Gitte Lillelund Bech (V) er rystet over nye oplysninger om antallet af krigsfanger i Irak.
http://politiken.dk/politik/ECE1488174/ ... kke-noget/
Redaktør: Fri Debat Mods
Abu Saif, forskellen ligger i hvad der blev vurderet relevant at indberette den gang og så nu... og du skal ikke bilde mig ind, at du tænker særligt meget over, at en promille af dine skattekroner går til forsvarets internationale missioner.
Jeg er såmænd ikke tilhænger af Irakkrigen. Jeg finder det bare ikke relevant om danske soldater tilbageholdte 200 eller 500 Irakere mens de var der. Problemet var og er sikkert stadigvæk, at soldaterne ikke må udlevere fanger til myndighederne i de lande som de skal forestille at hjælpe efter anvisning af vores politikere. Hvad skal de stille op med folk der overgiver sig efter at have deltaget i kamp mod soldaterne, eller hvis de fanger nogen igang med at nedgrave en vejsidebombe?
Politikerne er udemærket klar over at soldaterne er nød til at undvige de rammer de skal forestille at være underlagt, hvis de skal fungere som de er tiltænkt udenrigspolitisk. At den nuværende forsvarsminister på baggrund af den historie vælger at tilbageholde frømands- og jægerkorpset fra Afghanistan er direkte latterligt og hyklerisk.
leksikon skrev:Hvorfor er det relevant om soldaterne tilbageholdte 200 eller 500, og hvorfor skulle det give problemer for et tilsyn? Tilsynet forefindes i form af militærpolitiet som løbende kontrollerer at soldaterne ikke overskrider deres beføjelser i felten. Det kan da være dig og mig fuldstændig ligegyldigt om soldaterne har tilbageholdt nogle irakere i nogle timer pga. mistanke om et eller andet. Hvorfor skulle det indberettes, og hvorfor er det mistænkeligt når nu forsvaret har valgt at indberette alt efterfølgende?.
Det reelle problem består i, at soldaterne set i bagklogskabens klare lys ikke kan udlevere fanger til myndighederne i de lande som de er udstationeret i, fordi ingen af disse lande overholder de rettigheder som vores åndsfraværende politikere åbenbart forventer at de gjorde.
Så i fremtiden skal soldaterne ikke tage fanger, eller også skal de sættes på et fly direkte til Danmark umiddelbart efter tilfangetagelse.
Mon ikke du skal holde lidt igen med at sige at militæret har brudt protokollen og bærer ansvar for eventuel mishandling udført af Irakere?
Jeg synes ikke at det er fangernes skyld at deres tilfangetagelse ikke nødvendigvis er indberettet. Men en del af dem bærer nok selv skylden for at de kom i deres landsmænds varetægt og dermed fik en behandling som Irakere giver hinanden
| Noget at reflektere over... Forum: Multimedie Forfatter: X Svar: 1 |
Umar ra : »Jeg vil aldrig kunne overgå ham i noget som helst Forum: Islam Forfatter: MWA Svar: 8 |
Digt: et barn der ikke vidste bedre Forum: Digte Forfatter: Sandhedens-Fortid Svar: 8 |
Hjælp til noget oversættelse Forum: StudieSnak Forfatter: lulu Svar: 18 |
Tilbage til Politik og samfund
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst