Redaktør: Fri Debat Mods
Abu Saif skrev:jeg tror det kommer til at ramme iran mest. deres olie eksport er stort så jeg går udfra at det rammer dem hårdt når eu lukker porten til sommer,
Abu Saif skrev:også ser det ud til at eu har fundet en erstatning fra sommer af for den iranske olie, lur mig om ikke saudiarabien sætter produktionen op for at balancere for den manglende iranske olie til eu.
Jeg er bange for at du tager fejl min ven. Irans økonomi er ikke kun basseret på olie ligesom den var under shahs tid eller lige som Saudi Arabien og de andre arabiske golf lande. 40 % af Irans økonomi kommer fra olie, og ikke al det olie bliver solgt til Vesten, men mere til Kina, Japan, Indien, og mange andre.
Saudi Arabien og de andre golf lande er fuld igang med at sælge al deres olie til vesten. Produktionen er fuld igang i sjette gear og kan ikke komme højere op. Men de kan tilgengæld gøre priserne højere.
Larijani skrev:Abu Saif skrev:jeg tror det kommer til at ramme iran mest. deres olie eksport er stort så jeg går udfra at det rammer dem hårdt når eu lukker porten til sommer,
Jeg er bange for at du tager fejl min ven. Irans økonomi er ikke kun basseret på olie ligesom den var under shahs tid eller lige som Saudi Arabien og de andre arabiske golf lande. 40 % af Irans økonomi kommer fra olie, og ikke al det olie bliver solgt til Vesten, men mere til Kina, Japan, Indien, og mange andre.
Det kommer klart til at ramme EU mest. EU bløder økonomisk og har voldsomt brug for olie, det er så nok en dum ide at komme med sanktioner mod Iran nu. Men tilgengæld kan Iran nemt lukke for vandhanerne og istedet sælge deres olie til Kina eller andre istedet, da der er stor efterspørgelse på olie der over.Abu Saif skrev:også ser det ud til at eu har fundet en erstatning fra sommer af for den iranske olie, lur mig om ikke saudiarabien sætter produktionen op for at balancere for den manglende iranske olie til eu.
Saudi Arabien og de andre golf lande er fuld igang med at sælge al deres olie til vesten. Produktionen er fuld igang i sjette gear og kan ikke komme højere op. Men de kan tilgengæld gøre priserne højere.
Iran er da stadig afhængig af deres olie-eksport selv om det er korrekt, at det ikke er i same grad som SA. Det minder mig lidt om, hvis man snakker med en fra Færøerne, der også mener, at de sagtens kan gå ned i deres produktion selv om det er deres hovederhverv. Det er vist mere et udtryk for national stolthed, der kommer til udtryk.
Og hvad nu, hvis Vesten får mulighed for at forhindre eller gøre det svært for lande som Kina og andre aftagere til at handle med Iran? Og så har Europa ikke voldsomt brug for olie ligesom Mellemøsten ikke er den eneste leverandør af verdens olie. Selv USA får ikke ret meget olie fra Mellemøsten og de er vel de største olieforbrugere.
Abu Saif skrev:okay hvor tager jeg fejl? 40% er jo også meget og det er det jeg skriver, at deres olie-eksport er stort. og det er faktisk 20% af alle iranske olie eksporten der ryger til europa, og resten ryger til syd og nordkorea plus indien og kina,
Abu Saif skrev:og det er faktisk 20% af alle iranske olie eksporten der ryger til europa
Abu Saif skrev:kina er gået med til at trappe ned med deres olieimport fra iran sydkorea følger altid hvad USA diktere dem, kun indien har nægtet stoppe importen af iranske olie. så stortset iranske eksport ekonomi kommer til at køre på halv kraft og det er meget, selvom du ikke mener at 40% er meget.
Abu Saif skrev:EU er ikke dumme, de lukker ikke for noget hvis de ikke har sikret sig noget andet. vesten har altid været pengslaver og vil ikke gøre noget hvis de skader dem økonomisk
Abu Saif skrev:den kan altid komme flere gear op.
leksikon skrev:Tror i soldaterne møder ind på arbejde hvis de ikke får løn?
Abu Saif skrev:jeg har aldrig hørt det med 10 %, hvor har du det fra?
Larijani skrev:Abu Saif skrev:jeg har aldrig hørt det med 10 %, hvor har du det fra?
