salam aleikum jeg håber i læser det her
SALÂTUL-ISTIKHÂRAH:
Salâtul-Istikhârah er en sunnah, som Profeten (Salla Allâhu ’aleihi wa sallam) foreskrev enhver, der ønsker at udføre en handling.
1 – Forklaring:
Istikhârah på arabisk betyder, at søge vejledning til at træffe en beslutning i et anliggende. Man siger på arabisk: ”Istakhir Allâhu yakhir laka (Søg Allâhs vejledning og Han vil vejlede dig (til den rette beslutning)). Indenfor shari’ah betyder Istikhârah, at man søger vejledning om, hvad Allâh ved er bedst.
2 – Reglerne
De lærde er enige I, at Istikhârah er sunnah. Beviset på det er en hadith berettet af al-Bukhari fra jâbir (radî Allâhu anhu) som sagde: ”Allahs Sendebud (Salla Allâhu ’aleihi wa sallam) plejede at lære sine ledsagere at lave istikhârah i alle sager, ligesom han plejede at lære dem surat fra al-Qur’ân. Han sagde: ’Hvis nogen af jer ønsker at gøre noget, lad ham da bede to rakat ikke-obligatorisk (frivillig) bøn, og sige:
Allâhumma inni astakhîruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa as’aluka min fadlika, fa innaka taqdiru wa lâ aqdir, wa ta’lamu wa lâ a’lam, wa anta ‘allâm al-ghuyûb. Allâhumma fa in kunta ta’lamu hâdha’l-amra (her skal situationen nævnes ved navn) khayran li fi ‘âjil amri wa âjilihi (eller: fi dîni wa ma’âshi wa ‘âqibati amri) faqdurhu li wa yassirhu li thumma bârik li fihi. Allâhumma wa in kunta ta’lamu annahu sharrun li fi dîni wa ma’âshi wa ‘âqibati amri (eller: fi ‘âjili amri wa âjilihi) fasrifni ‘anhu [wasrafhu ‘anni] waqdur li al-khayr haythu kâna thumma radini bihi
(O Allâh, jeg søger Din vejledning (i dette valg) fra Din videns fortrin, og jeg søger evner fra Din magts fortrin, og jeg beder Dig om Din store gavmildhed. Du har magt, jeg har ingen/intet. Og Du ved, jeg ved ikke. Du er Den, der kender det skjulte. O Allâh, hvis denne sag (her skal situationen nævnes ved navn), med Din viden, er god for mig i denne verden og i det hinsides (eller: for min religion, mit levebrød og mine handlinger), da bestem det for mig, gør det nemt for mig, og velsign det for mig. Og hvis det, med Din viden, er dårligt for mig og min religion, mit levebrød og mine handlinger (eller: for mig, både i denne verden og den næste), da vend mig bort fra det (og vend det bort fra mig), og bestem for mig, det gode, hvor det end er og lad mig være tilfreds med det.)” (Berettet af al-Bukhaari I Sahîh (1166))
Man kan se i denne hadîth, at det er tilladt at bede istikhârah både efter en sunnah bøn og en nawafil bøn. Hvis man vælger en nawafil bøn, laver man niyyah at man beder istikhâra, men hvis man vælger en sunnah bøn, skal man lave niyyah, at man både laver sunnah og istikhârah.
3- Visdommen bag bønnen:
Grunden til at Istikhârah er foreskrevet muslimer, er at man ved denne bøn viser, at man underkaster sig Allahs vilje og hermed også udviser at man ingen magt eller styrke besidder af sig selv. Det betyder at man vender sig mod Allah og forsøger at kombinere det gode i denne verden og det hinsides. For at opnå dette, bør man banke på Kongens dør (Allah subhanahu wa ta’ala) og der er intet mere gavnligt i dette anliggende end salâh (bøn) og du’ah (personlig bøn), fordi det indebære at man priser Allah og udtrykker at man har brug for Ham alene. Efter istikhârah bønnen bør man så gøre, hvad man føler er bedst.
