Piger er som æbler..

Læs IslamiC brugernes digte. Skriv og del dine digte

Redaktør: Fri Debat Mods

Piger er som æbler..

Indlægby sommervinter » søn apr 18, 2010 12:29

(digt jeg har fundet på nettet)

Girls are like apples on trees. The best ones are at the top of the
tree. The boys don't want to reach for the good ones because they are
afraid of falling and getting hurt. Instead, they just get the rotten
apples from the ground that aren't as good, but easy.So the apples at the
top think something is wrong with them, when in reality, they're amazing.
They just have to wait for the right boy to come along, the one who's brave
enough to climb all the way to the top of the tree.

:klapper:
Din magtfulde bevidsthed skaber, - derfor. Lad øjet se det højeste i alt, Lad øret høre det smukkeste i alt.
sommervinter

Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 2 perler

Re: Piger er som æbler..

Indlægby lulu87 » søn apr 18, 2010 12:45

sommervinter skrev:(digt jeg har fundet på nettet)

Girls are like apples on trees. The best ones are at the top of the
tree. The boys don't want to reach for the good ones because they are
afraid of falling and getting hurt. Instead, they just get the rotten
apples from the ground that aren't as good, but easy.So the apples at the
top think something is wrong with them, when in reality, they're amazing.
They just have to wait for the right boy to come along, the one who's brave
enough to climb all the way to the top of the tree.

:klapper:

Smukt!
lulu87

Tro: Sunni/Shâfi'î

FÃ¥et : 1 perle

Indlægby fred-kærlighed » søn apr 18, 2010 15:00

bryder mig egentligt ikke om det digt..

for det første, findes der rådne æbler( rådne piger)? og i så tilfælde er de rådne æbler dem som er nemmest at få fat på? det synes jeg er en ret uheldig sammenligning..

for det andet synes jeg også at det gør pigen så uendelig passiv i forhold til drengen.. hvorfor er det os der skal vente på at blive plukket? hvorfor må vi ikke selv plukke?
fred-kærlighed

Tro: Jøde

FÃ¥et : 0 perle

Indlægby IAAI » søn apr 18, 2010 17:22

fred-kærlighed skrev:bryder mig egentligt ikke om det digt..

for det første, findes der rådne æbler( rådne piger)? og i så tilfælde er de rådne æbler dem som er nemmest at få fat på? det synes jeg er en ret uheldig sammenligning..

for det andet synes jeg også at det gør pigen så uendelig passiv i forhold til drengen.. hvorfor er det os der skal vente på at blive plukket? hvorfor må vi ikke selv plukke?

I må sikkert godt plukke, men altså ifølge mellemøstlig tradition, så er det drengen som skal fri til pigen, og ikke omvendt. :-)
It's All About Islam
IAAI

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Indlægby fred-kærlighed » søn apr 18, 2010 18:51

IAAI skrev:

I må sikkert godt plukke, men altså ifølge mellemøstlig tradition, så er det drengen som skal fri til pigen, og ikke omvendt. :-)

Ja ifølge traditionen? men vi lever i det 21århundrede.. er det ikke okay at der sker fornyelse?
fred-kærlighed

Indlægby IAAI » søn apr 18, 2010 19:03

fred-kærlighed skrev:
IAAI skrev:

Ja ifølge traditionen? men vi lever i det 21århundrede.. er det ikke okay at der sker fornyelse?

Personligt er jeg ikke meget for en pige ville fri for mig. Så tænker jeg automatisk, at det kunne ligeså godt være en anden og ikke mig. Men jeg er også gammeldags på det punkt :-)
It's All About Islam
IAAI

Indlægby Mai » søn apr 18, 2010 19:08

.
Senest rettet af Mai tirs maj 03, 2011 11:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby fred-kærlighed » søn apr 18, 2010 19:41

nu snakker jég ikke kun frieriet... for fred være med det at det stadig er drengen der skal på knæ.. eller hvad i gør i følge jeres traditioner.. men altså i selve beslutningen om at have hinanden skal dreng og pige have lide meget inflydelse.. vælge hinanden.. det skal ikke være drengen der udser sig pigen..

og nej jeg tror ikke på at de piger(æbler) der er nemmest at få fat på er de rådne..
fred-kærlighed

Indlægby Mai » søn apr 18, 2010 19:50

.
Senest rettet af Mai tirs maj 03, 2011 11:40, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby sommervinter » søn apr 18, 2010 22:31

Jeg kan nu godt lide det :) .. Selvfølgelig mener jeg ikke at nogle piger er rådne (eller måske? har ihvertfald ikke oplevet et rådent menneske endnu.) men jeg synes dog at der findes pige ude i verden som er lidt for nemme at få fat i og vil tage hvad som helst istedet for at væbne sig med tålmodighed, fordi de vil være smarte og "modne". Det er vel det "de rådne æbler" skal illustrere.

Jeg tror ikke man skal ligge så meget i det med at æblet er passivt, det er ikke digtets intution. Intutionen er snarre at fortælle de piger, som endnu ikke har mødt den rette, at man ikke skal begynde at føle sig mindre værd, fordi han ikke lige er kommet endnu. Man skal derfor se det som en positiv egenskab at man har tålmodighed. Se blot på de mange skilsmisser idag.
Din magtfulde bevidsthed skaber, - derfor. Lad øjet se det højeste i alt, Lad øret høre det smukkeste i alt.
sommervinter

Indlægby sommervinter » søn apr 18, 2010 22:35

Digtet er fra (iflg. en kilde på nettet) Pete Wentz som er med i bandet Fall Out Boy
sommervinter

Indlægby Muslimaa » man apr 19, 2010 07:26

sommervinter skrev:
Intutionen er snarre at fortælle de piger, som endnu ikke har mødt den rette, at man ikke skal begynde at føle sig mindre værd, fordi han ikke lige er kommet endnu. Man skal derfor se det som en positiv egenskab at man har tålmodighed.

Det rigtigt. man skal ikke føle sig mindre værd. den rette skal nok komme, inshAllah...
må Allah Subhana wa ta'ala give os tålmodighed - amin <3
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby Malaika » man apr 19, 2010 07:47

fred-kærlighed skrev:
IAAI skrev:

Salam Alaykum / hej

Ifølge vest sæd og skikke har det også altid været manden, der har friet til kvinden og ikke om vendt. At visse vesteuropæiske kvinder tager skridtet fuldt ud og frier til manden i dag – er et tegn på, ifølge dem selv, kvindernes uafhængighed af denne faste og gammeldags kvindeopfattelse og kvindernes frigørelse. Jeg personligt vil hævde at det mere er et tegn på frygt og beklemmelse for at manden stikker af. For hvis manden virkelig elskede en, hvorfor vil han dog ikke fri og erklære sin kærlighed åbenlyst foran alle og enhver?

Som en fri og selvstændig muslimsk kvinde synes jeg at der er visse opgaver der er pålagt os forskelligt som køn og det skal man ikke rykke ved eller ændre, lige meget hvor moderne og frie kvinderne bliver, fx så som at falde på knæ og fri. Jeg må anerkende, at jeg finder det utrolig komisk at kvinden frier og desuden hvis vi kvinder bliver ved med at tage de mandlige byrder eller opgaver på os, hvad skal de stakkels mænd så lave? :)

Fred
Malaika

Indlægby Yunusb » man apr 19, 2010 09:24

Salam Aleykum

hvis man lever i det 21 år hundrede betyder ikke man skal glemme sin religion eller være moderne. Det bedste er at følge religion ellers er livet bare tomt
Yunusb
Banned

Tro: Salafi

Indlægby Muslimaa » man apr 19, 2010 11:05

Yunusb skrev:Salam Aleykum

hvis man lever i det 21 år hundrede betyder ikke man skal glemme sin religion eller være moderne. Det bedste er at følge religion ellers er livet bare tomt

Wa alaikum al salam. enige! :)
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
FÃ¥et : 18 perler

Indlægby Betelgeuse » man apr 19, 2010 15:46

fred-kærlighed skrev:nu snakker jég ikke kun frieriet... for fred være med det at det stadig er drengen der skal på knæ.. eller hvad i gør i følge jeres traditioner.. men altså i selve beslutningen om at have hinanden skal dreng og pige have lide meget inflydelse.. vælge hinanden.. det skal ikke være drengen der udser sig pigen..

og nej jeg tror ikke på at de piger(æbler) der er nemmest at få fat på er de rådne..

Salam alaikum.

Det er igen eksemplet på, at man kæmper og tror på nogle rettigheder, hvortil man så glemmer, at man kommer til at undertrykke den anden gruppe, fordi at man ser den som uretfærdig. Det er også sådan det forholder sig med tørklæde debatten. Folk har så travlt med at snakke om kvinders rettigheder, at de fleste glemmer, at de i deres iver efter at råbe selvstændighed og ligestilling selv får undertrykt den gruppe, de på tragiskvis har en overbevisning om, at de hjælper. Lige pludselig får alle disse fortalere for kvinders rettigheder, gjort tørklædet til, en undertrykkende beklædning, som kvinden ifl deres overbevisning, aldrig kunne finde på at beklæde sig med. Man ignorer alle de hijab bærende kvinder, som ytrer at tørklædet er deres eget og endda frie vilje og at de resterende kvinder er de, som i virkeligheden undertrykker dem, ved at påtvinge dem til at bære rollen som ofre. Selvom at du så tænker, hvad har tørklædet med dette emne at gøre, så er svaret meget enkelt. Det omhandler det samme, og hvis pointen endnu ikke er tydelig, forklarer jeg mig således.:

Jeg kan godt forstå at du bliver en smule irriteret over digtet, både tildels fordi at den virker undertrykkende, men også fordi at den nedværdiggør andre piger, som man i tråden har defineret som de "nemme" "æbler". Men pigen er ikke et stykke frugt, som ligger i bunken blandt andre frugter, hvortil manden så bare kan sortere og udvælge sin udkårne frugt. Pigen er mandens dyrebareste og mest respekterede livspartner, dette er hende som mændene helt fra de er små drenge, lærer at de skal respektere og ære højt. Det at der findes nogle hændelser, hvor manden opfører sig (efter min mening) umandigt, eller hvor kvinden ikke har tilladelse til selv at godkende sin ægtemand, er selvfølgelig sørgeligt. Men det skal ikke være det som vejer for, at andre kvinder så begynder at tale for vi andre, hvis tilværelse man finder undertrykkende, fordi vi ikke tilhører de hænder, som sorterer frugt efter frugt. Vi vælger altså selv, om vi vil giftes med den mand som frier. Det synes jeg ikke er manglen på ligestilling, snarere er det faktisk synd for manden, at han kan risikere at blive fravalgt. De er begge god for guld og diamanter, og skal begge selv tilkendegive deres samtykke til et ægteskab.

Jeg ved ikke om det er fordi jeg har mangel på samme mængde testosteron, som en mand - at jeg som kvinde synes at det kun er retfærdigt, at det er manden som kommer til kvinden, og ikke omvendt. Jeg ville under ingen omstændigheder tage initiativet til at snakke med mandens familie, og bede dem om hans hånd, for derefter at risikere at blive afvist af manden, selvom at forældene har sagt god for mig. Derudover tror jeg godt at kvinder/piger godt kan lide, at føle sig dyrebar (noget a´la den grimme snøvs fra ringenes herre, der hele tiden siger "my precious") hvor de ægtes og æres med den opmærksomhed, som de får tildelt under et sådant frieri. Rent personligt havde jeg været tilfreds, hvis han var kommet ridende på en hvid gyngehest med hjul på, men lykken kan vel ikke altid tilsmile en. Du skal hvertfald ikke være bekymret for ligestilling, hvis der er nogle som føler sig overset, så kan du nok trøstespise dig mmmm marabou på at han/hun nok skal fortælle det.
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
FÃ¥et : 87 perler

Lignende emner

Tilbage til Digte