) . MahdiDk skrev:Assalam Aleikum brødre og søstre.
En ekstra salam til bror Abu (Abu hvem?? Abu-islamic.dk) .
En af grundene til at jeg oprettet mig som bruger her, var netop for at være en del af en multireligøs/kulturel forum samt at søge viden om de forskellige forståelser af Islam samt komme med min egen forståelse, hvilket i de her dage mere har ført til at forsvare mine egne synspunkter set med Shiabriller. Allah tak for den energi Han Subhana wa ta'ala har givet os.
Jeg har stemt ja. Ja til at debattere shia og sunni emner med lige ret til at henvise til forskellige værker, hjemmesider m.m. samt stramme regler for hvilke emner der må diskuteres. Emner som tatbeer er vigtigt og forståeligt at folk vil diskuterer, men spørgsmålet er hvor meget det gavner sammenholdet mellem muslimerne!? Jeg ved ikke hvor grænsen bør ligge, men den bør hvertfald være meget stram. Mit råd til alle mine søskende er, at undersøg de forskellige synspunkter og hvis der absolut skal diskuteres bør det være mellem vidne mennesker og med klare retningslinjer.
Tilgiv mig for det jeg har sagt, og betragt mig ikke som en repræsentant for Shia. Må Allah tilgiv os alle.
Wassalam, Mahdidk
MahdiDk skrev:Assalam Aleikum.
Lige en ting til:
Jeg synes I bør overveje om diskussionerne skal være sådan her og der, eller om der evt. kunne blive oprettet en shia-sunni dialog sektion.

Eftersom shia kun vil debatere bestemte emner, så vil jeg gerne give dem det.

MahdiDk skrev:Der er hvertfald mange ting der skal overvejes, og dette er vidst en af dem.
- De troende er sandelig brødre. Slut derfor fred mellem jeres brødre, og frygt Allah, så der må vises jer barmhjertighed.
Koranen (49:10)

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,
Jeg kan se, at mange har svaret ja. Måske er det kun shia, som har stemt. Men hvis der er sunni-muslimer, som har stemt ja. Så må de gerne komme med deres argumenter derfor, og hvorfor de vælger at gå mod sunni-lærdes anbefalinger og påbud, om ikke at diskutere med shia og slet ikke, når det er shia, som bestemmer hvilke emner, som skal diskuteres.
De få sunnimuslimer, som trænger til denne intellektuel øvelse og udfordringer, kan I ikke bare nøjes med at hamre hårdt, når en forvirret shia skulle udtrykke sig her på forummet indtil admin lukker tråden? Eller går til shia sider, hvor disse diskussioner er velkomne og stærkt efterspurgte.

Men hvis der er sunni-muslimer, som har stemt ja. Så må de gerne komme med deres argumenter derfor, og hvorfor de vælger at gå mod sunni-lærdes anbefalinger

Perle skrev:Jeg får hvertfald en meget grim smag i munden, når jeg ser hvordan nogen af os mister besindelsen og ender ud i noget der minder om danske politikere der debaterer heftigt til valgmøderne.

Hvem har mistet besindelsen?

Og får du ikke dårlig smag i munden af det shia siger og beskylder sunnier for?
Hvordan vil du gribe det an?
Vil du vise dem reskpekt og tager deres beskyldninger og løgne seriøst?

Måske er jeg konfliktsky, men jeg vil hellere diskutere noget jeg får noget godt ud af.

Abdul-Azeez skrev:Måske er jeg konfliktsky, men jeg vil hellere diskutere noget jeg får noget godt ud af.
Inshallah vil der på dommedagen, når vi skal modtage Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam forbøn, være noget godt i at vi har forsvaret hans kone.

Perle skrev:As Salaam Alaykum bror Muhyi al dinHvem har mistet besindelsen?
Jeg vil ikke sætte navne på.
Perle skrev:Jo det gør jeg selvfølgelig. Men jeg ignorerer det, for uanset hvor meget du diskuterer, så forbliver det diskussion. Det bærer ingen frugt.

Perle skrev:As Salaam Alaykum bror Muhyi al din,
Jeg forstår jeres intentioner for at diskutere det, når der udøves propaganda lignende metoder herinde. Der er mange unge brugere herinde, som så let kan falde i fælden. Men ville det ikke være bedre hvis I gik sammen og skrev nogen artikler og satte dem på siden, så os der er uvidende kan læse dem. I stedet for at overvære jeres diskussioner med hård retorik? Blot en idé.
Wa Salaam

). Hvad synes du om den ide? Der er jo nogle shiaer her på islamic, vi kunne være en slags "panel", som ligesom kunne gøre vores bedste til at svare på de spørgsmål sunni har til vores aqida? Sunnier kunne også svare, og hvis man blev uenig, så kunne man rette hinanden, så fordommene kom væk.Sidste udvej, hvis man vil tillade sunni-shia diskussioner, det er at forbyde bestemte emner, fx tatbir, og imamat.

| Bør muslimer ikke være enige? Forum: Fri Debat Forfatter: testff Svar: 5 |
Haram at være Hacker ? Forum: Fri Debat Forfatter: Jacob. Svar: 14 |
spørgsmål vedr sunni islam Forum: Islam Forfatter: Jennah_91 Svar: 35 |
Hvem ville du være? Forum: Fri Debat Forfatter: Darth Kochi Svar: 26 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst