Et (islamisk) valentines digt

Læs IslamiC brugernes digte. Skriv og del dine digte

Redaktør: Fri Debat Mods

Et (islamisk) valentines digt

Indlægby Lotus » søn feb 14, 2010 22:02

Salam alaikum..

Jeg vil gerne li dele et sjov lille digt med jer, som jeg fik tilsendt gennem telefonen: :)

Roses are red
Violets are blue
Valentine's day is what the kuffars do

Shaytan is the third present between the intimate two
so remember, O muslims, it is haram for you.
"O Allah! If I worship You for fear of Hell, burn me in Hell,
and if I worship You in hope of Paradise, exclude me from Paradise.
But if I worship You for Your Own sake, grudge me not Your everlasting Beauty.”
Brugeravatar
Lotus

Geografisk sted: København
Køn: Hunkøn

Givet : 2 perler
Fået : 10 perler

Re: Et (islamisk) valentines digt

Indlægby Fatima:) » søn feb 14, 2010 22:05

...
Senest rettet af Fatima:) man feb 15, 2010 13:42, rettet i alt 1 gang.
Narrated Abu Huraira:

While the Prophet (PBUH) was saying something in a gathering, a Bedouin came and asked him, "When would the Hour (Doomsday) take place?" Allah's Apostle (PBUH) continued his talk, so some people said that Allah's Apostle(PBUH) had heard the question, but did not like what that Bedouin had asked. Some of them said that Alllah's Apostle (PBUH) had not heard it. When the Prophet (PBUH) finished his speech, he said, "Where is the questioner, who enquired about the Hour (Doomsday)?" The Bedouin said, "I am here, O Allah's Apostle ." Then the Prophet (PBUH) said, "When honesty is lost, then wait for the Hour (Doomsday)." The Bedouin said, "How will that be lost?" The Prophet (PBUH) said, "When the power or authority comes in the hands of unfit persons, then wait for the Hour (Doomsday.)"
Fatima:)

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Zana » søn feb 14, 2010 22:17

Wa 'aleykum salam wa rahmatullah

Det er ikke for at være lyseslukker (nå, men det bliver jeg nu alligevel) men jeg mener den er ret unødvendig. Jeg bryder mig det hele taget ikke om sådanne kædebeskeder, for der er nogle mennesker som har en tendens til at sende det til alle uden at tage i betragtning hvor langt de er kommet med deres deen. Ergo, kan jeg ikke se pointen i at man sender det til en som ikke en gang har det grundlæggende på plads i Islam, og ikke forstår meningen af haram og halal. Hvad vil sådan en person få ud af det? :)

Det kan være at vedkommende bliver irriteret og ikke forstår hvorfor folk leger haram-politiet, når omtalte ikke en gang ved hvorfor han er muslim, hvad tawheed er såvel som de 5 søjler, trosartiklerne og ihsan (fortrinlighed) osv. Jeg tvivler ikke på, at den er sendt med en god intention, men sommetider (hvis ikke altid) bliver man nødt til at stoppe op, og spørge sig selv om det gør mere skade end gavn.
Zana
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Lotus » søn feb 14, 2010 22:42

Fordi den er tilsendt gennem en sms, behøver det nødvendigvis ikke være en kæde-sms som sendes til alle og enhver.
Men selv hvis vi skulle antage at det var en kæde-sms, kan jeg ikke se noget problem i det. Du skriver at folk der ikke har den grundlæggende viden om Islam, kan blive fornærmet over den. Men det tvivler jeg nu på, da beskeden er skrevet på en lidt komisk måde, hvor man ikke kan lade vær med at trække på smilebåndet når man læser det.

Og P.S: Du er en lyseslukker ja :p
Brugeravatar
Lotus

Indlægby Kimi » man feb 15, 2010 11:23

Er det haram at holde valentins dag? Og vise ens mand, at man elsker ham og gøre dagen lidt speciel, fremfor en almindelig kedelig hverdag?

Jeg har fået afvide, at det er tilladt.
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Århus

Fået : 3 perler

Indlægby Zana » man feb 15, 2010 12:17

Jeg har både fået + og - point for det, så der er forskellige holdninger til det. Men sådanne kædebeskeder sendes normalt til alle (ihvertfald her). Men det er også fint hvis du er uenig, så længe du kan begrunde hvorfor. For jeg forstår ikke hvorfor du ikke ser noget problem i det. Du må meget gerne uddybe. :)
Zana
Aktiv Bruger

Indlægby Malaika » man feb 15, 2010 12:46

Kimi skrev:Er det haram at holde valentins dag? Og vise ens mand, at man elsker ham og gøre dagen lidt speciel, fremfor en almindelig kedelig hverdag?

Jeg har fået afvide, at det er tilladt.

Salam Alaykum

Først og fremmest Kimi, så der er ikke noget galt med at vise sin ægtefælle kærlighed, da islam bygger på kærlighed og der er ingen andre religioner, der opfordrer sine tilhængere til kærlighed og omsorg for hinanden end islam gør. Og selv vore kære profet Muhammed salla lāhu 'alayhi wa sallam opfordrede stærkt til kærlighed og intimitet mellem to ægtefæller. Men hvorfor skal man kun vise det d. 14. feb.?

Hvorfor viser man ikke sin ægtefælle kærlighed, hengivenhed, venlighed og respekt og udtrykker sine følelser hele året? Hvis man gjorde det i Europa, tænk på, hvor mange ægteskaber der kunne reddes fra skilsmisse og hvor lykkelig man vil være i den forjagede hverdag.

Må Allah tilgive mig, hvis det er forkert, men grunden til at Valentine Day er haram i islam – vil jeg personligt mene, grunder sig på frem for alt at dagen er opkaldt efter den kristne martyr Valentine og går tilbage til den romerske tid og har intet at gøre med islam. Men vigtigste af alt, fordi man forbinder Valentine Day med den bevingede Amor, som ifølge romersk mytologi er en gud for erotisk kærlighed og skønhed. Så kort sagt, hvis man gratulerer og fejrer dagen, så holder man sagnet om den hedenske gud i live, hvilket er direkte imod islam og vores overbevisning om at Allah er den eneste og almægtigste gud.

Fred
Malaika

Indlægby Lotus » man feb 15, 2010 13:44

Zana skrev:Jeg har både fået + og - point for det, så der er forskellige holdninger til det. Men sådanne kædebeskeder sendes normalt til alle (ihvertfald her). Men det er også fint hvis du er uenig, så længe du kan begrunde hvorfor. For jeg forstår ikke hvorfor du ikke ser noget problem i det. Du må meget gerne uddybe. :)

Som skrevet, tvivler jeg på at nogle muslimer vil blive fornærmet over sms'en, og opfatte det som at folk leger haram-politiet. Alle muslimer ved at kæresteri er haram, og at få det fortalt på sådan en lidt komisk digt rammer ingen. Der er jo overhoved intet "politi-haram" i beskeden.
Brugeravatar
Lotus

Indlægby bismillah786 » man feb 15, 2010 14:36

Malaika.
Du har beskrevet det på en særdeles smuk måde. :klapper: MashAllah

Lotus.
Det er en meget fin sms at sende og du leger bestemt ikke haram-politimand(dame). :tomm:
Muslimer har brug for flere kreative tiltag som dette, for at fange de unge mennesker der nærmest lever i en MTV serie. :)

Wa salam
Brugeravatar
bismillah786

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Indlægby Zana » man feb 15, 2010 20:01

:. Jeg vil prøve at forklare mig yderligere, så du kan se hvad jeg mener.

I vores elskede Profet Muhammads (salAllahu aleyhi wa alihi wa salam) tid, startede han med at fortælle om tawheed (Allahs enhed), ergo at der kun findes én Gud og at Han er wajib al-wujud. Han er den uafhængige og Han er den som er Alvidende og Almægtig osv. Andre emner som han lærte Sahaba (radiAllahu anhum) var ihsan (fortrinlighed), ergo det at tilbede Allah, den Ophøjede som man ser Ham. Og ser man Ham ikke, skal man vide, at Han i sandhed ser os. Og hvordan man udfører sine handlinger, (eller om man udfører syndige handlinger) har at gøre med om man har forstået dette.

Efter Sahaba (radiAllahu anhum) forstod dette, tog de med glæde de forskellige påbud og forbud til sig. Og det var fordi de havde forstået det. Det var også derfor, at de kvindelige Sahaba rev deres gardiner ned og dækkede sig med dem da påbudet om hijab blev nedsendt. Det var derfor at Sahaba drog i krig, med intet andet end deres iman og vores Mester (salAllahu aleyhi wa alihi wa salam). De var villige til at forlade deres hjem og familier, og kæmpe for at udbrede Islam til verden.

Vil man kunne forvente det samme fra én som ikke har forstået de overnævnte emner, blandt andet? Nej, det kan man ikke. Man kan ikke forvente at sådan en person vil implementere påbuddene og forbuddende.

Og det er på baggrund af dette, at jeg mener sådanne kæde beskeder er unødvendige. Det kan være, at beskeden er komisk for nogle mens andre vil tage den seriøst, men min pointe er blot at man skal være påpasselig med hvad man sender til folk. For det er ikke alle der er på samme niveau hvad angår Islam, og det skal man også tage hensyn til.

Jeg har fået den samme kædebesked, og der stod der "HARAM". Og normalt når man bruger blokbogstaver, prøver man at gøre det klart, som et slags udråb. Men man skal huske modtageren. For desværre er der mange som ikke kan forholde sig til haram-ordet og afholde sig fra det, da de ikke er stærke nok i deres tro og muligvis ikke klar over hvilken betydning det har, og konsekvenserne af det. Så man skal starte med noget mere basalt for at de kan forstå sådanne beskeder. Det er jo også en måde at lære andre om Islam, men så er spørgsmålet om det er en god form for dawah.
Zana
Aktiv Bruger

Indlægby Lotus » man feb 15, 2010 22:04

Salam alaikum..

Tror vi har vidt forskellige opfattelser af beskeder som denne slags. Synes det er fra en meget firkantet og sort/hvidt synsvinkel du ser på det. Jeg er godt klar over at man skal være påpasselig med hvad man sender til folk, og jeg er udmærket også klar over at når man giver dawah så starter man fra det fundamentale. Men her er der ikke tale om dawah. Der er tale om et meget enkel lille digt, som kommer med et budskab på en smart og komisk måde. Og igen, jeg tvivler virkelig på at nogle mennesker vil føle sig ramt af denne besked.
Brugeravatar
Lotus

Indlægby Zana » tirs feb 16, 2010 21:17

Wa 'aleykum salam wa rahmatullah

Håber du er ved det bedste helbred, søster. :)

Det er ikke så meget, at det er et lille og komisk digt, men det er generelt når man får sådanne beskeder og budskabet i dem samt modtagerne. Jeg mener nu ikke, at det er en firkantet måde at se på det, men blot en realistisk måde. Men khayr inshAllah. Så længe du forstår min synsvinkel. Men derudover, bør man huske på at enhver handling i livet vil være en dawah i sig selv. Når man tager i skolen, og man opfører sig på en god og ordentlig måde som Islam befaler, er det også dawah lige såvel som når man hjælper de ældre over vejen eller i bussen. Således kan handlinger i alle livets aspekter blive en invitation til andre, om at komme til Islam. Og det er kædebeskeder også, uanset hvor 'uskyldige' de ser ud til at være.
Zana
Aktiv Bruger

Lignende emner

Tilbage til Digte