Salima00 skrev:Salima00 skrev:Salam Aleikum...
Håber at nogen kunne hjælpe med at forklare mig hvad de forskellige former for jihad er og går ud på
1:Hjertets/sjælens jihad (Jihad bin Nafs/Qalb)
2:ordets jihad (Jihad bil Lisan)
3:pennens jihad (Jihad bil Qalam/Ilm)
4:håndens jihad (Jihad bil Yad)
5:sværdets jihad (Jihad bis saif)
Peace InshAllah ..
Nogen som kan forklare mig disse? InshAllah
As'Salaamu Aleykoum wa Rahmatollahi wa Barakutuh.
Jihan bin Nafs: At kæmpe imod sin indre shaytan. At stå imod ens lyster og at følge Allah (Subhana wa ta'ala)s påbud istedet.
Jihad bil Lisan: At udbrede Islam vedhjælp at tale. Dette kan f.eks. være i form at khutba, dars eller anden form for Islamisk undervisning. Det kan dog også være i form at mere eller mindre missionært arbejde, f.eks. ved at lære Islam til ikke muslimer.
Jihad bil Qalam: At studere. Både at studere Islamiske studier, men også at studere andre studier med den hensigt at det skal bruges til gavn for menneskeheden og dermed også Islam.
Jihad bil Yad: Den kamp der føres ved brug at økonomiske midler, eller hård arbejdsindsats. Dette kan f.eks. være at donere penge til fattige, at donere penge til projekter der er med til at fremme Islams budskaber, såvel som det at gå mere politisk ind i kampen for at fremme Islams budskaber.
Jihad bis Saif Den jihad de fleste nok har hørt om, og mange ikke muslimer referer til når de snakker om jihad (hellig krig). Denne jihad er at kæmpe for Islam ved hjælp af våben.
I denne jihad er der 2 underkategorier:
1. Den defensiv jihad. At forsvare sit eget land, såvel som et hvert andet muslimsk land.
2. Den offensiv jihad. At gå i krig mod andre.
Jeg ved ikke hvordan ahl al sunnah ser på den sidst nævnte, så InshaAllah nogle kan forklare søsteren det.
Vi shia ser sådan på den offensive jihad: Den offensive jihad kan kun Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over ham) og de 12 Imamer, starter fra Ali ibn Abu Talib (må Allahs fred og velsignelser være og ham) og går videre ned til Imam Mahdi (Må Allah fremskynde hans genankomst), udlede. Da den sidste Imam, Imam Mahdi (må Allah fremskynde hans genankomst) stadig er i okkultation (Som Profeten Isa (må Allahs fred og velsignelser være over ham) også er), er der ingen på nuværende tidspunkt der kan sige at vi muslimer skal gå i offensiv jihad.
Jeg håber InshaAllah at det var svar nok, og at din viden InshaAllah er forøget, ellers siger du bare til
Wa Salaam
Vær som den blomst, der giver sin duft til selv den der knuser den.