4 – Grunden til den bedes:
I hvilken situation bør man bede istikhârah? De fire madhhahib er enige i, at istikhârah skal bruges i situationer, hvor en person ikke ved, hvad der er den rette beslutning at tage eller hvis man skal til at foretage sig noget betydningsfuldt. I anliggender hvor det er kendt om det er godt eller skidt, f.eks. i tilbedelse, gode handlinger, synder eller onde handlinger, skal man ikke bede istikhârah. Der er altså ingen istikhârah bøn, hvad angår en handling der er obligatorisk, harâm eller makrûh. Istikhârah er kun for anbefalede eller tilladte handlinger. Man bør ikke altid bede istikhârah angående ting, der er anbefalede, kun hvis der er en konflikt, som hvis man f.eks. ønsker at tage på ’umrah, men man ved at det kan give problemer for en, da man vil møde en, der vil en ondt dernede. Ved tilladte ting bør man altid bede denne bøn (f.eks. hvis man vil rejse, skal giftes eller andre ting).
5 – Rådføre sig med andre mennesker inden den bedes:
Al-Nawawi sagde: Det er mustahab, at man inden man beder istikhârah, rådføre sig med en man ved er oprigtig, omsorgsfuld og har erfaring og som er pålidelig, hvad angår religiøse forpligtelser og viden. Allah siger:“… og spørg dem til råds i anliggenderne/ledelsen…” (Aal ‘Imraan 3:159)
6 – Hvad skal reciteres i Salât al-Istikhârah:
Der er tre meninger om, hvilken surat der skal reciteres i Salât al-Istikhârah:
(a) Hanafi, Mâliki og Shâfa’i mener at det er mustahab, at man efter al-Fâtihah reciterer Suratul kâfirûn i den første rakah og suratul-Ikhlâs i den anden. An-Nawawi sagde, da han forklarede grunden til dette: Det er passende at recitere disse i bøn, for at udvise oprigtighed og for at vise at du overlader dine anliggender til Allâh. De sagde, at det også er tilladt at tilføje andre vers fra al-Qur’ân, hvori sammenhængen henviser til det at tage et valg eller beslutning.
(b) Nogle af al-Salaf sagde, at når man beder istikhârah er det godt at tilføje dette vers efter al Fatihah i første rakah:
“Og din Herre skaber, hvad Han vil og udvælger (hvem Han vil). Valget tilkommer ikke dem. Lovpriset være Allah og højt ophøjet over det, de sætter ved siden af (Ham). Og din Herre ved, hvad deres hjerter skjuler, og hvad de åbenbarer. Og Han er Allah: der er ingen gud undtagen Ham (alene). Ham tilkommer al lovprisning i begyndelsen og det hinsides. Hans er dommen og til Ham vil I blive sendt tilbage.” (al-Qasas 28:68)
Og i den anden rakah er det godt at tilføje:
”Og det sømmer sig ikke for en troende mand og en troende kvinde, at der, når Allah og Hans Sendebud har afgjort en sag, skulle være noget valg for dem i deres (forhold til denne) sag. Og den, som er ulydig mod Allah og Hans Sendebud, er visselig faret vild i en åbenbar fejltagelse.” (al-Ahzaab 33:36)
© Hanbali og nogle andre fuqaha’ mener ikke, at der er nogle specielle vers, der skal reciteres i Istikhârah bønnen.
7 – Hvornår skal Istikhârah-du’ahen reciteres:
Hanafi, Mâliki, Shâfa’i og Hanbali mener, at du’ahen skal reciteres efter bønnen(enten inden salâm eller efter). Dette er i overensstemmelse med det, der står i hadîthen berettet af Allahs Sendebud (Salla Allâhu ’aleihi wa sallam) (se al-Mawsû’ah al-Fiqhiyyah del 3, side 241).
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah sagde i al-Fatâwa al-Kubra: del 2, side 265, Spørgsmål vedrørende du’ah al-Istikhârah: Skal denne du’ah reciteres under salâh eller efter man har sagt salâm? Svaret er, at det er tilladt at recitere Istikhârah du’ahen før eller efter salâm, lige meget om du beder salât-al-Istikhârah salah eller en anden bøn. Det er at foretrække, at man reciterer denne du’ah før salâm, da Allâhs Sendebud (Salla Allâhu ’aleihi wa sallam) plejede at recitere mange adiyah inden salâm og da den tilbedende stadig er i bøn.