Fortryde sin ægtefælle

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Fortryde sin ægtefælle

Indlægby Amani.M » tors feb 21, 2013 21:15

Assalamu alaykum :)

Der er nemlig det at man ikke må have kontakt med det modsatte køn (medmindre det er nødvendigt) uden for ægteskabet. Men hvordan kan man indgå et ægteskab hvis ikke man har haft mulighed for at lære manden at kende(i dette tilfælde er det en kvinde jeg mener). Man kan jo komme til at fortryde ægteskabet og indse at manden måske ikke er den man mener er den rette for én, for ægteskab handler da om kærlighed :?: Jeg var til et fordrag her for leden hvor vi havde debat. Der var mange kommentarer men ikke rigtig nogle brugbare svar, så håber i vil komme med jeres meninger :D

P.S. Må man gerne "ikke acceptere" en person pga. udseende?
Amani.M

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Fortryde sin ægtefælle

Indlægby Maghrebiya » tors feb 21, 2013 22:36

Amani.M skrev:Assalamu alaykum :)

Der er nemlig det at man ikke må have kontakt med det modsatte køn (medmindre det er nødvendigt) uden for ægteskabet. Men hvordan kan man indgå et ægteskab hvis ikke man har haft mulighed for at lære manden at kende(i dette tilfælde er det en kvinde jeg mener). Man kan jo komme til at fortryde ægteskabet og indse at manden måske ikke er den man mener er den rette for én, for ægteskab handler da om kærlighed :?: Jeg var til et fordrag her for leden hvor vi havde debat. Der var mange kommentarer men ikke rigtig nogle brugbare svar, så håber i vil komme med jeres meninger :D

Salam søster ..
Inden man indgår ægteskab skal man selvfølgelig lære hinanden bedre at kende.
Hvis man møder en potentiel partner skal man gå gennem familie/forældre. Altså han kan fortælle dine forældre at han er interesseret og vil kende mere til dig. &/eller omvendt..
Derefter kan i, med familiens kendskab, snakke sammen- ikke alene men hvor mahram er tilstede. Dog skal der snakkes om ting der relaterer til jeres valg om ægteskab eller ej, dvs ikke alt mulig tom snak.
Hvis I derefter mener at hinanden kunne være potentielle partnere, kan I blive forlovede og i denne periode har man jo også mulighed for at komme tættere på hinanden. Først derefter indgår man ægteskab.
Så du har altså mulighed for at lære ham at kende inden du indgår ægteskab, da ægteskab jo er en stor ting :)

P.S. Må man gerne "ikke acceptere" en person pga. udseende?

Dette spurgte jeg engang en sheikh om, og han fortalte at ægteskab handler om kærlighed. Ægtepar bør blive tiltrukket af hinanden, men hvis man ligefrem afskyr personens udseende er det tilladt at fravælge.
Tror heller ikke det er sjovt for manden, hvis konen synes han er grim - tror det kan føles.
Men med dette spørgsmål synes jeg man bør tænke sig godt om. Selvfølgelig spiller udseende en rolle, men det er slet ikke det vigtigste! Man bør tænke på mandens indre, hans deen, imaan og iklaq.
Jeg har selv tænkt på denne problematik flere gange; men tænk hvis man nu finder den smukkeste mand, der vil altid være en risiko for at han kommer ud for en ulykke og mister al sin skønhed. Subhannallah man ved aldrig hvad der kan ske .. Ydre skønhed kommer på samme måde ikke til at forbedre jeres forhold hvis han er en mand uden imaan og iklaq..

Men ja, må Allah bringe os de bedste mænd inshaAllah :D

Brugere synes godt om dette indlæg : ANA BAS
Brugeravatar
Maghrebiya

Givet : 15 perler
Fået : 14 perler

Re: Fortryde sin ægtefælle

Indlægby Amani.M » søn feb 24, 2013 21:51

Tak for dette svar, det gav endelig mening for mig da jeg aldrig havde forstået det :D
Amani.M

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat