Julen må ikke støde indvandrere

Politik i både ind- og udland

Redaktør: Fri Debat Mods

Julen må ikke støde indvandrere

Indlægby Cabra » søn dec 18, 2011 09:53

http://jp.dk/indland/article2640573.ece

Noget ironisk eftersom man i princippet tilbeder samme Gud.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Re: Julen må ikke støde indvandrere

Indlægby Junus_dk » søn dec 18, 2011 10:14

Salam/Hej

Jeg er lidt splittet omkring emner som dette. At en skole f.eks. ikke holder deres jule afslutning i en kirke hvis der er mange muslimske elever synes jeg giver meget god mening eller ihvertfald gør det frivilligt.
Julen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv. og her synes jeg ikke der skal tages specielt hensyn til de muslimske elever fordi det er kultur men lige præcis den rent kristne del af julen som det at foretage en jule afslutning i en kirke burde, efter min mening, foregår i fritiden og ikke være en del af skoledagen.
Jeg er dog også imod debatten fra USA f.eks. hvor man ikke officielt må kalde det et "christmas" tree men derimod skal kalde det et "holiday" tree, "happy holidays" osv.. dette ( som intet med muslimer har at gøre ) er en misforstået respekt for de troende af alle typer og jeg tror reelt set kun det er ateisterne der vil have alt religion ud af offentligheden der er interesseret i det.
Holy Qur'an 112:1-4

Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him.
Brugeravatar
Junus_dk

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 17 perler
Fået : 0 perle

Indlægby Dr. Who » søn dec 18, 2011 10:19

"Vi skal være forsigtige og sørge for ikke at støde nogen"
"fordi præsten holdt fast i at bede fadervor, og dét, mente skolelederen, ville krænke nogle af eleverne"
"støde børn med indvandrerbaggrund"

Hensynsbetændelse er er virkelig grim sygdom.
Sjovt, at da jeg gik i skole og ikke gad det der kirke-fis, var der ingen, der tog hensyn til mine sarte følelser.

Enten fortsætter skolerne de traditioner, de altid har haft, og så må religiøse minoriteter indordne sig. Eller også giver man alle elever mulighed til at vælge fra.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Givet : 6 perler
Fået : 30 perler

Indlægby Dr. Who » søn dec 18, 2011 10:31

Junus_dk skrev:Salam/Hej

Jeg er lidt splittet omkring emner som dette. At en skole f.eks. ikke holder deres jule afslutning i en kirke hvis der er mange muslimske elever synes jeg giver meget god mening eller ihvertfald gør det frivilligt.
Julen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv. og her synes jeg ikke der skal tages specielt hensyn til de muslimske elever fordi det er kultur men lige præcis den rent kristne del af julen som det at foretage en jule afslutning i en kirke burde, efter min mening, foregår i fritiden og ikke være en del af skoledagen.
Jeg er dog også imod debatten fra USA f.eks. hvor man ikke officielt må kalde det et "christmas" tree men derimod skal kalde det et "holiday" tree, "happy holidays" osv.. dette ( som intet med muslimer har at gøre ) er en misforstået respekt for de troende af alle typer og jeg tror reelt set kun det er ateisterne der vil have alt religion ud af offentligheden der er interesseret i det.

Meget enig. Jeg tivivler også på, at der er nogle, der virkelig føler sig krænket - både i USA, men også i Danmark. Man kan også se i kommentarerne, at det på ingen måde er positivt for integrationen, men blot giver mere krudt til antimuslimerne, når der bliver taget den slags misforstået respekt og hensyn til muslimer.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Indlægby Cabra » søn dec 18, 2011 11:36

Det bør være frivilligt om, hvorvidt man vil tage med i en kirke eller ikke. Det gælder alle. Og ikke kun muslimer.

Med at aflyse det, er en mærkelig leflen og et misforstået hensyn.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Muslimaa » søn dec 18, 2011 12:48

Så vidt jeg ved, så er det altså frivilligt om man tager i kirke eller ej!
:)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Dr. Who » søn dec 18, 2011 13:51

Det er op til de enkelte skoler.

Et andet problem er mere praktisk for hvad gør man med de børn, der ikke skal/vil med i kirke. Der skal være opsyn med dem, der skal planlægges, hvad de skal lave, hvordan de skal være sammen etc. etc. Det kan godt være, det lyder som et nemt problem at løse, men det ved jeg af erfaring, at det er det ikke. Det kræver koordinering og planlægning og den dag er ofte meget hektisk. Så er det altså "nemmere", at det er alle eller ingen, der skal i kirke.

