by Zana » fre sep 23, 2011 21:31
Ud fra det jeg har hørt, finder jeg det dybt problematisk, at dommen skulle være baseret på et meget svagt fundament med flere vidner, som har trukket deres udsagn tilbage. I ethvert retssamfund bør man have en objektiv og ikke mindst retfærdig domstol. Og at en domstol stadig kan fastholde en dødsstraf på trods af flere vidners tilbagetrækning, ingen DNA-beviser eller mordvåben, der skulle indikere at det var ham, forekommer mig mystisk. Allah Den Ophøjede ved selvfølgelig bedst, men man kunne vel argumentere for (mulig) dobbeltmoralskhed blandt de amerikanske domstole, når de (samt andre vestlige lande) gang på gang fordømmer dødsstraf i Islam, mens nogle af deres egne domstole selv giver dødsstraf (og endda på et svagt fundament, som det flere gange har vist sig i historien).
I Islam er det anderledes, al-hamduli Llah.
Formålet med straffe (og især dødsstraf) er udelukkende til for at skræmme folk, og ikke for at de skal håndhæves. Man kan som muslim (istedet for at sige at man afskyr/hader dødsstraf, sige at man ikke går ind for at dødsstraffen skal implementeres). Og med det sagt, er det faktisk også i den rigtige Shari'a lovgivning (og det siger jeg, idet man ikke kan tage pseudo islamiske stater med i betragtning) meget svært at dømme en person for dødsstraf.
Betingelserne herfor er meget høje. Enhver tvivl der kan forekomme, skal dommeren bruge til at afværge straffen, og give fængselsdom i stedet. En dommer (qadi) skal f.eks. afvise en person 3 gange, hvis han indrømmer at have begået hor. Og 4. gang skal man spørge, om vedkommende virkelig mener det og forstår hvad konsekvensen er. Og selv for de vidner der er, skal dommeren opfordres til at sige, at man skal trække sit vidneudsagn tilbage, så han ikke selv bliver straffet (hvis vidneudsagnet skulle vise sig ikke at være sandt). Og selv for de vidner, der skal være for at have overværet en handling, der er forbud imod, og der f.eks. er 4 af dem, hvoraf den ene af dem trækker sit vidneudsagn tilbage, da vil de 3 andre vidner kunne blive straffet for sladder.
Ud fra ovenstående kan i se, at lige så meget som et samfund ønsker at sine borgere opretholder ro og orden, på samme vis skal domstolen i samfundet være en domstol, der er retfærdig, og samtidig ønsker det bedste for dem. Når det kommer til dødsstraf i Islam, kunne jeg forestille mig (og er ret sikker på) at det er forekommet sjældent i den islamiske historie i forhold til, hvor strenge betingelserne er. Derfor vil jeg opfordre til at man bør tænke sig om en ekstra gang, førend man udtaler sig om dødsstraf i Islam. Det er ikke så let, som man tror.