by Tom » fre apr 18, 2008 13:14
En spændende debat, omend jeg synes den var for "flink", og diplomatisk, og endelig at de selv røg i den "fælde" de selv taler om nemlig at man kun taler med de moderate. Der var også en markant overrepræsentation af muslimer, et par ældre ikke-muslimer, og kun få unge ikke-muslimer.Derudover var det en skam at der var tale om to ellers dygtige religiøse markante skikkelser, desmond tutu, sheik hamza, og to politiske mediatorer, en mellem palestina og israel og en mellem kristne og muslimer. Hvor er den "ekstreme", hvor er den politiske filosof, hvor er den gudløse etc. Men dog en god og vigtig debat. Tre vigtigste kommentarer synes jeg var Hamza's mening om boykotten at han er imod kollektiv skyld, og den kristne-muslimske mediator om kvindernes valg mellem at vente på at mændene giver dem magten eller selv tage magten, og endelig Desmond's kommentar om at man ikke skal tale højt, men forbedre sit argument, en holdning jeg i den grad savner i mange diskussioner i danmark.
Jeg har dog et spørgsmål, til noget jeg ikke forstod eller måske misforstod, som en her måske kan svare på. Det angår Hamza's kommentar ved 42:45, hvor han fortæller at en kvinde havde spurgt profetten mohammed hvorfor der kun var mænd der blev omtalt i koran versene, hvorefter at Hamza siger at efterfølgende koran vers indeholder både mænd og kvinder. Kan en forklare mig hvad han mener? Hvad er holdninger blandt folk her, hvis jeg har forstået det korrekt, om den tilgang at Guds ord via Mohammed direkte tilpasser sig spørgsmål for ca. 1400 år siden, og hvorfor var de tidligere vers ikke "fuldstændige" i forhold til det?
Hvad konsekvens har det i dag, i forhold til forståelsen af Koranen som værende Guds ord?
(der kan til tider være en tendens herinde til at når en ikke-muslim spørger om noget, så anses det som "angreb" på Islam, fordi de tror man går efter at få "skovlen" under dem, og retorikken bliver derefter, men jeg er oprigtig interesseret, så anmoder om oplysende, venlige, og underbyggede svar, gerne hvor man klargøre for hvilken skole man følger)