Og egentlig er jeg også imod, at man giver børn den opfattelse, at man bare kan blive fritaget fra det ene eller andret bare fordi man ikke gider det. Det er en helt forkert opdragelse.
Brugeravatar
Dr. Who

Indlægby Abu Saif » søn dec 18, 2011 15:46

hallo man, kan man ikke bare lade det være frivilliget? skolen bestemmer selv om at de vil holde jul i en kirke så er det op til eleverne og deres forældre om de vil deltage eller ej. jeg indrømmer at jeg ikke har læst artiklen

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Julia » søn dec 18, 2011 16:13

Det er misforstået hensyntagen. Hvis offentlige institutioner skal til at censurere salmer og pille vers ud som skulle være for klar "forkyndelse" efter en ikke nærmere defineret målestok, så er det langt ude. Jeg har hørt om dette fænomen i selvcensur og pudsigt nok så bliver det (i de tilfælde som jeg kender til) udøvet og bestemt af ledere som selv er helt irreligiøse for vi må eeeeennnndelig (!) ikke indoktrinere nogen !

Lad julens traditioner og evt. kirkebesøg rundt om i landets institutioner fortsætte .

Så kan man altid som forældre melde fra i særlige situationer eller tage sit barn ud den pågældende dag, hvis der sker "noget" som man personligt af forskellige årsager ikke vil acceptere, at ens barn bliver udsat for. I øvrigt så er der jo ikke kun muslimer blandt indvandrere!

Helt neutralt, så kunne det jo ligefrem være interessant at se hvordan en kirke ser ud indvendig og lære lidt om det der sker i relation til én af de største højtider i Kristendommen, som trods alt de fleste i DK ser som deres kulturelle bagage og (i et eller andet omfang) deres religiøse ståsted.

Man kan tage det som en oplevelse og en dannelsesrejse !

Skyldes en evt. aversion mod at komme for tæt på Julens skikke, at man i virkeligheden er meget usikker på sit eget fundament? Det kunne jo lige så godt være det, der var årsagen til en afstandtagen. Man skal som forælder være forberedt på, at der kommer spørgsmål fra børnene i forhold til den religion man selv repræsenterer... men skulle der være noget specielt farligt i det ?

Som vi siger i kristne kredse: man bliver lige så lidt en kristen af at komme til en (jule)gudstjeneste i en kirke, som man bliver en hamburger af at tage på MC Donalds ;)
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)

Brugere synes godt om dette indlæg : Cabra
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Vegard » søn dec 18, 2011 19:21

Den er en smule tæt på at være komisk. Der er naturligvis mange aspekter i det, me bare lie for at kommentere på et par af dem

Julen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv.

Nu kan det nogle gange være svært, at adskille kultur og religion helt og diskutere hvornår det ene er det ene og det andet. Julen i DK er som du selv siger er vel begge dele, men det gør den vel hverken mere eller mindre vigtig som fænomen.

Der er flere måder, at arbejde med børn med minoritetsbaggrund. På Klostervænget skole har de valgt en måde og på Rådmandsgade skolen (naboskolen) har de valgt en anden. Her er et lille interview med deres indspektør

http://jp.dk/jptv/nyheder_erhverv/karri ... 614970.ece
Vegard

Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 7 perler

Indlægby leksikon » søn dec 18, 2011 20:27

Førhen kunne man godt blive undtaget for at deltage i kirkeritualet, i hvert fald der hvor jeg gik i skole. Man blev så bare udenfor når de andre gik ind, og ventede på at de blev færdige. Hvor svært kan det være? De fleste "muslimske" børn er vel også ret ligeglade med om de skulle tilbringe en time i en kirke en gang om året. Det bliver de næppe smittet af "kristendommen" af.
leksikon

Givet : 4 perler
Fået : 1 perle

Indlægby Junus_dk » søn dec 18, 2011 23:04

Vegard skrev:Den er en smule tæt på at være komisk. Der er naturligvis mange aspekter i det, me bare lie for at kommentere på et par af dem

Julen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv.

Nu kan det nogle gange være svært, at adskille kultur og religion helt og diskutere hvornår det ene er det ene og det andet. Julen i DK er som du selv siger er vel begge dele, men det gør den vel hverken mere eller mindre vigtig som fænomen.

Der er flere måder, at arbejde med børn med minoritetsbaggrund. På Klostervænget skole har de valgt en måde og på Rådmandsgade skolen (naboskolen) har de valgt en anden. Her er et lille interview med deres indspektør

http://jp.dk/jptv/nyheder_erhverv/karri ... 614970.ece

Jeg forstår ikke om du mener mit indlæg er komisk eller artiklen?
Jeg vil ikke svare tilbage med en forkert indstilling til dit indlæg hvis det er mig der har misforstået dig.
Holy Qur'an 112:1-4

Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him.
Brugeravatar
Junus_dk

Givet : 17 perler
Fået : 0 perle

Indlægby Ibnu adam » søn dec 18, 2011 23:25

Siden hvornår har dette været et problem?
Man kan som man altid har gjort, lade det være frivilligt, at deltage. og man behøver jo ikke være tosproget for ikke at være kristen. Jeg mener, vi har både ateister, Jøder, Hinduer, Budhister m.fl. Latterligt at muslimer bliver anset som problemet
Yo .. yo !
Good is good even if no one is doing it,
Bad is still bad even if every one is doing it,
Life is short even if your loving it,
Hereafter is forever even if your hating it,
It doesn't matter on how many or how much,
but its all about what is the truth,
and...and Reality..Reality..its all about it !~
yo .. yo :P
Brugeravatar
Ibnu adam

Givet : 37 perler
Fået : 11 perler

Indlægby basit » man dec 19, 2011 11:41

Cabra skrev:http://jp.dk/indland/article2640573.ece

Noget ironisk eftersom man i princippet tilbeder samme Gud.

Nej det er ikke ironisk. Muslimer har en anderledes Gudsopfattelse og syn på samfund og tilværelsen end kristne generelt set - og vi har desuden andre helligdage og ritualer.

Vi må ikke deltage i ikke-muslimske religiøse festligheder pr. islamisk reglement.
Senest rettet af basit man dec 19, 2011 11:53, rettet i alt 1 gang.
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 15 perler
Fået : 20 perler

Indlægby basit » man dec 19, 2011 11:45

Dr. Who skrev:"Vi skal være forsigtige og sørge for ikke at støde nogen"
"fordi præsten holdt fast i at bede fadervor, og dét, mente skolelederen, ville krænke nogle af eleverne"

Sjovt, at da jeg gik i skole og ikke gad det der kirke-fis, var der ingen, der tog hensyn til mine sarte følelser.

Enten fortsætter skolerne de traditioner, de altid har haft, og så må religiøse minoriteter indordne sig. Eller også giver man alle elever mulighed til at vælge fra.

Det er faktisk ikke en grim sygdom. Den grimme sygdom er at man er så kold og hjerteløs - at man ikke tager hensyn til medmennesker.

At tage hensyn til andre - som naboer, borgere, mennesker er da noget af smukkeste som findes.

Det grimme er at man pga. højredrejning og populisme - ikke tager hensyn til andre.
Senest rettet af basit man dec 19, 2011 20:16, rettet i alt 3 gange.
basit

Indlægby basit » man dec 19, 2011 11:49

Cabra skrev:Det bør være frivilligt om, hvorvidt man vil tage med i en kirke eller ikke. Det gælder alle. Og ikke kun muslimer.

Med at aflyse det, er en mærkelig leflen og et misforstået hensyn.

Enig i det første. Men nu tror jeg heller ikke stemningen er sådan i dk at man af hensyn til to-tre muslimer i en klasse aflyser fejring af jul.

Faktisk er min oplevelse at muslimske børn nærmest tvinges til kirkelige julegudstjenester og andet som modstrider muslimers livssyn - netop fordi man vil "tvangs"vise vestlige og danske værdier til børnene.

Og at man aflyser en julefejring - kan skyldes meget andet end hensynstagen til muslimer. Det er en lidt letkøbt forklaring vi får serveret af JP - som en medieglad og skrottet politiker så triller videre med.
basit

Indlægby basit » man dec 19, 2011 11:52

leksikon skrev:Førhen kunne man godt blive undtaget for at deltage i kirkeritualet, i hvert fald der hvor jeg gik i skole. Man blev så bare udenfor når de andre gik ind, og ventede på at de blev færdige. Hvor svært kan det være? De fleste "muslimske" børn er vel også ret ligeglade med om de skulle tilbringe en time i en kirke en gang om året. Det bliver de næppe smittet af "kristendommen" af.

Netop - det behøver ikke at være svært. Det er noget man gør det til.

Og så ved jeg ikke hvad de fleste muslimske børn helst vil - ligeså lidt som du ved - så lad os tale om det principielle i stedet - hvor vi er enige. Tving ikke børn til en religiøs gudstjeneste de ikke er en del af - men find i stedet en simpel og nem løsning.
basit

Indlægby Dr. Who » man dec 19, 2011 11:57

basit skrev:
Dr. Who skrev:"Vi skal være forsigtige og sørge for ikke at støde nogen"

Det er faktisk ikke en grim sygdom. Den grimme sygdom er at man er så kold og hjerteløs - at man ikke tænker på hvordan andre mennesker har det.

At tage hensyn til andre - som naboer, borgere, mennesker er da noget af det mest smukke som findes.

Det grimme er at man pga. højredrejning og populisme - ikke tager hensyn til andre.

Jeg har lige oplevet en ældre dame, der holdte i et T-kryds og ikke kunne komme igang. Over ti biler kørte bare forbi uden at stå ud og høre, om de kunne hjælpe. Jeg var den første, der gik hen til hende og tilbød hende hjælpe (koblingen var stået af), og fik skubbet bilen væk, lånte hende min telefon så hun kunne ringe efter hjælp. Jeg er faktisk både glad og trist, glad fordi jeg har gjort noget godt, men trist fordi folk bare kørte forbi uden at hjælpe en ældre dame. Og jeg får næppe en flidspræmie for det, når jeg dør.

Du kan sige og mene, hvad du vil - hvis Gud eksisterer, er jeg sikker på, han klapper mig på skulderen. :)
Brugeravatar
Dr. Who

Indlægby basit » man dec 19, 2011 12:01

Dr. Who skrev:Jeg har lige oplevet en ældre dame, der holdte i et T-kryds og ikke kunne komme igang. Over ti biler kørte bare forbi uden at stå ud og høre, om de kunne hjælpe. Jeg var den første, der gik hen til hende og tilbød hende hjælpe (koblingen var stået af), og fik skubbet bilen væk, lånte hende min telefon så hun kunne ringe efter hjælp. Jeg er faktisk både glad og trist, glad fordi jeg har gjort noget godt, men trist fordi folk bare kørte forbi uden at hjælpe en ældre dame. Og jeg får næppe en flidspræmie for det, når jeg dør.

Jeg er da glad for at du viser hensyn til ældre og folk i nød på den måde. Det kunne de forbikørende lære af - helt sikkert.

Jeg forstår så ikke at du så kalder hensynsbetændelse en virkelig grim sygdom. Det mener du så ikke alligevel når det kommer til stykket, hvilket er cool nok :)
basit

Indlægby Dr. Who » man dec 19, 2011 12:38

Det jeg mener med hensynsbetændelse er, at man tror, man tager hensyn til visse grupper ved at udelukke eller tilbyde dem noget andet uden at vide, hvad de egentlig selv ønsker, blot fordi man har en formodning om deres interesse. Nu kender jeg da privat en del muslimer, og hvis de ikke inviterer mig til en af deres højtider, fordi de har en opfattelse af, at det nok ikke er noget, jeg har interesse i, så er det også hensynsbetændelse. Hvorfor ikke bare spørge. Jeg kunne da også finde på at invitere en muslim til juleaften selv om der bliver serveret alkohol og gris - hvis vedkommende så ikke har interesse, er det da fint. Men jeg vil da ikke unlade at invitere en muslim, fordi jeg tror, jeg skal tage hensyn til ham/hende.

Hele problemet i denne sag drejer sig jo om, at der ikke har været muslimer, der har følt sig stødt og krænket og været utilfreds over de religiøse begivenheder. Det er noget, man har tillagt dem. Se på de højreekstreme kommentar i artiklen. Det bekræfter det jo. :)
Brugeravatar
Dr. Who

Indlægby Muhamedpehadzic » man dec 19, 2011 14:24

‎"Ingen skal da tvinges ind i Kirken for at synge om, at Jesus er Herren. At nogle muslimske friskoler fravælger kristne salmer, ser jeg slet ingen problemer i. For det siger vel sig selv, at muslimske friskoler ikke forkynder kristendommen. Assimilation er ikke vejen frem. I folkeskolen skal man generelt stoppe forkyndingen og give skolebørnene muligheden for at mødes på neutral grund :)
Er julen kulturel, vil man godt kunne nøjes med sange som; "På loftet sidder nissen med sin julegrød...tra la la tra la" :)
Muhamedpehadzic

Fået : 6 perler

Indlægby Betelgeuse » man dec 19, 2011 20:20

Basit, ville du have det på samme måde hvis rollerne var byttet om?

- Selvom man ikke er for julemusik, juleklip og klister og juleafslutning i kirken, så kan man da godt respektere den tradition der nu er sat, uden at blæse det mere op. Jeg synes det nærmer sig noget vanvittigt, at nogle skoler har redigeret i salmer og boycuttet det ene og det andet der har med julen at gøre. Man må da lade folk bevare deres traditioner, når traditionerne ikke er ment som en måde at få en til at konvertere. Jeg bliver næppe mere kristen af at flette et julehjerte og selvom man som muslim skal passe på og ikke deltage i sådanne begivenheder, så kan man sagtens undlade at deltage, men stadig respektere at de gør, som de gør. Vi kan bede på en skole, der er indført halal kantiner de fleste steder af hensyn til os og så kan vi ikke respektere, at der en gang om året bliver flettet julehjerter og lavet krybbespil. Det er da hyklerisk hvis man siger at de må ikke, men vi må godt.

I forhold til det med at det er muslimerne der bliver sat fokus på, vil jeg blot tilføje at nogle ateister og ikke-troende kan være rigtig slemme til at gå imod strømmen. Da min lille brors klasse skulle holde konfirmationsfest var der nogle forældre som var imod hele dette med konfirmation, kirke osv. Så de holdte altså en non-firmationsfest for deres børn. Det er derfor lidt kedeligt, at man bruger muslimer eller indvandrer som hovedskrift, når der også er en anden gruppe af befolkningen, som brokker og ter sig under alt dette jule halløj. Men Dansk folkeparti og dets tilhængere, skal vel også have noget at lave her i julen, udover at forberede flæskestegen.

Brugere synes godt om dette indlæg : Ibnu adam, Jake
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby Vegard » tirs dec 20, 2011 00:28

Jeg forstår ikke om du mener mit indlæg er komisk eller artiklen?
Det var hele problematikken.

Muhamedpehadzic skrev:"Ingen skal da tvinges ind i Kirken for at synge om, at Jesus er Herren. At nogle muslimske friskoler fravælger kristne salmer, ser jeg slet ingen problemer i. For det siger vel sig selv, at muslimske friskoler ikke forkynder kristendommen. Assimilation er ikke vejen frem. I folkeskolen skal man generelt stoppe forkyndingen og give skolebørnene muligheden for at mødes på neutral grund :)
Er julen kulturel, vil man godt kunne nøjes med sange som; "På loftet sidder nissen med sin julegrød...tra la la tra la" :)

Jamen der er da en interessant diskussion her. For jeg kan da også komme på masser af situationer, hvor man kunne fjerne religiøse højtidligheder fra det offentlige rum uden at det ville skabe debat.
Jeg tror at problemet her er at disse skoler (i hvert fald klostervænget skole) har et muslimsk flertal og at dette vokser. Danske forældre sætter deres børn i skole i områder med en mere ligelig (i forhold til generelle samfund) fordeling af minoriteter og majoritet.
Som sagen fremstår nu i medierne, føler forældrene sig stødt over dele af danske traditioner, der har med kristendommen at gøre. Bliver vi ved med at holde fast i klostervænget som eksempel, så er det en skole der her klaret sig rigtigt dårligt. Derfor tror jeg, at mange både etniske danske og andre, spørger sig selv, "jamen hvad er det disse forældre egentligt ønsker for deres børns fremtid i samfundet". Jeg er ikke vokset op i et religiøst hjem, men jeg kan en del af kristendommen og jeg kender (eller gendkender) en stor del salmer og de referencer, der er i dem. Det gør naturligvis fordi jeg opvokset i DK, men endnu vigtigere fordi, de er medvirkende til, at jeg forstår forskellige niveauer af samfundet. Dette betyder ikke, at man behøver være dybtfølt enige i dem, men det er en måde at forstå andre mennesker, et samfund og en historie.
Af denne grund tror jeg, at det kan virke underligt på folk, at de direkte skulle "støde" muslimske forældre på disse skoler.

Nu nævnte du "muligheden for at mødes på neutral grund". Sagen er jo bare den at der findes ikke neutral grund. Steder i samfundet har en baggrund og historie som hele tiden er væsentlig.
Senest rettet af Vegard tirs dec 20, 2011 00:56, rettet i alt 1 gang.
Vegard

Tro: Andet

Fået : 7 perler

Indlægby basit » tirs dec 20, 2011 10:10

Betelgeuse skrev:Basit, ville du have det på samme måde hvis rollerne var byttet om?

- Selvom man ikke er for julemusik, juleklip og klister og juleafslutning i kirken, så kan man da godt respektere den tradition der nu er sat, uden at blæse det mere op. Jeg synes det nærmer sig noget vanvittigt, at nogle skoler har redigeret i salmer og boycuttet det ene og det andet der har med julen at gøre. Man må da lade folk bevare deres traditioner, når traditionerne ikke er ment som en måde at få en til at konvertere. Jeg bliver næppe mere kristen af at flette et julehjerte og selvom man som muslim skal passe på og ikke deltage i sådanne begivenheder, så kan man sagtens undlade at deltage, men stadig respektere at de gør, som de gør. Vi kan bede på en skole, der er indført halal kantiner de fleste steder af hensyn til os og så kan vi ikke respektere, at der en gang om året bliver flettet julehjerter og lavet krybbespil. Det er da hyklerisk hvis man siger at de må ikke, men vi må godt.

Betelgeuese jeg forstår ikke hvorfor dit indlæg er adresseret til mig. Jeg har ikke skrevet noget som kunne give anledning til at tro at jeg mener at skoler af hensyn til muslimer skal aflyse julefejring. Jeg er generelt set enig i dine betragtninger på nær i små ting. Men det kan jeg lige vende tilbage med.

Jeg mener at man skal tage hensyn som menneske og borger - generelt set. I forhold til julepynt og klipperi - så ser jeg at muslimerne kan frasige sig at deltage og det kan ske ved at de venter udenfor en dør, triller tommelfingre, spiser yoghurt eller hvad det nu kan være og ikke behøver at deltage i en ceremoni de ikke går ind for. Det betyder så ikke at jeg mener at julehalløjsa skal afvikles for alle andre i skolen, selv under en islamisk stat har kristne lov til at fejre deres højtidighed, skulle jeg så ønske at forhindre dem det i Danmark? Det ville være lidt gak-gak af mig.

Men de mindre ting jeg måske har misforstået eller er uenig i er følgende: Hvad ligger du i at jeg skal respektere det de gør, hvad ligger du i respekt? Jeg mener de har lov og ret til at gøre det de gør, men jeg mener det er forkert det de gør, det er forkert at tilbede Allah(Subhana wa ta'ala) på anden vis end Islam.
Og så er det afgørende for mig er ikke om man bliver mere eller mindre kristen ved at danse rundt om et juletræ med nissehuer, men om det er islamisk set tilladt. Jeg mener det kan være problematisk at begrænse det til et spørgsmål om hvor kristen man bliver, i sidste ende kan vi ikke se konsekvenserne af hvad de handlinger børn udfører idag vil have om 20år i forhold til deres opvækst og levevis. Derfor burde vi forholde os til at det er uislamisk - hvilket er det afgørende- at deltage og vi burde kræve at vi kan frasige at muslimske børn deltager i kristne ceremonier.

Sidst vil jeg sige at jeg ikke har blæst sagen om - jeg har pointeret vigtigheden af at tage hensyn generelt set som medmenneske og borger - så er der straks et par demokrater der bruger det som anledning til at gå amok i en kalifatet-er-farlig-syndrom, og det forsøger jeg så på passende vis at modsvare.

Dem som har blæst sagen op er JP og et par indvandre politikere som er villig til at komme i medierne for enhver pris og udstille andre muslimer.
basit

Indlægby leksikon » tirs dec 20, 2011 14:33

basit skrev:
leksikon skrev:Førhen kunne man godt blive undtaget for at deltage i kirkeritualet, i hvert fald der hvor jeg gik i skole. Man blev så bare udenfor når de andre gik ind, og ventede på at de blev færdige. Hvor svært kan det være? De fleste "muslimske" børn er vel også ret ligeglade med om de skulle tilbringe en time i en kirke en gang om året. Det bliver de næppe smittet af "kristendommen" af.

Netop - det behøver ikke at være svært. Det er noget man gør det til.

Og så ved jeg ikke hvad de fleste muslimske børn helst vil - ligeså lidt som du ved - så lad os tale om det principielle i stedet - hvor vi er enige. Tving ikke børn til en religiøs gudstjeneste de ikke er en del af - men find i stedet en simpel og nem løsning.

Vi kan fint blive enige om at man ikke skal tvinge børn til at deltage i noget som helst religiøst. Jeg synes bare, at vi også skal undlade at betragte børnene som en del af en bestemt religion, hvad du som muslim nok gør eller kommer til den dag du får børn.

For som du selv siger, vi ved ikke hvad børnene vil. Hvorfor så træffe valget for dem, og trække en bestemt religion ned over hovedet på dem?
leksikon

Fået : 1 perle

Indlægby Hanar Hamid » tirs dec 20, 2011 14:40

Jeg giver Betelgeuese helt ret i det, hun skriver. Det kan ikke skrives bedre!
Senest rettet af Hanar Hamid tirs dec 20, 2011 14:48, rettet i alt 1 gang.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Fået : 10 perler

Indlægby Zahra R » ons dec 21, 2011 11:01

Når man går i en dansk folkeskole (ikke de muslimske danske) så skal der være julearrangementer og børnene skal deltage i disse arrangementer uanset hvilken religion de eller deres forældre har.

Ønsker man det ikke, så kan man få sine børn i en privat muslimsk skole. Man bor i Danmark og man skal vide og deltage i danske arrangementer når man går i en statelig danske skole. End of discussion.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Indlægby basit » ons dec 21, 2011 12:03

Zahra R skrev:Når man går i en dansk folkeskole (ikke de muslimske danske) så skal der være julearrangementer og børnene skal deltage i disse arrangementer uanset hvilken religion de eller deres forældre har.

Ønsker man det ikke, så kan man få sine børn i en privat muslimsk skole. Man bor i Danmark og man skal vide og deltage i danske arrangementer når man går i en statelig danske skole. End of discussion.

Ja, sikke en omgang DF-mentalitet, hvad bliver det næste? Når børnene går i danske folkeskoler så skal man tage en bajer i hånden og svinge rundt med det modsatte køn til fester...Man bor i Danmark og skal deltage i danske arrangementer. Skål.
basit

Indlægby Zahra R » ons dec 21, 2011 12:14

Det er ren livsstandard i ethvert land. At du kalder det for DF-mentalitet, fortæller mere om den metalitet du har fyldt med konspirationsteorier som har druknet din rationale tænkning.
En kristen der bor i Iran og går i alm. statelig skole skal blive taget til fredagsbønnen. Der er ikke noget der hedder særregel i en skole finanseriet af staten.
Hvis man er utilfreds, kan man enten skifte til en privat skole hvori man betaler for at have særbehandling eller skifte til en skole, der dyrker ens religion.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Indlægby basit » ons dec 21, 2011 12:29

Zahra R skrev:Det er ren livsstandard i ethvert land. At du kalder det for DF-mentalitet, fortæller mere om den metalitet du har fyldt med konspirationsteorier som har druknet din rationale tænkning.
En kristen der bor i Iran og går i alm. statelig skole skal blive taget til fredagsbønnen. Der er ikke noget der hedder særregel i en skole finanseriet af staten.
Hvis man er utilfreds, kan man enten skifte til en privat skole hvori man betaler for at have særbehandling eller skifte til en skole, der dyrker ens religion.

Det staves altså rationelle - bare for at få det på plads.

Så hvis man går på en statslig skole så skal man følge en anden religion? For at være ærlig, jeg tror ikke engang den værste DF'er lukker sådan noget slaveagtigt ud. At skolen er betalt betyder ikke at folk er kvæg, og skal følge en anden religion.

Og at de gør det samme i Iran fortæller noget om hvor irrationelt og fascistisk det er. Det fortæller intet om at det er islamisk.

Og ikke alle har råd til private skoler, så fordi folk er fattige skal deres muslimske børn tvinges til at følge Kristendommen og bede til Jesus og Helligånden - sikke noget vrøvl.
basit

Næste

Lignende emner

Tilbage til Politik og samfund