Wa 'aleykum salam wa rahmatullah
Jeg kan næsten gætte mig frem til, hvem der har sagt den sidste. Jeg har - desværre - kun tid til at svare på den første, so down to business.
Det er en pligt at dømme takfir på folk man ikke kenderDet er
ikke tilladt at lave takfir på folk man ikke kender, og det er utrolig farligt. Handlinger er ikke en del af iman, og derfor kan en person udadtil godt udvise uislamiske handlinger men stadig godt bekræfte samt acceptere Islams budskab. Derfor har vi ikke ret til at dømme en person for værende trådt ud af Islam pga. nogle specifikke handlinger, som man umiddelbart har set vedkommende udføre.
SÃ¥fremt
man giver udtryk for at man nægter en obligatorisk handling i Islam, velvidende om at det er en del af religionen, træder man ud af Islam og man er ikke længere muslim. Nægter man en wajib handling, træder man ikke ud af religionen, men man betragtes som en vildledt person. Nægter man ikke en obligatorisk handling, men forsømmer den blot ud af dovenskab, betragtes man stadig for at være muslim, men en syndig muslim.
På samme vis, hvis en person går i knæfald foran en konge, er vi ikke i stand til at vide hvorfor han gør det og om hvorvidt han knæler fordi han er overbevist om at kongen er hans gud, eller på grund af noget andet. Intentionen er altså altafgørende, og
giver han udtryk for at han gør det af første grund, er man ihvertfald blevet bekræftet i hvad man troede og det kan blive kendt af omverdenen at vedkommende ikke er muslim, således at samfundet kan blive gjort opmærksom på dette.
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp? ... 68&CATE=13Denying a Fard & the Issue of Takfir Allah ved bedst.