Rød regering styrer direkte mod konflikt med Israel

Politik i både ind- og udland

Redaktør: Fri Debat Mods

Rød regering styrer direkte mod konflikt med Israel

Indlægby AbU » tirs aug 30, 2011 21:35

Israel-Palæstina-konflikt er med i valgkampen. Rød regering vil anerkende Palæstina.

http://politiken.dk/politik/ECE1376536/ ... ed-israel/
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Re: Rød regering styrer direkte mod konflikt med Israel

Indlægby Mai » tirs aug 30, 2011 23:47

Det er enhver dansk muslims pligt at stemme.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Abu Saif » ons aug 31, 2011 00:14

Mai skrev:Det er enhver dansk muslims pligt at stemme.

hvorfor det? og hvordan er det blivet til et pligt? og hvad hvis jeg ikke gør?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Dr. Who » ons aug 31, 2011 10:31

Fordi danske muslimer i højere grad stemmer på partier, der peger på en rød regering? Eller er det mere en idealistisk opfordring, der ikke har noget at gøre med Israel-Palæstina?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der ligger bag den opfordring - jeg spørger af ren nysgerrighed.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 6 perler
Fået : 30 perler

Indlægby Musliman » ons aug 31, 2011 14:21

As-salamu alaykum Abu Saif

Jeg håber du har det godt.

Shaykh Muhammad ibn Adam al-Kawthari har skrevet i sin fatwa angående det at stemme:
At times, voting becomes necessary. Sayyiduna Abu Bakr (Allah be pleased with him) narrates that the Messenger of Allah (Allah bless him & give him peace) said:

“If people see an oppressor and don’t prevent him, then it is very likely that Allah will include all of them in the punishment.” (Sunan Tirmidhi & Sunan Abu Dawud)

Kilde: http://www.daruliftaa.com/question?txt_ ... q-17034644

Det følgende er Shaykh Ibrahim Mogras ord:
Jeg anser muslimsk politisk deltagelse, især i et ikke-muslimsk land, som en form for jihad. Det er vores land og det ville være uklogt ikke at deltage i de politiske processer, som i sidste ende former vores og Islam’s fremtid. Jeg støtter op om at marchere i gaderne for at skabe opmærksomhed om visse sager. Men hvis vi virkelig ønsker at ændre status-quo er vi nødsaget til at påvirke dem, der går i magtens korridorer. Muslimer er ikke kun nødsaget til at stemme, men også til at opstille muslimske kandidater i alle etablerede og seriøse uafhængige parter. Vi må være repræsenteret eller tilstede ved de borde, hvor politikker bliver diskuteret, lavet og vedtaget.

Sayyidina Yusuf (as) opstillede selv i Egyptens politiske proces (Koranen 12:55) – og resten er historie! Han reddede utallige liv, forenede folk med Gud og viste hvordan ledere burde lede. Siger muslimerne i vores land, at de ikke ønsker at forene folk med Gud og rede dem fra den evige undergang? Ønsker vi at forblive ”slaver” under andres herredømme uden nogen form for magt? Eller ønsker vi at blive herrer; retfærdige, omsorgsfulde og tilgivende? Retten til at stemme er en af Allah’s velsignelser til os, som vi kan bruge til at forbedre samfundet. Der er mange i verden som ikke har denne gave. Allah siger i Koranen: “Allah sets forth the Parable (of two men: one) a slave under the dominion of another; He has no power of any sort; and (the other) a man on whom We have bestowed goodly favours from Ourselves, and he spends thereof (freely), privately and publicly: are the two equal? (By no means;) praise be to Allah. But most of them understand not” (Koranen 16:75).

Så rejs jer og gør brug af den velsignelse!

Kilde: http://islam.dk/content.asp?art_id=335

Så måske er søster Mai's holdning ikke så fremmed endda, hvis "necessary" skal forstås som "wajib".

PS: Jeg venter på dit svar i real-barca tråden :p

Brugere synes godt om dette indlæg : Mai
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Mai » ons aug 31, 2011 21:23

Dr. Who skrev:

Fordi danske muslimer i højere grad stemmer på partier, der peger på en rød regering? Eller er det mere en idealistisk opfordring, der ikke har noget at gøre med Israel-Palæstina?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der ligger bag den opfordring - jeg spørger af ren nysgerrighed.

Det var både en generel opfordring, men også en opfordring på at stemme rød. Ved at vi som muslimer i vestlige lande stemmer, kan vi både påvirke vores egen situation og hverdag, men vi kan også påvirke andre muslimer i andre lande. Tænk, hvis alle muslimer i vesten stemte, og hvis der var mange flere muslimer der engagerede sig politisk - hvor meget ville vi ikke kunne ændre? Vi kan ikke sidde og se passivt til, mens højreekstremisterne bliver flere og flere. Desuden, hvis man ikke engang kan gøre noget så enkelt som at stemme, så har man heller ikke nogen ret til at brokke sig over samfundet.

Ellers, for de islamiske beviser på at det er 100 % tilladt at stemme, så kan jeg bl.a. henvise til bror Musliman's indlæg. Man kunne også sende spørgsmålet ind til haya.dk. Faktum er, at ikke nok med at det er tilladt at stemme, så er det også opfordret.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby Cabra » ons aug 31, 2011 22:41

Forhåbentligt vil en rød regering møde Israels gentagene hensynsløshed med større modstand. De har flere gange vist at de absolut ingen proportioner eller moral har, hvad angår denne konflikt.

Brugere synes godt om dette indlæg : Abu Saif
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Zahra R » tors sep 01, 2011 11:07

Salam

Jeg synes at det er ret naivt at tro at en rød eller en anden farve regering har frit spil når det kommer til Israel. For ikke at blande konspirationsteorier ind i det her, men jeg synes at det er klokkeklart for alle at visse politiske områder såsom dette, bliver bestemt af højere rang.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen
Køn: Hunkøn

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby Bilingual » tors sep 01, 2011 11:56

Troende muslimers holdninger og værdier ligger ud fra en religiøs vinkel langt tættere på neo-konservatisme end nogen røde partier.
Der har altid været et asymmetrisk forhold mellem venstreorienterede og muslimer, det sås tydeligt da Khomeni "takkede" sine venstreorienterede støtter i Tudeh partiet for at hjælpe med at vælte Shahen, ved at massakre dem.

Jeg kan sagtens forstå at muslimer vil bruge venstrefløjen til at opnå de ting der passer ind i deres værdiramme, - hvad jeg ikke forstår er hvorfor venstrefløjen lader sig bruge til dette, når deres kerneholdninger ikke er kompatible med de fleste muslimers værdiramme.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Zahra R » tors sep 01, 2011 12:20

Det er jo netop dét!
Jeg er personligt et højreorienteret menneske, men klaveret får en anden lyd når man flytter fra sit hjemmeland og bliver en del af minoriteten i et samfund. Så bliver man nødt til at begynde at forstå andre ideologier og støtter visse partier som man ellers ikke kan gør.
Man bliver nødt til at prioritere hvad man skal vægte på og der er det klart for mange med en anden etniske baggrund end dansk- især muslimer at vælge udlændingepolitik frem for alt andet.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.

Brugere synes godt om dette indlæg : Naadje
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen
Køn: Hunkøn

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby Abu Saif » tors sep 01, 2011 17:15

Bilingual skrev:Troende muslimers holdninger og værdier ligger ud fra en religiøs vinkel langt tættere på neo-konservatisme end nogen røde partier.
Der har altid været et asymmetrisk forhold mellem venstreorienterede og muslimer, det sås tydeligt da Khomeni "takkede" sine venstreorienterede støtter i Tudeh partiet for at hjælpe med at vælte Shahen, ved at massakre dem.

Jeg kan sagtens forstå at muslimer vil bruge venstrefløjen til at opnå de ting der passer ind i deres værdiramme, - hvad jeg ikke forstår er hvorfor venstrefløjen lader sig bruge til dette, når deres kerneholdninger ikke er kompatible med de fleste muslimers værdiramme.

okay men vi har lyst til at stemme på rød partier denne gang, må vi det?

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Dr. Who » tors sep 01, 2011 21:26

Jeg synes ikke, det er så underligt, at venstrefløjen, den nypolitiske, tiltrækker muslimer selv om værdierne er langt fra hinanden. Det handler nok for venstrefløjen (i dag) om at kunne acceptere holdninger og mennesker med andre kulturer også selv om venstrefløjen er uenige med dem. Og så har venstrefløjen nok også en mere positiv indstilling til globalisering. Og så indtager venstrefløjen også en kritisk politik til DFs holdninger.

På den måde kan jeg faktisk godt forstå, at nogle mener, at venstrefløjen totalt har ændret kurs mht. religion og har fået stemplet som islamleflere. Den del af venstrefløjen, der i sin tid gjorde op med seksualforskrækkelse, nypuritanisme, religiøse dogmer og pænhed og i stedet provokerede den konservative del af Danmark, forsvarer i dag personer med samme opfattelser som de selv ikke kunne snuppe dengang.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Givet : 6 perler
Fået : 30 perler

Indlægby Bilingual » fre sep 02, 2011 11:19

Abu Saif skrev:
Bilingual skrev:Troende muslimers holdninger og værdier ligger ud fra en religiøs vinkel langt tættere på neo-konservatisme end nogen røde partier.

okay men vi har lyst til at stemme på rød partier denne gang, må vi det?

Ja, da, jeg havde da gjort det samme, hvis jeg var en minoritet der kunne stemme på et parti der fuldstændigt ignorerede værdiernes forskellighed men stadig støttede op om mig.
Det er venstrefløjen jeg ikke forstår...
På et tidspunkt havde de en debat om man skulle demonstrere mod en besøgende homosexuel hadende imam eller om man så gik DFs ærinde, det er skræmmende at man ikke tør stå fast på sine egne værdier alene af frygten for at dele meninger med DF...
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Indlægby Abdul-Azeez » fre sep 02, 2011 16:03

På et tidspunkt havde de en debat om man skulle demonstrere mod en besøgende homosexuel hadende imam eller om man så gik DFs ærinde, det er skræmmende at man ikke tør stå fast på sine egne værdier alene af frygten for at dele meninger med DF...

Jeg tror, de har ment, at det blot vil give DF mere vind i sejlene, og det vil de ikke. De er vel heller ikke forpligtede til at arbejde for deres politiske modstandere.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Cabra » fre sep 02, 2011 19:38

Kan man evt. få et link til den debat? Eller snarere bare noget dokumentation på at der var kræfter som ikke turde at demonstrere fordi det ville styrke DF? Det er ret alvorligt, hvis det har forholdt sig sådan. Går ud fra at du hentyder til Bilal Philips og mig bekendt var der en demonstration hvor SFer deltog, hvis jeg ikke tager fejl. Gik lige forbi den demonstration på vejen ind til at høre ham tale.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Bilingual » ons sep 07, 2011 14:08

Cabra skrev:Kan man evt. få et link til den debat? Eller snarere bare noget dokumentation på at der var kræfter som ikke turde at demonstrere fordi det ville styrke DF? Det er ret alvorligt, hvis det har forholdt sig sådan. Går ud fra at du hentyder til Bilal Philips og mig bekendt var der en demonstration hvor SFer deltog, hvis jeg ikke tager fejl. Gik lige forbi den demonstration på vejen ind til at høre ham tale.

Så gerne, du kan se diskussionerne her:

http://modkraft.dk/blogs/mads-ananda-lo ... min-fjende

http://modkraft.dk/blogs/trine-pertou-m ... r-norrebro

http://modkraft.dk/blogs/mads-ananda-lo ... terspillet
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Lignende emner