er det du kalder for melodi. I hafs har man to reciteringsformer: tartil og tajwid. I begge former bruger man maqamat, altså melodier som er bestemte i nogle område. Fx. Saba er en sørgelig melodi men har så sine retninger. Så er der toner som er tre niveauer for hver maqam (qarar, jawab, jawab eljawab).
Hafs og warsh er metoderne, hvorpå man læser selve teksten (koraniske vers eller anden tekst).
Ja, det er et helt videnskab. Det er ikke svært at lære selve melodierne (Altså genkende hvilken melodi der er tale om), eller reciteringsformer. Kunsten ligger i at kunne dyrke disse maqamat på en random tekst fra koranen fx. og at man ikke laver taqlid, dvs. man ikke kopier en anden læser i sine melodier, men selv gør sig særpræget i de pågældende melodier. Fx. Forooqi (den video jeg linkede til) er ret kendt i Iran og andre muslimske lande hvad angår hijaz i den nyere tid, men han er blot en elev til fx. Basit.
Jeg ved ikke om du kender Shahat familien i Ægypten. De er stjerner i at kunne skabe deres melodier i fx Nahawand og Bayat.

??

http://en.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A8ge
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby anonymouse26 » søn okt 16, 2011 23:01

Zahra R skrev:Maqamat er det du kalder for melodi. I hafs har man to reciteringsformer: tartil og tajwid. I begge former bruger man maqamat, altså melodier som er bestemte i nogle område. Fx. Saba er en sørgelig melodi men har så sine retninger. Så er der toner som er tre niveauer for hver maqam (qarar, jawab, jawab eljawab).
Hafs og warsh er metoderne, hvorpå man læser selve teksten (koraniske vers eller anden tekst).
Ja, det er et helt videnskab. Det er ikke svært at lære selve melodierne (Altså genkende hvilken melodi der er tale om), eller reciteringsformer. Kunsten ligger i at kunne dyrke disse maqamat på en random tekst fra koranen fx. og at man ikke laver taqlid, dvs. man ikke kopier en anden læser i sine melodier, men selv gør sig særpræget i de pågældende melodier. Fx. Forooqi (den video jeg linkede til) er ret kendt i Iran og andre muslimske lande hvad angår hijaz i den nyere tid, men han er blot en elev til fx. Basit.
Jeg ved ikke om du kender Shahat familien i Ægypten. De er stjerner i at kunne skabe deres melodier i fx Nahawand og Bayat.

Okay, tak, så blev jeg dét klogere!

Jeg har lige yotube'et Shahat, og det lyder rigtig godt, det jeg har hørt indtil videre. Og nej, det er ikke nogen, som jeg har haft kendskab til før nu.

PS Jeg går ud fra, at Nahawand og Bayat også er former for maqamat (ret mig, hvis det forkert)
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby anonymouse26 » søn okt 16, 2011 23:05

Kan du i øvrigt give mig et eksempel på tartil?

Jeg troede bare at tajweed var det overordnede ord....
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Zahra R » søn okt 16, 2011 23:25

Jep de er maqamat.
Her et eksempel på Nahawand. Nyd Minshawi. Må Allah være ham Nådig:

Shahat familien er en af mange Guds gaver til menneskeheden. Hør Mahmood her. Rus for sjælen :)

Her er et eksempel på Tartil:
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Suzuki » man okt 17, 2011 07:26

Zahra R skrev:Salam
Denne form for recitering i dine video'er hedder 'warsh'.
Den mest anvendte metode som man kender fra andre muslimske lande hedder 'Hafs Bin Asem', som så bliver læst med forskellige maqamat (melodier: nahawanad, hijaz, sigah etc.)
Der hvor jeg kommer fra (Iran), er denne maqam (hijaz) mest brugt og populær. Samme tilfælde i Ægypten, hvor i mod øvrige arabiske lande (mest i Golfen) er 'tartil' mere kendt end tajweed.
Et eksempel på hijaz:

Salam alaikum

Jeg ved ikke om jeg hørte forkert, men ender han med at sige sadaqa allah 3aliu el 3azim ?
Brugeravatar
Suzuki

Givet : 3 perler
Fået : 3 perler

Indlægby anonymouse26 » man okt 17, 2011 11:02

Assalamu 'alaykum,

Zahra:
Mange tak! :) Det virkelig, virkelig smukt, alle videoerne.
Den maqama jeg umiddelbart synes skiller sig mest ud fra de andre, er Tartil, den er mere "sunget", hvis man kan sige det sådan, men jeg kan virkelig godt lide den. Nu kan jeg faktisk godt følge dig i det du siger med, at man i Sa'udia mest bruger Tartil, fordi når man ser bøn live fra Makkah fx, så er det også mere "sunget". Se fx:

Suzan:
Du hørte helt rigtigt, men hvad er problemet i, at han siger "sadaqa Allaho l3alio l3azim"?
anonymouse26
Aktiv Bruger

Indlægby Abdul-Azeez » man okt 17, 2011 11:05

Den mest anvendte metode som man kender fra andre muslimske lande hedder 'Hafs Bin Asem'

Hafs 'an Asem. Ikke bin.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Idris » man okt 17, 2011 11:23

Er der egentlig nogle steder i den muslimske verden hvor det er udbredt at læse med en af de andre qiraat (dvs. ikke fra Hafs eller Warsh)?
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Zahra R » man okt 17, 2011 12:13

Salam

Suzan
Ja, det er et koranisk vers: Allahu El'ali El'adhim. Det betyder Allah Den Ophøjede Den Almægtige.

Abdul-Azeez skrev:
Den mest anvendte metode som man kender fra andre muslimske lande hedder 'Hafs Bin Asem'

Hafs 'an Asem. Ikke bin.

Tak for korrektionen. Beklager for tastefejlen. Det hedder selvfølgelig 'an, ikke bin.

Søster Al-Maghrebia
Tartil er ikke maqam :) Men jeg forstår godt hvad du mener.
Det er selvfølgelig smag og behag men i den tekniske verden (altså hos koran-læserne og underviserne) er kommer tartil ikke i nærheden af tajweed. Tajweed er meget mere avanceret og sofistikeret i og med at man bruger tonerne i alle tre niveauer. Det er en meget større udfordring for en læser end tartil.
Jeg har dog bemærket at kvinderne er mest glad for tartil. Måske fordi tartil er bedst at bruge hvis man har sopranos som stemme og det har kvinderne generelt. Tenors, bass, alto etc. finder man alt andet lige hos mænd og derfor tajweed nemmere at dyrke med deres stemmer.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Suzuki » man okt 17, 2011 17:37

Tak for forklaringen :) jeg forstod det som noget andet, og ville derfor være sikker på om jeg forstod det rigtigt eller ej.
Brugeravatar
Suzuki

Indlægby Mikail » man okt 17, 2011 20:09

De fleste bliver overrasket, ved omkring 24 sek. i videoen. (Det er sh Abdulrasheed Sh Ali Sufi, som kan alle Qira'at(metoder)).

Her læser han ét enkelt vers med flere forskellige metoder (qira'at).

Og det her, er bare smukt.

Mikail

Givet : 0 perle
Fået : 1 perle

Indlægby Zahra R » man okt 17, 2011 22:46

Sheikh Sufi er kendt for hans læsning især i Qatar. Han læser uden maqamat (melodier). Jeg er godt nok ikke en fan af metoder uden melodier, men han er sej nok. Tak for video'erne
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 00:17

Måske en særpræget koranrecitation eftersom kvinderne læser mest tartil ift Somaya som læser tajweed:

Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Ibnu adam » tirs okt 18, 2011 02:11

Zahra R skrev:Måske en særpræget koranrecitation eftersom kvinderne læser mest tartil ift Somaya som læser tajweed:

salamu aleikum søster Zahra.
Lidt off-topic, men må kvinder recitere højt? :-)
Det er først gang at jeg ser en kivindelig koranrecitation :D
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Givet : 37 perler

Indlægby Suzuki » tirs okt 18, 2011 08:26

Ibnu adam skrev:
Zahra R skrev:Måske en særpræget koranrecitation eftersom kvinderne læser mest tartil ift Somaya som læser tajweed:

salamu aleikum søster Zahra.
Lidt off-topic, men må kvinder recitere højt? :-)
Det er først gang at jeg ser en kivindelig koranrecitation :D

Salam alaikum Ibno Adam
Hvorfor skulle en kvinde ikke må recitere koranen? Jeg har før hørt at kvindens stemme er 3awra - Men da profeten mohamed (3alaihi salat w salam) kom tilbage fra sin Hidja, sang kvinderne bl.a. madi7 for ham. Det har nogen så tolket som, at kvinden gerne må recitere koranen højt. Men igen hvis man kigger på kanalen Iqraa f.eks., der ser man stort set altid mænd i tv'et.
Allahu a3lam - w salaam
Brugeravatar
Suzuki

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 09:54

Alaikomu salam Ibnu Adam
I den kredse jeg voksede op i, så var det enighed iblandt dens lærde at kvinderne læser koran og tawashih solo og højt. Det afhænger af intentionen og hvad man læser og om dette medførte til noget som kunne være haram.
Hvis du vil have et mere præcist svar som gør sig gældende for dit eget vedkommende, så synes jeg at du skal skrive i halal-haram sektionen.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Ibnu adam » tirs okt 18, 2011 12:24

Salam alaikum Ibno Adam

wa alaikum assalam

Hvorfor skulle en kvinde ikke må recitere koranen?

ikke for længe siden læste jeg ind på haya.dk at kvinder ikke må recitere højt under bønnen.
Dette gælder også hvis hun ber alene.Derfor blev jeg lige i tvivl.
men som du siger, der er folk der tolke det anderledes.
så ja Allahu a3lam.

Hvis du vil have et mere præcist svar som gør sig gældende for dit eget vedkommende, så synes jeg at du skal skrive i halal-haram sektionen.

nej det helt fint søster Zahra.
Som jeg ser det lige nu, er der uenigheder iblandt lærde så jeg tror ikke at jeg kommer frem til et mere præcist svar.
Tak for jeres svar! :tomm:

Ps:Jeg håber ikke at jeg har ødelagt tråden

Fred!
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Givet : 37 perler

Indlægby Zahra R » tirs okt 18, 2011 13:04

At læse højt eller lavt under bønnen for mænd og kvinder går under andre regler end reglen for kvindestemmen.
Brugeravatar
Zahra R

Lignende emner

Tilbage til Islam