Redaktør: Fri Debat Mods
Zahra R skrev:USA har ikke mulighed for at vinde over Iran ved et militært angrib medmindre hele verden gør sig klar til en virkelig og reel økonomiske krise. Det har den ikke og kommer heller ikke til det.
Zahra R skrev:Så den eneste mulighed for at bryde regimet i Iran med amerikanske briller, er at sætte igang i befolkningen. Det tager så sin tid, eftersom Iran er ikke et helvede for befolkningen, som mange prøver at fremstille den som. Korrekt, der er forkert økonomiske fordeling, forkert udenrigspolitik som ofte er gået ud over befolkningen. Manglende ytringsfrihed (som man kender til i Vesten) etc. Det kommer derfor til at tage lang tid for at vælte regeringen igennem befolkningen. (tag iranernes patriorisme og fædrelandskærlighed i betragtningen og deres modvilje mod en hvad som helst udenrigs kræfter i landet selvom den kommer til at tjene deres interesser).
Jeg tror ikke, at man kan udelukke, at fx Israel, måske endda med amerikansk støtte, vil bombe faciliteter i Iran. Jeg tror, at de vil kunne slippe afsted med det uden de store protester fra andre muslimske lande
leksikon skrev:Hvad er det så lige "vesten" bekymrer sig om, Abu Saif? Du ved jo godt at det er fremtidige atomvåben der er årsagen til den bekymring du taler om, og ikke de iranske militærlederes ligegyldige bombastiske optræden på nationalt TV.
Lad os nu se om USAs flåde ikke bare sejler tilbage som de lyster. Så kan du være du får lyst til at revurdere din opfattelse af situationen.
Jeg begynder så småt at håbe, at en eller anden iransk tåbe træder over stregen, så USA ser sig nødsaget til at blæse de iranske joller væk fra havoverfladen. Men det er måske lige lovligt voldsomt bare for at give nogle et realitycheck.
hvilke historiebøger har du det fra. der har været en decideret krig mellem de arabiske lande og israel hvor det har haft store konsekvenser for begge sider. det er så historien
og udover det så er historien anderleds nu, befolkning dengang troede virkelig at egypten alene kunne klare israel fordi de ikke havde regnede med støtten fra vesten, kongen af Jordan har også udtalt at han havde advaret israel flere gang om at araberne planlægger et angreb. tiden er forandret islamisterne idag kommer til magten og jeg tror ikke de vil spare på støtten hvis en krig vil opstå imod isreal.
Det lyder lidt som om du hellere ser en krig, end fredelig løsning
Jeg begynder så småt at håbe, at en eller anden iransk tåbe træder over stregen, så USA ser sig nødsaget til at blæse de iranske joller væk fra havoverfladen. Men det er måske lige lovligt voldsomt bare for at give nogle et realitycheck.

Abu Saif skrev:det er lidt langt ude af en påstand. måske de amerikanske regenter i mellemøsten ikke vil protestere men befolkning har en anden mening. og vil ikke acceptere et israelske angreb på et land i mellemøsten ligemeget hvilket tro dette land har. og når man tænker på det arabiske forår så tror jeg heller ikke disse amerikanske regenter vil sidde stille og roligt. nu er det nye tider, befolkning er ved at overtage magten i de arabiske lande
) klaret sig utroligt godt. Det er svært at sige, hvem salafisterne (wahabisterne) hader mest, Israel (og jøder) eller shiamuslimer, men de hader shiamuslimer utroligt meget. Jeg tror ikke, at de har kræfterne eller viljen til at gribe ind. Det virker som om, at der er ret meget kaos i Egypten pt. Det sidste de vil ønske er en krig mod en stærk modstander som Israel (som Egypten iøvrigt også har fået tæst af flere gange i krig). Dertil kommer, at de, ligesom Saudi-Arabien, også betragter Iran som en trussel, en trussel de helst ikke ser udvikler atomvåben. Der vil helt sikkert være ramaskrig blandt mange muslimer i Mellemøsten, hvis lige præcist Israel bomber Iran, da Israel er hadet.
Jeg kan dog stadigvæk ikke forestille mig et eneste land gribe ind militært, der vil sågar være skjult glæde i nogle, da Iran ses som en stor regional trussel, og Iran primært er shiamuslimsk.
Det er svært at sige, hvem salafisterne (wahabisterne) hader mest, Israel (og jøder) eller shiamuslimer, men de hader shiamuslimer utroligt meget
Abu Saif skrev:hej jake
det her er virkelig noget af en påstand, jeg er begyndt at fornemme en slags hjernevaskning her. det er som om nogle kræfter har prøvet at sprede rygtet om salafisterne hader shia så det kan tage trykket fra israel. jeg har på intet tidspunkt haft had til shia selvom jeg er salafist til marven.

Zahra R, vil du ikke være sød at uddybe de problemer med ytringsfriheden i Vesten, som du tidligere nævnte, og jeg kommenterede i mit første indlæg på denne tråd. Jeg er meget interesseret i at høre mere!? Måske er du bekendt med nogle problemstillinger i forhold til ytringsfriheden i de vestlige demokratier, som jeg slet ikke er bekendt med...
Zahra R skrev:Jeg har ikke talt om den vestilige definition af ytringsfrihed. Jeg talte blot om manglende ytringsfrihed i Iran hvis man tager udgangspunkt i den ytringsfrihed man kender i Vesten. Ahmadinejad mener jo at der er ytringsfrihed i landet ´men det er sikkert ifølge hans egen hjemmelavede version af ytringsfrihed.
Rafsanjanis (oppositions øverste leder som ligeledes var præsident i Iran i to valgperioder og ligeledes var en af de mest aktive personer af revolutionen i 1978)officielle sider blev nedlagt i denne uge og hans datter som var aktiv i 2007 under valget blev anholdt i mandags.
Det er så kun et af de mange interne problemer som befolkningen kæmper mod.
Det må du undskylde, jeg har tydeligvist misforstået dig. Min fejl.Zahra R skrev:Men Vesten skal fuldstændig holde sig væk. Der er ikke ønske om hjælp fra Vesten. Og hvis USA en eller anden dag mister forstanden og starter en krig mod Iran så kan jeg forsikre dig at mange heriblandt jeg som er imod det nuværende regime i landet, vil stå side om side med dette regim og udsletter Vestens planer mod Iran- uanset hvilket slags våben der skal tages i brug (-:
Iran bliver aldrig et Irak for USA og det skal Obama snart forstå ..
Det er interessant. De erklærede wahabister/salafister, som jeg kender til fra flere forskellige fora på nettet, hader shiamuslimer mere end noget andet (jeg har fulgt et par ekstremistiske udenlandske wahabi/salafi/deobandi fora i flere år). De anser dem for kættere, murtad osv. Hadet og intolerancen er så stor, at jeg har svært ved at fatte det (men det er desværre normen ved wahabismen/salafismen).
Abu Saif skrev:Det er interessant. De erklærede wahabister/salafister, som jeg kender til fra flere forskellige fora på nettet, hader shiamuslimer mere end noget andet (jeg har fulgt et par ekstremistiske udenlandske wahabi/salafi/deobandi fora i flere år). De anser dem for kættere, murtad osv. Hadet og intolerancen er så stor, at jeg har svært ved at fatte det (men det er desværre normen ved wahabismen/salafismen).
så burde du også vide at der indenfor salafismen er der to grupper, den lille gruppe som er ekstremistiske i deres fortolkning, og her er det nævnes taliban, alqaeda og nogle fra irak og Algeriet. mens hovedegruppen som er langt større end den lille er dem er "normale" forskellen ligge, udover størrelsen på disse to grupper, at alqaeda, taliban og andre grupper ikke har de fleste (største) salafi lærde på deres side. det svar præcis til at jeg udnævner dansker som flok racister fordi jeg har været på et forum der tilhøre DNF.
og dine eksempler kan ikke bruges til så meget, dette forum er moderate men det betyder ikke at alle brugeren er det. jeg benægter ikke at der er nogle, men jeg benægter at fleretallet af salafi har det had som du snakker om.
