Redaktør: Fri Debat Mods
abd skrev:Assalamu aleykum..
Fatih, jeg siger ikke at den video ABU har lagt (http://islamic.dk/v1/index.php/Videnbas ... r-man.html) er ikk rigtigt måde at lave salah på. Men jeg vil alligevel lave på en andet måde... Jeg siger heller ikk at Salah skal laves kun på en måde. Som du kan se i den video jeg har lagt, der er forskelige muligheder hvordan man kan holde hænder f.eks., osv.
Jeg har heller ikk lagt den video her for at få alle til at tro at jeg er Salafi og kun min måde at bede på er rigtigt, som jeg har sagt der er forskelige muligheder, og mange er rigtige..
Jeg ville bare dele en god video med jer..
Peace..
Det skal så lige siges at jeg er Muslim og har ingen andre vej end Qûranen og Sunnah. Så mit syn på det med at sige at der er forskellige måder at bede på, får mig til at føle de forskellige grupper der findes i vores Ummah, må Allâh retlede os til den rette vej (SUK). Når der så kommer beviser for en ting, så bliver det hurtigt sat op som noget forkert. Uforståligt, når vi ved at vi skal følge Sunnah. La Illaha Illah Allâh.

Clasen skrev:Walykum Salam,
Syntes at det er noget rod med alle de forskellige holdninger der er til Profetens sunnah (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Vi ved allesammen at Allâhs Sendebud har sagt, "Jeg efterlader mig 2 ting, Qûranen og min Sunnah, og hold fast i dem og du vil ikke komme på afveje."
Det skal så lige siges at jeg er Muslim og har ingen andre vej end Qûranen og Sunnah. Så mit syn på det med at sige at der er forskellige måder at bede på, får mig til at føle de forskellige grupper der findes i vores Ummah, må Allâh retlede os til den rette vej (SUK). Når der så kommer beviser for en ting, så bliver det hurtigt sat op som noget forkert. Uforståligt, når vi ved at vi skal følge Sunnah. La Illaha Illah Allâh.
Hvis der er flere beviser på de forskellige måde Rasul (salla lāhu 'alayhi wa sallam) har bedt på, så lad mig se dem. I er alle min familie, og jeg ønsker jer alle Jannah.
Labana skrev:assalam
så du sætter spørgsmålstegn ved lovskoler ? og du får det til at lyde som om det med lovskoler og maddhab hænger på tyndt tråd og som om beviserne er få. ? Lovskoler har eksisteret i gud ved hvor længe, og du snakker som om vi alle bare skal blæse på den lovskole vi følger.
jeg syntes du skal vise dine brødre og søstre den smule respekt og ikke sætte spørgsmålstegn ved muslimernes lovskoler.
istedet for det her med at inddirekte sige at alle som følger lovskoler begår noget forkert,bør du sige at der findes forskellige holdninger og hvor der er et mindretal som dig som synes lovskoler tager fejl. længere er den ikke. du skal ikke begynde og skrive fuldstændig med sikkerhed at alle muslimer med lovskoler begår fejl.
jeg synes det er meget grimt.Clasen skrev:Walykum Salam,
Syntes at det er noget rod med alle de forskellige holdninger der er til Profetens sunnah (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Vi ved allesammen at Allâhs Sendebud har sagt, "Jeg efterlader mig 2 ting, Qûranen og min Sunnah, og hold fast i dem og du vil ikke komme på afveje."
Hvis der er flere beviser på de forskellige måde Rasul (salla lāhu 'alayhi wa sallam) har bedt på, så lad mig se dem. I er alle min familie, og jeg ønsker jer alle Jannah.

Abdul-Azeez skrev:Som et suppliment til det bror Fatih skriver, vil jeg sige, at salafyoon faktisk på mange områder adskiller sig fra traditionel hanbalisme. Deres manhaj indeholder mange innovationer, der ikke eksisterede blandt Hanabela, og derfor støtter jeg ikke teorien om en skjult hanbalisme. Det er ikke hanbalisme, de spreder, selvom deres metode ligger tæt op af deres. Jeg er selv tidligere salafist.
Det svarer til at sige, at Mu'taziliyya i sin tid forsøgte at sprede Shia Aqida. Dette er ikke tilfældet, for på trods af, at der er utroligt mange ligheder, var der også forskelle, og der er intet grundlag for at sige, at Shieya og Mu'taziliyya er éen aqida - og på samme måder er der intet grundlag for at sige, at Salafiyya og Hanbaliyya er éen mazhab.
Lighederne mellem Salafiyya og Hanbaliyya skyldes ikke, at Salafiyya "undercover" følger denne - men fordi deres manhaj minder utroligt meget om hinanden - begge er meget tekstualistiske i forhold til fx. Hanafi.
Clasen skrev:Fatih:
Hvad er Salafi?
Muhammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde, "Whoever lives amongst you will see much differing, so adhere to my Sunnah"
og
"Islam began as a stranger and shall return as a stranger as it began. So give glad tidings to the strangers." [Reported by Muslim - Sahih].
Igen i en anden Hadith:
"So give glad tidings to the few, those who purify, correct what the people have corrupted of my Sunnah."
Syntes at det er et meget hårdt ord med stor betydning du bruger imod Salaf, 'bad'ah'. Bid'ah betyder jo at man tilføjer noget til Islam som ikke kommer fra Allâh (Subhana wa ta'ala). har læst en del omkring Salafi vejen, og har ikke stødt på noget i deres manhaj som man kan kalde 'bid'ah'.
Salaf betyder jo 'Dem som følger den vej, der er gået før' ret mig hvis jeg tager fejl. Efter min forståelse følger de jo Allâhs bog, Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Sunnah, og derefter Sahaba. Og vi ved at Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Ummah ingen fejl /bid'ah havde efter denne hadith, "My Ummah will not unite upon error." [Reported by at-Tirmidhee and Haakim - Sahih] Så hvilken kilde er den bedste? Som sagt er jeg efter viden, så kom med beviser på at der er bid'ah i deres dîn?
Mokhtara skrev:Til Fatih:
Undskyld jeg blander mig sådan, men må jeg spørger. Er du Sufi?
- Mokhtara
P.S Jeg er selv Salafi og følger shafi'i madhab, og det gør alle de salafier jeg kender også.
abd skrev:Fatih skrev:Tak for dit spørgsmål bror. Jeg vil henvise til nedenstående artikel og bede dig om at læse den omhyggeligt. Så vil du inshaAllah kunne forstå, hvad skepsisen mod salafismen bunder i.
UNDERSTANDING THE FOUR MADHHABS by Abdal-Hakim Murad
http://www.masud.co.uk/ISLAM/ahm/newmadhh.htm
ASsalamu aleykum..
Faith, som jeg ved, salafier er IKKE Anti-madhaber.. hvis det er det du vil sige og hvis jeg forstå rigtigt hvem er "salafi'er"

Abdul-Azeez skrev:Salamun alaykom
Bror Fatih, jeg har selv det meste af mit liv været salafi men min egen mazhab har aldrig været andet end Shafi'i. Det kan altså godt lade sig gøre, fordi man ikke laver taqlid på denne mazhab, som orthodoks sunni islam gør.
Der er mange salafyoon, der kalder sig for shafeia og ahnaf i fiqh. Man laver bare ikke taqlid - dvs. hvis ens 'ulamaa finder et bevis, der bliver set som stærkere, så tager man det og lader mu'tamad i sin mazhab ligge.
Jeg kan godt se, hvorfor det teoretisk er et paradoks, men i praksis fungerer det på denne måde. Barakallahu feek.
Der er en fundamental forskel i Hanbali og Salafi usul:
Holdningen til Bid3ah. Bid3ah kan slet ikke danne precedens for noget i Salafi usul (selvom de tit selv ikke er helt konsekvente her).
| Sh. Abu Muhammad Al-Maqdisi løsladt, men nu arresteret igen Forum: Islam Forfatter: FearOnlyAllah1 Svar: 1 |
Jihad, krig og terror - undervisning med Sh. Muhammad Afifi Forum: Islam Forfatter: Mads Svar: 15 |
Sheikh Muhammad Mitwali Al-Sharawi Forum: Fri Debat Forfatter: Naadje Svar: 10 |
Prophet Muhammad (saws) Forum: Digte Forfatter: slettet10.05 Svar: 2 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst