Saxo Bank udpeger islamiske investeringer

Politik i både ind- og udland

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby basit » tirs nov 22, 2011 02:25

Transaktioner efter islamiske principper er den hurtigst voksende bankforretning.

http://www.business.dk/finans/saxo-bank ... esteringer
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Givet : 15 perler
Fået : 20 perler

Re: Saxo Bank udpeger islamiske investeringer

Indlægby Nitzer » tirs nov 22, 2011 02:54

"Islamisk bankforretning er den hurtigst voksende sektor inden for bankforretning i øjeblikket". Ja men som jeg læser det, er det i mellemøsten og for folk der ønsker, at have lån efter islamiske forskrifter. Jeg læser det ikke, som voksende i den vestlige verden blandt ikke muslimer. Nogle bankfolk jubler nok over de har fået succes med at tjene penge på noget, hvor renter ikke er tilladt. Om det er gebyr eller renter er vel lige fedt for banken, alt i alt bliver det tilbage betalte beløb stort set det samme. Som jeg har forstået det.
"Gammel vin på nye flasker"
Nitzer

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Zahra R » tirs nov 22, 2011 05:19

Hov, der er min chefs navn :D

Nitzer skrev:"Islamisk bankforretning er den hurtigst voksende sektor inden for bankforretning i øjeblikket". Ja men som jeg læser det, er det i mellemøsten og for folk der ønsker, at have lån efter islamiske forskrifter. Jeg læser det ikke, som voksende i den vestlige verden blandt ikke muslimer. Nogle bankfolk jubler nok over de har fået succes med at tjene penge på noget, hvor renter ikke er tilladt. Om det er gebyr eller renter er vel lige fedt for banken, alt i alt bliver det tilbage betalte beløb stort set det samme. Som jeg har forstået det.

Det er win-win situation. Ser man efterspørgsel og et rentabelt marked i Vesten, så skal ideen nok plantes her ligeledes.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen
Køn: Hunkøn

Fået : 11 perler

Indlægby Abu Saif » tirs nov 22, 2011 05:27

Nogle bankfolk jubler nok over de har fået succes med at tjene penge på noget, hvor renter ikke er tilladt. Om det er gebyr eller renter er vel lige fedt for banken, alt i alt bliver det tilbage betalte beløb stort set det samme. Som jeg har forstået det.

hvor er renten ikke tilladt?måske saudiarabien men ellers hvor?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Zahra R » tirs nov 22, 2011 05:37

Abu Saif skrev:
Nogle bankfolk jubler nok over de har fået succes med at tjene penge på noget, hvor renter ikke er tilladt. Om det er gebyr eller renter er vel lige fedt for banken, alt i alt bliver det tilbage betalte beløb stort set det samme. Som jeg har forstået det.

Mange muslimske kunder, især i Golfen, ikke tillader sig at handle i Saxo Banken hvis renten ikke afskrives fra kontrakten.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Fået : 11 perler

Indlægby Nitzer » tirs nov 22, 2011 06:09

Jeg ved ikke om bankrenter i mellemøsten er decideret forbudte, men for borgere med muslimsk baggrund er de vel forbudte. Så er der vel ingen grund til, at lave bankforretning med renter i lande for 95% af befolkningen Ikke må optage sådanne grundet deres tro. Mig bekendt låner ingen banker ikke penge ud uden, at tage sig godt betalt.

http://www.amanah.dk/media/sharia_laan.html

http://www.finansoplysning.dk/sharia-laan/
Nitzer

Indlægby Abu Saif » ons nov 23, 2011 02:30

Nitzer skrev:

Jeg ved ikke om bankrenter i mellemøsten er decideret forbudte, men for borgere med muslimsk baggrund er de vel forbudte. Så er der vel ingen grund til, at lave bankforretning med renter i lande for 95% af befolkningen Ikke må optage sådanne grundet deres tro. Mig bekendt låner ingen banker ikke penge ud uden, at tage sig godt betalt.

http://www.amanah.dk/media/sharia_laan.html

http://www.finansoplysning.dk/sharia-laan/

men virkeligheden er noget andet. der er flere muslimske lande hvor der kun er banker der arbejder med renter, islamiske banker er meget sjældent. men at det "islamiske" banker vinder ind nu er måske et bevis på at folket er træt af renter og uvisheden i fremtiden. der er jo forskel på størrelsen af renter i mellemøsten og vestlig verden. renteprocenten er kæmpestor dernede.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Nitzer » ons nov 23, 2011 03:03

men virkeligheden er noget andet. der er flere muslimske lande hvor der kun er banker der arbejder med renter, islamiske banker er meget sjældent. men at det "islamiske" banker vinder ind nu er måske et bevis på at folket er træt af renter og uvisheden i fremtiden. der er jo forskel på størrelsen af renter i mellemøsten og vestlig verden. renteprocenten er kæmpestor dernede.

Det virker da lidt dobbelt moralsk, at bankerne i mellemøsten arbejder med renter til borgere med muslimsk baggrund. Godt at Saxo bank kom dem til undsætning :D

Jeg ved ikke om folk i mellemøsten er trætte af renter men jeg kan da godt forstå, at de ikke ønsker renter hvis det er i mod deres tro. I Danmark kan det økonomisk set ikke betale sig, at optage et "sharia lån" for mening mand. Et fastrente lån er vel ikke den store uvished i.
Nitzer

Indlægby leksikon » ons nov 23, 2011 16:10

Hvis rentesatsen er kæmpestor i mellemøsten skyldes det ganske enkelt, at det er meget usikkert ,at låne folk i mellemøsten penge.

Er der ikke noget med at man som muslim ikke må lade sig forsikre? Hvordan kommer man omkring det som muslim i vesten?
leksikon

Givet : 4 perler
Fået : 1 perle

Indlægby Hanar Hamid » tors nov 24, 2011 03:06

Vi benytter os ikke af forsikring :) Dvs. bilen skal forsikres ifølge dansk lovgivning (hvis jeg har forstået det korrekt), så dette er vi jo nødt til, mens andre former for forsikringer, som f.eks. pc etc. går vi uden om :)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Betelgeuse » tors nov 24, 2011 22:08

Indlæg slettet og det noteres, at det er de samme personer der igen ikke kan fraholde sig fra personlige angreb. Hold jer venligst til emnet og hvis I ikke kan det, så lad være med at deltage i debatten.

Kritik af dette sker via PB til admin.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Lignende emner

Smide islamiske bøger ud
Forum: Islam
Forfatter: Amani
Svar: 4
Islamiske ægteskabs sider?
Forum: Fri Debat
Forfatter: MuslimahZ
Svar: 1
Islamiske bøger
Forum: Andet
Forfatter: Engel
Svar: 6
Islamiske navne?
Forum: Fri Debat
Forfatter: Basima
Svar: 14
Bank overvejer sharia-lån - er det i orden?
Forum: Politik og samfund
Forfatter: Erik_Willumsgaard
Svar: 8

Tilbage til Politik og samfund