Til Alle: Skal Sunni/Shia-emner være tilladte?

Emner vedrørende IslamiC.dk og forummet

Skal Sunni/Shia-diskussioner være tilladte på IslamiC.dk?

Ja
48
54%
Nej
41
46%

Afgivne stemmer : 89

Til Alle: Skal Sunni/Shia-emner være tilladte?

Indlægby AbU » fre jan 30, 2009 12:02

Salam Aleikum / Hej,

Håber I er alle ved jeres bedste helbred, insha'Allah.

Det ikke en hemmelighed, at vi i seneste tid har vidnet stigende sunni/shia-debatter(slåskampe) herinde. I seneste to uger, har administrationen ikke haft tid til at moderer forummet. Det har åbenbart betydet at folk har følt man måtte bryde regler i forummet.

Nu har IslamiC.dk eksisteret i 5 år, og aldrig har sunni/shia debatter medført noget positivt med sig. Derfor har vi indført de regler imod disse diskussioner.

IslamiC.dk er ikke en boksepude, hvor folk skal tæske løs på en pude hvor der står sunni eller shia på. Det er ikke meningen at man skal bruge forummet til at afreagere. Forummet er til for at samle muslimer med hinanden, og samle muslimer og ikke-muslimer således man kan forstå hinanden på tværs af religion og kultur.
En betingelse for at deltage i forummet, er at man ønsker forlig. Man ønsker fred, harmoni og sameksistens med andre muslimer og ikke-muslimer.

Til trods for alt dette, vil jeg alligevel stille brugerne et vigtigt spørgsmål; Synes du at der skal være plads til sunni/shia debatter på IslamiC.dk ?

Svaret vil ikke nødvendigt få direkte indflydende på om hvorvidt reglen skal laves om herinde, men vil helt klart spille stor rolle når administrationen og nogle udvalgte brugere, i kommende uge, skal overveje disse diskussioner.

Jeg vil derfor opfordre alle til at stemme ærligt i denne afstemning. Stem i forhold til hvad DU tror er bedst for IslamiC.dk. Giv gerne begrundelse for jeres valg.

Tak for din tid.

Fred
Brugeravatar
AbU
Administrator

Geografisk sted: IslamiC
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 84 perler
Fået : 122 perler

Re: Til Alle: Skal Sunni/Shia-emner være tilladte?

Indlægby Mai » fre jan 30, 2009 13:59

.
Senest rettet af Mai tors mar 10, 2011 16:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
Fået : 15 perler

Indlægby MahdiDk » fre jan 30, 2009 15:14

Assalam Aleikum brødre og søstre.

En ekstra salam til bror Abu (Abu hvem?? Abu-islamic.dk :D ) .

En af grundene til at jeg oprettet mig som bruger her, var netop for at være en del af en multireligøs/kulturel forum samt at søge viden om de forskellige forståelser af Islam samt komme med min egen forståelse, hvilket i de her dage mere har ført til at forsvare mine egne synspunkter set med Shiabriller. Allah tak for den energi Han Subhana wa ta'ala har givet os.

Jeg har stemt ja. Ja til at debattere shia og sunni emner med lige ret til at henvise til forskellige værker, hjemmesider m.m. samt stramme regler for hvilke emner der må diskuteres. Emner som tatbeer er vigtigt og forståeligt at folk vil diskuterer, men spørgsmålet er hvor meget det gavner sammenholdet mellem muslimerne!? Jeg ved ikke hvor grænsen bør ligge, men den bør hvertfald være meget stram. Mit råd til alle mine søskende er, at undersøg de forskellige synspunkter under de forskellige emner og hvis der absolut skal diskuteres bør det være mellem vidne mennesker og med klare retningslinjer.

Tilgiv mig for det jeg har sagt, og betragt mig ikke som en repræsentant for Shia. Må Allah tilgiv os alle.
Wassalam, Mahdidk
Senest rettet af MahdiDk fre jan 30, 2009 15:34, rettet i alt 1 gang.
Guds Sidste Sendbud, Muhammad (Må Allahs fred og velsignelser være med ham og hans rene afkom) sagde:

Kærligheden til verdenen, er kilden til al ondskab...
Brugeravatar
MahdiDk

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby ilhano » fre jan 30, 2009 15:18

MahdiDk skrev:Assalam Aleikum brødre og søstre.

En ekstra salam til bror Abu (Abu hvem?? Abu-islamic.dk :D ) .

En af grundene til at jeg oprettet mig som bruger her, var netop for at være en del af en multireligøs/kulturel forum samt at søge viden om de forskellige forståelser af Islam samt komme med min egen forståelse, hvilket i de her dage mere har ført til at forsvare mine egne synspunkter set med Shiabriller. Allah tak for den energi Han Subhana wa ta'ala har givet os.

Jeg har stemt ja. Ja til at debattere shia og sunni emner med lige ret til at henvise til forskellige værker, hjemmesider m.m. samt stramme regler for hvilke emner der må diskuteres. Emner som tatbeer er vigtigt og forståeligt at folk vil diskuterer, men spørgsmålet er hvor meget det gavner sammenholdet mellem muslimerne!? Jeg ved ikke hvor grænsen bør ligge, men den bør hvertfald være meget stram. Mit råd til alle mine søskende er, at undersøg de forskellige synspunkter og hvis der absolut skal diskuteres bør det være mellem vidne mennesker og med klare retningslinjer.

Tilgiv mig for det jeg har sagt, og betragt mig ikke som en repræsentant for Shia. Må Allah tilgiv os alle.
Wassalam, Mahdidk

Wa Assalam

Er fuldstændig enig! Jeg er Sunni og vil gerne debattere med Shia, er efterhånder blevet proppet i hoved med så mange løgne omkring Shia, at det ville være rart at vide hvad der er rigtigt og ikke rigtigt.
Og desuden mener jeg det kan give en bedre forståelse mellem hinanden.

Kort sagt
Det skal være tilladt, men der skal være stramme, men klare regler for det.

Wa Assalam.
Brugeravatar
ilhano

Geografisk sted: København

Indlægby MahdiDk » fre jan 30, 2009 15:39

Assalam Aleikum.
Lige en ting til:
Jeg synes I bør overveje om diskussionerne skal være sådan her og der, eller om der evt. kunne blive oprettet en shia-sunni dialog sektion. Set i lyset af forskellige blogs og hjemmesider der er dedikeret til shia-sunni diskussion (nogen mere propaganda), er det måske ikke nødvendigt at have sådan en shia-sunni sektion, hvis det viser sig at denne udvikling fortsætter!?

Der er hvertfald mange ting der skal overvejes, og dette er vidst en af dem.

- De troende er sandelig brødre. Slut derfor fred mellem jeres brødre, og frygt Allah, så der må vises jer barmhjertighed.
Koranen (49:10)
Guds Sidste Sendbud, Muhammad (Må Allahs fred og velsignelser være med ham og hans rene afkom) sagde:

Kærligheden til verdenen, er kilden til al ondskab...
Brugeravatar
MahdiDk

Indlægby Abu Saif » fre jan 30, 2009 16:00

MahdiDk skrev:Assalam Aleikum.
Lige en ting til:
Jeg synes I bør overveje om diskussionerne skal være sådan her og der, eller om der evt. kunne blive oprettet en shia-sunni dialog sektion.

tror det er derfor der er stillet den afstemning.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Mohammed-jawad » fre jan 30, 2009 16:05

Salam

Hvis det er for at mudderkaste, så vil jeg stemme nej!
Hvis det er for at forstå hinanden og prøve på at komme tættere, uden at blive beskyldt for "taqiya" og lign. så JA!
Mohammed-jawad

Køn: Hunkøn

Fået : 1 perle

Indlægby Abdul-Azeez » fre jan 30, 2009 16:54

Jeg har stemt ja - jeg tror det vil være gavnligt at tolerere det midlertidigt. Jeg tror bare ikke, at det vil være gavnligt at tillade det permanent.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 24 perler

Indlægby Wahas » fre jan 30, 2009 18:37

Jeg har ikke stemt og agter nok heller ikke at gøre det.

Men nu er der åbenbart folk, som gerne vil tillade det, men de vil gerne bestemme, hvilke emner, der tages op. Det er naturligvis shia, som kun vil tage emner op, som promoverer deres tro. Emner, som kan fremstille dem i dårligt lys - som for eksempel selvbeskadigelse - vil de ikke have, at folk skal vide mere om. Det er noget pjat. Enten åbner man for alle emner, eller også lukker man for alle emner. Dette er et debat-forum og og ikke "reklame-forum".

Hvis man åbner op for sunni-shia emner, fordi man gerne vil styrke den muslimske enhed, så skal man også kunne leve med de grimmere emner som shias skjul af deres tro samt selvbeskadigelse.

Eller nu ved jeg det :!: Eftersom shia kun vil debatere bestemte emner, så vil jeg gerne give dem det.

AbU, jeg foreslår, at du kun åbner op for diskussion af Profetens families rolle i Islam. I den debat må man kun bruge Koranen. Koranen er nemlig muslimernes grundbog, og hvis Profetens familie har en rolle, som ifølge shia er livsnødvendig for Islam, så burde dette stå tydeligt og lige til at forstå i Koranen.

Vi tager det emne op. Hvis det falder på plads, så er der ingen grund til at tale om alt det andet. Alle forskellene bygger på det emne.

Smart, ikk? ;)
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Andet

Givet : 14 perler
Fået : 73 perler

Indlægby Muhyi al din » fre jan 30, 2009 21:26

As-salamu 'alaykum wa rahmatullah,

MahdiDk skrev:Der er hvertfald mange ting der skal overvejes, og dette er vidst en af dem.

- De troende er sandelig brødre. Slut derfor fred mellem jeres brødre, og frygt Allah, så der må vises jer barmhjertighed.
Koranen (49:10)

Hvis shia fulgte/følger ovenstående aya, og forstod den, så vil shia sekten miste en byggesten i deres sekt og grundlæggelsen af den.

Så jeg forstår ikke, hvordan man kan bruge og henvise til denne aya, og stadig være shia.

Men hvis shia sektens medlemmer vælger nu at følge den, så er de hjertlige velkommen - og der vil nok ikke længere være nogen grund til diskussion mellem sunni-shia.

For sunni muslimernes, så er diskussionen irrelevant. Shia holdninger er ikke legitime, og deres 'lovskole' anderkendes ikke af sunni-muslimer.

Hvad angår shia, så er deres forsøg på diskussion ikke andet end skjult reklame, hvor de prøver at få sunni-muslimer til at fremstå i dårlig lys. Ellers så er resten af deres 'diskussionsforsøg' ikke andet en sladder, bagtalelse og andet ugavnligt snak, der har til formål at skabe Fitna og slå tvivl i sunni muslimernes sind.

På den baggrund, så hilser jeg personligt shia-diskussioner velkommen. Hvis en uansvarlig shia vil gør nar af sig selv, så vil jeg ikke forhindre ham i det. Jeg vil gør mit bedste i at modbevise ham og vise ham, at han tager fejl, og at hans udgangspunkt er forkert og hans formål med den diskussion er spild af tid.

Men hvad angår islamiC.dk og dens formål og vejledning af unge sunni-muslimer, så vil jeg nok anbefale at lukke for denne unyttige snak, der ikke fører til gavn for vores unge brødre og søster.

Mange af vores unge brødre og søstre skal allerførst lære at tie og ikke indgå i disse diskussioner, som shia søger. De skal lære at være stærke i deres tro, og forstå den sunni-muslimsa 'aqida, og ikke mindst lære at lukke øren for sladder, bagtalelse og manipulation. Hvis en ung sunni-muslim gør dette, så har han beskyttet sig selv for meget - insha'Allah.

Må Allah beskytte alle muslimer for slangens hvisken

Hvis nogen er letsindet nok til at søge disse diskussioner, så er der masser af andre forums, hvor disse diskussioner kan tages.

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah

Ps. sålænge shia-lærde har den holdning til sunni-muslimer, så vil at bygge en bro for forståelse og forsøg på dialog være ikke andet end floskler og spild af tid
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk

Indlægby Muhyi al din » fre jan 30, 2009 23:44

Jeg kan se, at mange har svaret ja. Måske er det kun shia, som har stemt. Men hvis der er sunni-muslimer, som har stemt ja. Så må de gerne komme med deres argumenter derfor, og hvorfor de vælger at gå mod sunni-lærdes anbefalinger og påbud, om ikke at diskutere med shia og slet ikke, når det er shia, som bestemmer hvilke emner, som skal diskuteres.

De få sunnimuslimer, som trænger til denne intellektuel øvelse og udfordringer, kan I ikke bare nøjes med at hamre hårdt, når en forvirret shia skulle udtrykke sig her på forummet indtil admin lukker tråden? Eller går til shia sider, hvor disse diskussioner er velkomne og stærkt efterspurgte.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby ilhano » fre jan 30, 2009 23:59

Wa Assalam

Tænkte lidt og kom med en idé.

Hvad med at lave det lidt ligesom HT foraet? Hvor vi laver et med Shia. Den kan være åben i perioder?
Så kan man begge side på en måde være gået på kompromis med hinanden?

Wa Assalam
Brugeravatar
ilhano

Indlægby Abdul-Azeez » fre jan 30, 2009 23:59

Jeg kan se, at mange har svaret ja. Måske er det kun shia, som har stemt. Men hvis der er sunni-muslimer, som har stemt ja. Så må de gerne komme med deres argumenter derfor, og hvorfor de vælger at gå mod sunni-lærdes anbefalinger og påbud, om ikke at diskutere med shia og slet ikke, når det er shia, som bestemmer hvilke emner, som skal diskuteres.

De få sunnimuslimer, som trænger til denne intellektuel øvelse og udfordringer, kan I ikke bare nøjes med at hamre hårdt, når en forvirret shia skulle udtrykke sig her på forummet indtil admin lukker tråden? Eller går til shia sider, hvor disse diskussioner er velkomne og stærkt efterspurgte.

Wa 3alaykom alsalam ya akhi al7abib.

Jeg stemte ja, og begrundede, at jeg synes det ville være frugtbart at åbne op for det i en midlertidig periode.
Grunden til dette er shia's overrepræsentation i debatterne rundt omkring - sunni ved generelt for lidt om dem, deres aqida og deres målsætninger. Det er mit indtryk, at mange unge muslimer er forvirrede over, at shia's version af tingene bliver så grundigt argumenteret for, mens du ofte kun finder stilhed og anvisninger om ikke at diskutere emnet hos sunnier. Jeg ved, at det før i tiden - før nogle sunnier begyndte at forstå problemet og tage det alvorligt - førte til, at en del unge sunnimuslimer konverterede til shia.

Når vi har et permanent og konstant forbud herinde, vil det kun blive brugt som et middel af visse shia's propaganda-kamp. "De undertrykker sandheden". Og udover det, så vil shia's argumenter fortsatte med at være overrepræsenterede. Sandhedssøgende unge mennesker bliver forvirrede - og begynder at se det mønster, som shia forsøger at tegne.

Når overstående er sagt, forstår jeg godt dit argument overfor hvorfor man ikke burde tillade det - og jeg er enig. 100% enig. Det er af nødvendighed, at jeg foreslår at tillade det midlertidigt - så brugerne for en fair chance for at se vores svar til deres påstande.

Og til dit spørgsmål om, hvorfor folk der mener dette ikke bare opsøger de shiitiske hjemmesider, så kan et af svarene være, at de har erfaringer med at få karantæne derfra, så snart deres argumentation bliver mere indviklet end "copy/paste fra Ahlelbayt.com". Jeg har selv kendskab til et par stykker, der er blevet smidt ud af både dansksprogende og engelsksprogede shia fora.

Helt personligt opsøger jeg ikke disse fora, fordi jeg ikke er interesseret i at missionere blandt shia - jeg foretrækker at svare dem igen efter bedste evne, hvis de forsøger at missionere blandt os.
Senest rettet af Abdul-Azeez lør jan 31, 2009 02:16, rettet i alt 1 gang.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby 3Abdahu » lør jan 31, 2009 00:03

...
Brugeravatar
3Abdahu
Undercover

Givet : 73 perler
Fået : 35 perler

Indlægby Abu Saif » lør jan 31, 2009 00:24

wa alaykum asalam
Men hvis der er sunni-muslimer, som har stemt ja. Så må de gerne komme med deres argumenter derfor, og hvorfor de vælger at gå mod sunni-lærdes anbefalinger

jeg stemt ja, jeg synes det er vigtigt at fremhæve et sunni synespunkt når man ser tit vi bliver anklaget. jeg kender ikke lærdes anbefalinger, men hvis det er godt argumenteret vil jeg gerne overveje det ellers er det jo stadigvæk ''kun'' anbefalinger.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Naadje » lør jan 31, 2009 00:33

Jeg har stemt nej, men jeg kan godt se gode argumenter for et "ja", nemlig chancen for at forklare den anden side også.
Naadje
VIP Bruger

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Indlægby MaReligionIsIslam! » lør jan 31, 2009 00:44

Begrundelse: Gider ikke at læse deres propoganda.
MaReligionIsIslam!
Sølv Bruger

Indlægby Qirat » lør jan 31, 2009 02:41

Har stemt NEJ.

Ser ingen grund til at læse shia propaganda. Som en anden bror også skrev, så er shia kun interesseret i at diskutere bestemte emner. De undgår bevidst alt andet, som fx denne tråd, som belyser hvad deres shia-lærde i virkeligheden skriver om sunni-muslimer:

viewtopic.php?f=1&p=178660#p178491
http://trueoneummah.wordpress.com/

Imam Bukhari ra on the Rafidhi Shia'a

Imam Bukhari ra declared:
"I don't see any difference between praying Salah behind a Jahmi or a (Shia) Rafidhi and a Christian or a Jew. They (Jahmis/Rafidhis) are not to be greeted, nor are they to be visited, nor are they to be married, nor is their testimony to be accepted, nor are their sacrifices to be eaten."
(Khalq Af'aalul-'Ibaad, p.14)

Det viser hvor slemme Rafidhi shia egentlig er. Mange sunnier kender ikke til deres sande 'aqida. Først der vil man forstå hvorfor Imam Bukhari ra og mange andre store ulama havde den holdning om dem. Må Allah Subhana wa ta'ala beskytte den muslimske ummah fra deres fitna, Amin.
Brugeravatar
Qirat

Indlægby Hussain » lør jan 31, 2009 14:11

Asalaamu alaykum

Har stemt NEJ. Jeg kan ærlig talt heller ikke se hvad det skulle gavne, eftersom mange Shia har gjort løgn og hor til deres praksis.
Du lever i Duniya, men Duniya skal ikke leve i dig.

http://Riyaz-ul-jannah.blogspot.com
Brugeravatar
Hussain

Fået : 4 perler

Indlægby Sema » lør jan 31, 2009 14:21

Har stemt Nej, fordi synes ikke der kommet noget godt ud af alle de diskussioner, og de ender tit med at blive låst alligevel

Salaam
Brugeravatar
Sema
Aktiv Bruger

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 15:06

As Salaam Alaykum

Jeg har stemt nej, fordi ømme emner ender stort set altid i mudderkast og fjendtligheder. Det her er et debat forum hvor man diskuterer. De emner der har kørt har ikke været vidensudveksling, men at skyde hinanden ned med spydige kommentarer.
Jeg får hvertfald en meget grim smag i munden, når jeg ser hvordan nogen af os mister besindelsen og ender ud i noget der minder om danske politikere der debaterer heftigt til valgmøderne.

Wa Salaam
Audhu billahi min ash-shaytan ir-rajeem

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Geografisk sted: Perle-istan

Givet : 20 perler
Fået : 33 perler

Indlægby Muhyi al din » lør jan 31, 2009 16:02

As-salamu 'laykum wa rahmatullah
Perle skrev:Jeg får hvertfald en meget grim smag i munden, når jeg ser hvordan nogen af os mister besindelsen og ender ud i noget der minder om danske politikere der debaterer heftigt til valgmøderne.

Hvem har mistet besindelsen?

Og får du ikke dårlig smag i munden af det shia siger og beskylder sunnier for?

Hvordan vil du gribe det an?

Vil du vise dem reskpekt og tager deres beskyldninger og løgne seriøst?

Sunni-muslimer har i øvrigt ingen ømme punkter. Vi bliver bare trætte af at gentage os selv, når modparten nægter at se tingene fra den andens synsvinkel. Og vi skal hele tiden igen og igen forsvare os mod sladder, bagtalelser, løgne og fordømmelser af sunni-muslimer generelt og ikke mindst af Profetens (salla Allahu 'alayhi wa salams) sahaba'er.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 16:43

As Salaam Alaykum bror Muhyi al din

Jeg vil ikke sætte navne på. :)

Og får du ikke dårlig smag i munden af det shia siger og beskylder sunnier for?

Jo det gør jeg selvfølgelig. Men jeg ignorerer det, for uanset hvor meget du diskuterer, så forbliver det diskussion. Det bærer ingen frugt.

Hvordan vil du gribe det an?

Jeg vil ikke gribe det an på nogen måder. Jeg vil ikke indgå i diskussioner af den slags. Måske er jeg konfliktsky, men jeg vil hellere diskutere noget jeg får noget godt ud af.

Vil du vise dem reskpekt og tager deres beskyldninger og løgne seriøst?

Selvfølgelig vil jeg ikke tage det seriøst. :)

Får du en fuglelort i hovedet, så tænkt positivt, og vær glad for at koen ikke kan flyve. :)
Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Abdul-Azeez » lør jan 31, 2009 17:00

Måske er jeg konfliktsky, men jeg vil hellere diskutere noget jeg får noget godt ud af.

Inshallah vil der på dommedagen, når vi skal modtage Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam forbøn, være noget godt i at vi har forsvaret hans kone.
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 17:04

Abdul-Azeez skrev:
Måske er jeg konfliktsky, men jeg vil hellere diskutere noget jeg får noget godt ud af.

Inshallah vil der på dommedagen, når vi skal modtage Profetens salla lāhu 'alayhi wa sallam forbøn, være noget godt i at vi har forsvaret hans kone.

Efter den sladder, blev der så ikke åbenbaret et koranvers?

Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør jan 31, 2009 18:02

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,
Perle skrev:As Salaam Alaykum bror Muhyi al din

Jeg vil ikke sætte navne på. :)

Hvis det er mig, som du mener. Så har jeg på intet tidspunkt mistet besindelsen. Men kan måske godt forstå, at du eller andre fik det indtryk.
Perle skrev:Jo det gør jeg selvfølgelig. Men jeg ignorerer det, for uanset hvor meget du diskuterer, så forbliver det diskussion. Det bærer ingen frugt.

Til tider, så kan man ikke blive ved med at ignorere det.

Hvis man har hørt, hvad disse løgne til tider har ført til, så vil man nok begynde at tage det mere alvoligt end som så.
Der er til tider meget få søgende sjæle, som har mistet tiltro og tillid til vores lærde pga. disse løgne og manipulation. Selv store og de mest troværdige sunni kilder er blev genstand for løgn og manipulation, at uvidende og søgende sjæle har mistet tiltro til dem, fordi de begyndte langsomt at tro på shia løgne.

Kan du forestille dig en større katastrofe end det?

Selvom, at du måske kan klare det og kan ignorere det, så er der desværre sunni-muslimer, som desværre endnu ikke kan adskille løgn fra Sandhed.

De skal beskyttes og shia løgne skal modbevises og helst uden nogen form for respekt, tolerance eller overbærenhed.
Og de skal stilles til ansvar for deres løgne og manipulation, som nogle shia typer tror, at de vil få belønning - wa la hawla wa la quwata illa billah

Hvis de ikke kender deres plads, som en sekt, så skal de have det at vide, især når de viser mangel på ydmyghed og begynder at åbne munden og lufte ud for deres foragt og arrogance.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Perle » lør jan 31, 2009 18:30

As Salaam Alaykum bror Muhyi al din,

Jeg forstår jeres intentioner for at diskutere det, når der udøves propaganda lignende metoder herinde. Der er mange unge brugere herinde, som så let kan falde i fælden. Men ville det ikke være bedre hvis I gik sammen og skrev nogen artikler og satte dem på siden, så os der er uvidende kan læse dem. I stedet for at overvære jeres diskussioner med hård retorik? Blot en idé.

Wa Salaam

Brugeravatar
Perle
Sølv Bruger

Indlægby Muhyi al din » lør jan 31, 2009 18:48

Wa 'alaykum as-salam wa rahmatullah,
Perle skrev:As Salaam Alaykum bror Muhyi al din,

Jeg forstår jeres intentioner for at diskutere det, når der udøves propaganda lignende metoder herinde. Der er mange unge brugere herinde, som så let kan falde i fælden. Men ville det ikke være bedre hvis I gik sammen og skrev nogen artikler og satte dem på siden, så os der er uvidende kan læse dem. I stedet for at overvære jeres diskussioner med hård retorik? Blot en idé.

Wa Salaam

Jo, det er en god ide.

Det vil jeg også hellere foretrække, og finder det mere hensigtsmæssigt. Insha'Allah vil nogen gode kræfter finde tid og strukturere dette bedre i fremtiden.

Indtil da kan man insha'Allah få meget ud af at læse de henvisninger til ahl-al sunna wal-jama'as holdninger - via links, artikler, fatwa'er - som der til tider bliver henvist til og som insha'Allah giver meget mere i udbytte.

Det skal dog siges, at Ikke alle behøver bruge al verden tid på at være i stand til at svare tilbage og modbevise shialøgne, men det er vigtigt, at man kender ahl al-sunna wal-jama'as position og viser tillid til vores lærde. Mere behøver man faktisk ikke.

Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Indlægby Pitme » tors feb 05, 2009 00:33

Wa aleikum salam bror Abu

Beklager det sene svar. Det er beklageligt, at der ligesom skabes lidt "fitna", fordi mange diskussioner skaber mange følelser. Vi kan være enig om, at vores aqida er en smule anderledes på visse punkter, men jeg forslå at vi måske skaber et lille forum der har til formål at forstå hinandens aqida, og ikke nødvendigvis overbevise hinanden.

Men fx, det med tatbir, som fødte en meget varm debat, så kunne man have en slags sunni-shia forum, hvor sunnier kunne spørge shia om hvorfor vi gør dit og dat, og vores svar kan så give forståelse.
Du skal tænke på, at den video og de reaktioner på den (i tatbirtråden), det er godt den er her, så folk ligesom kan se hvad den anden part laver. Men jeg synes selve måden der blev argumenteret på blev alt for "overbevisnings-orienteret".

Men jeg vil anbefale dig, at du også skal passe på, med at et sådan forum bliver "reklame" for shia, og det siger jeg til dig som din shiamuslimske bror, og andre af dine brødre har nævnt det samme. Men jeg tror personligt det kunne være lærerigt. Så kan vi holde deciderede "diskussioner" til shiaernes eget forum (skal nok ikke lave reklame hehe :) ). Hvad synes du om den ide? Der er jo nogle shiaer her på islamic, vi kunne være en slags "panel", som ligesom kunne gøre vores bedste til at svare på de spørgsmål sunni har til vores aqida? Sunnier kunne også svare, og hvis man blev uenig, så kunne man rette hinanden, så fordommene kom væk.

Jeg synes, at hvis sådanne diskussioner skal lukkes ned (evt. for fare for "reklame") så burde politiske shia-sunni diskussioner også lukkes, da stemningen i de tråde også er ret voldsom.

Når alt kommer til alt, så tror jeg at man kan have de sygeste diskussioner, hvis bare man respekterede hinanden, og det synes jeg ikke var tilfældet i tatbirtråden. Og det er nok begge parters skyld, og det skyldes sandsynligvis nogle fordomme. Så det kommer an på, hvordan du vil fjerne de fordomme.

Sidste udvej, hvis man vil tillade sunni-shia diskussioner, det er at forbyde bestemte emner, fx tatbir, og imamat.
Brugeravatar
Pitme

Geografisk sted: København... medmindre...nej vent, København :)

Indlægby Abdul-Azeez » tors feb 05, 2009 00:37

Sidste udvej, hvis man vil tillade sunni-shia diskussioner, det er at forbyde bestemte emner, fx tatbir, og imamat.

Jeg vil egentlig gerne have svar på, hvorfor vi ikke skal diskutere den vigtigtigste forskel mellem sunni og shia (imamah) og tatbir? Hvad er årsagen til, at du ikke mener man bør diskutere det?

Jeg skal nok lade være med at starte en diskussion. Vil bare gerne vide det :)
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Næste

Lignende emner

Bør muslimer ikke være enige?
Forum: Fri Debat