Flere indvandrere får skilsmisse

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Indlægby Wahas » lør feb 23, 2013 15:06

Mens vi går og venter på at IslamiC.dk lukker ned, så kan vi da snakke lidt om skilsmisser blandt indvandrere.

http://www.b.dk/danmark/flere-indvandre ... skilsmisse

- Hvorfor tror I at det sker?
- Er vi nået til et mere normalt punkt, og hvor vi måske tidligere havde færre skilmisser end vi burde have pga. sociale forhold som pres og stigmatisering fra nærmiljøet?
Brugeravatar
Wahas
Ol' Skool Student
Ol' Skool Student

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 25 perler
Fået : 83 perler

Re: Flere indvandrere får skilsmisse

Indlægby Abu Saif » søn feb 24, 2013 18:08

Jeg vil ikke mene at færre skilsmisser tidligere skyldes stigmasering
Men mere afhængigheden af hinanden
Tidligere var det sådan at blandt de fleste indvandrerfamilier, er det manden der arbejder og kvinden tage sig af børnene, så manden var afhængige af kvinden til at passe børnene og konen er afhængige af manden til at skaffe brød på bordet og tøj til ungerne.
Den udvikling der sker nu er forudset for langtid siden og bringer intet overraskelser med sig.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 32 perler
Fået : 57 perler

Indlægby Cabra » søn feb 24, 2013 22:05

Jeg er heller ikke overrasket. Det er vel historien om, at etniske minoriteter begynder at ligne den etniske majoritet , hvor skilsmisser ikke er noget særsyn. Tværtimod.

Men forhåbentlig er der meget tungtvejende årsager til disse skilsmisser. Mit indtryk er, at mange danske ægtepar giver op alt, alt for hurtigt.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 56 perler
Fået : 78 perler

Indlægby Twinkle » ons feb 27, 2013 01:54

^^
helt enig!
Brugeravatar
Twinkle

Givet : 2 perler
Fået : 0 perle

Indlægby Naadje » søn mar 03, 2013 23:06

Salam alaikum,

Jeg tror, at det er en blanding. Mange muslimer i Danmark har nået en tilstand, hvor jeg vil sammenligne dem direkte med den gængse dansker. Både deres forhold til religion, deres mentalitet og deres mangel på det familiesammenhold som vores forældre og bedsteforældre blev opdraget med og værnede godt om. Ægteskab er i dag ikke en alvorlig ting i manges øjne, og jeg ser rigtig mange muslimer, som i min optik overhovedet ikke er modne, selvom de er voksne. Derudover virker det også som om, at mange har en meget lyserød verdensforestilling om, at et ægteskab er at svæve på den lyserøde sky hele tiden. Sådan er verden ikke, alt i livet kræver arbejde og ansvarlighed.

Jeg synes, at det er utrolig vigtigt, at man bruger hovedet, når man gifter sig og tænker langsigtet og realistisk. Det er vigtigt at tage højde for mange ting, inkl den kultur man er vokset op med. Men igen, det er overhovedet ikke alle der tænker så langt, for jeg tror, at langt de fleste forhold i dag bygger på følelser, der så nedbrydes når det viser sig, at det fælles fundament ikke har været eksisterende. Med andre ord så ser folk for mange bollywood film, film er historiens værste opfindelse, og især de indiske :) Det er vigtigt, at man har et stærkt og solidt fundament, og det er der mange ægteskaber, der mangler i dag.

Desuden synes jeg vi lever i en tid, hvor mennesket rent moralsk ikke kan være sunket lavere. Så jeg tror kun, at det bliver værre. Samfundet kommer til at få flere skilsmisser, flere depressioner, flere selvmord...og listen er meget lang. Mennesket er skabt med et bestemt formål, underlagt regler og en natur. Kærlighed til vores Skaber og Hans Profet (salla lāhu 'alayhi wa sallam) burde redde os ud af mange kriser.

Må Allah tage os under Hans beskyttelse og barmhjertighed.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 36 perler

Indlægby Levvame » man mar 04, 2013 12:16

Naadje skrev:Med andre ord så ser folk for mange bollywood film, film er historiens værste opfindelse, og især de indiske :) Det er vigtigt, at man har et stærkt og solidt fundament, og det er der mange ægteskaber, der mangler i dag.

Hov hov du skal ikke diss mine bollywood film. Jeg vil mene at skilsmisse raten kan ses i relation til pigernes ønske om karriere, ønske om økonomisk ligestilling og krav på selvstændighed (individualitet). Mens hos mænd er årsagen nok mangel på modenhed, ansvar, stor dovenskab.

"Med andre ord så" skylles problemet ikke at man ser bollywood film, måske mere hollywood film. Da ægteskab der faktisk er så overflødig at man simpelthen har skåret det væk fra de fleste film.
Brugeravatar
Levvame

Givet : 8 perler
Fået : 14 perler

Indlægby Naadje » man mar 04, 2013 18:38

Levvame skrev:Hov hov du skal ikke diss mine bollywood film. Jeg vil mene at skilsmisse raten kan ses i relation til pigernes ønske om karriere, ønske om økonomisk ligestilling og krav på selvstændighed (individualitet). Mens hos mænd er årsagen nok mangel på modenhed, ansvar, stor dovenskab.

"Med andre ord så" skylles problemet ikke at man ser bollywood film, måske mere hollywood film. Da ægteskab der faktisk er så overflødig at man simpelthen har skåret det væk fra de fleste film.
Vi kan nok ikke sætte en præcis årsag på, for årsagerne er mange og forskellige. Vi kan kun tale ud fra hvad vi ser omkring os, og det passer ikke på alle tilfælde :)

Hvad angår bollywood, så mener jeg faktisk ikke, at de er den eneste skandale, generelt er tv (både film og serier og reality shows) ikke til nogens gavn. Tværtimod så er det med til at hjernevaske og give svage mennesker en vrangforestilling om verden. Folk som Dr. Phil tjener boksen på at "hjælpe folk" på åben skærm og udstille dem, film og serier handler nærmest ikke om andet end smuds for muslimer og unge... Selv den politiske debat bygger på løgn og spind, så ikke engang ved at følge med der får man noget gavnligt. Bortset fra det er godt at holde sig opdateret med hvad der foregår og være i stand til at forstå samfundets spilleregler. Alt i alt, vi lever i en verden hvor moral og karakter er i bund, så det burde ikke undre nogen, at også menneskers liv er noget rod, og det indebærer også skilsmisser. Muslimerne har den største gave og fordel i livet, vores religion indeholder både spillereglerne og spiritualiteten. Det er fladskærmen på væggen ved at destruere godt og grundigt for unge muslimer, ligesom så meget andet tidsspild, som øger andelen af ubegavede mennesker. Måske snakker jeg sort for nogen, men skilsmisse er blot én ud af mange problemer som skyldes mennesker i ubalance.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Cabra » man mar 04, 2013 23:09

Muslimerne har den største gave og fordel i livet, vores religion indeholder både spillereglerne og spiritualiteten.

"Vi" må håbe, at ikke-muslimer klarer sig trods vores åbenlyse ulempe :D

Ikke, at jeg er særlig uenig i din analyse.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Naadje » tirs mar 05, 2013 16:02

Cabra skrev:
Muslimerne har den største gave og fordel i livet, vores religion indeholder både spillereglerne og spiritualiteten.

"Vi" må håbe, at ikke-muslimer klarer sig trods vores åbenlyse ulempe :D

Ikke, at jeg er særlig uenig i din analyse.

Hej Cabra,

Først så er det ikke nogen analyse, det lige lovligt for meget at tillæge et lille indlæg. Jeg snakker bare ud fra hvad jeg har lært samt observeret.

Hvad angår min meget ærlige kommentar :) , så er det ikke fordi jeg til dagligt går rundt og siger de ting højt til ikke-muslimer, for det er absolut ikke ment som en fornærmelse eller min intention at ramme nogen. Men jeg ligger ikke skjul på, at vi har noget unikt, hvis man spørger mig. Det er en helt naturlig ting at snakke om blandt muslimer, at vi har noget unikt og smukt som ikke kan erstattes af noget mere givende eller berigende :) Det er virkelig ikke ment som blær eller andet, det er ren og skær ærlighed og en erkendelse jeg flere gange om dagen oprigtigt erkender. Og nu kom den bare frem fordi jeg diskuterede med en anden muslim. Jeg render ikke rundt og siger til ikke-muslimer, at jeg synes deres liv er tomt, men omvendt så tager jeg mig retten til at sige blandt muslimer, at vi har det smukkeste og det mest perfekte.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Cabra » tirs mar 05, 2013 20:18

Hej Naadje

Først så er det ikke nogen analyse, det lige lovligt for meget at tillæge et lille indlæg. Jeg snakker bare ud fra hvad jeg har lært samt observeret.

Ja, jeg kunne med fordel have valgt en anden formulering.

Jeg render ikke rundt og siger til ikke-muslimer, at jeg synes deres liv er tomt, men omvendt så tager jeg mig retten til at sige blandt muslimer, at vi har det smukkeste og det mest perfekte.

Det er jeg helt med på. Ligesom du også ved, at min kommentar var ment mest i sjov. Ikke desto mindre, findes der en del muslimer i det danske samfund(ligesom fænomenet eksisterer hos andre grupper), der faktisk mener, at andres liv er tomt, fordi de ikke har indrettet deres liv på samme måde som dem. Jeg kan slet ikke udstå sådan noget.

Gud(okay, uheldigt ordvalg), hvor jeg kommer til at savne dette fora. Har personlig lært meget af at være herinde. Jeg ved ikke, hvordan jeg opleves på andre, men når jeg ser nogle af mine indlæg herinde igennem, så kan jeg se, at jeg har været mere "kritisk" overfor muslimer og Islam herinde, end jeg er mange andre steder. Det er jo nok blandt andet fordi, at ikke-muslimer er i klart undertal herinde.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Naadje » tirs mar 05, 2013 21:03

Cabra skrev:Det er jeg helt med på. Ligesom du også ved, at min kommentar var ment mest i sjov. Ikke desto mindre, findes der en del muslimer i det danske samfund(ligesom fænomenet eksisterer hos andre grupper), der faktisk mener, at andres liv er tomt, fordi de ikke har indrettet deres liv på samme måde som dem. Jeg kan slet ikke udstå sådan noget.
Okay, jeg troede bare du var blevet lidt stødt af mit indlæg, så derfor forklarede jeg :) Jeg er enig i, at man skal ikke gå hen til folk og fortælle dem at deres liv er tomt, det ville være forkert og against almen høflighed og respekt. Men det er helt naturligt at mene, at folk der ikke er på den rette vej har et fattigt liv. Praktiserede muslimer afskyr i hjertet den livsstil og kultur, der er i modstrid med den islamiske. Men det vil jeg ikke diskutere yderligere, for der er ingen pointe eller gavn i det :)

Gud(okay, uheldigt ordvalg), hvor jeg kommer til at savne dette fora. Har personlig lært meget af at være herinde. Jeg ved ikke, hvordan jeg opleves på andre, men når jeg ser nogle af mine indlæg herinde igennem, så kan jeg se, at jeg har været mere "kritisk" overfor muslimer og Islam herinde, end jeg er mange andre steder. Det er jo nok blandt andet fordi, at ikke-muslimer er i klart undertal herinde.
Jeg synes det er helt fint at være kritisk, og det kommer nok især til udtryk på et debatforum, fordi man netop debatterer alverdens ting, også følsomme emner. Tak for debatterne, så vil jeg også takke af herfra :) Og held og lykke fremover.
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Cabra » tirs mar 05, 2013 22:43

Men det er helt naturligt at mene, at folk der ikke er på den rette vej har et fattigt liv. Praktiserede muslimer afskyr i hjertet den livsstil og kultur, der er i modstrid med den islamiske. Men det vil jeg ikke diskutere yderligere, for der er ingen pointe eller gavn i det

Den kan jeg altså ikke lade gå forbi. Slet ikke, når du normalt skriver rigtige fornuftige og velovervejede indlæg herinde, og bestemt ikke har noget imod kritiske indlæg, og ofte besvarer dem med overskud.

Pointe eller gavn. Jovist. Det er hamrende usympatisk. At afsky andres livsstil og kultur, fordi de ikke lever den livsstil, man selv har valgt? Du snakker ikke engang om mennesker, der har levet et liv, hvor de har gjort skade på andre el, nej, blot, ikke levet deres liv i overensstemmelse med nogle snævre rammer en religion giver.
De fleste muslimer ville blive voldsomt forarget og beklage sig, hvis en ikke-muslim sagde noget tilsvarende bare med omvendt fortegn.

Og lige over mht. det sidste. Al mulig held og lykke fremover.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Naadje » ons mar 06, 2013 18:45

Ok så lad os da tage den sidste debat, nu jeg holder pause :)
Cabra skrev:Pointe eller gavn. Jovist. Det er hamrende usympatisk. At afsky andres livsstil og kultur, fordi de ikke lever den livsstil, man selv har valgt? Du snakker ikke engang om mennesker, der har levet et liv, hvor de har gjort skade på andre el, nej, blot, ikke levet deres liv i overensstemmelse med nogle snævre rammer en religion giver.
De fleste muslimer ville blive voldsomt forarget og beklage sig, hvis en ikke-muslim sagde noget tilsvarende bare med omvendt fortegn.
Usympatisk? Det er overhovedet ikke noget personligt møntet på nogen siden det er usympatisk.

Jeg afskyr fx benægtelse af Skaberen, Allah. Det gør jeg som muslim, fordi for mig kan jeg ikke forbinde "benægtelse af Allah" med noget godt. Men det er ikke ensbetydende med, at jeg hader eller er disrespektfuld overfor ikke-muslimer. På samme måde afskyr jeg druk, værtshuse/diskoteker, udenomsægteskabelige forhold, homoseksualitet osv. Men det er igen ikke ensbetydende med, at jeg har ret til at være disrespektfuld eller hade homoseksuelle, selvom jeg fra hjertet afskyr handlingen. Det er ikke personligt mennesker imellem overhovedet.

Hvordan havde du tænkt dig, at jeg skulle 'synes om' de ting, som Allah har forbudt os? Det kan du altså slet ikke forlange. Du beder mig et eller andet sted om ikke at have en mening om de ting, som Allah foragter, og det kan jeg ikke, for det har jeg meget klare meninger om. Ligesom jeg ikke kan gøre for, at jeg får kuldegysninger og tænker "hvordan kan man dog gå derind uden at få en depression", hvis jeg går forbi et værtshus, det sker helt automatisk.

Men igen, det er ikke noget jeg siger højt til ikke-muslimer, fordi jeg ved, at det vil støde dem og skabe en dårlig stemning. Men et eller andet sted burde man kunne regne det ud, ligesom 2+2=4... selvfølgelig kan muslimer ikke lide de ting, som Allah forbyder.

Og lige over mht. det sidste. Al mulig held og lykke fremover.
Tak skal du have :)

Undskyld jeg har ødelagt din tråd bror wahas :?

Brugere synes godt om dette indlæg : Zana
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Cabra » ons mar 06, 2013 19:24

Det er altså forskel på ikke at synes om ting og så afsky dem. Jeg ville bare ønske, at(flere)mennesker ville holde op med at forfalde sig til, at folk har et fattigt/forkert liv, fordi de ikke lever på en bestemt måde.

Lever i overensstemmelse med Islam = rigt liv, eller i hvert fald på den rette vej. Lever ikke efter en religion = har et fattigt liv, og denne livsstil skal man afsky.
Jeg forstår ikke, hvorfor man har det behov for at dele folk op på den måde. Det er nok et naivt ønske fra min side af. Men jeg ser gerne, at folk kunne anerkende, at livet kan leves på flere måder, og flere måder kan føre til et rigt liv, hvor man gør godt for andre mennesker.

Alt i alt, så bunder dette jo i, at vi har forskellige indgangsvinkler til livet. Det relative kontra det absolutte. Det må jeg bare leve med :D

Undskyld, Wahas.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Naadje » ons mar 06, 2013 20:23

Cabra skrev:Det er altså forskel på ikke at synes om ting og så afsky dem. Jeg ville bare ønske, at(flere)mennesker ville holde op med at forfalde sig til, at folk har et fattigt/forkert liv, fordi de ikke lever på en bestemt måde.
Jeg ville ikke bekymre mig for meget, hvis jeg var dig, det giver rynker :p Ej ærligt, folk har andet at lave end at gå op i andres liv, inkl. muslimer. Nu er det her bare oppe at vende, fordi vi diskuterer det specifikt i denne tråd. Det er ikke fordi der er noget problem, eller muslimer pådutter andre at mene og tro på det samme så drik lige en kold juice.

Jeg forstår ikke, hvorfor man har det behov for at dele folk op på den måde. Det er nok et naivt ønske fra min side af. Men jeg ser gerne, at folk kunne anerkende, at livet kan leves på flere måder, og flere måder kan føre til et rigt liv, hvor man gør godt for andre mennesker.
Det er bare billige points, når du begynder på dit "Hvor man gør godt for andre mennesker", som om det var i modstrid med hvad jeg har sagt. Selvom min nabo er homoseksuel så kan jeg stadig være en god nabo, der hilser og viser godhed overfor ham. Men jeg foragter stadig homoseksualitet.

Men alle dine ønsker kan du jo skrive på din ønskeliste til jul, dem har du så mange af, at vi må bede julemanden om hjælp :teeth:
Naadje
VIP Bruger

Indlægby Betelgeuse » tors mar 07, 2013 14:12

Hvis jeg husker ret Cabra, så er du FOR demokrati og værner om de demokratiske værdier. Værdier som også indbefatter retten til ikke at bryde sig om alt og alle.

Jeg har ikke noget imod, hvis folk ikke bryder sig om mig på grund af min personlighed, udseende, etnicitet eller religion. Som individuelt menneske, har jeg ikke et behov for at alle skal synes godt om mig, eller for den sags skyld, tænke godt om mig. Hvis folk tager afstand fra mig pga mit væsen eller religion, så lad dem, så længe det er i det omfang hvor det ikke inkluderer arbejde og uddannelses institutioner.

Det samme med homoseksuelle. Man må godt tage afstand fra homoseksualitet og synes, at homoseksualitet er forkert, så længe man ikke ekskluderer vedkommende fra bolig, uddannelse eller arbejde.
Der er jo en forskel på at synes og have en mening, og så til det at hade, hvor "at hade" oftest efterfølges af en handling med intention om at bringe skade.

I min optik, har Naadje sin ret til synes homoseksualitet er vederstyggeligt, så længe hun ikke går rundt og kaster halwa efter homoseksuelle. Ligeledes, har homoseksuelle og ikke-muslimer lov til at synes muslimer er tåbelige, så længe det ikke er efterfulgt af en skadende handling .

For troende vil der altid være en spiritualitet og noget smukt/unikt forbundet med den tro man har. Derfor er det naturligt, at sige, at man synes andres liv er fattige, fordi de ikke oplever det smukke ved religionen. Men spørger du vedkommende der lever det liv, som man kan synes er fattigt, er det jo ikke ensbetydende med de er enige i at de lever et fattigt liv. Så hvorfor er det du synes det er ærgerligt, at man ikke anerkender hinandens liv? Hvis man ikke kan acceptere, er det næstbedste så ikke at respektere?
Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karsindakinin anlayabildigi kadardir.
Betelgeuse
Sølv Bruger

Køn: Hunkøn

Givet : 181 perler
Fået : 104 perler

Indlægby Muhyi al din » lør mar 09, 2013 21:35

Al-salaamu 'alaykum wa rahmatullaah.

Jeg vil blot sige, at flere skilsmisser ikke blot er en vestlige(dansk) fænomen. Dette mønster ses overalt i verden og ikke mindst mellemøsten og det nordafrikanske lande.

Forklaringerne er mange - nogle er de mest højlydte blandt religiøse prædikanter er kulturel globalisering - veslige tankers og mediers dominans.

Andre vil måske sige, at det er hovedsageligt, fordi vi lader vores irrationelle følelser og skrøbelige sind dømme mellem os i vores ægteskabsliv, i stedet for at gå tilbage til Koranen og sunnaah.

Det hele er dog tegn på manglende imaan, islaam og ihsaan - for et muslimsk ægtepar bør altid standse op og tænke sig om - når den ene siger "hav gudsfrygt" til den anden.

Måske er forklaringen også den, at mange vælger deres partner udefra mange kriterier, hvor Imaan, Islam og ihsaan ikke er i blandt dem.
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ تَعَالَوۡاْ إِلَىٰ ڪَلِمَةٍ۬ سَوَآءِۭ بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمۡ أَلَّا نَعۡبُدَ إِلَّا ٱللَّهَ وَلَا نُشۡرِكَ بِهِۦ شَيۡـًٔ۬ا وَلَا يَتَّخِذَ بَعۡضُنَا بَعۡضًا أَرۡبَابً۬ا مِّن دُونِ ٱللَّهِ‌ۚ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَقُولُواْ ٱشۡهَدُواْ بِأَنَّا مُسۡلِمُونَ

Sig: "I Skriftens folk! Kom, lad os enes om et ord, der er fælles for os og jer: At vi tjener Gud alene, at vi ikke sætter noget andet ved Hans side, og at ingen af os tager andre til herrer foruden Gud"! Hvis de så vender sig bort, skal I sige: "Vær I vidner til, at vi overgiver os til Gud!"

Brugere synes godt om dette indlæg : Naadje
Brugeravatar
Muhyi al din
VIP Bruger

Geografisk sted: IslamiC.dk
Tro: Andet

Givet : 0 perle
Fået : 29 perler

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat