fred-kærlighed skrev:nu snakker jég ikke kun frieriet... for fred være med det at det stadig er drengen der skal på knæ.. eller hvad i gør i følge jeres traditioner.. men altså i selve beslutningen om at have hinanden skal dreng og pige have lide meget inflydelse.. vælge hinanden.. det skal ikke være drengen der udser sig pigen..
og nej jeg tror ikke på at de piger(æbler) der er nemmest at få fat på er de rådne..
Salam alaikum.
Det er igen eksemplet på, at man kæmper og tror på nogle rettigheder, hvortil man så glemmer, at man kommer til at undertrykke den anden gruppe, fordi at man ser den som uretfærdig. Det er også sådan det forholder sig med tørklæde debatten. Folk har så travlt med at snakke om kvinders rettigheder, at de fleste glemmer, at de i deres iver efter at råbe selvstændighed og ligestilling selv får undertrykt den gruppe, de på tragiskvis har en overbevisning om, at de hjælper. Lige pludselig får alle disse fortalere for kvinders rettigheder, gjort tørklædet til, en undertrykkende beklædning, som kvinden ifl deres overbevisning, aldrig kunne finde på at beklæde sig med. Man ignorer alle de hijab bærende kvinder, som ytrer at tørklædet er deres eget og endda frie vilje og at de resterende kvinder er de, som i virkeligheden undertrykker dem, ved at påtvinge dem til at bære rollen som ofre. Selvom at du så tænker, hvad har tørklædet med dette emne at gøre, så er svaret meget enkelt. Det omhandler det samme, og hvis pointen endnu ikke er tydelig, forklarer jeg mig således.:
Jeg kan godt forstå at du bliver en smule irriteret over digtet, både tildels fordi at den virker undertrykkende, men også fordi at den nedværdiggør andre piger, som man i tråden har defineret som de "nemme" "æbler". Men pigen er ikke et stykke frugt, som ligger i bunken blandt andre frugter, hvortil manden så bare kan sortere og udvælge sin udkårne frugt. Pigen er mandens dyrebareste og mest respekterede livspartner, dette er hende som mændene helt fra de er små drenge, lærer at de skal respektere og ære højt. Det at der findes nogle hændelser, hvor manden opfører sig (efter min mening) umandigt, eller hvor kvinden ikke har tilladelse til selv at godkende sin ægtemand, er selvfølgelig sørgeligt. Men det skal ikke være det som vejer for, at andre kvinder så begynder at tale for vi andre, hvis tilværelse man finder undertrykkende, fordi vi ikke tilhører de hænder, som sorterer frugt efter frugt. Vi vælger altså selv, om vi vil giftes med den mand som frier. Det synes jeg ikke er manglen på ligestilling, snarere er det faktisk synd for manden, at han kan risikere at blive fravalgt. De er begge god for guld og diamanter, og skal begge selv tilkendegive deres samtykke til et ægteskab.
Jeg ved ikke om det er fordi jeg har mangel på samme mængde testosteron, som en mand - at jeg som kvinde synes at det kun er retfærdigt, at det er manden som kommer til kvinden, og ikke omvendt. Jeg ville under ingen omstændigheder tage initiativet til at snakke med mandens familie, og bede dem om hans hånd, for derefter at risikere at blive afvist af manden, selvom at forældene har sagt god for mig. Derudover tror jeg godt at kvinder/piger godt kan lide, at føle sig dyrebar (noget a´la den grimme snøvs fra ringenes herre, der hele tiden siger "my precious") hvor de ægtes og æres med den opmærksomhed, som de får tildelt under et sådant frieri. Rent personligt havde jeg været tilfreds, hvis han var kommet ridende på en hvid gyngehest med hjul på, men lykken kan vel ikke altid tilsmile en. Du skal hvertfald ikke være bekymret for ligestilling, hvis der er nogle som føler sig overset, så kan du nok trøstespise dig mmmm marabou på at han/hun nok skal fortælle det.