Redaktør: Fri Debat Mods
Junus_dk skrev:Salam/Hej
Jeg er lidt splittet omkring emner som dette. At en skole f.eks. ikke holder deres jule afslutning i en kirke hvis der er mange muslimske elever synes jeg giver meget god mening eller ihvertfald gør det frivilligt.
Julen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv. og her synes jeg ikke der skal tages specielt hensyn til de muslimske elever fordi det er kultur men lige præcis den rent kristne del af julen som det at foretage en jule afslutning i en kirke burde, efter min mening, foregår i fritiden og ikke være en del af skoledagen.
Jeg er dog også imod debatten fra USA f.eks. hvor man ikke officielt må kalde det et "christmas" tree men derimod skal kalde det et "holiday" tree, "happy holidays" osv.. dette ( som intet med muslimer har at gøre ) er en misforstået respekt for de troende af alle typer og jeg tror reelt set kun det er ateisterne der vil have alt religion ud af offentligheden der er interesseret i det.

Julen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv.
Vegard skrev:Den er en smule tæt på at være komisk. Der er naturligvis mange aspekter i det, me bare lie for at kommentere på et par af demJulen er i dag, for mange danskere, blevet alle de ting som ikke har noget med kristendom men derimod kultur at gøre. Julemanden, nisser, julekalender osv.
Nu kan det nogle gange være svært, at adskille kultur og religion helt og diskutere hvornår det ene er det ene og det andet. Julen i DK er som du selv siger er vel begge dele, men det gør den vel hverken mere eller mindre vigtig som fænomen.
Der er flere måder, at arbejde med børn med minoritetsbaggrund. På Klostervænget skole har de valgt en måde og på Rådmandsgade skolen (naboskolen) har de valgt en anden. Her er et lille interview med deres indspektør
http://jp.dk/jptv/nyheder_erhverv/karri ... 614970.ece
Cabra skrev:http://jp.dk/indland/article2640573.ece
Noget ironisk eftersom man i princippet tilbeder samme Gud.
Dr. Who skrev:"Vi skal være forsigtige og sørge for ikke at støde nogen"
"fordi præsten holdt fast i at bede fadervor, og dét, mente skolelederen, ville krænke nogle af eleverne"
"støde børn med indvandrerbaggrund"
Hensynsbetændelse er er virkelig grim sygdom.
Sjovt, at da jeg gik i skole og ikke gad det der kirke-fis, var der ingen, der tog hensyn til mine sarte følelser.
Enten fortsætter skolerne de traditioner, de altid har haft, og så må religiøse minoriteter indordne sig. Eller også giver man alle elever mulighed til at vælge fra.
Cabra skrev:Det bør være frivilligt om, hvorvidt man vil tage med i en kirke eller ikke. Det gælder alle. Og ikke kun muslimer.
Med at aflyse det, er en mærkelig leflen og et misforstået hensyn.
leksikon skrev:Førhen kunne man godt blive undtaget for at deltage i kirkeritualet, i hvert fald der hvor jeg gik i skole. Man blev så bare udenfor når de andre gik ind, og ventede på at de blev færdige. Hvor svært kan det være? De fleste "muslimske" børn er vel også ret ligeglade med om de skulle tilbringe en time i en kirke en gang om året. Det bliver de næppe smittet af "kristendommen" af.
basit skrev:Dr. Who skrev:"Vi skal være forsigtige og sørge for ikke at støde nogen"
"fordi præsten holdt fast i at bede fadervor, og dét, mente skolelederen, ville krænke nogle af eleverne"
"støde børn med indvandrerbaggrund"
Hensynsbetændelse er er virkelig grim sygdom.
Sjovt, at da jeg gik i skole og ikke gad det der kirke-fis, var der ingen, der tog hensyn til mine sarte følelser.
Enten fortsætter skolerne de traditioner, de altid har haft, og så må religiøse minoriteter indordne sig. Eller også giver man alle elever mulighed til at vælge fra.
Det er faktisk ikke en grim sygdom. Den grimme sygdom er at man er så kold og hjerteløs - at man ikke tænker på hvordan andre mennesker har det.
At tage hensyn til andre - som naboer, borgere, mennesker er da noget af det mest smukke som findes.
Det grimme er at man pga. højredrejning og populisme - ikke tager hensyn til andre.

Dr. Who skrev:Jeg har lige oplevet en ældre dame, der holdte i et T-kryds og ikke kunne komme igang. Over ti biler kørte bare forbi uden at stå ud og høre, om de kunne hjælpe. Jeg var den første, der gik hen til hende og tilbød hende hjælpe (koblingen var stået af), og fik skubbet bilen væk, lånte hende min telefon så hun kunne ringe efter hjælp. Jeg er faktisk både glad og trist, glad fordi jeg har gjort noget godt, men trist fordi folk bare kørte forbi uden at hjælpe en ældre dame. Og jeg får næppe en flidspræmie for det, når jeg dør.

Det var hele problematikken.Jeg forstår ikke om du mener mit indlæg er komisk eller artiklen?
Muhamedpehadzic skrev:"Ingen skal da tvinges ind i Kirken for at synge om, at Jesus er Herren. At nogle muslimske friskoler fravælger kristne salmer, ser jeg slet ingen problemer i. For det siger vel sig selv, at muslimske friskoler ikke forkynder kristendommen. Assimilation er ikke vejen frem. I folkeskolen skal man generelt stoppe forkyndingen og give skolebørnene muligheden for at mødes på neutral grund
Er julen kulturel, vil man godt kunne nøjes med sange som; "På loftet sidder nissen med sin julegrød...tra la la tra la"
Betelgeuse skrev:Basit, ville du have det på samme måde hvis rollerne var byttet om?
- Selvom man ikke er for julemusik, juleklip og klister og juleafslutning i kirken, så kan man da godt respektere den tradition der nu er sat, uden at blæse det mere op. Jeg synes det nærmer sig noget vanvittigt, at nogle skoler har redigeret i salmer og boycuttet det ene og det andet der har med julen at gøre. Man må da lade folk bevare deres traditioner, når traditionerne ikke er ment som en måde at få en til at konvertere. Jeg bliver næppe mere kristen af at flette et julehjerte og selvom man som muslim skal passe på og ikke deltage i sådanne begivenheder, så kan man sagtens undlade at deltage, men stadig respektere at de gør, som de gør. Vi kan bede på en skole, der er indført halal kantiner de fleste steder af hensyn til os og så kan vi ikke respektere, at der en gang om året bliver flettet julehjerter og lavet krybbespil. Det er da hyklerisk hvis man siger at de må ikke, men vi må godt.
basit skrev:leksikon skrev:Førhen kunne man godt blive undtaget for at deltage i kirkeritualet, i hvert fald der hvor jeg gik i skole. Man blev så bare udenfor når de andre gik ind, og ventede på at de blev færdige. Hvor svært kan det være? De fleste "muslimske" børn er vel også ret ligeglade med om de skulle tilbringe en time i en kirke en gang om året. Det bliver de næppe smittet af "kristendommen" af.
Netop - det behøver ikke at være svært. Det er noget man gør det til.
Og så ved jeg ikke hvad de fleste muslimske børn helst vil - ligeså lidt som du ved - så lad os tale om det principielle i stedet - hvor vi er enige. Tving ikke børn til en religiøs gudstjeneste de ikke er en del af - men find i stedet en simpel og nem løsning.
Zahra R skrev:Når man går i en dansk folkeskole (ikke de muslimske danske) så skal der være julearrangementer og børnene skal deltage i disse arrangementer uanset hvilken religion de eller deres forældre har.
Ønsker man det ikke, så kan man få sine børn i en privat muslimsk skole. Man bor i Danmark og man skal vide og deltage i danske arrangementer når man går i en statelig danske skole. End of discussion.
Zahra R skrev:Det er ren livsstandard i ethvert land. At du kalder det for DF-mentalitet, fortæller mere om den metalitet du har fyldt med konspirationsteorier som har druknet din rationale tænkning.
En kristen der bor i Iran og går i alm. statelig skole skal blive taget til fredagsbønnen. Der er ikke noget der hedder særregel i en skole finanseriet af staten.
Hvis man er utilfreds, kan man enten skifte til en privat skole hvori man betaler for at have særbehandling eller skifte til en skole, der dyrker ens religion.
| Unge indvandrere overrepræsenteret i dødsulykker Forum: Fri Debat Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 27 |
Dødstrusler mod homo-indvandrere Forum: Politik og samfund Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 69 |
Svenske indvandrere går efter høje uddannelser Forum: Uddannelse & job Forfatter: Erik_Willumsgaard Svar: 12 |
Gymnasium for indvandrere på vej Forum: Politik og samfund Forfatter: Lotus Svar: 20 |
Unge indvandrere mere religiøse Forum: Politik og samfund Forfatter: IslamicMinded Svar: 10 |
Tilbage til Politik og samfund
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst