Learn to Pray as Prophet Muhammad (PBUH) Prayed

Islam relevante multimedie

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby AbU » tirs jan 15, 2008 20:22

Salam Aleikum

Jeg har godtnok ikke set videoen helt, men mener ikke denne video er baseret på hanafi lovskolen, hvis nogen skulle være i tvivl. Man er naturligvis velkommen til at tjekke.

Ellers har vi en fin lille animeret video der let og forståeligt viser hvordan man beder, ifl. hanafi(for mænd): http://islamic.dk/v1/index.php/Videnbas ... r-man.html

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Indlægby Jale » tirs jan 15, 2008 20:28

Ja. Det er altså kun kvinder der holder sine hænder på den måde ifølge hanafilovskolen. Ved dog ikke med andre lovskoler. Men det er første gang jeg ser denne måde at bede på
Brugeravatar
Jale

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Clasen » tirs jan 15, 2008 22:39

As-Salamu Alaikum, der er udgivet en dvd som hedder "Pray as you have seen me pray" Den beskriver As-Salah ifølge Hadith. Jeg fandt den på YouTube, så her er den, meget flot lavet:

"Pray as you have seen me pray..." 1/6
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eurAxFreXSE&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eurAxFreXSE&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

"Pray as you have seen me pray..." 2/6
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dL68a-RxyVs&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dL68a-RxyVs&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

"Pray as you have seen me pray..." 3/6
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_OZd2CBg368&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/_OZd2CBg368&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

"Pray as you have seen me pray..." 4/6
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hbdb0yKvIXM&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/hbdb0yKvIXM&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

"Pray as you have seen me pray..." 5/6
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6weYCzzf-r8&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/6weYCzzf-r8&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

"Pray as you have seen me pray..." 6/6
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-6ShMffTsAs&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-6ShMffTsAs&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
Rasūlullāh (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde: "Gør ting lette for folk (vedrørende religiøse anliggender), og gør det ikke svært for dem og giv dem gode tidender og få dem ikke til at løbe væk (fra Islām)."
Brugeravatar
Clasen

Geografisk sted: Odense

Indlægby Fatih » ons jan 16, 2008 11:28

Assalamu aleikum.

Der er ikke tale om andet end en snedig "salafi"/wahhabi-taktik. Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam har ifølge en hadîth sagt: Udfør jeres bøn, som I har set mig bede. Denne hadîth betyder ikke at Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam udelukkende har bedt på en bestemt måde i løbet af de 23 år, hvor han var Allahs Sendebud. Det er således ikke korrekt, at sahîh hadîther er éntydige om hvordan Profeten salla lāhu 'alayhi wa sallam bad sine bønner.

Såkaldte salafier vil gerne have at vi skal tro, at der er en for alle muslimer fælles måde at bede på, og det er tilfældigvis deres opfattelse der skal være standard. Men salafismens fiqh er ikke så neutral og madhhab-løs, som "salafi"erne vil gøre det til. Deres fiqh lægger sig meget tæt op ad hanbali-retsskolen, da den er den madhhab der ud af de fire retsskoler er tættest på betegnelsen "ahl al-hadîth".

Salafisme er en bid´a-bevægelse der forsøger at lukke munden på Rasulullah salla lāhu 'alayhi wa sallam der bl.a. sagde at den mujtahid der konkluderer rigtigt vil få to belønninger og den der konkluderer forkert vil modtage én belønning.

Man kan også sige, at "salafisme"n forsøger at gøre hanbali-skolen til standard-skole for alle muslimer. Man kunne således godt kalde denne bid´a-bevægelse for en slags "skjult hanbalisme".

Udsagnet "Lær at bede din bøn, som Profeten bad den" er et moderne "salafi"-slogan, som håner og latterliggør muslimer, der følger andre madhahib (retsskoler) end "salafi"ernes vej.

Wassalam
Brugeravatar
Fatih

Geografisk sted: København

Indlægby Labana » ons jan 16, 2008 14:18

assalam
men denne video er ikke god for alle andre . jeg fandt et indlæg om fiqh og maddhab og jeg så at næsten alle herinde følger hanafi eller shafi. så den her video er ikke god for mange. det handler jo ikke om at god eller dårlig. det handler om hvad man følger. man kan ikke bare sige den er god video hvis den ikke passer med den maddhab man følger. jeg forstår ikke meningen med hvorfor den video er herinde stadig væk

abd skrev:Assalamu aleykum..
Fatih, jeg siger ikke at den video ABU har lagt (http://islamic.dk/v1/index.php/Videnbas ... r-man.html) er ikk rigtigt måde at lave salah på. Men jeg vil alligevel lave på en andet måde... Jeg siger heller ikk at Salah skal laves kun på en måde. Som du kan se i den video jeg har lagt, der er forskelige muligheder hvordan man kan holde hænder f.eks., osv.
Jeg har heller ikk lagt den video her for at få alle til at tro at jeg er Salafi og kun min måde at bede på er rigtigt, som jeg har sagt der er forskelige muligheder, og mange er rigtige..
Jeg ville bare dele en god video med jer..
Peace..
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægby Clasen » ons jan 16, 2008 18:42

Walykum Salam,

Syntes at det er noget rod med alle de forskellige holdninger der er til Profetens sunnah (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Vi ved allesammen at Allâhs Sendebud har sagt, "Jeg efterlader mig 2 ting, Qûranen og min Sunnah, og hold fast i dem og du vil ikke komme på afveje."

Det skal så lige siges at jeg er Muslim og har ingen andre vej end Qûranen og Sunnah. Så mit syn på det med at sige at der er forskellige måder at bede på, får mig til at føle de forskellige grupper der findes i vores Ummah, må Allâh retlede os til den rette vej (SUK). Når der så kommer beviser for en ting, så bliver det hurtigt sat op som noget forkert. Uforståligt, når vi ved at vi skal følge Sunnah. La Illaha Illah Allâh.

Hvis der er flere beviser på de forskellige måde Rasul (salla lāhu 'alayhi wa sallam) har bedt på, så lad mig se dem. I er alle min familie, og jeg ønsker jer alle Jannah.
Rasūlullāh (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde: "Gør ting lette for folk (vedrørende religiøse anliggender), og gør det ikke svært for dem og giv dem gode tidender og få dem ikke til at løbe væk (fra Islām)."
Brugeravatar
Clasen

Indlægby Abdul-Azeez » ons jan 16, 2008 19:10

Salamun 3alaykom

Bønnen i denne video er faktisk meget tæt på den måde, vi shafi'ier beder på. Der er dog en forskel i det han siger om tashahud.

Clasen:
Er det din påstand, at en mester i 'ilm al-hadith og ta'wil, Imam Nawawi (rahimahullah), ikke var i stand til at danne sig en ordentlig forståelse af ahadith om bøn? Hvis nej - hvordan kan du så påstå, at der findes en entydig måde at fortolke disse på, når Imam Nawawi's metode adskiller sig (lidt) fra den metode, der bliver vist i filmen?

Det skal så lige siges at jeg er Muslim og har ingen andre vej end Qûranen og Sunnah. Så mit syn på det med at sige at der er forskellige måder at bede på, får mig til at føle de forskellige grupper der findes i vores Ummah, må Allâh retlede os til den rette vej (SUK). Når der så kommer beviser for en ting, så bliver det hurtigt sat op som noget forkert. Uforståligt, når vi ved at vi skal følge Sunnah. La Illaha Illah Allâh.

Problemet er at forstå disse ahadith, og at forstå dem korrekt i lyset af hinanden. Det her er en af grundene til, at vi har mazaheb.

Som et suppliment til det bror Fatih skriver, vil jeg sige, at salafyoon faktisk på mange områder adskiller sig fra traditionel hanbalisme. Deres manhaj indeholder mange innovationer, der ikke eksisterede blandt Hanabela, og derfor støtter jeg ikke teorien om en skjult hanbalisme. Det er ikke hanbalisme, de spreder, selvom deres metode ligger tæt op af deres. Jeg er selv tidligere salafist.

Det svarer til at sige, at Mu'taziliyya i sin tid forsøgte at sprede Shia Aqida. Dette er ikke tilfældet, for på trods af, at der er utroligt mange ligheder, var der også forskelle, og der er intet grundlag for at sige, at Shieya og Mu'taziliyya er éen aqida - og på samme måder er der intet grundlag for at sige, at Salafiyya og Hanbaliyya er éen mazhab.

Lighederne mellem Salafiyya og Hanbaliyya skyldes ikke, at Salafiyya "undercover" følger denne - men fordi deres manhaj minder utroligt meget om hinanden - begge er meget tekstualistiske i forhold til fx. Hanafi.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 24 perler

Indlægby Labana » ons jan 16, 2008 19:14

assalam

så du sætter spørgsmålstegn ved lovskoler ? og du får det til at lyde som om det med lovskoler og maddhab hænger på tyndt tråd og som om beviserne er få. ? Lovskoler har eksisteret i gud ved hvor længe, og du snakker som om vi alle bare skal blæse på den lovskole vi følger.
jeg syntes du skal vise dine brødre og søstre den smule respekt og ikke sætte spørgsmålstegn ved muslimernes lovskoler.

istedet for det her med at inddirekte sige at alle som følger lovskoler begår noget forkert,bør du sige at der findes forskellige holdninger og hvor der er et mindretal som dig som synes lovskoler tager fejl. længere er den ikke. du skal ikke begynde og skrive fuldstændig med sikkerhed at alle muslimer med lovskoler begår fejl.
jeg synes det er meget grimt.

Clasen skrev:Walykum Salam,

Syntes at det er noget rod med alle de forskellige holdninger der er til Profetens sunnah (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Vi ved allesammen at Allâhs Sendebud har sagt, "Jeg efterlader mig 2 ting, Qûranen og min Sunnah, og hold fast i dem og du vil ikke komme på afveje."

Hvis der er flere beviser på de forskellige måde Rasul (salla lāhu 'alayhi wa sallam) har bedt på, så lad mig se dem. I er alle min familie, og jeg ønsker jer alle Jannah.
Alt, der opleves i virkeligheden, er fantasi - men i virkeligheden er det virkelighed.
Men den, der forstår den virkelighed, har fattet vejens mysterier.

Ibn Árabi, Fasus al-hikam
Brugeravatar
Labana
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægby Clasen » ons jan 16, 2008 19:27

Labana skrev:assalam

så du sætter spørgsmålstegn ved lovskoler ? og du får det til at lyde som om det med lovskoler og maddhab hænger på tyndt tråd og som om beviserne er få. ? Lovskoler har eksisteret i gud ved hvor længe, og du snakker som om vi alle bare skal blæse på den lovskole vi følger.
jeg syntes du skal vise dine brødre og søstre den smule respekt og ikke sætte spørgsmålstegn ved muslimernes lovskoler.

istedet for det her med at inddirekte sige at alle som følger lovskoler begår noget forkert,bør du sige at der findes forskellige holdninger og hvor der er et mindretal som dig som synes lovskoler tager fejl. længere er den ikke. du skal ikke begynde og skrive fuldstændig med sikkerhed at alle muslimer med lovskoler begår fejl.
jeg synes det er meget grimt.

Clasen skrev:Walykum Salam,

Salam Alaikum Bror,

Tror at du har misforstået noget, for jeg har aldrig sagt at i er forkert på den, med jeres lovskoler. Det jeg skrev var at jeg gerne vil se beviser på den måde at i beder på, for på den måde vil jeg jo kunne læse at i ikke laver noget forkert. Tro mig jeg vil jeg kun det bedste for os allesammen, jeg har intet had eller noget andet imod jer. Håber at du forstår hvad jeg mener. Vi er alhamdulillah alle mennesker, og viden kan vi ikke få nok af.
Brugeravatar
Clasen

Indlægby Somali_Muslimah » ons jan 16, 2008 20:34

As Salaamu Alaikum.

Bror du må forstå at der ikke er entydige ahadith på dette område, og at det kun er på baggrund af beviser fra Quran og sunnah at vores lærde er kommet frem til hver deres resultat(det drejer sig iøvrigt om små forskelle)

Jeg kan feks ikke genkende hans forklaring med fingeren i tashahud.
Jeg har lært at pege med fingeren når jeg siger "Illa Llaah" . Dette skulle gerne stemme ioverens med shafi'i madhab(ret mig endelig hvis det skulle tage fejl).

Manden på den første video for det til at lyde som om, hvis man ikke bevæger fingeren den bestemte måde han viste, er man forkert på den. Det ville være godt hvis han fortalte at der er andre rigtige måder at gøre det på. Så man kan undgå unødvendige skænderier.

Og i forbindelse med sujud, er det anbefalet kvinderne at samle sig, så deres mave hviler på deres lår, og armene ikke er å udstrakte som hans, men holder dem ind til siderne. Dette er anbefalet men ikke obligatorisk.

Det var nogle eksempler på hvordan ens sallah kan være en smule anderledes.

Og Allah ved bedst

Wa salaam
Alhamdulillah for ALT
Brugeravatar
Somali_Muslimah
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: E sted på Allahs Jord

Indlægby Fatih » ons jan 16, 2008 21:59

Abdul-Azeez skrev:Som et suppliment til det bror Fatih skriver, vil jeg sige, at salafyoon faktisk på mange områder adskiller sig fra traditionel hanbalisme. Deres manhaj indeholder mange innovationer, der ikke eksisterede blandt Hanabela, og derfor støtter jeg ikke teorien om en skjult hanbalisme. Det er ikke hanbalisme, de spreder, selvom deres metode ligger tæt op af deres. Jeg er selv tidligere salafist.

Det svarer til at sige, at Mu'taziliyya i sin tid forsøgte at sprede Shia Aqida. Dette er ikke tilfældet, for på trods af, at der er utroligt mange ligheder, var der også forskelle, og der er intet grundlag for at sige, at Shieya og Mu'taziliyya er éen aqida - og på samme måder er der intet grundlag for at sige, at Salafiyya og Hanbaliyya er éen mazhab.

Lighederne mellem Salafiyya og Hanbaliyya skyldes ikke, at Salafiyya "undercover" følger denne - men fordi deres manhaj minder utroligt meget om hinanden - begge er meget tekstualistiske i forhold til fx. Hanafi.

Wa aleikum assalam.

De fleste "salafi"er vil nok ikke betragte sig selv som følgere af hanbali-retsskolen. Men jeg kender også en del "salafi"er, der kalder sig selv hanbalier, når de bliver spurgt om madhhab. Jeg tror egentlig ikke, at der er tale om et forsøg fra "salafi"ernes side på at udbrede hanbali-skolen blandt muslimer, men snarere den usul, der ligger til grund for hanbali-skolen (du siger også det samme).

Der har også tidligere i historien været fanatiske tilhængere af Hanbali-skolen (de kan passende kaldes hanbalister), der har gjort livet surt for tilhængere af andre retsskoler. I dag møder vi samme form for missionsiver for samme usul, denne gang hos de såkaldte salafier.

Må Allah (Subhana wa ta'ala) gøre muslimer bevidste om deres dîn, så de ikke er et nemt bytte for manipulerende bid´a-bevægelser.

Wassalam
Brugeravatar
Fatih

Indlægby Clasen » ons jan 16, 2008 23:39

Somaliah_Muslimah:
Ja, det er nok også der jeg vil hen. Altså at det er opforderet og ikke obligatorisk. Tror også kun at de måder der bliver vist på disse to videoer er henrettet til brødere, det ville være rart hvis der også kom en til kvinder. Og alhamdulillah, jeg kan lide dit svar, og ved at de fleste Somalia har en stærk dîn, Alhamdulillah.

Fatih:
Hvad er Salafi?
Muhammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde, "Whoever lives amongst you will see much differing, so adhere to my Sunnah"

og

"Islam began as a stranger and shall return as a stranger as it began. So give glad tidings to the strangers." [Reported by Muslim - Sahih].

Igen i en anden Hadith:

"So give glad tidings to the few, those who purify, correct what the people have corrupted of my Sunnah."

Syntes at det er et meget hårdt ord med stor betydning du bruger imod Salaf, 'bad'ah'. Bid'ah betyder jo at man tilføjer noget til Islam som ikke kommer fra Allâh (Subhana wa ta'ala). har læst en del omkring Salafi vejen, og har ikke stødt på noget i deres manhaj som man kan kalde 'bid'ah'.

Salaf betyder jo 'Dem som følger den vej, der er gået før' ret mig hvis jeg tager fejl. Efter min forståelse følger de jo Allâhs bog, Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Sunnah, og derefter Sahaba. Og vi ved at Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Ummah ingen fejl /bid'ah havde efter denne hadith, "My Ummah will not unite upon error." [Reported by at-Tirmidhee and Haakim - Sahih] Så hvilken kilde er den bedste? Som sagt er jeg efter viden, så kom med beviser på at der er bid'ah i deres dîn?
Brugeravatar
Clasen

Indlægby Fatih » tors jan 17, 2008 02:18

Clasen skrev:Fatih:
Hvad er Salafi?
Muhammad (salla lāhu 'alayhi wa sallam) sagde, "Whoever lives amongst you will see much differing, so adhere to my Sunnah"

og

"Islam began as a stranger and shall return as a stranger as it began. So give glad tidings to the strangers." [Reported by Muslim - Sahih].

Igen i en anden Hadith:

"So give glad tidings to the few, those who purify, correct what the people have corrupted of my Sunnah."

Syntes at det er et meget hårdt ord med stor betydning du bruger imod Salaf, 'bad'ah'. Bid'ah betyder jo at man tilføjer noget til Islam som ikke kommer fra Allâh (Subhana wa ta'ala). har læst en del omkring Salafi vejen, og har ikke stødt på noget i deres manhaj som man kan kalde 'bid'ah'.

Salaf betyder jo 'Dem som følger den vej, der er gået før' ret mig hvis jeg tager fejl. Efter min forståelse følger de jo Allâhs bog, Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Sunnah, og derefter Sahaba. Og vi ved at Profetens (salla lāhu 'alayhi wa sallam) Ummah ingen fejl /bid'ah havde efter denne hadith, "My Ummah will not unite upon error." [Reported by at-Tirmidhee and Haakim - Sahih] Så hvilken kilde er den bedste? Som sagt er jeg efter viden, så kom med beviser på at der er bid'ah i deres dîn?

Tak for dit spørgsmål bror. Jeg vil henvise til nedenstående artikel og bede dig om at læse den omhyggeligt. Så vil du inshaAllah kunne forstå, hvad skepsisen mod salafismen bunder i.

UNDERSTANDING THE FOUR MADHHABS by Abdal-Hakim Murad
http://www.masud.co.uk/ISLAM/ahm/newmadhh.htm

Et uddrag fra artiklen (læs hele artiklen - formålet med uddraget er primært at give et indtryk af artiklen):

"The Holy Quran commands Muslims to use their minds and reflective capacities; and the issue of following qualified scholarship is an area in which this faculty must be very carefully deployed. The basic point should be appreciated that no categoric difference exists between usul al-fiqh and any other specialised science requiring lengthy training. Shaykh Sa`id Ramadan al-Buti, who has articulated the orthodox response to the anti-Madhhab trend in his book: Non-Madhhabism: The Greatest Bida Threatening the Islamic Shari`a, likes to compare the science of deriving rulings to that of medicine. "If ones child is seriously ill", he asks, "does one look for oneself in the medical textbooks for the proper diagnosis and cure, or should one go to a trained medical practitioner?" Clearly, sanity dictates the latter option. And so it is in matters of religion, which are in reality even more important and potentially hazardous: we would be both foolish and irresponsible to try to look through the sources ourselves, and become our own muftis. Instead, we should recognise that those who have spent their entire lives studying the Sunnah and the principles of law are far less likely to be mistaken than we are."
Brugeravatar
Fatih

Indlægby Mokhtara » tors jan 17, 2008 09:40

Til Fatih:

Undskyld jeg blander mig sådan, men må jeg spørger. Er du Sufi?

- Mokhtara

P.S Jeg er selv Salafi og følger shafi'i madhab, og det gør alle de salafier jeg kender også.
لا تخشى الا الله ولا تتوكل الا على الله
Brugeravatar
Mokhtara
Bucii

Geografisk sted: Samsø
Tro: Salafi
Køn: Hunkøn

Indlægby Fatih » tors jan 17, 2008 11:06

Mokhtara skrev:Til Fatih:

Undskyld jeg blander mig sådan, men må jeg spørger. Er du Sufi?

- Mokhtara

P.S Jeg er selv Salafi og følger shafi'i madhab, og det gør alle de salafier jeg kender også.

Hvis du spørger om jeg har en åndelig vejleder/mester og dermed følger en bestemt tariqa indenfor tasawwuf, så er svaret nej. Hvis spørgsmålet går på om jeg betragter tasawwuf som bid´a, dvs. som en nyskabelse i Islam, så er svaret også nej. Du spurgte måske fordi du forestiller dig, at min skepsis mod salafisme er begrundet i at jeg er sufi. Det er ikke kun sufier, der er kritiske mod salafisme, men enhver muslim, der ærer og respekterer generationer af ´ulamâ' som indenfor de fire retsskoler har udbygget den islamiske retsvidenskab.

Man kan ikke både følge Shafi'i madhhabs usul og samtidig betragte sig selv som "salafi". Ganske enkelt fordi "salafi" usul i flere tilfælde annullerer madhahibs afgørelser og etablerer egne afgørelser. Hvis man fastholder at man er salafi samtidig med at man følger Shafi´i madhhab, så er man i bedste fald ikke konsekvent i mindst ét af de nævnte tilhørsforhold og i værste fald ikke bekendt med hvad de står for.

Wassalam
Brugeravatar
Fatih

Indlægby Fatih » tors jan 17, 2008 15:49

abd skrev:
Fatih skrev:Tak for dit spørgsmål bror. Jeg vil henvise til nedenstående artikel og bede dig om at læse den omhyggeligt. Så vil du inshaAllah kunne forstå, hvad skepsisen mod salafismen bunder i.

UNDERSTANDING THE FOUR MADHHABS by Abdal-Hakim Murad
http://www.masud.co.uk/ISLAM/ahm/newmadhh.htm

ASsalamu aleykum..
Faith, som jeg ved, salafier er IKKE Anti-madhaber.. hvis det er det du vil sige og hvis jeg forstå rigtigt hvem er "salafi'er" :)

Wa aleikum assalam.

Navnet var Fatih. De der kalder sig selv "salafi", promoverer salafisme og forsøger uretmæssigt at tage ejerskab på tilknytningen til salaf; de er imod at man følger en usûl, der ikke giver 100% præference til hadîth, om det så er en svag hadîth. Hvis en madhhab har en anden usûl som prioriterer anderledes og derfor ser bort fra eller fortolker en hadîth på en anden måde end "salafi"ernes hadîth-centrerede usûl, så er denne madhhabs afgørelser i mange tilfælde mål for kritik fra "salafi"ernes side. Selvom "salafi"erne ikke direkte udtaler, at de er imod madhâhib, så fungerer det i praksis sådan, at de modarbejder mange af de afgørelser, som er blevet til i madhâhib (med Hanbali som en generel undtagelse), således at det for en "salafi" faktisk ikke er muligt at følge en bestemt madhhabs usûl uden at komme i konflikt med salafismens hadîth-centrerede usûl (aka Hanbali-usûl).

Dette er hvad man efter almindelig logik må kalde for anti-madhhabisme, for denne tankegang undergraver madhâhibs usûl. Hvis man fjerner eller nedprioriterer madhâhibs usûl, så vil der heller ikke være nogen mening i at sige, at man følger en madhhab.

Sagt på en anden måde: Når "salafi"er siger, at de ikke er imod madhâhib, så siger de kun halvdelen af sandheden. Alle muslimer uanset madhhab skal ifølge "salafi"er følge salafismens usûl. Følger man salafismens usûl, kan man generelt ikke samtidig følge sin egen madhhabs usûl (undtagen hvis man er hanbali). Hvis man skal holde sig til salafismens usûl uden at gå på kompromis med denne usûl, så er man altså nødt til at gå på kompromis med sin egen maddhab (Hanafi, Maliki og Shafi´i). Hvis man skal gå på kompromis med sin egen maddhab for ikke at vige fra salafismens usûl, så må man spørge, hvilken eksistensberettigelse madhâhib så har. Hvorfor siger man så (som f.eks. nogle her gør), at man følger en bestemt madhhab, hvis man alligevel vil prioritere salafismens usûl fremfor sin egen madhhabs usûl?

At følge en maddhab betyder ikke at følge madhhab-grundlæggerens afgørelser. ´Ulamâ' i samme madhhab kan godt bestride grundlæggerens afgørelser. At følge en madhhab betyder at man følger en bestemt metode (usûl), som de lærde anvender for at nå frem til deres afgørelser. Det der gør retsskolerne specielle er ikke personerne der har grundlagt dem, men de forskellige metoder for ijtihâd, der er etableret i hver af retsskolerne.

Hvis man alligevel ikke har tænkt sig at regne "sin egen" madhhabs metode for noget og i stedet prioriterer salafismens hadîth-centrerede metode, så er der heller ikke nogen grund til at sige, at man følger en madhhab. For i så fald følger man kun én madhhab - og det er salafisme.

Wassalam
Brugeravatar
Fatih

Indlægby Abdul-Azeez » tors jan 17, 2008 16:23

Salamun alaykom

Bror Fatih, jeg har selv det meste af mit liv været salafi men min egen mazhab har aldrig været andet end Shafi'i. Det kan altså godt lade sig gøre, fordi man ikke laver taqlid på denne mazhab, som orthodoks sunni islam gør.

Der er mange salafyoon, der kalder sig for shafeia og ahnaf i fiqh. Man laver bare ikke taqlid - dvs. hvis ens 'ulamaa finder et bevis, der bliver set som stærkere, så tager man det og lader mu'tamad i sin mazhab ligge.

Jeg kan godt se, hvorfor det teoretisk er et paradoks, men i praksis fungerer det på denne måde. Barakallahu feek.

Der er en fundamental forskel i Hanbali og Salafi usul:
Holdningen til Bid3ah. Bid3ah kan slet ikke danne precedens for noget i Salafi usul (selvom de tit selv ikke er helt konsekvente her).
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Fået : 24 perler

Indlægby Fatih » tors jan 17, 2008 17:03

Abdul-Azeez skrev:Salamun alaykom

Bror Fatih, jeg har selv det meste af mit liv været salafi men min egen mazhab har aldrig været andet end Shafi'i. Det kan altså godt lade sig gøre, fordi man ikke laver taqlid på denne mazhab, som orthodoks sunni islam gør.

Der er mange salafyoon, der kalder sig for shafeia og ahnaf i fiqh. Man laver bare ikke taqlid - dvs. hvis ens 'ulamaa finder et bevis, der bliver set som stærkere, så tager man det og lader mu'tamad i sin mazhab ligge.

Jeg kan godt se, hvorfor det teoretisk er et paradoks, men i praksis fungerer det på denne måde. Barakallahu feek.

Der er en fundamental forskel i Hanbali og Salafi usul:
Holdningen til Bid3ah. Bid3ah kan slet ikke danne precedens for noget i Salafi usul (selvom de tit selv ikke er helt konsekvente her).

Wa aleikum assalam,

Kære bror Abdul-Aziz. Jeg forstår godt, at det fungerer sådan i praksis for nogle. Men det er netop dette nærmest kulturelle forhold til madhâhib, der er problematisk. For ifølge denne forkerte praksis følger man reelt kun sin madhhab i de spørgsmål som "salafi"erne (endnu) ikke har problematiseret og sat spørgsmålstegn ved. Loyaliteten ligger ikke hos de lærde som følger madhhabens usûl, men hos salafi-lærde.

Vi kan vælge at tage "salafi"ernes ord for pålydende og acceptere at de følger en retsskole "på deres måde". Eller vi kan vælge at sætte spørgsmålstegn ved deres erklæring om at de følger en af de fire sunni retsskoler. Jeg vælger det sidste, da dette forhåbentligt kan være med til at få dem til at reflektere over, om de nu også har forstået, hvad madhâhib står for.

BârakAllahu fîk (må Allah også give dig barakah)
Brugeravatar
Fatih

Lignende emner

Tilbage til Islam