Jeg har læst denne tråd, og det slår mig at f.eks. Frode og Abu Saif taler forbi hinanden. I tror, at I taler om det samme emne men det gør I egentlig ikke. Frode kommer med meget katagoriske og faste henvisninger til Bibelen, som om at det forklarer "alt" om hvordan Kristne skal/bør/kan forholde sig til det israelske/palæstinensiske problem.
Jeg er ikke enig i, at denne respons er fyldestgørende, hvor meget jeg end respekterer dig, Frode. Jeg holder meget af mange af dine indlæg på dette forum i øvrigt. Du har utvivlsomt ikke været i de palæstinensiske områder, der blev besat i 1967, for ellers tænker jeg, at du ville have flere bemærkninger og langt dybere sværere overvejelser.
Du ved ikke hvordan dagligdagen for palæstinenserne forløber i et område, hvor det Israelske militær har meget stort råderum.
Jeg håber, at du vil se dette lille klip fra et interview med en israelsk jødisk soldat, som beskriver hvordan militæret somme tider smider palæstinensiske beboere ud af deres hjem for at (i kortere eller længere tid) at have et godt udkik i et område, som de er sat til at sikkerhedstjekke.
Der er engelske undertekster og jeg beder venligst om at du vil få én engelsk kyndig til at oversætte det for dig.
http://www.youtube.com/watch?v=HLNctale ... r_embeddedog en anden også jødisk soldat, der beskriver hvordan bulldozere ødelægger palæstinensiske civile biler og ejendomme med bulldozere.
http://www.youtube.com/watch?v=7O8ecJ0k ... re=relatedHårene rejser sig på mit hoved! Og det er jøder, der vælger at stå frem og fortælle om overgrebene! De har dannet en forening med tidligere soldater, som simpelthen ikke længere vil stå model til hvad de kommer til at tage del i og har taget del i rutinemæssigt overfor palæstinenserne. Forstår du hvor provokerende det er at sige til palæstinenserne at Israel "bare" har ret til området, sådan uden videre?!
Når vestlige (specielt amerikanske) kristne ukritisk støtter staten Israel, så er det bedrøveligt! Bedrøveligt!
Og der er mange hændelser som disse der foregår i det område, som mange vestlige kristne ikke gør sig fantasi om. Du er helt sikkert ikke klar over det men dine henvisninger til skriftsteder i Bibelen gør ondt, for det må ikke være kristnes eneste respons når diskussionen falder på Israel / Palæstina.
Det der har foregået og stadigvæk finder sted på Vestbredden og i Gaza, som ikke har selvstændig stats-status, fra det Israelske militær og de jødiske bosætteres side er ualmindeligt umenneskeligt, Frode. Diskriminerende, undertrykkende, ydmygende.
Den praksis kan jeg som kristen ikke støtte: Jesus selv taler i Det Nye Testamente aldrig om de geografiske grænser. Tværtimod er det mødet med det enkelte menneske som er i centrum. Og det skal være et møde præget af respekt, værdighed, barmhjertighed . Det indebærer også modet til at tage afstand fra overfladisk at støtte en stat, som ikke handler "kristeligt" i ordens bedste betydning mod de muslimer og kristne, der bor i området.
Du kender historien om den barmhjertige Samaritaner i Det nye Testamente. Prøv at sætte ordet "Palæstinenser" ind hvor der står Samaritaner.
Derfor synes jeg i medmenneskelighedens navn, at Israel skal slippe sit greb om Vestbredden og Gaza og lade mennesker selv få lov at bestemme.
Man taler meget om, at enhver palæstinensisk myndighed som absolut krav skal anerkende staten Israel.
Det ville måske have noget nemmere, hvis den enkelte palæstinenser selv i årenes løb som menneske havde følt sig og i praksis oplevet at være anerkendt som et menneske med samme praktiske værdi i mødet med de israelske "repræsentanter" i de besatte områder : militæret og de jødiske bosættere, som trods alt er dem med de fleste ressourcer at trække på. Jeg har personligt forståelse for, at nogle palæstinensere ikke jublende bare automatisk støtter idéen om at dele en kage med en anden, som samtidigt spiser af den!
Den fundamentale tillid er brudt, og det skaber ulykkeligvis den bedste grobund for de ekstreme grupper på begge sider.