Når det er sagt, kan resten af verden ikke leve med, at præstestyret i Iran udvikler atomvåben. Det er derfor vigtigt, at Iran enten begynder at samarbejde med det internationale samfund omkring deres atomprogram eller, at Israel/USA (Vesten) sønderbomber de iranske nuklearefaciliteter før, at det når så vidt.
Zahra R skrev:Der er ikke noget der er vigtigere end at USA og Israel stopper med at spille politibetjente i Verden. Når nuclear besiddende-lande udsletter deres faciliteter, så kan man tale om hvor vigtig det er at Iran OGSÅ gør følgende. Indtil da kan USA mild sagt, vrøvle videre.
Zahra R skrev:Mht modstanderne af præsestyret i selve lande eller uden for, så er det selvfølgelig forskellige fronter man taler om og derfor er det tegn på uvidenhed at skulle forvente selvsamme reaktion fra dem alle. Jeg tror at den eneste gruppe, der vil bakke op om det, er de hudløse iranere som bor hist og pist i Vesten og er fortalere for monarkiet for landet. Vi andre, som ligeledes er imod styret men stadig har vores selværd på plads, booker billetter og rejser tilbage for at stå sammen med landets soldater.
Kig tilbage på historien og se hvad udeboende iranere under Irak-Iran krig foretog sig. Det er meget simpelt. Irans samfund og befolkning fungerer anderledes end mange arabiske og mellemøstlige lande ift udenrigs indblanding i landets anliggender.
Zahra R skrev:Hvis de (iranske regering og styre) var blevet udvalgt med udgangspunkt i den metodik som du tror på, vil det have været ok at have atomvåben?
Zahra R skrev:Jeg spurgte om hvis Irans regering var blevet valgt på den demokratiske metode som du taler, ville det have været ok at besidde atomvåben. Nu har jeg fået svaret.
Zahra R skrev:Kære Jake
At du synes demokratiske styreform gør et land mindre farligt, er noget jeg skriver på din egen regning. Mange ting i dette liv er relativt herunder måden et lands præsident bliver udvalgt på.
Zahra R skrev:At du synes det er mindre farligt at Israel besidder atomvåben end NordKorea, er fair nok. Du er dansker og Israel er Danmarks alliance. Men for en palæstinanser eller ægypter eller en der bor i Syd Libanon, er det lige så farligt at Israel (som iøvrigt er kendt for sin blodig politik og militær i verden. Og hvis du er uenig, er det fordi din mentalitet ikke fungerer korrekt af anatomiske årsager og derfor skal du besøge din læge hurtigst muligt.) besidder denne våben.
Zahra R skrev:Og dit liv eller din mening er ikke mere rigtig eller værdig end de mennesker, der har det omvendt.
Jeg vil til enhver tid mene, at jeg har mere ret i mit livssyn som demokrat og humanist end fx en fascist. Men derfor kan jeg godt forstå, at en libaneser ser Israel som en større trussel, end Nordkorea, som jeg gør. Det giver god mening, da vi har forskellige udgangspunkter. Zahra R skrev:Så enten bliver du foretaler for at alle lande udsletter deres nuclearfaciliteter heriblandt USA, Israel OG Iran så vi allesammen lever i en mere fredelig verden, ellers så fortsætter vi spillet om hvem der kan dræbe den anden først. Under alle omstændigheder så er Iran med sit præsestyre og mullastyre har været fredeligere på verdens plan end USA og Israel.
| Iran vil ikke bøje sig for FN-krav Forum: Politik og samfund Forfatter: Gæst Svar: 21 |
Kan Iran forsvare sig selv ? Forum: Politik og samfund Forfatter: Larijani Svar: 83 |
Irans præsident: Vi har ingen homoseksuelle i Iran Forum: Politik og samfund Forfatter: Frode Svar: 6 |
Iran vil lukke for al olie til EU Forum: Politik og samfund Forfatter: Larijani Svar: 52 |
DR2 kl. 22.30: Iran og Hizbollah Forum: Politik og samfund Forfatter: Uffe Svar: 0 |
Tilbage til Politik og samfund
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster