Al-B skrev:Muhyi al din skrev:Al-B skrev:
Wa alaikum assalaam.
Hans baggrundsviden indenfor andre religioner er stor, og han kan finde ud af at debattere, men han er salafi.
På et tidspunkt blev han spurgt "Hvor er Allah?", og han svarede noget i retningen med "Der er uenighed blandt lærde, og lærde siger at man ikke skal diskutere dette, men det er blevet berettet at der kom en slavinde til Profeten, sallallahu 'alayhi wasallam (...)"
Hvis han var sunni havde han ikke sagt "der er uenighed blandt lærde". Der er ingen tvivl indenfor ahl as-sunnah wa'l jama'ahs lærde, at Allah eksisterer uden sted.
Hvis du ønsker, kan jeg finde kilder til dig.
Peace.
As salamu "alaykum wa RahmatuLlah,
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke kender meget til den pågældende person
Jeg finder dog dit indlæg for mærkelig. Hans svar virker aldeles balanceret. Og jeg forstår ikke, hvorfor du skal for ham til at fremstå på en bestemt måde.
Han har ret, lærde er uenige om dette punkt - især hvad angår formidlingen og formuleringen.
Jeg synes hans svar er glimrende. Jeg ser ikke, at han siger noget forkert eller dadelværdig i det svar, som du citerer ham for.
Vil du nævne en (sunni) muslimsk lærd der har sagt, at Allah
ikke eksisterer uden sted?
As salamu "alaykum (måske skulle du denne gang gengælde min hilsen til at starte med)
Hvorfor starter du med at stille et modspørgsmål, i stedet for at forholde dig til, hvad jeg skriver?
MEn hvorom alting er, så er har der været en lang diskussion blandt lærde om dette emne. Det er et faktum.
Desusen bare fordi vedkommende ikke udtaler sig om mere - måske pga. af forsigtighed mv. - så er han ikke ensbetydende vildledt eller ikke-sunni. Mange lærde har sagt, som han siger, at dette emne ikke bør diskuteres. Og flere har også undgået at uddybe, hvad de mener eller forstår.
Sålænge, at en person ikke siger direkte noget forkert, så mener jeg, at man skal husn adhan. Ikke nok med, at vedkommende ikke siger noget forkert, så dømmer du ham, fordi han ikke siger noget, som du mener, at han bør have sagt. Meget mærkelig fremgangsmåde.
Jeg mindes ikke, at have stødt på sunni lærde, som tror på, at - "intet er som ALlah" (tanzih "an samat al-makhluqat). Men ikke alle har nødvendigvis eksplicit udtrykt dette. De som ikke har udtrykt det eksplicit og ikke har sagt hvad der modstrider, er stadig sunni-muslimer af første grad.
Så være varesom med at lege "aqidapolitibetjent og straffe/dømme folk på, hvad de bør have sagt.
Indtil videre så har du ithmen på din side, og jeg advare dig om ikke at være hurtig på aftrækkeren ved et emne, som de fleste lærde er enig om ikke bør diskuteres.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ
Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"