familiens rolle i ægteskab

Islam relevante multimedie

Redaktør: Fri Debat Mods

familiens rolle i ægteskab

Indlægby fedtmule » fre mar 26, 2010 11:01

Salaam aliekum wa Rahma Tu'Allah

Jeg har gennem en længere periode talt med en fyr, og jeg har også mødt hans familie. Især hans søstre valgte ikke at fokusere på mine gode sider, men istedet belyse mine dårlige sider.
Dette fandt jeg rystende, da jeg mener at de på ingen måde har tilladelse til at dømme min person efter et enkelt møde med dem. Jeg har haft svært ved at gøre op med mig selv, om hvor vidt forholdet er værd at kæmpe for, og om kampen overhovedet er værd at tage :(
Der er tale om en pakistansk familie, og da jeg ikke selv er pakistaner har min nationalitet allerede været nok til at de har følt grund til at dømme mig. Jeg vil bare høre jeres mening, om I tror at det er muligt at ændre deres syn på mig. Og om kampen er værd at tage?!

Fred.
Jeg elsker duften af svitsede løg og olivenolie på panden
fedtmule

Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: familiens rolle

Indlægby OnlyOneGod » fre mar 26, 2010 14:29

Wa aleikum salaam søster.(:

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor lang tid i har kendt hinanden, eller hvor lang tid du har kendt hans familie. Men jeg vil tro, at det kun er i begyndelsen, at de er sådan overfor dig. Hvis du virkelig elsker ham og du mener i har en fremtid sammen, så synes jeg bestemt at du skal kæmpe for det. Man må yde for at nyde, som man siger. Alle mennesker skal igennem noget hårdt, for at nå til det man vil ha. Igen, så er det kun dig der ved om han er det værd. Husk, INGEN er perfekte, der vil altid være lidt problemer her og der.
- Og ja, jeg tror godt du kan ændre deres syn på dig. Du skal bare huske, at kunne forstå deres måde at leve på, da det har en står indflydelse på dem. Vis dem, at du er bedre end det. Gi' det lidt tid, og gi' det en chance, så vil de insh'Allah ændre holdning mht. dig.

Fight for this love giiirl :tomm:

/Blomstt
OnlyOneGod

Indlægby ProudMuslima » fre mar 26, 2010 15:06

Bare sig til, og jeg er her :roll:
Viden er magt.
ProudMuslima

Givet : 2 perler

Indlægby Betelgeuse » fre mar 26, 2010 15:12

Salam alaikum.

Jeg vil vove at påstå (endnu med en kamel på højkant) at det er svært at ændre, andres synspunkter, når det gælder noget som nationalitet. Visse mennesker er meget reserveret og mener, at kun deres egen nationalitet er godt nok for deres børn, da børnene som bekendt, er dem der fører familiens navn videre. Det er ikke umuligt, mange familier har det med at markere sig indtil, de finder ud af bedre. Hvis det er muligt for dig synes jeg, at du skal prøve at sætte dig ned med dem, og snakke. Fortæl hvem du er og hvordan du er, lad dem stille dig spørgsmål hvis de har behov for det. Mange familier har traditioner, som de gerne ser videreført, måske siger de også "nej" fordi, at de føler at det er det bedste for dig. Måske, tvivler de på, hvorvidt du kan klare at komme ind i en familie, med en anden nationalitet end din. Hvis din udkårne har valgt dig, må han også tale for dig. Prøv at fortæl familien, at du er åben for at lære. Du har trods alt hilst på dem, nu ved de hvordan du ser ud, men som du selv er inde på, ved de ikke hvem du er og det er måske dig, de skal lære at kende, for at kunne acceptere deres søns ellers brors valg. Det er trods alt ham, der skal leve med dig og hans lykke burde tælle før nogen fordom.

Hvorvidt det er værd at kæmpe for, er noget du og din udkårne må vudere og snakke om.

Jeg håber at det vil udarte sig til det bedste, og at Allâh må hjælpe dig/jer.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 158 perler
FÃ¥et : 87 perler

Indlægby Zana » lør mar 27, 2010 02:11

Wa 'aleykum salam wa rahmatullah

Jeg er enig med søster Confluence, så jeg vil ikke gentage det. Dog vil jeg gerne nævne, at man selvfølgelig skal tage kampen op med dem, men det er lige så vigtigt at du gør op med dig selv om hvorvidt du vil være i et forhold hvor du ved, at din kommende svigerfamilie ikke bryder sig om dig og ikke vil acceptere dig. Jeg håber selvfølgelig de ændrer deres holdning (det plejer en del familier nu at gøre, når de lærer pigen at kende), men hvis vi nu antager at de forbliver som de er, må du spørge dig selv om det er det værd at være i et forhold med ham. Man gifter sig ikke kun med drengen, men også familien. Og det er ihvertfald noget som vi alle bør huske på.

Må Allah den Ophøjede give jer hvad der er khayr. Amin.
Zana
Aktiv Bruger

Givet : 11 perler
FÃ¥et : 41 perler

Indlægby AbU » lør mar 27, 2010 08:52

Salam Aleikum,

At det er svært at få modpartens forældres accept; er egentlig ret "normalt" i takt med at vi får flere og flere blandede(nationalitet) ægteskaber.

