Kimi skrev:Er det haram at holde valentins dag? Og vise ens mand, at man elsker ham og gøre dagen lidt speciel, fremfor en almindelig kedelig hverdag?
Jeg har fået afvide, at det er tilladt.
Salam Alaykum
Først og fremmest Kimi, så der er ikke noget galt med at vise sin ægtefælle kærlighed, da islam bygger på kærlighed og der er ingen andre religioner, der opfordrer sine tilhængere til kærlighed og omsorg for hinanden end islam gør. Og selv vore kære profet Muhammed salla lāhu 'alayhi wa sallam opfordrede stærkt til kærlighed og intimitet mellem to ægtefæller. Men hvorfor skal man kun vise det d. 14. feb.?
Hvorfor viser man ikke sin ægtefælle kærlighed, hengivenhed, venlighed og respekt og udtrykker sine følelser hele året? Hvis man gjorde det i Europa, tænk på, hvor mange ægteskaber der kunne reddes fra skilsmisse og hvor lykkelig man vil være i den forjagede hverdag.
Må Allah tilgive mig, hvis det er forkert, men grunden til at Valentine Day er haram i islam – vil jeg personligt mene, grunder sig på frem for alt at dagen er opkaldt efter den kristne martyr Valentine og går tilbage til den romerske tid og har intet at gøre med islam. Men vigtigste af alt, fordi man forbinder Valentine Day med den bevingede Amor, som ifølge romersk mytologi er en gud for erotisk kærlighed og skønhed. Så kort sagt, hvis man gratulerer og fejrer dagen, så holder man sagnet om den hedenske gud i live, hvilket er direkte imod islam og vores overbevisning om at Allah er den eneste og almægtigste gud.
Fred