Den nye regering anerkender (delt)

Politik i både ind- og udland

Redaktør: Fri Debat Mods

Den nye regering anerkender (delt)

Indlægby Abu Saif » fre okt 07, 2011 11:34

jeg forstår ikke bibelcitater, så dem ser bort fra, jeg tage bare dine svar.
du svare ja til at gaza og vestbredden er lovet til jøderne
og du svare nej til at betingelsen for at palæstinenser får en stat i fred er at de skal anerkende israel.
er det sådan det skal forståes, ja eller nej? og helst uden bibelcitater for det kan forståes på 1000+ forskellige måder. bare svar ja eller nej, jeg skal nok tro på¨at dit svar er baseret på biblen.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Re: Den nye regering anerkender Palæstina!

Indlægby Frode » fre okt 07, 2011 15:52

Abu Saif skrev:jeg forstår ikke bibelcitater, så dem ser bort fra, jeg tage bare dine svar.
du svare ja til at gaza og vestbredden er lovet til jøderne
og du svare nej til at betingelsen for at palæstinenser får en stat i fred er at de skal anerkende israel.
er det sådan det skal forståes, ja eller nej? og helst uden bibelcitater for det kan forståes på 1000+ forskellige måder. bare svar ja eller nej, jeg skal nok tro på¨at dit svar er baseret på biblen.

Du forstår ikke bibelcitater og jeg forstår nok heller ikke korancitater - eller måske rettere sagt, vi kan ikke forstå dem ud fra hver vore egne skriftmæssige tros-referencer. Derfor spilder vi vist blot hiandens tid ved at forstætte vores menings- og spørgsmålsudeksling omkring den alvorlige Israel-Palæstina konflikt, som ingen af os alligevel formår at løse.

Men med stor respekt Abu Saif siger jeg tak for den lille orddyst.

Mvh
Frode
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

Givet : 0 perle
Fået : 5 perler

Indlægby Abu Saif » fre okt 07, 2011 16:54

Du forstår ikke bibelcitater og jeg forstår nok heller ikke korancitater

har jeg citeret koran citater?
du har for nogle dage siden sagt at du mener at palæstinenser skal anerkende israel før de kan overhovede få en stat, måske sagde du det på en anden måde, mening er stadigvæk den samme, og nu siger du at israel har ret til den jord hvor israel eksister på, den ret er givet af din gud, den samme gud har (ifølge dig) givet dem ret til gaza og bredden. spørgsmålet er bara hvorfor vil du have palæstinenser skal anerkende israel når du mener at gaza og bredden tilhør jøderne ? jeg ledt efter en moral jeg fandt to

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Julia » lør okt 08, 2011 08:30

Jeg har læst denne tråd, og det slår mig at f.eks. Frode og Abu Saif taler forbi hinanden. I tror, at I taler om det samme emne men det gør I egentlig ikke. Frode kommer med meget katagoriske og faste henvisninger til Bibelen, som om at det forklarer "alt" om hvordan Kristne skal/bør/kan forholde sig til det israelske/palæstinensiske problem.
Jeg er ikke enig i, at denne respons er fyldestgørende, hvor meget jeg end respekterer dig, Frode. Jeg holder meget af mange af dine indlæg på dette forum i øvrigt. Du har utvivlsomt ikke været i de palæstinensiske områder, der blev besat i 1967, for ellers tænker jeg, at du ville have flere bemærkninger og langt dybere sværere overvejelser.

Du ved ikke hvordan dagligdagen for palæstinenserne forløber i et område, hvor det Israelske militær har meget stort råderum.

Jeg håber, at du vil se dette lille klip fra et interview med en israelsk jødisk soldat, som beskriver hvordan militæret somme tider smider palæstinensiske beboere ud af deres hjem for at (i kortere eller længere tid) at have et godt udkik i et område, som de er sat til at sikkerhedstjekke.
Der er engelske undertekster og jeg beder venligst om at du vil få én engelsk kyndig til at oversætte det for dig.

http://www.youtube.com/watch?v=HLNctale ... r_embedded

og en anden også jødisk soldat, der beskriver hvordan bulldozere ødelægger palæstinensiske civile biler og ejendomme med bulldozere.

http://www.youtube.com/watch?v=7O8ecJ0k ... re=related

Hårene rejser sig på mit hoved! Og det er jøder, der vælger at stå frem og fortælle om overgrebene! De har dannet en forening med tidligere soldater, som simpelthen ikke længere vil stå model til hvad de kommer til at tage del i og har taget del i rutinemæssigt overfor palæstinenserne. Forstår du hvor provokerende det er at sige til palæstinenserne at Israel "bare" har ret til området, sådan uden videre?!

Når vestlige (specielt amerikanske) kristne ukritisk støtter staten Israel, så er det bedrøveligt! Bedrøveligt!

Og der er mange hændelser som disse der foregår i det område, som mange vestlige kristne ikke gør sig fantasi om. Du er helt sikkert ikke klar over det men dine henvisninger til skriftsteder i Bibelen gør ondt, for det må ikke være kristnes eneste respons når diskussionen falder på Israel / Palæstina.

Det der har foregået og stadigvæk finder sted på Vestbredden og i Gaza, som ikke har selvstændig stats-status, fra det Israelske militær og de jødiske bosætteres side er ualmindeligt umenneskeligt, Frode. Diskriminerende, undertrykkende, ydmygende.

Den praksis kan jeg som kristen ikke støtte: Jesus selv taler i Det Nye Testamente aldrig om de geografiske grænser. Tværtimod er det mødet med det enkelte menneske som er i centrum. Og det skal være et møde præget af respekt, værdighed, barmhjertighed . Det indebærer også modet til at tage afstand fra overfladisk at støtte en stat, som ikke handler "kristeligt" i ordens bedste betydning mod de muslimer og kristne, der bor i området.

Du kender historien om den barmhjertige Samaritaner i Det nye Testamente. Prøv at sætte ordet "Palæstinenser" ind hvor der står Samaritaner.

Derfor synes jeg i medmenneskelighedens navn, at Israel skal slippe sit greb om Vestbredden og Gaza og lade mennesker selv få lov at bestemme.
Man taler meget om, at enhver palæstinensisk myndighed som absolut krav skal anerkende staten Israel.
Det ville måske have noget nemmere, hvis den enkelte palæstinenser selv i årenes løb som menneske havde følt sig og i praksis oplevet at være anerkendt som et menneske med samme praktiske værdi i mødet med de israelske "repræsentanter" i de besatte områder : militæret og de jødiske bosættere, som trods alt er dem med de fleste ressourcer at trække på. Jeg har personligt forståelse for, at nogle palæstinensere ikke jublende bare automatisk støtter idéen om at dele en kage med en anden, som samtidigt spiser af den!

Den fundamentale tillid er brudt, og det skaber ulykkeligvis den bedste grobund for de ekstreme grupper på begge sider.
Senest rettet af Julia lør okt 08, 2011 13:33, rettet i alt 2 gange.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Abu Saif » lør okt 08, 2011 08:52

jeg ved ikke om vi taler om to forksellige ting, jeg stillet et par spørgsmål og vil have svare på dem, at frode taler om noget andet er hans problem, jeg vil stadigvæk have svar på mine spørgsmål. det står klart hvad han mener. israel har ret til ALT palæstinensiske jord, og samtidigt mener han at palæstinenserne skal anerkende ISRAEL for at får fred. det er to ting der overhovede ikke hænger sammen. vi kan skifte det med københavner og jyder så vil det måske fremstå mere tydeligt for ham. og han blev ved med at svare mig ved at citere biblen uden at skrive en forklaring på citatet eller hvordan det skal forståes, der jeg så gør ham opmærksom at det jeg ikke fatter det han skriver fra biblen. skriver han at han heller ikke forstår koranen :? som om jeg havde nævnt noget med koranen.
Frodes tanker er truende overfor palæstinenser, han har det fra biblen tror siden han citere det derfra så han er ikke den eneste. det værste er at det står i torah, altså:
-Kristne som Frode mener at jorden hvor gaza og vestbredden skal tilhøre israel som lovet af Gud
-jøder som følger torah mener at jorden hvor gaza og vestbredden skal høre under israel som lovet af Gud

seriøst virker det som nogen mennesker der vil have fred? det undre mig ikke at israel altid sender bosætter mod vestbredden, det bekræfter muslimernes mistank om at israel vil overtage resterne af palæstina ved hjeælp af det kristlig vesten.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Julia » lør okt 08, 2011 12:23

Abu Saif skrev:jeg ved ikke om vi taler om to forksellige ting, jeg stillet et par spørgsmål og vil have svare på dem, at frode taler om noget andet er hans problem, jeg vil stadigvæk have svar på mine spørgsmål. det står klart hvad han mener. israel har ret til ALT palæstinensiske jord, og samtidigt mener han at palæstinenserne skal anerkende ISRAEL for at får fred. det er to ting der overhovede ikke hænger sammen. vi kan skifte det med københavner og jyder så vil det måske fremstå mere tydeligt for ham. og han blev ved med at svare mig ved at citere biblen uden at skrive en forklaring på citatet eller hvordan det skal forståes, der jeg så gør ham opmærksom at det jeg ikke fatter det han skriver fra biblen. skriver han at han heller ikke forstår koranen :? som om jeg havde nævnt noget med koranen.
Frodes tanker er truende overfor palæstinenser, han har det fra biblen tror siden han citere det derfra så han er ikke den eneste. det værste er at det står i torah, altså:
-Kristne som Frode mener at jorden hvor gaza og vestbredden skal tilhøre israel som lovet af Gud
-jøder som følger torah mener at jorden hvor gaza og vestbredden skal høre under israel som lovet af Gud

seriøst virker det som nogen mennesker der vil have fred? det undre mig ikke at israel altid sender bosætter mod vestbredden, det bekræfter muslimernes mistank om at israel vil overtage resterne af palæstina ved hjeælp af det kristlig vesten.

Vedr. Bibelske profetier, så kan de ikke stå alene. Det er jo ikke sådan, at Israel i symbolsk betydning automatisk kan få og er berettiget til en løn, hvis de ikke udfører det stykke arbejde indenfor de rammer, som Gud også har pålagt dem.

Jeg har fundet denne gode oversigt, der nævner hvordan forholdet bør være til samfundets svageste og også ikke-jøder jvf. Det Gamle Testamente:
http://markhaughwout.com/Bible/Stranger.htm

Her refereres bl.a. til et skriftsted fra Det nye Testamente, Mattæus Evangeliet kapitel 25, hvor Jesus selv nævner Dommens dag overfor sine første diciple, der alle var jøder vel at mærke:

Jeg ved, at Muslimer også tror på, at Jesus (Isa) kommer tilbage i forbindelse med Dommedag. Det er derfor interessant at læse følgende: (Jesus benævner sig her 'Menneskesønnen")

Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre.
Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min Faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt.
For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig.
Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig?

Og Kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig. Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig?
Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.«

Det er alvorlige ord. Det der rører mig (og foruroliger mig), er at ordet for "fremmed" er det samme som det gammel-hebræiske ord "NOCRI" jvf. passagen i mit link :
GER – someone who chooses to immigrate and be part of the native people. (LXX – Proselyte)
TOSHAV – a temporary dweller, a migrant.
ZAR – simply means stranger, not part of a the larger context.
NOCRI – a true foreigner who does not wish to be part of the native people, nor to keep their laws.

Oordet for en "fremmed" i dette skriftsted er det samme som "nocri" d.v.s. en udenforstående (i forhold til jøderne) som ikke ønsker at være en del af folket eller at overholde deres love. Det betyder ikke desto mindre at Jesus understreger, at der påhviler en særlig forpligtelse til at behandle ALLE godt. Også dem, som ikke tilhører ens egen gruppe!

Dette bør OGSÅ høre med i overvejelsen til hvilken reaktion man trækker frem, når kristne udtaler sig om Israel/Palæstina.
Som kristen kan jeg ikke ud fra Det nye Testamente og Jesus handlinger og gerninger på nogen måde se, at man ikke må kritisere den Israelske stat, når statens handling betyder overtrædelse af fundamentale værdier om medmenneskelig respekt og omsorg i kontakten med civile ikke-jøder .

Jesus selv blev upopulær blandt mange jøder, fordi han ikke var en revolutionær partisan, som med magt ville slutte op om at smide Romerne ud. Tværtimod tog han gladeligt imod romerske hærførere og helbredte deres tjenere,- Samaritanere (der var en religiøs sekt, som jøderne absolut ikke accepterede), Toldere (der var jødiske landsforrædere der opkrævede skat for romerne) o.s.v., o.s.v.
Jesus var så fuldstændigt ubeskriveligt fantastisk konsekvent "farveblind" overfor folks baggrund i forhold til den frelse, Han ønskede at formidle til mennesker. Han ønskede at starte med det enkelte menneske og kalde til en sand, indre omvendelse der bagefter skulle bære frugt i form af gode gerninger og en sund levende tro.

DET er godt nok noget, som der er værd at tage ved lære af.

Og Jeg er så taknemmelig for at have taget imod det kald.

Følgende har jeg den dybeste respekt for og Gud give denne tidligere soldat al godt, sundt og smukt i dette liv og det der kommer:
http://www.breakingthesilence.org.il/te ... deos/39483
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Re: Den nye regering anerkender (delt)

Indlægby Frode » søn okt 09, 2011 14:16

TAK Julia for dit kærlige belærende indlæg som jeg absolut vil tage til efterretning og jeg håber du efter at have læst hvad jeg skriver vil forstå at jeg har medfølelse med de smertelige uretfærdigheder som staten Israel i sin desperate magt- og overlevelseskamp begår mod den palæstinensiske civilbefolkning og som lige så uretfærdigt og smerteligt rammer tilbage i den israelske befolkning. Også tak for de to link med videoklip, der giver indblik i den grusomme og meningsløse behandling palæstinensiske beboere udsættes.

Du skriver indledningsvis:
Jeg har læst denne tråd, og det slår mig at f.eks. Frode og Abu Saif taler forbi hinanden. I tror, at I taler om det samme emne men det gør I egentlig ikke. Frode kommer med meget katagoriske og faste henvisninger til Bibelen, som om at det forklarer "alt" om hvordan Kristne skal/bør/kan forholde sig til det israelske/palæstinensiske problem. Jeg er ikke enig i, at denne respons er fyldestgørende, hvor meget jeg end respekterer dig, Frode. Jeg holder meget af mange af dine indlæg på dette forum i øvrigt. Du har utvivlsomt ikke været i de palæstinensiske områder, der blev besat i 1967, for ellers tænker jeg, at du ville have flere bemærkninger og langt dybere sværere overvejelser.

Ingen tvivl om, at vi har talt forbi hinanden, og skylden ser jeg er min, fordi jeg har omtalt og beskrevet to forskellige tidsperioder af det jødiske folks historie, på en tilsyneladende dårlig formuleret måde. Håber jeg her kan gøre det mere forståeligt hvad jeg ser og mener om den alvorlige situation i Mellemøsten. Naturligvis bliver et profeti føst "fyldestgørende" idet det bliver opfyldt. Det er også denne fyldestgørende opfyldelse Israel og det jødiske folk har til gode, at de ser og oplever at Jesus virkelig er den frelser og Messias som de i århundreder har ventet på. Historien fortæller os, at Jøderne i deres vandring op gennem tiden, beskrevet i Det gamleTestamente, gang på gang har vanæret Guds navn med bl.a. at dyrke afguder, hvorved hans vrede derfor blev udøst over dem og de blev spredt ud blandt folkene på jorden. Gud lovede at hente dem fra folkene og bringe dem tilbage til deres land igen og der vil de komme til erkendelse af deres syndige frafald han vil rense dem fra deres urenhed og misgerninger. Ja, Gud siger gennem sin profet, at han vil give dem "et nyt hjerte og en ny ånd i deres indre", som vil gøre at "de følger hans vedtægter og tager vare på at holde hans lovbud.(Ez.36:24-27)

Julia skrev: Når vestlige (specielt amerikanske) kristne ukritisk støtter staten Israel, så er det bedrøveligt! Bedrøveligt! Og der er mange hændelser som disse der foregår i det område, som mange vestlige kristne ikke gør sig fantasi om. Du er helt sikkert ikke klar over det men dine henvisninger til skriftsteder i Bibelen gør ondt, for det må ikke være kristnes eneste respons når diskussionen falder på Israel / Palæstina.

Vi må som troende kristne Julia tage disse profetier om Israel og det jødiske folk med i vore betragtninger, dersom vi skal kunne se og forstå den alvorlige situation i Mellemøsten - ja i hele verden.

Det der har foregået og stadigvæk finder sted på Vestbredden og i Gaza, som ikke har selvstændig stats-status, fra det Israelske militær og de jødiske bosætteres side er ualmindeligt umenneskeligt, Frode. Diskriminerende, undertrykkende, ydmygende.

Tro ikke Julia, jeg ikke er klar over at israelsk militær og jødiske bosættere begår umenneskelige grusomheder mod palæstinenser i deres desperate kamp for at bevare deres ret til landområderne. Vist er vi vel begge klar over, at der på samme måde er desperate iranske islamister, o.a. der med et grusomt mål for øje har til hensigt at udslette Israel fra landkortet. Med det mener jeg aldeles ikke det berettiger det israelske militærs umenneskelige behandling af palæstinenserne. Men det som israelerne og det jødiske folk dybest set har brug for, det er "et nyt hjerte og en ny ånd i deres indre", som vil gøre at "de følger Guds vedtægter og tager vare på at holde hans lovbud." Et sådan formanende bud lød for omkring 1200 år siden fra patriarken Moses: "Derfor skal I elske den fremmede, for I var selv fremmede i Ægypten." (5.Mos.10:19)
En sådan hjerte- og sindsændring er vi vist mange der har brug for - ikke blot den jødiske befolkning i Israel. Men det ser ud til - igen ud fra de profetiske skrifter - at en dag i fremtiden vil en sådan sindsændring også blive den jødiske befolkning til del - meget kan tyde på det sker når Jesus vendet tilbage til jorden for at gøre endeligt op med al uretfærdighed og ondskab på jorden.

Man taler meget om, at enhver palæstinensisk myndighed som absolut krav skal anerkende staten Israel. Det ville måske have noget nemmere, hvis den enkelte palæstinenser selv i årenes løb som menneske havde følt sig og i praksis oplevet at være anerkendt som et menneske med samme praktiske værdi i mødet med de israelske "repræsentanter" i de besatte områder : militæret og de jødiske bosættere, som trods alt er dem med de fleste ressourcer at trække på. Jeg har personligt forståelse for, at nogle palæstinensere ikke jublende bare automatisk støtter idéen om at dele en kage med en anden, som samtidigt spiser af den!

Den fundamentale tillid er brudt, og det skaber ulykkeligvis den bedste grobund for de ekstreme grupper på begge sider.

Palæstinensere og Israelere - ja vel os alle bærer håbet om en fredelig løsning i den mangeårige konflikt i Mellemøsten. Men vil en anerkendelse af en palæstinensisk stat være ensbetydende med at en sådan "fredsløsning" kan fjerne den mere eller mindre begundede mistillid, der fra mange sider er rejst mod den jødiske stat Israel ?

Desværre ser det ud til du har ret i, at den nødvendige "fundamentale tillid er brudt" mellem de to befolkningsgrupper - og det skaber, som du skriver, "ulykkeligvis den bedste grobund for de ekstreme grupper på begge sider."
Men lad os bede, håbe og tro på det modsatte - miraklernes tid er ikke forbi !

Fredshilsen
Frode
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Julia » man okt 17, 2011 14:42

Kære Frode

Tak for din respons.

Vi må som troende kristne Julia tage disse profetier om Israel og det jødiske folk med i vore betragtninger, dersom vi skal kunne se og forstå den alvorlige situation i Mellemøsten - ja i hele verden.

Selvfølgelig skal vi overveje alle profetier, men den israelske stat sanktionerer en adfærd overfor andre, som er mig ubeskrivelig frastødende og det er noget, der foregår her og nu! Og som har betydning for de børn, der vokser op under konstant menneskeligt pres og bliver behandlet som laverestående 2. rangs væsener.
De overgreb skal italesættes og kritiseres. Ellers så står vores kristne vidnesbyrd meget svagt og lyder alt for hult, Frode. Det er ikke i orden, hvis man mener at en "jøde" i grunden altid er mere stakkels end en "muslim" og at man har mere sympati for jøder, ene alene fordi de er jøder.

Tro ikke Julia, jeg ikke er klar over at israelsk militær og jødiske bosættere begår umenneskelige grusomheder mod palæstinenser i deres desperate kamp for at bevare deres ret til landområderne. Vist er vi vel begge klar over, at der på samme måde er desperate iranske islamister, o.a. der med et grusomt mål for øje har til hensigt at udslette Israel fra landkortet.

Tak for tilkendegivelsen. Ja, der er islamiske yderligtgående, som har vind i sejlene, og den vind får de desværre også, fordi palæstinenserne i mange lange år har måtte finde sig i en konstant vedholdende og nedværdigende behandling.
Det triste men sande issue er, at der er alt for mange palæstinensere, der har ganske gode og menneskeligt set fuldt forståelige årsager til at hade Israel (= den israelske repræsentation på Vestbredden og Gaza). Når nogle kristne får det til at lyde, som om at det KUN er et spørgsmål om Islam VERSUS jødedom/Israel, så er det et vrangbillede. Vi må i stedet lide og sympatisere med de lidende uanset deres tro, baggrund etc.

Med det mener jeg aldeles ikke det berettiger det israelske militærs umenneskelige behandling af palæstinenserne. Men det som israelerne og det jødiske folk dybest set har brug for, det er "et nyt hjerte og en ny ånd i deres indre", som vil gøre at "de følger Guds vedtægter og tager vare på at holde hans lovbud." Et sådan formanende bud lød for omkring 1200 år siden fra patriarken Moses: "Derfor skal I elske den fremmede, for I var selv fremmede i Ægypten." (5.Mos.10:19)
En sådan hjerte- og sindsændring er vi vist mange der har brug for - ikke blot den jødiske befolkning i Israel. Men det ser ud til - igen ud fra de profetiske skrifter - at en dag i fremtiden vil en sådan sindsændring også blive den jødiske befolkning til del - meget kan tyde på det sker når Jesus vendet tilbage til jorden for at gøre endeligt op med al uretfærdighed og ondskab på jorden.

Ja, Frode, og som troende kristne er vi nødt til at understrege det jødiske folks behov for "et nyt hjerte og en ny årnd" hver gang vi har mulighed for det, i stedet for vende det blinde øje til og finde overfladiske åndelige forklaringer.

Palæstinensere og Israelere - ja vel os alle bærer håbet om en fredelig løsning i den mangeårige konflikt i Mellemøsten. Men vil en anerkendelse af en palæstinensisk stat være ensbetydende med at en sådan "fredsløsning" kan fjerne den mere eller mindre begundede mistillid, der fra mange sider er rejst mod den jødiske stat Israel ?

Måske ikke, men i forhold til Guds overordende plan og vilje, så kan jeg ikke se, hvorfor at "vi" ikke kan etablere en palæstinensisk stat og lade de mennesker får menneskeværdige vilkår. Jeg er i hvert fald parat til at støtte op om det.

Men lad os bede, håbe og tro på det modsatte - miraklernes tid er ikke forbi !

AMEN til det :)

Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Indlægby Frode » fre okt 21, 2011 17:37

Kære Julia
Tak for dine svar og kommentarer. Stort set er jeg enig med dig. Afsluttende skriver du:

".. i forhold til Guds overordende plan og vilje, så kan jeg ikke se, hvorfor at "vi" ikke kan etablere en palæstinensisk stat og lade de mennesker får menneskeværdige vilkår. Jeg er i hvert fald parat til at støtte op om det.

Ja, etableringen af en palæstinensisk stat vil forhåbentlig give mulighed for at frembringe menneskeværdige levevilkår for både den palæstinesiske befolkning og den israelske, frem til tiden hvor netop "Guds overordende (freds) plan" fuldbyrdes.

Selvfølgelig skal vi overveje alle profetier, men den israelske stat sanktionerer en adfærd overfor andre, som er mig ubeskrivelig frastødende og det er noget, der foregår her og nu! Og som har betydning for de børn, der vokser op under konstant menneskeligt pres og bliver behandlet som laverestående 2. rangs væsener. De overgreb skal italesættes og kritiseres. Ellers så står vores kristne vidnesbyrd meget svagt og lyder alt for hult, Frode. Det er ikke i orden, hvis man mener at en "jøde" i grunden altid er mere stakkels end en "muslim" og at man har mere sympati for jøder, ene alene fordi de er jøder.

Hvad Gud har forudsagt gennem sine profeter må vi som troende være dybt taknemmelig for. Ikke mindst det allervigtigste bragt af profeten Esajas, som et halvt årtusind frem forudså "Guds forsonende frelsesplan" gældende ethvert menneske og ethvert folkeslag på jorden. Er enig med dig Julia, at "vores kristne vidnesbyrd er meget svagt" dersom vi som Jesus-troende har større kærlighed til en jøde end til en muslim. Ved Guds "kærlighedserklæring" til sin skabning har jeg lært og erfaret, at Vor himmelske Far betragter intet menneske eller folkeslag som "laverestående 2. rangs væsener". Gud er KÆRLIGHED, og han elsker hvert eneste af sine menneskebørn på jorden, uanset hvilket navn eller etikette man har valgt at betegne sig med. Når Gud-Skaberen altså elsker palæstinenserne, araberne, jøderne, kineserne, amerikanerne, o.s.v. - hvem er så lille jeg - som har oplevet Skaberens tilgivende og forvandlende kærlighed - om ikke også jeg skulle kunne elske mine medmennesker? (1. Joh.4:20)

Ja, Frode, og som troende kristne er vi nødt til at understrege det jødiske folks behov for "et nyt hjerte og en ny ånd" hver gang vi har mulighed for det, i stedet for vende det blinde øje til og finde overfladiske åndelige forklaringer.

Det har du fuldstændig ret i. Som vi begge ved af erfaring, så er det hvor "Talsmanden Helligånden" får råderum i et menneskehjerte, at et menneskebarn overbevises "om synd og om retfærdighed og om dom" - og derved oplever at komme til personlig tro på Jesus. Det er også rigtigt, at det jødiske folks behov er at komme til tro på Jesus og få, som du skriver, "et nyt hjerte og en ny ånd" - en sinds- og hjerteforvandling som der dybest set er det aller, aller vigtigste behov for ethvert folkeslag på jorden. Det er det evangeliske kærligheds-budskab som Jesus bad sine efterfølgere bringe hele verdensbefolkningen, inden han blev bortrykket til det himmelske. Snart vender han tilbage igen. Er vi kristne rede til at møde vor frelser og Herre?

Kærlig fredshilsen i Jesu navn :peace:
Din broder i Kristus
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Lignende emner