Som jeg ser det, så blander flere og flere nationalitet - men forældrene er stadig samme generation hvor man typisk fandt en fra samme land( endda fra samme område i landet ).
Det gør det selvfølgelig meget udfordrende.

Der er jo naturligvis forskellige måder at gribe det an på. Er forældrene religiøse - så er det helt klart der man skal lægge vægten, og den vej vise at man altså er en fornuftig tænkende person med fokus på sin Deen og iman.

Desværre er der også forældre, som netop ikke vægter disse elementer overhovedet. Her er der typisk tale om stærk-kulturelle forældre, hvor de forventer at man kan deres kultur fra top til tå. Lave deres mad, tale deres sprog, hilse på samme måde som dem, gå klædt som dem, gør samme ting som dem. Altså specielt ændre alt adfærd fuldstændig i henhold til forældres kultur.

Det er klart, at det er alt alt for meget at forlange. Det er naturligvis fuldstændig unfair, da det på ingen måde er det der bestemmer om man er en god mand/kone.

Jeg tror dog alligevel at mange ta'r den kamp op, ved at få en "grundig kursus" i den pågældende kultur, for at vinde forældrenes accept. Jeg synes det er sørgeligt, men omvendt er det jo forståeligt i den forstand at der er tale om 2 der virkelig ønsker at giftes .

Gudskelov går vi en positiv tid i møde, hvor de kommende generationer i højere grad vil være blandede, og derfor også større tilbøjelighed til accept af andre nationaliteter.
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
FÃ¥et : 122 perler

Re: familiens rolle i ægteskab

Indlægby bismillah786 » lør mar 27, 2010 09:17

Wa'alaykum as-salâm wa-rahmatullâhi wa-barakâtuhû.

Er ligeledes enig med mange af de hidtidige kommentar i tråden. Jeg har selv pakistansk baggrund og kender derfor det dansk-pakistanske miljø ret indgående. Som udgangspunkt er konflikterne her ikke meget forskellige fra konflikter i andre muslimske minoritets miljøer her i landet. Men jeg tror bare at det kan være lidt mere lukket og ekstremt når det gælder emner som disse. Det stammer fra vores kastesystem (vil ikke kede dig med det), men den gode nyhed er at vi langsomt ser at de nye generationer forlader disse tanker.

Om det er værd at kæmpe for? Det er noget du kun selv kan svare på...

Vil dog gerne tilføje, at det er vigtigt at man prøver at have et realistisk forhold til tingene. Bliver konsekvenserne så store at ingen af familierne vil acceptere ægteskabet eller hinanden, så må man genoverveje det hele.

Håber det bedste for jer og mon ikke at familierne får talt sammen og i finder en løsning sammen. :peace: InshAllah.

With Peace & Love
Brugeren Bismillah
Brugeravatar
bismillah786

Indlægby Muslimaa » lør mar 27, 2010 10:03

Al salamu alaikum.. er enige med Zana. Man gifter sig ikke kun med manden, men med hele familien...

InshAllah prøv at lær dem at kende. Vis dem hvem du er, og inshAllah de vil kunne lide dig.
Prøv evt. at være veninder med hans søstre :o)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby fedtmule » lør mar 27, 2010 14:16

Jeg synes ikke det er rigtigt at man gifter sig med familien. Bestemt ikke... Jeg mener at familien er kernen altså er blod tykkere end vand. Men derfor har aldrig tænkt at jeg til den tid skal gifte mig med hans familie, eller for den sags skyld (hvis ikke det bliver mig og ham)- så en anden fyrs familie. Hvorfor skal kvinden føle at hun er nødt til at gifte sig med familien? Jeg tvivler stærkt på at det samme gør sig gældende hos fyren. :cry:

Jeg tænker også en hel del over hvad alle disse kampe på længere sigt kan gøre ved at så nyt forhold (som de første år af et ægteskab). Årene hvor kærligheden gerne skulle have lov at blomstre og den tid hvor forelskelsen endnu ikke har fået lagt sig. ;)
fedtmule

Indlægby Kimi » lør mar 27, 2010 16:14

Salam Aleikum

JEG VED, at det kan blive rigtig svært og en KÆMPE forhindring, hvis dig og hans familie ikke fungere sammen. Som nævnt tidligere, så kan du kun selv bedømme, hvorvidt det er værd at kæmpe for.

Hvis det kun er hans søstre, som kigger lidt skævt, så tror jeg, at det er meget normal opførelse. Hi, You know Girls. Man ska altid lige kigge hinanden an, men med tiden kan det godt blive bedre og man lære, at acceptere hinanden. De ska lige se dig lidt an - Bare vær dig selv og åben.

"Du gifter dig ikk kun med manden, men med hele familien" Det er sådan set rigtigt. Prøv og forestil dig, hvor træls det vil være, når I ska samles til familiemiddage, arrangementer, brylluper osv.
-Der vil altid være en trykket falsk stemning, hvis I ikk får løst og snakket om tingene fra start.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Ã…rhus

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby fedtmule » lør mar 27, 2010 17:39

Khair insha'Âllah, det er bare så vigtigt med tålmodighed...
Tak for jeres besvarelser kære alle sammen.
fedtmule

Lignende emner

ægteskab.
Forum: Islam
Forfatter: Anonymous
Svar: 40
Ægteskab Shia el. Sunni