Jihaad

Islam relevante multimedie

Redaktør: Fri Debat Mods

Jihaad

Indlægby The-Earth » ons mar 31, 2010 23:04

Salam Aleikum...

Håber at nogen kunne hjælpe med at forklare mig hvad de forskellige former for jihad er og går ud på :)

1:Hjertets/sjælens jihad (Jihad bin Nafs/Qalb)
2:ordets jihad (Jihad bil Lisan)
3:pennens jihad (Jihad bil Qalam/Ilm)
4:håndens jihad (Jihad bil Yad)
5: sværdets jihad (Jihad bis saif)

Peace InshAllah ..
Brugeravatar
The-Earth

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 2 perler

Re: Jihaad

Indlægby Kimi » tors apr 01, 2010 00:31

Salima00 skrev:Håber at nogen kunne hjælpe med at forklare mig hvad de forskellige former for jihad er og går ud på :)

Sværdet Jihad vil sige, at man går bevæbnet i kamp for Allah (Hellig krig)
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Århus
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 2 perler
Fået : 3 perler

Indlægby IslamInBosnia » tors apr 01, 2010 12:55

wikipedia skrev:Salam Aleikum...
Jihad (ǧihād جهاد) er et islamisk begreb, der kommer fra det arabiske ord ǧhd ("at stræbe eller anstrenge sig"). Begrebet har en lang række forskellige betydninger, fra en indadvendt spirituel kamp for at opnå den rette tro til politisk eller militær kamp for at fremme islam og islams interesser. Ordet bliver på dansk ofte oversat til "hellig krig", hvilket ikke er korrekt, selvom jihad i visse tilfælde kan have denne betydning. Mange muslimer anser jihad for at være et af de aspekter af deres religion, der oftest bliver misforstået af ikke-muslimerne. Meningen med de mere militante aspekter af jihad er et spørgsmål, der stadig er til debat blandt muslimerne. Den religiøse legitimitet bag de forskellige islamistiske bevægelser, der benytter sig af terminologien bag det islamiske begreb jihad er ofte blevet kritiseret af mere moderate og liberale muslimer.

En person, der deltager i en militant eller ikke-militant form for jihad kaldes for en "mujahid", hvilket betyder "en der kæmper". Ordet mujahid bliver i dag oftest brugt i forbindelse med en person, der deltager i militant jihad, men dækker også en der eksempelvis udøver jihad, igennem det at anstrenge sig for at memorere koranens tekster.

Brugeravatar
IslamInBosnia

Geografisk sted: Århus
Køn: Hankøn

Fået : 5 perler

Indlægby The-Earth » tors apr 01, 2010 14:49

Salima00 skrev:Salam Aleikum...

Håber at nogen kunne hjælpe med at forklare mig hvad de forskellige former for jihad er og går ud på :)

Peace InshAllah ..

Nogen som kan forklare mig disse? InshAllah
Brugeravatar
The-Earth

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 12:08

Salima00 skrev:
Salima00 skrev:Salam Aleikum...

5:sværdets jihad (Jihad bis saif)

Peace InshAllah ..

Nogen som kan forklare mig disse? InshAllah

As'Salaamu Aleykoum wa Rahmatollahi wa Barakutuh.

Jihan bin Nafs: At kæmpe imod sin indre shaytan. At stå imod ens lyster og at følge Allah (Subhana wa ta'ala)s påbud istedet.

Jihad bil Lisan: At udbrede Islam vedhjælp at tale. Dette kan f.eks. være i form at khutba, dars eller anden form for Islamisk undervisning. Det kan dog også være i form at mere eller mindre missionært arbejde, f.eks. ved at lære Islam til ikke muslimer.

Jihad bil Qalam: At studere. Både at studere Islamiske studier, men også at studere andre studier med den hensigt at det skal bruges til gavn for menneskeheden og dermed også Islam.

Jihad bil Yad: Den kamp der føres ved brug at økonomiske midler, eller hård arbejdsindsats. Dette kan f.eks. være at donere penge til fattige, at donere penge til projekter der er med til at fremme Islams budskaber, såvel som det at gå mere politisk ind i kampen for at fremme Islams budskaber.

Jihad bis Saif Den jihad de fleste nok har hørt om, og mange ikke muslimer referer til når de snakker om jihad (hellig krig). Denne jihad er at kæmpe for Islam ved hjælp af våben.
I denne jihad er der 2 underkategorier:

1. Den defensiv jihad. At forsvare sit eget land, såvel som et hvert andet muslimsk land.

2. Den offensiv jihad. At gå i krig mod andre.

Jeg ved ikke hvordan ahl al sunnah ser på den sidst nævnte, så InshaAllah nogle kan forklare søsteren det.

Vi shia ser sådan på den offensive jihad: Den offensive jihad kan kun Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over ham) og de 12 Imamer, starter fra Ali ibn Abu Talib (må Allahs fred og velsignelser være og ham) og går videre ned til Imam Mahdi (Må Allah fremskynde hans genankomst), udlede. Da den sidste Imam, Imam Mahdi (må Allah fremskynde hans genankomst) stadig er i okkultation (Som Profeten Isa (må Allahs fred og velsignelser være over ham) også er), er der ingen på nuværende tidspunkt der kan sige at vi muslimer skal gå i offensiv jihad.

Jeg håber InshaAllah at det var svar nok, og at din viden InshaAllah er forøget, ellers siger du bare til :)

Wa Salaam
Vær som den blomst, der giver sin duft til selv den der knuser den.
Brugeravatar
Basijboy

Geografisk sted: Tehran/Høje-Tåstrup ;)
Tro: Kristen

Indlægby The-Earth » lør apr 03, 2010 12:56

Tusinde tak bror !! :klapper:

Må Allah (Subhana wa ta'ala) belønne dig inshAllah!

Det kunne være dejligt, hvis nogen kunne fortælle mig hvordan Ahl al Sunnah ser på den sidste ? InshAllah

Peace ..
Brugeravatar
The-Earth

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 13:29

Salima00 skrev:Tusinde tak bror !! :klapper:

Må Allah (Subhana wa ta'ala) belønne dig inshAllah!

Det kunne være dejligt, hvis nogen kunne fortælle mig hvordan Ahl al Sunnah ser på den sidste ? InshAllah

Peace ..

Må Allah (Subhana wa ta'ala) ligeledes belønne sig søster.

Ja, det kunne være dejligt, så kunne min horisont Inshaallah også udvides en smule :)
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Slettet141110 » lør apr 03, 2010 14:44

Basijboy skrev:Vi shia ser sådan på den offensive jihad: Den offensive jihad kan kun Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over ham) og de 12 Imamer, starter fra Ali ibn Abu Talib (må Allahs fred og velsignelser være og ham) og går videre ned til Imam Mahdi (Må Allah fremskynde hans genankomst), udlede. Da den sidste Imam, Imam Mahdi (må Allah fremskynde hans genankomst) stadig er i okkultation (Som Profeten Isa (må Allahs fred og velsignelser være over ham) også er), er der ingen på nuværende tidspunkt der kan sige at vi muslimer skal gå i offensiv jihad.

Hvad mener du helt præcist med "okkultation"? Profeten Isa befinder sig i den 2. himmel, hvis jeg ikke tager meget fejl. Kaldes det okkultation?
Profeten (Allahs fred og velsignelser være med ham) sagde:
Oh Allah, Du er Den Første: der er intet før Dig; og Du er Den Sidste: der er intet efter Dig. Du er Den Synlige (al-Zahir): der er intet over Dig. Du er en Den Skjulte (al-Batin): der er intet under Dig.
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 0 perle

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 15:00

Asjad skrev:
Basijboy skrev:Vi shia ser sådan på den offensive jihad: Den offensive jihad kan kun Profeten (må Allahs fred og velsignelser være over ham) og de 12 Imamer, starter fra Ali ibn Abu Talib (må Allahs fred og velsignelser være og ham) og går videre ned til Imam Mahdi (Må Allah fremskynde hans genankomst), udlede. Da den sidste Imam, Imam Mahdi (må Allah fremskynde hans genankomst) stadig er i okkultation (Som Profeten Isa (må Allahs fred og velsignelser være over ham) også er), er der ingen på nuværende tidspunkt der kan sige at vi muslimer skal gå i offensiv jihad.

Hvad mener du helt præcist med "okkultation"? Profeten Isa befinder sig i den 2. himmel, hvis jeg ikke tager meget fejl. Kaldes det okkultation?

Okkultation vil sige at vi ikke kan se ham. han lever, men bare ikke på denne jord, førend yawm el-qiamah :)
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Abu Saif » lør apr 03, 2010 15:03

2. Den offensiv jihad. At gå i krig mod andre

så du mener at profeten kan erklære krig mod et land uden at dette land har truet muslimer?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 15:06

Abu Saif skrev:
2. Den offensiv jihad. At gå i krig mod andre

så du mener at profeten kan erklære krig mod et land uden at dette land har truet muslimer?

Nej, det mener jeg ikke. Men hvad jeg mener gør ingen forskel. Profeten gør hvad Allah (Subhana wa ta'ala) befaler. Og hvis du har læst hele indlægget, vil du se at jeg netop på dette emne ikke ved hvad ahl al sunnah siger, og derfor har bedt nogle mere vidne søskende om at skrive det ind InshaAllah.
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Abu Saif » lør apr 03, 2010 15:15

Nej, det mener jeg ikke. Men hvad jeg mener gør ingen forskel. Profeten gør hvad Allah (Subhana wa ta'ala) befaler. Og hvis du har læst hele indlægget, vil du se at jeg netop på dette emne ikke ved hvad ahl al sunnah siger, og derfor har bedt nogle mere vidne søskende om at skrive det ind InshaAllah.

glem hvad ahlu sunna mener, jeg spørge dig til det du skriver. du delt den væbnede jihad i to, den defensiv og den offensiv. den defensiv er når du forsvar dig mod en trussel , hvad er så den offensiv? hvad mener du med den? og lad være med at sige at din mening gør ingen forskel for jeg vil gerne vide den

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Slettet141110 » lør apr 03, 2010 15:20

Basijboy skrev:
Asjad skrev:

Okkultation vil sige at vi ikke kan se ham. han lever, men bare ikke på denne jord, førend yawm el-qiamah :)

Okay, hvordan ved vi at han er det? Står det i Al-Quran, ahadith eller lign. at den 12. imam ville gå i okkultation, som du så flot kalder?

Jeg spørger dig ikke for at virke dum-smart eller nedladende, vil bare godt vide mere om, hvorledes shia begrunder det.
Oh Allah, Du er Den Første: der er intet før Dig; og Du er Den Sidste: der er intet efter Dig. Du er Den Synlige (al-Zahir): der er intet over Dig. Du er en Den Skjulte (al-Batin): der er intet under Dig.
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 15:21

Abu Saif skrev:

glem hvad ahlu sunna mener, jeg spørge dig til det du skriver. du delt den væbnede jihad i to, den defensiv og den offensiv. den defensiv er når du forsvar dig mod en trussel , hvad er så den offensiv? hvad mener du med den? og lad være med at sige at din mening gør ingen forskel for jeg vil gerne vide den

Den defensive er når f.eks. Israel går ind i Gaza, så er det jihad at bekrige dem.
Den offensive er at palæstinenserne går ud af Gaza og bekriger Israel, men det kan kun Profeten og Imamerne erklære. Så, så længe Imam Mahdi stadig er i okkultation, så kan vi ikke lave offensiv jihad hvad angår jihad bis saif
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 15:25

Asjad skrev:
Basijboy skrev:
Asjad skrev:

Okay, hvordan ved vi at han er det? Står det i Al-Quran, ahadith eller lign. at den 12. imam ville gå i okkultation, som du så flot kalder?

Jeg spørger dig ikke for at virke dum-smart eller nedladende, vil bare godt vide mere om, hvorledes shia begrunder det.

Om der er vers i koranen der referer til Imam Mahdis okkultation kan jeg desværre ikke svare på, da jeg ikke vil snakke om noget jeg ikke har viden om.

Hvad angår ahadith, så har vi masser af sande beretnnger der nævner Imam Mahdis okkultation.
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Slettet141110 » lør apr 03, 2010 16:23

Må jeg få et link til de mange beretninger?

Ved du om vi sunni har de samme beretninger? Eller overså Bukhari, Muslim, Abu Dawud, m.fl. lige præcis de ahadtih?
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby Basijboy » lør apr 03, 2010 16:47

PB sendt.

Hvad angår sunni hadith kan jeg ikke svare. Jeg har ikke studeret Bukhari, Muslim eller andre sunni hadith samlinger nok, til at kunne konkludere at der står de samme beretninger hvad angår Imam Mahdi eller ej.

Dog synes jeg at emnet er begyndt at tage en drejning fra det oprindelige spørgsmål som søsteren spurgte om, så hvis du vil ha' en længere snak end det her, så må det blive over PB eller noget ;)

Wa Salaam.
Brugeravatar
Basijboy

Indlægby Slettet141110 » lør apr 03, 2010 20:40

Basijboy skrev:PB sendt.

Hvad angår sunni hadith kan jeg ikke svare. Jeg har ikke studeret Bukhari, Muslim eller andre sunni hadith samlinger nok, til at kunne konkludere at der står de samme beretninger hvad angår Imam Mahdi eller ej.

Dog synes jeg at emnet er begyndt at tage en drejning fra det oprindelige spørgsmål som søsteren spurgte om, så hvis du vil ha' en længere snak end det her, så må det blive over PB eller noget ;)

Wa Salaam.

Tak.

Okay, det forstår jeg godt.

Du har ret. Jeg undskylder for min off-topic snak. :peace:
Slettet141110
Student 2010
Student 2010

Indlægby Abu Saif » lør apr 03, 2010 22:13

Basijboy skrev:
Abu Saif skrev:

Den defensive er når f.eks. Israel går ind i Gaza, så er det jihad at bekrige dem.
Den offensive er at palæstinenserne går ud af Gaza og bekriger Israel, men det kan kun Profeten og Imamerne erklære. Så, så længe Imam Mahdi stadig er i okkultation, så kan vi ikke lave offensiv jihad hvad angår jihad bis saif

jeg er ikke helt med i dit eksempel, altså du mener når israel banker palæstinenser i Gaza så går palæstinenser ude og ind i israel og angreber dem? er det det du kalder for offensive jihad?

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby The-Earth » søn apr 04, 2010 21:38

Salam Aleikum.

Hvordan ser Ahl al Sunnah så på den offensive jihad ? :?
Brugeravatar
The-Earth

Indlægby Abu Saif » man apr 05, 2010 00:02

Salima00 skrev:Salam Aleikum.

Hvordan ser Ahl al Sunnah så på den offensive jihad ? :?

jeg mener ikke der er den delling af jihad i sunni islam. om det er offensivt eller defensivt så udføre man jihad for at forsvar muslimske liv eller jord.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tilbage til Islam