Tilladt at udpege kuffar?

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Tilladt at udpege kuffar?

Indlægby IslamicJannah » tors feb 21, 2013 11:52

Alsalamu aleikum wa Rahmatullah.

Jeg sidder her med et spørgsmål jeg gerne vil have svar på in shaa Allah.

I dag sad jeg med tre kvinder der sad og snakkede om deres børn, og emnet drejede hen til en børnehave hvori mine to små søskende går i børnehave.
I børnehaven arbejder en pædagog, der tit virker sur når vi kommer skal enten aflevere eller aflevere vores søskende.
Kvinderne sidder og snakker, og pludselig siger min fars hustru "hende jøden", om pædagogen til kvinderne. Jeg bliver irriteret og siger at hun ikke skal sige "jøden", da hun ikke ved hvad hun er og hvad hun har i hjertet. Måske er hun muslim uden at min stedmor ved det, og jeg siger ydermere at det er forkert at hun dømmer hende på den måde.
Min stedmor siger derefter at hun kender hende ved hendes opførsel imod os, hvor jeg ydermere bliver "bekriget" af de andre kvinder der sidder med hende. Den ene siger til mig, at vi gerne må udpege kuffar, og kommer derefter med en sheikh der havde sat en jøde, en muslim og en kristen sammen og sagt udpeg den der kommer i Jannah. Jeg bliver ved med at sige at det kun er Allah der ved hvad hun har i hjertet, og det er forkert at bedømme hende på den måde. Det der irriterer mig mest er at hun kalder hende "jøden", hvor hun har afsky og had betydningen og at de andre står med hende. Jeg kom til at sige, at Allah har bedt os ikke at dømme i enhver situation, men udfra det de sagde - at det er tilladt at udpege kuffar, om vi kender personen eller ej, er tilladt - er jeg bange for at have sagt noget forkert. Jeg kom med et eksempel om at jeg har tørklæde på, og at jeg ikke synes det er rart når jeg bliver kaldt terrorist FORDI jeg har tørklæde på. Det samme gælder pædagogen - fordi hun har en bestemt opførsel, kan man ikke bestemme om hun er jøde, kuffar eller andet? Jeg er bange for at jeg har sagt noget forkert, specielt fordi dette er kvinder, der er over 30'erne og fremfor alt Allah jeg står overfor.

Jeg beklager det lange indlæg, men håber i kan hjælpe in shaa Allah.

Jazak Allah kheir
IslamicJannah

Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Tilladt at udpege kuffar?

Indlægby Abu Saif » tors feb 21, 2013 12:59

Det minder mig om de muslimer der får statsstøtte og stadigvæk svinder DK til.
Er man utilfreds med noget så skal man stoppe med at benytte sig af det. Så enkelt af det.
Sig til din stedmor at hun skal måske bruge mere tid med hendes børn og mindre tid med de andre kvinder. På den måde kan hun slippe for den "jøde" pædagog

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة

Brugere synes godt om dette indlæg : Betelgeuse
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi
Køn: Hankøn

Givet : 32 perler
Fået : 57 perler

Indlægby Maghrebiya » tors feb 21, 2013 13:46

IslamicJannah skrev:Alsalamu aleikum wa Rahmatullah.

I dag sad jeg med tre kvinder der sad og snakkede om deres børn, og emnet drejede hen til en børnehave hvori mine to små søskende går i børnehave.
I børnehaven arbejder en pædagog, der tit virker sur når vi kommer skal enten aflevere eller aflevere vores søskende.
Kvinderne sidder og snakker, og pludselig siger min fars hustru "hende jøden", om pædagogen til kvinderne. Jeg bliver irriteret og siger at hun ikke skal sige "jøden", da hun ikke ved hvad hun er og hvad hun har i hjertet. Måske er hun muslim uden at min stedmor ved det, og jeg siger ydermere at det er forkert at hun dømmer hende på den måde.
Min stedmor siger derefter at hun kender hende ved hendes opførsel imod os, hvor jeg ydermere bliver "bekriget" af de andre kvinder der sidder med hende. Den ene siger til mig, at vi gerne må udpege kuffar, og kommer derefter med en sheikh der havde sat en jøde, en muslim og en kristen sammen og sagt udpeg den der kommer i Jannah. Jeg bliver ved med at sige at det kun er Allah der ved hvad hun har i hjertet, og det er forkert at bedømme hende på den måde. Det der irriterer mig mest er at hun kalder hende "jøden", hvor hun har afsky og had betydningen og at de andre står med hende. Jeg kom til at sige, at Allah har bedt os ikke at dømme i enhver situation, men udfra det de sagde - at det er tilladt at udpege kuffar, om vi kender personen eller ej, er tilladt - er jeg bange for at have sagt noget forkert. Jeg kom med et eksempel om at jeg har tørklæde på, og at jeg ikke synes det er rart når jeg bliver kaldt terrorist FORDI jeg har tørklæde på. Det samme gælder pædagogen - fordi hun har en bestemt opførsel, kan man ikke bestemme om hun er jøde, kuffar eller andet? Jeg er bange for at jeg har sagt noget forkert, specielt fordi dette er kvinder, der er over 30'erne og fremfor alt Allah jeg står overfor.

Jazak Allah kheir

Salam søster. Kender din situation alt for godt, og blir så irriteret over det ..
Først og fremmest; er pædagogen jøde? Ved din stedmor det?
Mange benytter det desværre som et skældsord idag s;
Men som muslim må man ikke have had til jødere, og jeg synes du gjorde det helt rigtige. Mashallah at du har mod til det :D
Som Abu Saif også siger; så behøver hun ikke bekymre sig om "jøden" men derimod sine børn, om de bliver behandlet ordentligt og har det godt i børnehaven..
SOm du selv siger, ved vi ikke hvad hun har på hjertet, eller været igennem og nogle gange skal man selv gøre en indsats for at personen ændrer sig. Jeg kendte også en dame der engang altid var sur, så en dag besluttede jeg mig for at smile til hende og hilse, og siden da ser jeg hende som en glad person, idet hun nu smiler igen når hun ser mig, alhamdulilah :D

Ved ikke om jeg kan hjælpe, men synes du skal vide at der er andre der har det på samme måde, og at det ikke var dig der lavede fejlen :teeth:
Brugeravatar
Maghrebiya

Givet : 15 perler
Fået : 14 perler

Indlægby IslamicJannah » tors feb 21, 2013 13:54

Det er ikke fordi hun hader nogen mennesker eller noget, Alhamdullelah. Jeg er bare ked af at det udtryk blev brugt og forsvaret. At de sagde til mig, at man gerne må udpege kuffar i Islam, og bruge udtryk som "jøde", passer ikke med den religion jeg kender. Hos mig forholder det sig sådan at, hvis man bruger udtryk som "jøde" til at beskrive en person, så dømmer man. I dette tilfælde var det desværre ikke brugt godt, og det er det der gør det sørgeligt. Jeg synes bare at der var fordømmelse i tonen ved alle parter, og intet JEG sagde var korrekt ifølge dem. Jeg fik at vide, at jeg skal passe på med at sige, at man ikke må sige sådan i Islam. Derfor vil jeg gerne have flere meninger, og eksempler fra Koranen og hadiths hvis muligt. Efter min mening passer ovenstående i kategorien fordømmelse, og det har Islam altid lært mig, er Allahs plads og ingen andres. Jeg prøver altid at tænke logisk i enhver situation, og derfor virker det for mig ulogisk at kalde en kuffar, da man ikke ved hvad personen har på hjerte. Hvis man kalder en for "jøde", fordi ens oplevelse med en bestemt person har været dårlig, synes jeg man er stærkt fordømmende. Jøder er ikke dårlige mennesker, og selv hvis de var ser jeg det ikke som vores plads at tage dette frem i lyset.

Hvis de eksempler også kan findes på arabisk, ville jeg være evigt taknemmelig.

NB: Disse kvinder er ikke dårlige mennesker, hvilket mit indlæg godt kan hentyde. Hvis dette er tilfældet håber jeg på Allahs tilgivelse og jeres in shaa Allah. Jeg har aldrig haft en så hæftig diskussion med nogen, der er ældre end mig før, men dette fik noget frem i mig, der fik mig til at træde frem.
IslamicJannah

Indlægby IslamicJannah » tors feb 21, 2013 13:58

Maghrebiya skrev:
IslamicJannah skrev:Alsalamu aleikum wa Rahmatullah.

Jazak Allah kheir

Salam søster. Kender din situation alt for godt, og blir så irriteret over det ..
Først og fremmest; er pædagogen jøde? Ved din stedmor det?
Mange benytter det desværre som et skældsord idag s;
Men som muslim må man ikke have had til jødere, og jeg synes du gjorde det helt rigtige. Mashallah at du har mod til det :D
Som Abu Saif også siger; så behøver hun ikke bekymre sig om "jøden" men derimod sine børn, om de bliver behandlet ordentligt og har det godt i børnehaven..
SOm du selv siger, ved vi ikke hvad hun har på hjertet, eller været igennem og nogle gange skal man selv gøre en indsats for at personen ændrer sig. Jeg kendte også en dame der engang altid var sur, så en dag besluttede jeg mig for at smile til hende og hilse, og siden da ser jeg hende som en glad person, idet hun nu smiler igen når hun ser mig, alhamdulilah :D

Ved ikke om jeg kan hjælpe, men synes du skal vide at der er andre der har det på samme måde, og at det ikke var dig der lavede fejlen :teeth:

Salam søster :)

Tak for dit svar! Vi ved intet om hende, ud over at hun er pædagog i mine søskendes børnehave. Jeg ved ikke om det hjalp at stå op imod dem, da de alligevel ikke kunne se det forkerte i det. Desværre! Men jeg vil hellere end gerne tage en snak med min stedmor, hvis bare jeg har nogle kilder jeg kan vise hende, end "bare" mit ord in shaa Allah. Tusind tak for dit svar :)
IslamicJannah

Indlægby Legacy » tors feb 21, 2013 23:16

Wa Alaykum As-salam warahmatullahi wabarakatuh ukhti

Bror Saif og co. har taget sig af den der hører til normal adfærd, og hvad en person burde foretage sig i stedet for at tale dårligt om andre mennesker.

Jeg vil prøve at besvar den juridiske(hvis man kan sige det), i forhold til hvad Islam siger om at kalde en anden person for Jøde, Kafir, Budhist, Ateist eller hvad end det kan være.

Søster, må Allah belønne dig for din stræben på at gør det rigtige, det er en smuk ting at du tænker så nøje over om det du har sagt er forkert eller rigtigt, sandelig er det at tænke over sine ord en af de egenskaber som man skal bestræbe efter.

Hvad angår at kalde en ikke muslim for Kafir, og på den måde "Udpege" vedkommende som Kafir, er der intet i vejen med i Al-Islam. Her taler jeg om de folk der åben siger de ikke er muslimer, f.eks. en kristen, en jøde etc. Fordi Allah har sagt dette adskillige gange i koranen, at jøder, og kristene er Kufar.

Ordet Kafir her skal forståes at det er det termonolgi koranen og profetens(salallahu alayhi wasalam) sunnah bruger til at beskrive de folk som har nægtet Islams budskab. Man ser rigtig mange steder at Allah siger i koranen "Ya ayuhaladina kafaru" = som meget nemt oversat er "oh i Kufar(i som ikke tror på Allah)".

En andet sted siger Allah "sandelig er de kufar de der har sagt at Jesus er Allah" "sandelig har de begået vantro de der har sagt at Allah er en af tre(tre-enigheden)". (koranen 5:17 & 5:73).

Og man kunne komme med tusindvis af vers og ahadith hvori der tales om "kufar".

Dette vil sige, at der rent Islamisk mæssigt intet er i vejen at kalde en Kafir(ikke troende) for en Kafir, da Allah og hans sendebud har gjordt dette.

Et andet pointe jeg gerne vil gør dig opmærksom på, må Allah retlede dig og os alle, er at det at kalde en person for "Jøde" ikke er et skældsord. Her taler jeg om ordet i sig selv er ikke et skældsord. Når jeg læser dit indlæg får jeg det indtryk at du har den opfattelse at ordet i sig selv er nedladende ergo et skældsord.

Inden jeg forstætter vil jeg gør opmærksom på at jeg taler om det at kalde en ikke muslim for "jøde", og ikke det at kalde en muslim for "jøde", fordi det ville være en helt anden sag i bab Al-Takfeer(at dømme en muslim for værende ikke muslim), hvilket er en meget seriøst ting.

Men tilbage til miy pointe. At kalde en person som ikke er muslim for "jøde", skal ikke forstås som at man har bagtalt personen, eller talt nedladende om vedkommende. En jøde er en person som følger jødedommen, så det er en smule malplaceret at f.eks. kalde en kristen for "jøde", eller en muslim for "jøde".

Det er det samme som at sige "din kristen" til en person der er jøde. Man vil nok undre sig lidt over det, men det er ikke et skældsord.

Så hvis jeg f.eks. sagde til en person der følger jødedommen for "din jøde", har jeg med dette ord intet dårligt sagt om vedkommende, det ville være det samme hvis han kaldte mig "din muslim".

Hvis vi tager din sag, så er der to ting.

Hvis den pædagog de taler om virkelig er jøde, har de intet forkert sagt ved at kalde ham det han sikkert kalder sig selv(i den præmis at han følger jødedommen).

Hvis han derimod ikke er jøde, og de kalder ham for dette, har de kaldt ham for noget der er forkert, dvs. et navn som ikke tilhører vedkommende. Ligesom de ikke kan kaldes for "kristne" når de følger Islam, kan de heller ikke kalde "jøde" for en person der ikke følger jødedommen.

Alt i alt burde de konfronterer den person hvis det mener det er nødvendigt end at tale bag hans ryg, men at kalde ham for "jøde" er ikke et skældsord som forklaret for oven.

Jeg vil slutte af med at sige at Islam ikke tillader at man bruger termerne "kristen" "jøde" og lignende som skældsord, eller hentyder på en indirekte diskriminerende måde, ej hellere taler dårligt og håner disse religioner.

Håber det var til at forstå
Brugeravatar
Legacy

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 1 perle
Fået : 9 perler

Indlægby IslamicJannah » fre feb 22, 2013 08:33

Jazak Allah kheir for dit svar legacy! :) Jeg har læst dit indlæg igennem, og jeg ved selvfølgelig godt at det ikke gør noget, hvis man kalder en anden for jøde, kristen osv. Jeg blev i gymnasiet tit kaldt muslimen i min klasse, fordi jeg var den eneste muslim :p Så der er ikke noget problem der. Problemet ligger i at pædagogen blev kaldt "El jahudiye", som på arabisk betyder jøden helt korrekt oversat, pga. hendes mindre venlighed imod os. Altså, hun bliver associeret med jøder, pga. hendes opførsel hvilket for mig er dybt foruroligende og forkert. Kvinderne kunne virkelig ikke se noget forkert i det, og derfor sammenlignede jeg med at jeg har tørklæde på og f.eks. ikke kan lide at blive sat i bås med terrorister, fordi jeg så er muslim. Det eneste svar de havde var, at de får deres hasanat, så det gør ikke noget.

Ud fra dit indlæg og de andres (som i igen skal have tak for), kan jeg se at jeg ikke gjorde noget forkert :) Alhamdullelah!

Ingen ved hvad personen ved siden af, har på hjerte. Det kan være at Allah har vist sin nåde til f.eks. pædagogen, som derfor overvejer at blive muslim, eller andet! Derfor går det jo heller ikke ud over andre end personen selv, der ytrer det mindre gode. Vi ved som sagt intet om hende. Hvis hun havde fortalt os, at hun er jøde, havde der været intet problem i at kalde hende det - selvfølgelig uden den dårlige associering. Men det var bare ikke tilfældet her, og det er ærgerligt. Men der er ihvertfald en del ting jeg lige skal tænke over, så tak for jeres feedback :)
IslamicJannah

Lignende emner

Tilladt at tegne mennesker?
Forum: Halal/Haram
Forfatter: Engel
Svar: 5
Er det tilladt, at vente???
Forum: Islam
Forfatter: Anonymous
Svar: 8
Er det tilladt at tage med til julefrokost?
Forfatter: AbU
Svar: 0
selamun aleykum , er det tilladt...??
Forfatter: Gæst
Svar: 17
er det tilladt at handle med Aktier?
Forfatter: For-Allah-I-Live
Svar: 6

Tilbage til Fri Debat