9/11

Politik i både ind- og udland

Redaktør: Fri Debat Mods

9/11

Indlægby Muhamedpehadzic » søn sep 11, 2011 09:45

I et årti har man nu hørt om 2 fly, der knaldede ind i 2 bygninger og 3000 ofre samlet set for et et terrorangreb... Hvad med at komme videre, og mindes 8000 døde mænd i Srebrenica, massakren i Shabra og Shatila, og mordet på skolebørnene i Soweto og Beslan, samt andre steder på denne jord, hvor folk myrder uskyldige for en politisk sag. Eller er nogle mindre værd???
Muhamedpehadzic

Givet : 0 perle
Fået : 6 perler

Re: 9/11

Indlægby amonlyahuman » søn sep 11, 2011 16:35

godt du siger det!!! jeg er selv træt, af hører om 3000 som døde i 2001.

hvad med at have en dag, hvor man husker de døde, ved at redde andre '' ligesom sulten i Africa, krigen/sult i Burma, Afghanistan hvor der er krig og sult. Indien O.S.V.
amonlyahuman

Fået : 0 perle

Indlægby Dr. Who » søn sep 11, 2011 17:28

Den 18. oktober fylder jeg 34 år... måske jeg bare skulle se at komme videre med mit liv i stedet for at mindes denne (vigtige) dato...

Der ligger noget, nærmest kulturelt, i at mindes bestemte datoer i historien for enten tragiske eller lykkelige begivenheder, og interessen stiger (og falder) efter hvor stort tilhørsforhold, man nu har til den pågældende begivenhed. Atombomberne over Japan bliver f.eks. også mindet, men nogle steder er der større fokus alt efter, hvor stor konsekvens, der har været. Naturligvis er det for japanere en større betydning end det er for en anden person, for hvem begivenheden kun kendes fra historiebøgerne.

9/11 havde både stor betydning for USA, Europa, men også Mellemøsten - der er så lidt uenighed om det var en tragisk eller lykkelig begivenhed, kan jeg forstå... Heldigvis ville de fleste af os føle det tragisk.

Jeg spekulerer lidt på, om denne irritation skyldes det forhold, at USA ikke har den store popularitet, men nærmest indtager en fjendtlig stilling - med rimelige grund til en given grænse - blandt visse muslimer, at man føler behov for at udtrykke denne irritation offentlig.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 6 perler
Fået : 30 perler

Indlægby Hanar Hamid » søn sep 11, 2011 17:49

Jeg synes, det er smukt, at man mindes denne dag! Det der skete var virkelig forfærdeligt og total umenneskeligt. Jeg synes ikke, at ens "forhold" til USA skal bestemme, hvorvidt man ønsker at bifalde det, der skete eller ej :/ Jeg synes, at mindehøjtideligheden indtil videre er meget smuk og en flot måde at mindes de døde sammen uanset religion etc.!
Som Dr. Who skriver, så har begivenheden haft en stor betydning for mange lande, hvilket nok er ét af grundene til, at der er så meget fokus på det. Og som jeg tidligere skrev i et andet indlæg, så er det et af de største terrorangreb, der er sket i hele verden!
Jeg ved, at kurderne i Mellemøsten mindes de personer, der døde pga. Saddam og Alis forskellige angreb. Så hvis man virkelig ønsker at mindes en begivenhed, så gør man det. Jeg ved ikke, hvordan man får et helt land eller flere lande til at mindes en begivenhed, men så kan man sætte sig ned og finde ud af det.
Altså nu ved jeg ikke, hvor stor fokus der er i Mellemøsten (på 9/11), men man kan da få lige så meget fokus på de andre begivenheder i Mellemøsten, hvis man afholder sådan mindehøjtideligheder.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam

Brugere synes godt om dette indlæg : Dr. Who
Hanar Hamid

Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Musliman » søn sep 11, 2011 19:40

9/11 er en afskyelig og tragisk begivenhed. Det er en forbrydelse mod hele menneskeheden, som Allah gør det klart i Koranen, når Han siger:

"whosoever killeth a human being for other than manslaughter or corruption in the earth, it shall be as if he had killed all mankind, and whoso saveth the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind." (Koranen 5:32)
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Zahra R » man sep 12, 2011 13:16

Drab på uskyldige er drab på uskyldige uanset hvor lang tid der går og uanset hvilken nationalitet disse uskyldige har.
Men når man nu husker denne dato og mindes de dræbte i WTC (hvilken man bør gør! hvem ville glemme de mange der kastede sig ud af bygningen for ikke at blive brændt ned med bygningen? Har man ikke sympati og medfølelse med disse, bør man straks henvende sig til en psykolog), så bør man ligeledes huske de endnu flere dræbte som var følger af denne tragedie på den anden side af jorden. De flere tusinder (og faktisk op til en million) dræbte i Afghanistan, Irak, Palæstina etc.
Man skal ikke huske kun den ene side af sagen, men hele billedet med dets grimme sider.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby Abu Saif » man sep 12, 2011 13:34

hvis jeg skal mindes alle de tragiske hændelser (hvilket nogen mener man SKAL) så vil der ikke gå en dag uden at minde et eller andet. jeg synes man har bruge for psykiater hvis man mindes nogle af tragedierne fremfor andre. kom vider og lad være med at leve i fortiden. det var tragiske det der sket, men det var ikke første gang og heller ikke sidste gang.
problemet med os, er at vores psykologiske tilstand tillader at rumme tragiske hændelse som vi havde forventede, såsom massakrene i 3. verdens lande. men når det kommer til en terrorhandling på størrelse med angrebet på WTC så får man den samme fornemmelse som man få når man hopper i en iskold pool. og uha det er det værste af det værste og sådan kan man blive ved. Ruwanda var værre end WTC og tsunamien tilsammen. hvor var ti års minde henne i 2006 snakkede man stadigvæk om wtc selvom over en halv million blev bogstavlig talt slagtede i ruwanda ti år tidligere.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Zahra R » man sep 12, 2011 14:26

Det er ikke en gåde.
Man husker de episoder som direkte har/har haft indflydelse på ens tilværelse.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby Dr. Who » man sep 12, 2011 14:48

Abu Saif skrev:hvis jeg skal mindes alle de tragiske hændelser (hvilket nogen mener man SKAL)

Det er da godt nok nogle underlige personer, der mener, du/vi SKAL mindes alle tragiske begivenheder. Du må godt hilse fra mig næste gang og sige, at det er jeg altså ret uenig i.

Abu Saif skrev:så vil der ikke gå en dag uden at minde et eller andet. jeg synes man har bruge for psykiater hvis man mindes nogle af tragedierne fremfor andre. kom vider og lad være med at leve i fortiden. det var tragiske det der sket, men det var ikke første gang og heller ikke sidste gang.
problemet med os, er at vores psykologiske tilstand tillader at rumme tragiske hændelse som vi havde forventede, såsom massakrene i 3. verdens lande. men når det kommer til en terrorhandling på størrelse med angrebet på WTC så får man den samme fornemmelse som man få når man hopper i en iskold pool. og uha det er det værste af det værste og sådan kan man blive ved. Ruwanda var værre end WTC og tsunamien tilsammen. hvor var ti års minde henne i 2006 snakkede man stadigvæk om wtc selvom over en halv million blev bogstavlig talt slagtede i ruwanda ti år tidligere.

Måske du missede mit indlæg, noget kunne tyde på det - jeg gav faktisk en begrundelse for, hvorfor denne begivenhed står stærkere hos visse personer eller i historien/medierne. At der er mindre fokus på andre triste begivenheder, betyder ikke, at man begynder at differentiere mellem forskellige gruppers lidelser, ej heller negligerer dem.

Jeg forstår slet ikke, at det er så vigtigt at udmelde, at man finder det nødvendigt at kritisere, at nogle ønsker at mindes denne dag.

For mit eget vedkommende havde jeg helt glemt det, hvis det ikke havde været på grund af de mange skriverier om det. Jeg tilbragte dagen med at se Formel 1 - i grunden et lidt kedelig race med Vettel i spidsen - og har ikke følt behov for at mindes noget. Jeg ser det lidt ligesom når der sket noget i kongehuset på tv - jeg interesserer mig ikke for det, slår væk, og det er så det.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Indlægby Abu Saif » man sep 12, 2011 15:48

min kritik går først og fremmest til medierne, også er der den undskyldning med at det er hos den yngre publikum at denne hændelse står stærkest fordi de ikke har været igennem andre hædelse af samme karaktier, lidt ligegyldig når det er medierne vi taler om medmindre vi snakker om 16 årige journalister.
og præcis dit indlæg Dr. Who har jeg ikke læst, selvom jeg tror at du har ret i dit sidste indlæg, medierne har gjort at vi ikke glemmer det, og jeg snakker om nutid´for vi har ikke glemt det. hvis det har været op til den enkelte om det vil mindes eller ej så vil historien være den samme som Ruwanda. alene igår på danske TV3 har der været tre film der handlede om WTC okay 2 af dem om flyvet united 93. jeg kan selvfølgelig bare sluk for mit tv hvis jeg ikke vil se det samme i 8 timer men betaler jeg virkelig for noget jeg har set flere gang og prøver at glemme?? det er det samme for mig da jeg var til fredags bøn og hvor en imam kom og opfordret til at stemme, jeg kom for at hører om min tro men istedet for kommer der en salgsmand for demokrati. jeg kan blive hurtig irriteret men hold op med at sælge mig alt mulige holdninger jeg har en og den vil jeg ikke afvige fra medmindre jeg finder den gale. jeg troede jeg var træt af valgkampen indtil igår hvor jeg fandt ud af at jeg var træt af medierne der overdriver i at mindes WTC. kom vider 11. september 2011 var ikke dommedag

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Dr. Who » man sep 12, 2011 16:50

Abu Saif skrev:min kritik går først og fremmest til medierne, også er der den undskyldning med at det er hos den yngre publikum at denne hændelse står stærkest fordi de ikke har været igennem andre hædelse af samme karaktier, lidt ligegyldig når det er medierne vi taler om medmindre vi snakker om 16 årige journalister.
og præcis dit indlæg Dr. Who har jeg ikke læst, selvom jeg tror at du har ret i dit sidste indlæg, medierne har gjort at vi ikke glemmer det, og jeg snakker om nutid´for vi har ikke glemt det. hvis det har været op til den enkelte om det vil mindes eller ej så vil historien være den samme som Ruwanda. alene igår på danske TV3 har der været tre film der handlede om WTC okay 2 af dem om flyvet united 93. jeg kan selvfølgelig bare sluk for mit tv hvis jeg ikke vil se det samme i 8 timer men betaler jeg virkelig for noget jeg har set flere gang og prøver at glemme?? det er det samme for mig da jeg var til fredags bøn og hvor en imam kom og opfordret til at stemme, jeg kom for at hører om min tro men istedet for kommer der en salgsmand for demokrati. jeg kan blive hurtig irriteret men hold op med at sælge mig alt mulige holdninger jeg har en og den vil jeg ikke afvige fra medmindre jeg finder den gale. jeg troede jeg var træt af valgkampen indtil igår hvor jeg fandt ud af at jeg var træt af medierne der overdriver i at mindes WTC. kom vider 11. september 2011 var ikke dommedag

Jeg skal prøve at uddybe. Det handler ikke om, hvorvidt Rwandas folkedrab er mere eller mindre vigtigt end WTC, mere eller mindre tragisk, mere eller mindre berettiget til at blive mindet. Som jeg skrev; der er ingen der differentierer eller vurderer på en skale, hvilke begivenheder, der er mest forfærdelige, isoleret set. Differentieringen opstår dels fordi WTC involverede mange nationaliteter, og havde i højre karakter international betydning, men WTC havde også en chokeffekt på grund af de billeder, vi så, der virkede meget stærkt på de fleste, håber jeg da. De fleste kan jo meget tydeligt huske dagen, en dag, der startede som alle andre dage i ens liv, og pludselig så man to fly styrte ind i WTC. Man er virkelig i seriøs underskud af empati, hvis ikke det påvirker ens liv. Det har ikke noget at gøre med, at man vurderer tab af menneskelig forskelligt. Naturligvis er vi forskellige, og forskellige begivenheder har haft større eller mindre indflydelse, og fremstår mere klart i erindringen. En begivenhed, der f.eks. "forfulgte" mig i lang tid, hvor jeg stadig husker dagen var drabet på den 7 årige Roujan Ismaeel på Nørrebro i 1995. Det samme med Beslan. For andre er sagen sikkert glemt.

Og egentlig synes jeg, at de to første indlæg er et udtryk for mangel på en smule medfølelse, pli og respekt - nu var der ikke danskere blandt de omkomne, men havde der været, og de så de indlæg, ville det være ret provokerende. Nogle gange behøver man altså ikke sige sin mening højt. Det burde I, som muslimer, i aller højeste potens kunne skrive under på.
Brugeravatar
Dr. Who

Indlægby Mikail » man sep 12, 2011 17:06

Abu Saif skrev: det er det samme for mig da jeg var til fredags bøn og hvor en imam kom og opfordret til at stemme, jeg kom for at hører om min tro men istedet for kommer der en salgsmand for demokrati.

Salam 'alaikum

Det er altså en del af troen at imamer taler om aktuelle emner til fredagsbønnen. Emnet er et 'hot-topic' lige for tiden iblandt muslimer, og unge mennesker giver fatawa til højre og venstre som var de muftier. Jeg ville personligt blive lidt irriteret hvis imamerne ikke talte om det, og istedet valgte at tale om hajj, ramadan o.lign.

Dét at den imam valgte at fokusere på lige netop det emne, viser at han har situations fornemmelse og hikma.

Beklager offtopic.

--------------------------------------------------------------------------------------

Hvad angår 9/11 så vil jeg sige, at det undrer mig endnu mere, at lige netop sådan et emne her skal komme op, hvert år. Bryder man sig ikke om at nogle vælger at mindes den dag, jamen så ignorer det og fokusere på noget andet. Længere er den ikke. Kom selv videre folkens :)
Mikail

Fået : 1 perle

Indlægby Abu Saif » man sep 12, 2011 21:27

Mikail
det khutba jeg har været til var mere en salgstale.
Dr. Who
jeg er stort set enig med få undtagelser. specialt den med at chokket var stort, som jeg skrev før, så har chokket været fordi vi ikke havde forventede det mens det der sket/sker i palæstina og ruwanda er noget som ikke kommer bag os. også kan vi snakke om nationalitet på ofrene og ditten og datten, dette burde ikke være grunden til at vi er mere ramt, et menneskeliv er et menneskeliv ligemeget hvor den kommer fra. det samme følelse havde man med ofrene i tsunamien i 2006 dengang betragtede jeg medierne for hykleriske da de gav flere spaltepladser for de "få" ofre i Thailand iforhold de de mange i indonesien. og jeg har stadigvæk den samme mening. og ja jeg kan godt forstår at nogen vil blive provokeret af de to første indlæg men som du kan læse i de indlæg så er det skrevet i reaktion for alle den opmærksomheden WTC har fået iforhold til andre hændelser, så har du måske ikke tænkt på at brugerne bag de indlæg har måske mistet familie medlemer i sabra & shatila ? det er en provokation at ens familie medlemer bliver glemt iforhold til andre. når tror jeg ikke at nogen herinde har været igennem det, men når du stiller det op på den måsde så er jeg også nødt til at gøre det samme.
Senest rettet af Abu Saif tirs sep 13, 2011 00:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Umm Hamzah » man sep 12, 2011 23:05

Jeg tror en af grundene til at 11 september bliver mindet og sikkert altid vil det i alle de år vi lever, er fordi det skete hvor det gjorde i New York. Folk var på arbejde. De sad på deres kontor i et helt fredeligt land i vesten. Et land, hvor man ikke skal frygte en massakre fra en oprørsgruppe eller at nabolandet pludselig begynder at kaste med bomber i hovedet på en. Man forventer ikke at sådan et drab skal ske i vesten. Ja, USA har meget kriminalitet, men sådan en voldsom form har man aldrig nogensinde set før. Grimt som det lyder, så når folk bliver dræbt i Afrikanske lande som har mange års borgerkrig bag sig, så er det ikke noget, der får folk til at falde ned af stolene, for det er noget som man forventer der kan ske. Det samme med Gaza, Irak og Afghanistan. Når landet er i krig, så begynder folk at blive ligeglade, selvom det er trist.

Dog er der udviklet en meget sørgelig tendens i blandt muslimer og det er at vi kun må have medfølelse med vores egne og det giver mig simpelthen kvalme! Hver 11 september sidder jeg og ser mindehøjtiderne og jeg fælder en tåre eller to. Derfor betyder det ikke at jeg ikke kan fælde en tårer for den mor i Gaza, der lige har mistet sin søn, den mand som mistede hele sin familie i Rwanda eller den kvinde der mistede sin mand i krigen i Bosnien.

Den 11 september ændrede verdenen og det kan vi aldrig nogensinde komme udenom. En tur i lufthavnen vil være dit bevis.
Brugeravatar
Umm Hamzah
Fidusmager

Geografisk sted: NY
Tro: Sunni/Hanafî

Fået : 2 perler

Indlægby Muhamedpehadzic » tirs sep 13, 2011 13:13

Komme videre betyder også at se udover egen horisont. Vi i Vesten svælger i hvad der gjorde os ondt, men har ikke vist nogen overskuelighed til f.eks. Hiroshima eller Nagasaki. Jeg er sønderjyde, og mindes ikke d.18. april eller Genforeningen, fordi de ikke er samlende i Grænselandet, men nationale hævdelser for en dum lille nation. Jeg mindes 17/3, fordi det er Irlands nationaldag, og en fest der forener en nation, og deres udenlandske indbyggere. Der er næsten 1 million udlændinge derovre, og alle klæder sig i grønt, og fejrer en helgens og nations dag. Helgenen er mytologiske Sankt Patrick, der kæmpede for alle i et land. Alle har ret til at mindes ting, men ikke får lov, og det er fordi nogen synes, at de er mindre værd...;)
Muhamedpehadzic

Fået : 6 perler

Indlægby Hanar Hamid » ons sep 14, 2011 19:22

Salam u aleikum
Umm Hamzah, det er præcis sådan, jeg føler, at andre er blevet :/ Altså med hensyn til det, at mange muslimer kun tænker på deres hjemland. Jeg sidder og græder, når jeg ser det med 9/11, men det samme sker, når jeg ser folk i Gaza, Afrika etc., der lider og dør.

Så vil jeg bare lige sige, at der er forskel mellem folket i USA og regeringen. Jeg er så træt af, at folk siger, 9/11 er godt, fordi det gik ud over USA. Hvis man er i mod krigene i Mellemøsten, skal USA's regering have skylden og ikke USA's befolkningen!
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Tilbage til Politik og samfund