Som jeg sagde før bror, jeg leder stadig men kom med dine tal først. (ikke for Al-Jazerra)
Abu Saif skrev:Larijani skrev:Abu Saif skrev:jeg har aldrig hørt det med 10 %, hvor har du det fra?
Som jeg sagde før bror, jeg leder stadig men kom med dine tal først. (ikke for Al-Jazerra)
jeg spørge dig igen hvor har du det fra? jeg siger ikke du skal bevise det med kilder, bare sige hvor du har hørt det fra, er det en avis, eller er det hawza, en fætter?
Minhaj skrev:Embargoen vil gøre uendelig meget mere ondt på Iran end på EU.
Det er nok også derfor, at Ayatollah'en er ude og rasle med sablen og skruer op for krigsretorikken. Han er bange. For han ved, at en yderligere global isolation af Iran er dybt skadelig for det iranske samfund, og dermed hans/deres diktatoriske magt (dermed ikke være sagt at han bekymrer sig om det iranske folk overhovedet).
Forhåbentlig vil der med tiden vise sig en fredelig løsning. Det ville være trist (for det iranske folk) hvis det skulle ende med en krig for at få stoppet de gale planer om atomvåben (diktatorer og atomvåben har aldrig været en god kombination).
Al-maghrebia skrev:Minhaj skrev:Embargoen vil gøre uendelig meget mere ondt på Iran end på EU.
Det er nok også derfor, at Ayatollah'en er ude og rasle med sablen og skruer op for krigsretorikken. Han er bange. For han ved, at en yderligere global isolation af Iran er dybt skadelig for det iranske samfund, og dermed hans/deres diktatoriske magt (dermed ikke være sagt at han bekymrer sig om det iranske folk overhovedet).
Forhåbentlig vil der med tiden vise sig en fredelig løsning. Det ville være trist (for det iranske folk) hvis det skulle ende med en krig for at få stoppet de gale planer om atomvåben (diktatorer og atomvåben har aldrig været en god kombination).
Salam alaikum,
Jeg har tænkt over noget, som jeg i mit hovede ikke helt kan få til at hænge sammen. Måske kan nogle af Jer besvare mine spørgsmål/tvivl....
For mig at se, når jeg tænker dette igennem, så kan jeg ikke forstå, hvorfor det er iranerne, som er den store taber. Jeg tror for det første ikke på, at Asien (Indien) og Kina går med til at cutte iransk olie, men det er i og for sig heller ikke relevant for min pointe.
Det som jeg har tænkt over, det er, hvilke konsekvenser det får for hele verden, hvis iranerne roder ved prisen på olie. Lad os forestille os et scenarie, hvor det er lykkedes amerikanerne at overtale alle til at lukke Iran ud af handlen. Det eneste iranerne behøver, er at sænke prisen på olie! Findes der ikke sorte markeder for olie? Og selv hvis der ikke gør, så kan jeg ikke forestille mig, at ingen vil købe iransk olie, hvis de sænker prisen blot en smule. Og hvilke konsekvenser får det for resten af verdensmarkedet? De vil være nød til at følge med! Jeg mener, er det ikke komplet utænkeligt, at det kan lade sig gøre at lukke Iran ude?
Abu Saif skrev:-iran er tilhænger af olieprisstigninger så utænkeligt er det ikke men det bliver rigtig svært.
-vesten og de lande der stopper samarbejdet med iran vil virke hykleriske hvis de alligevel åbner for det igen fordi prisen er nedsat nu.
- hvis iran sætter prisen ned, vil andre olieproducerende lande sænke deres olie produktion, sådan så de kan påvirke prisen, du ved meget efterspørgsel giver forhøjet priser. men ellers godt tænkt
Minhaj skrev:Det vil ikke ske. Iran er OPEC-medlem, og de andre medlemmer ville ikke gå med til det, hvis Iran underbyder markedet på den måde.
Abu Saif skrev:-iran er tilhænger af olieprisstigninger så utænkeligt er det ikke men det bliver rigtig svært.
-vesten og de lande der stopper samarbejdet med iran vil virke hykleriske hvis de alligevel åbner for det igen fordi prisen er nedsat nu.
- hvis iran sætter prisen ned, vil andre olieproducerende lande sænke deres olie produktion, sådan så de kan påvirke prisen, du ved meget efterspørgsel giver forhøjet priser. men ellers godt tænkt
Al-maghrebia skrev:Minhaj skrev:Det vil ikke ske. Iran er OPEC-medlem, og de andre medlemmer ville ikke gå med til det, hvis Iran underbyder markedet på den måde.
Og hvad så, hvis de andre medlemmer ikke vil gå med til det, hvorfor skulle iran gå op i det, når de først har mistet alt? Det er ikke alle olieeksport lande, der er med i OPEC alligevel, og hvad skal iranerne få ud af (at forblive i) organisationen, når de ikke kan afsætte deres olie på markedet? Det forstår jeg slet ikke. For det du siger, er jo, at OPEC er bindende for livet, og der er ingen vej ud. Det vil jeg tillade mig at være lidt kritisk overfor, tror jeg.
Hvad med sorte markeder for olie, findes de? Er det urealistisk at tro, at iranerne ville kunne sælge "under bordet" og underbyde markedet? Det selvfølgelig ikke lige så sikkert og bindende som kontrakter, men jeg er bare kritisk overfor det at det kan lade sig gøre at isolere iransk olie på den måde.
Larijani skrev:leksikon skrev:Tror i soldaterne møder ind på arbejde hvis de ikke får løn?
Ja da, Basij soldaterne vil iværtfald. Da er 12 mio Basij soldater i Iran. Disse sidder i de øverste poster i den iranske hær.
Jeg kan ikke se, at jeg har skrevet det, du påstår. Enten har du ikke læst min post ordentligt igennem - og fejl sker jo - eller også prøver du at lægge mig ord i munden. Jeg tror (og håber) mest på det første.
Jeg har ikke sagt, at Iran er påtvunget et evigt medlemskab af OPEC. Aldrig. Så vær du bare kritisk, hvis du vil det, men du er kritisk over for noget, du bilder dig ind, at jeg har sagt.
Iran kan sagtens gå ud af OPEC hvis de vil, men det vil på ingen måde være til deres fordel. OPEC er delvist at sammenligne med et kartel, hvor flere producenter går sammen om at koordinere produktion og priser. Det er bestemt til Irans fordel.
Iran kan så gå solo og underbyde alligevel, men det vil have meget lille påvirkning på det vestlige marked - særligt efter at Saudi Arabien sagde at de ville sætte produktionen op hvis Iran lukkede for hanerne - men det ville have massiv indvirkning på Irans situation.
De gale diktatorer i Iran er godt på vej til at isolere landet endnu mere end det er i forvejen under slogans som "død over den store satan" og hvad ved jeg - og hvis de begynder at sælge til underpriser til feks KIna, vil omverdenen reagere - og Kina vil trods alt ikke sætte deres forhold til USA og vesten over styr på grund af et i global sammenhæng ubetydeligt land som Iran.
Derfor: Iran spiller hardball i medierne (noget som diktarorer ofte gør når de skal bilde befolkningen ind at de gør det rigtige), men de ved udmærket godt at det hele kollapser hvis de ikke kan komme af med deres olie, som er helt essentiel for landets økonomi.
Så det kan i princippet godt gå for Iran, det er jo det du siger her?
Minhaj skrev:Jeg prøver igen, og denne gang gør jeg mig ekstra umage:
Jeg skriver, at en isolation ikke er til Irans fordel, og at et medlemskab af OPEC er til Irans fordel. Prøv at læse sætningen igen.
Jeg er sikker på at Kina ikke vil risikere en forringelse af forholdet til USA ved at købe olie uden om de formelle kanaler. Men ingen noget sikkert, før vi ser noget i praksis.
Herudover er der ikke noget "sort marked for olie", som du skriver - ihvertfald ikke af betydning.
Du skal forstå, at oliehandelen ikke kan sammenlignes med indkøb af rød peberfrugt hos grønthandleren, hvor butikkerne kan konkurrere på prisen. Derfor kan Iran ikke bare sælge deres olie billigere og være glade for det.
| Hmm... manglende olie? Forum: Politik og samfund Forfatter: MiddleEaster Svar: 3 |
Religiøse stater. Iran. Forum: Politik og samfund Forfatter: Burcu Svar: 1 |
Politikvinder fra Iran Forum: Fri Debat Forfatter: Muslim_Girl Svar: 14 |
Mail: Undertrykkelse af Sunni-muslimer i Iran Forum: Politik og samfund Forfatter: AbU Svar: 0 |
I Iran hænger man utugtige piger Forum: Politik og samfund Forfatter: Basima Svar: 13 |
Tilbage til Politik og samfund
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster