Idébank til nye dansk-islamiske hjemmesider

Emner vedrørende IslamiC.dk og forummet

Idébank til nye dansk-islamiske hjemmesider

Indlægby AbU » tirs apr 07, 2009 13:44

Salam Aleikum,

Digiislam.dk skal snart i gang igen, og ønsker idéer fra muslimer i Danmark.

I denne tråd kan du komme med forslag til hvilken type hjemmesider der mangler på det dansk-muslimske cyber-verden.

- Hvilke typer af hjemmesider kunne du tænke dig?
- Hvilke funktioner/hjemmesider på nettet tror du vil gavne muslimer i Danmark/skandinavien ?
- Hvad mangler/Savner du når du surfer på nettet?
- Eller har DU en idé et projekt til gavn for muslimer, som du gerne vil værksætte, men mangler nogle som kan udføre det tekniske?
--- Fx. en hjemmeside med liste over alle moskéer i Danmark, etc.

Kom endelig med alle idéer og forslag. Og lad dig ikke holde dig tilbage ved tanken om at det måske ikke kan lade sig gøre. Næsten ALT er muligt - så længe det er islam-relateret.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Re: Idébank til nye dansk-islamiske hjemmesider

Indlægby Abu Saif » tirs apr 07, 2009 14:07

jeg synes der mangler noget på dansk om de basale ting, eller hvordan man rette de små fejl. jeg mener der er mange unge indvandre der ta sig sammen og prøver at holde bønnen osv. men mange af disse unge laver små fejl såsom at glemme en ruku3, eller lave en ekstra shahada i en bøn..... osv, men de kender ikke til hvad man gør i sådan tilfælde, derfor tror jeg mange af dem starter forfra, og det vil være trættende for disse unge at de opgiver det på grund af dovnskab. og det er ikke kun bøn men også wudu, der skal oplyses mere om hvornår man SKAL fornye wudu og hvad er det der ugyldiggøre det...osv.

jeg ved at emnet ikke er stort nok til en hele hjemmeside, men man kan finde andre emner med :D

hvad med at finde alle broder Idris's indlæg der indholder fatawi og samle dem så man har nem adgang til det.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby KristinaLavrsen » tirs apr 07, 2009 14:24

Aleikum a'salam,

Vil lige skrive det ned i punktform, da dette nok er lettere at overskue.
- En liste over moské'er, Qu'ran skoler, arabisk undervisning(altså beliggenhed, kontakt osv)
- En hjemmeside der også kan forklare lidt til ikke-muslimer, da dette måske kan flytte fordomme
- En liste over relavante fordrag med henblik på islam
- En idékasse blandt andet til brugererne

Ligenu kan jeg ikke komme i tanke om mere.
Jeg syntes det kunne være rart, hvis hjemmesiden kunne være med til at slette nogle af de fordomme der er hos ikke-muslimer(terror er tilladt, kvinder er undertryggende osv).

Ma'asalam :peace:
Allahu Akbar
Brugeravatar
KristinaLavrsen

Geografisk sted: Århus
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Omaro » tirs apr 07, 2009 14:27

koulij skrev:jeg synes der mangler noget på dansk om de basale ting, eller hvordan man rette de små fejl. jeg mener der er mange unge indvandre der ta sig sammen og prøver at holde bønnen osv. men mange af disse unge laver små fejl såsom at glemme en ruku3, eller lave en ekstra shahada i en bøn..... osv, men de kender ikke til hvad man gør i sådan tilfælde, derfor tror jeg mange af dem starter forfra, og det vil være trættende for disse unge at de opgiver det på grund af dovnskab. og det er ikke kun bøn men også wudu, der skal oplyses mere om hvornår man SKAL fornye wudu og hvad er det der ugyldiggøre det...osv.

jeg ved at emnet ikke er stort nok til en hele hjemmeside, men man kan finde andre emner med :D

hvad med at finde alle broder Idris's indlæg der indholder fatawi og samle dem så man har nem adgang til det.

Selamu Aleyküm

Netop tænkte på det samme koulij.:D

Er selv i teenagealdrene ((meget) ung), og tror også at der stadig er noget jeg kan lære indenfor namaz/bøn..
Ligesom min bror koulij sagde, det ville være godt med detaljeret introduktion til hvordan Wudu, Ghusl og Namaz/bøn bør tages og bedes, eller andre former for islamiske hverdags ritualer..

Et andet alternativ ville være at lave en side om Islamisk historie, meget detaljeret historik.. Der findes mange sider med Islams historie, men det er som reelt de mest basale ting, som man (jeg) i hvertfald har læst om på flere hjemmesider, så hvis der bliver fortalt om Islams udbredelse, de forskellige islamiske slag, Islams udvikling til idag, de forskellige islamiske riger og måske noget om profeternes historie..

Eller også kunne man lave en side med Islam relaterede videoer.. Så forleden en video på denne her side om en australsk konvertit, der fortalte lidt om hvordan/hvorfor det var han valgte Islam.. Det var bare et eksempel..:D

Håber det er noget du kan bruge Abu.:D
Brugeravatar
Omaro

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægby AbU » tirs apr 07, 2009 14:34

Salam Aleikum,

Ser rigtig godt ud indtil videre, brødre og søstre. Bliv endelig ved. ALLE idéer vil blive noteret og vurderet. KOmmer med feedback om en uges tid, når vi har samlet nok af idéer, inshaAllah.

*Rigtige gode idéer indtil videre, mashAllah. Må Allah Subhana wa ta'ala belønne jer.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Dean » tirs apr 07, 2009 14:48

Assalam arleikum wa rahmatAllah

- Tror mange vil have gavn af og vil være glade for tekster, artikler, khutba m.m på dansk. Hvis man på en eller anden måde kunne have en sektion med oversat læsestof ville det være fedt.

- En "Quran-search-database" eller hvad man kalder sådan noget. sådan en dims hvor man kan søge i koranen- på dansk.

- Evt. en liste eller lignende med forskellige anbefalet bøger om islam, og hvor/ hvordan man anskaffer sig dem..(på dansk og engelsk)

- I forhold til bror Koulij gode ide med at samle fatawi et sted, er det også vigtigt at svarene på en eller anden måde også fremstår klart på dansk.

Generelt tror jeg, det er vigtigt med en masse på dansk til de som har det svært eller kæmper med engelsk. Man giver let og hurtigt op, hvis man synes det er for svært, og det er jo synd :(
Senest rettet af Dean tirs apr 07, 2009 15:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dean
Den Sunde

Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 4 perler

Indlægby Dean » tirs apr 07, 2009 14:55

AbU skrev: en hjemmeside med liste over alle moskéer i Danmark, etc.

Vil lige tilføje.. Det kunne være fedt hvis man havde sådan en liste over moskéerne, men også en liste over hvilke aktiviteter de tilbyder (og hvornår det sker).. Foredrag, Quran memorizing, aktiviteter for kvinder/mænd/ børn osv..
Selvfølgelig kan man sige, at man jo bare kan smutte forbi den lokale moské og tjekke det ud, men på denne måde er der mulighed for mere og det kan give et overblik.
Brugeravatar
Dean
Den Sunde

Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 4 perler

Indlægby slettet2009 » tirs apr 07, 2009 19:23

Selam

Havde engang planer om at lave en videndatabase, historer, biografier m.m om sahaberne, men på grund af tidsmangel og dovenskab er jeg ikke rigtig kommet så langt med sahaba.dk, hvis det har din interesse kan jeg godt overdrage hjemmesiden

w'salam
slettet2009
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Abu Saif » tirs apr 07, 2009 21:07

profeternes historie specialt dem hvor der er uenighed med de andre religioner, så man undgår at unge muslimer går og tror på falsk og opdigtet historie f.eks den med kong david/profeten dawud....osv.
også andre koraniske historie såsom ahl alkahf, dhu alqarnayn og alkhidr...og hvilken baggrund deres histroie blev nævnt.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby AbU » tors apr 09, 2009 00:45

Salam Aleikum,

Mange tak for jeres mange gode forslag.

Jeg har sammensat jeres idéer + andre løse, og lavet en slags afstemning, hvor I alle kan stemme om hvilken type af hjemmeside(r), som I tror vil gavne flest mulige aller mest.

Disse typer af hjemmesider kan man vælge imellem:
Islam videnbase på dansk (målrettet muslimer) eks. dansk khutba (lyd)
Islam videnbase på dansk (målrettet ikke-muslimer, formål at bryde fordomme, såsom kvindeundertrykkelse/terror etc)
Islam Halal/Haram/Fatwa side (på dansk)
Islamiske videoer (En multimedie hjemmeside, med videoer/lyd om islam)
Hjemmeside med liste(oplysninger) over lokale moskéer, imamer, Quran skoler, arabisk undervisning.
Hjemmeside med liste over halal-restauranter i DK
Hjemmeside med liste over haram produkter(e-numre etc)
Hjemmeside med liste over aktiviteter relevant for muslimer(slags kalender-side)ex. foredrage
Hjemmeside med praktisk viden om Islam. Fx hvordan man beder etc.
Hjemmeside med utrolig simple og basic praktiske emner, målrettet unge og nye i islam.
Download af Quranrecitationer (udvidelse af quran.dk)
En hjemmeside/et forum udelukkende for søstre(baseret på traditionel sunni-islam)

KLIK HER http://islamic.dk/v1/index.php/Afstemni ... index.html og hop til afstemningen. Det er meget simpelt. Du vælger bare, og klikker NEXT, også er du færdig :)

Så gør os, dig selv og muslimer en tjeneste og brug lige par sekunder på at vælge de typer islamiske hjemmesider, som du kunne tænke dig - så vil Digiislam.dk tage fat om resultatet og komme frem til en konklusion eller flere :)

Tak for tid og bidrag

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Abu Saif » lør apr 11, 2009 01:13

salam alaykum.
jeg har nu stemt tre gang, betyder det så at min stem bliver talt efter hvergang eller hvordan? kunne det være en fejl eller betyder det ikke noget for stemmerne bliver kun talt en gang?

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby AbU » lør apr 11, 2009 09:30

Salam Aleikum,

Man kan kun stemme 1 gang. Der er en cookie, som gemmer dine stemmer fra sidste gang. Så når du stemmer igen, ændre du din forrige stemme.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby Al_muslima » ons apr 22, 2009 00:01

Islam videnbase på dansk (målrettet muslimer) eks. dansk khutba (lyd)
Islam videnbase på dansk (målrettet ikke-muslimer, formål at bryde fordomme, såsom kvindeundertrykkelse/terror etc)
Islam Halal/Haram/Fatwa side (på dansk)
Islamiske videoer (En multimedie hjemmeside, med videoer/lyd om islam)
Hjemmeside med liste(oplysninger) over lokale moskéer, imamer, Quran skoler, arabisk undervisning.
Hjemmeside med liste over halal-restauranter i DK
Hjemmeside med liste over haram produkter(e-numre etc)
Hjemmeside med liste over aktiviteter relevant for muslimer(slags kalender-side)ex. foredrage
Hjemmeside med praktisk viden om Islam. Fx hvordan man beder etc.
Hjemmeside med utrolig simple og basic praktiske emner, målrettet unge og nye i islam.
Download af Quranrecitationer (udvidelse af quran.dk)
En hjemmeside/et forum udelukkende for søstre(baseret på traditionel sunni-islam)

As-salamu 'alaykum

Interessant tråd :)

Mit indlæg er ikke nogen reklame på nogen måde, men derimod snarere for at dele den glædelige nyhed om at der på islamisk.dk snart bliver lanceret en videnbase med forskellige halal og & haram produkter i forbindelse med E-numre. Det er et stort behov for dette, og derfor bliver det lanceret snarligt selvom projektet vil blive opdateret regelmæssigt med nye produkter osv.

Derudover er der en videnbase med artikler på dansk, som også er under udvikling (dvs. der bliver opdateret med nye artikler i ny og næ).

Der er en hel vejledning på hjemmesiden mht bønnen (iht Hanafi lovskolen) til de af jer der er interesseret: Fremgangsmåden for bønnen

Der er et stort behov for artikler på dansk til (især) unge muslimer der foretrækker litteratur på dansk, og derudover en videnbase med forskellige halal og haram produkter.

Så hvis nogen af jer er interesserede i at bidrage med oversættelse af artikler, eller undersøge produkter, så er I velkommen til at skrive til mig.

Jeg håber ikke at nogen tager det ilde op at jeg har skrevet dette i denne tråd, for det kan nemt opfattes som en slags reklame - men i virkeligheden er indlægget blot for at oplyse således I er orienteret om at noget af det faktisk er til rådighed :-)

Wa as-salamu 'alaykum
“Oh Allah, send salawat on our Master, so long as You are to be, and there is no end for You, ya Hayyu ya Qayyumu.” (Imam al-Hasan al-Basri)
Brugeravatar
Al_muslima
Sølv Bruger

Indlægby AbU » ons apr 22, 2009 07:54

Salam Aleikum,

Det er da kun godt, hvis det er reklame :D Der er i den grad brug for at reklamere for de mange gode projekter du nævner.
Afstemningen hidtil viser behov for videnbase dedikerede til nye og unge muslimer, samt videnbase til formål for at bryde fordomme (målrettet ikke-muslimer). To vigtige områder, som jeg også håber I vil forsøge at berøre, når nu i formulere jeres artikler.

Islamisk.dk videnbase er uden tvivl den bedste videnbase på dansk. Problemet har nok været at for få kender til den, måske en smule svær at finde rundt i, og sidst men ikke mindst artiklerne skrevet på, måske, "for højt niveau" - i forhold til den målgruppe islamic.dk forsøge at afdække.

Så jeg håber virkelig at islamisk.dk i den forbindelse vil ændre lidt til måden hvorpå man tilgår videnbase på - da jeg mener at den målgruppe er helt klart den største og måske vigtige målgruppe at hive fat i.

Men i den forbindelse, så tror jeg at vi (digiislam.dk), vil nedprioritere idéen med islamisk videnbase, og se de mange andre projekter folk har stemt på i vores afstemning.

Vigtigt er bare at fremhæve, at der er stærkt brug for sunni-islamiske hjemmesider på dansk, og på et sprog hvor alle kan være med. Så det er virkelig godt at islamisk.dk nu også iværksætter flere projekter.

Må Allah Subhana wa ta'ala belønne jer for jeres indsats.

Og til alle andre, hvis I ikke rigtig har brugt http://islamisk.dk - så få det lige gjort , ikk'? :)

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Indlægby MWA » ons apr 22, 2009 10:44

.
Billede
Brugeravatar
MWA
Sølv Bruger

Indlægby kinnaj » tirs maj 12, 2009 05:34

Salam Alle,

Jeg har faktisk fået en idé. Syntes vi i Danmark mangler en "islamisk nyhedssite"? :)

Hvad syntes i? Er der andre der syntes det kunne være sjovt at skrive islamiske nyheder til danske muslimer?

Og hvis man så går i gang, skal det så være et kommicielt projekt, eller et projekt udelukket af frivillige krafter? :)

Lad endeligt høre :)

Håber i får en god dag insha'Allah
Husk! Man kan ikke IKKE kommunikere.. Islam<3
Email/msn: jaha@live.dk (Du er altid velkommen til at skrive)
Har fået min første MACbook - det er den sværeste bog, jeg har læst til dato! :P
kinnaj

Geografisk sted: Nord-vestsjælland - Holbæk

Indlægby fatimaasanoglu » lør maj 23, 2009 12:04

Assalamu Alaikum

Jeg syntes der mangler materialle der fortæller om islam for børn.
Jeg mener fortalt feks som små historier så små børn kan lære om islam på deres niveau

og feks noget om forskelle på islam og kultur da mange blander det sammen .
Bare et par forslag her fra

Ma salam Fatima :D
fatimaasanoglu

Geografisk sted: oba /alanya/ tyrkiet
Tro: Kristen

Indlægby Muslimaa » ons jun 24, 2009 18:55

kinnaj skrev:Salam Alle,

Hvad syntes i? Er der andre der syntes det kunne være sjovt at skrive islamiske nyheder til danske muslimer?

Håber i får en god dag insha'Allah

Wa alaikum Al Salam bror.
godt forslag du kommer med (:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Lignende emner

Tilbage til IslamiC.dk