dansker?

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

dansker?

Indlægby LaleDevri » man jan 30, 2012 21:37

Hej

Hvad mener i ang statsborgerskab. Er man dansker hvis man har dansk pas, selvom begge forældre er fra f.eks. Tyrkiet, Irak osv. Eller er man stadig udlænding. og hvorfor? Uddyb tak.

Jeg mener personligt ikke, at man kan være dansker, hvis man har dansk pas når begge ens forældre ikke er oprindelig dansker. Man kan sagtens føle sig dansk, men det ændre da ikke hvor man "kommer fra". Man har trodsalt ikke det danske blod i sig pga. forældrene?

Hvad mener I?
LaleDevri

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: dansker?

Indlægby Betelgeuse » man jan 30, 2012 22:17

Salam.
Hvad er dansk blod?
Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby Hanar Hamid » tirs jan 31, 2012 01:42

Jeg har aldrig sat mig så meget ind i alt dette, men en ting ved jeg i hvert fald. Jeg er født og opvokset i Danmark, men mine forældre er ikke fra Danmark og heller ikke født og opvokset her. Derfor er jeg en dansker med anden etnisk baggrund, eller det man kalder 2. generationsindvandrer. En etnisk dansker er så en, hvis forældre er dansker. Så jo man er dansker, selvom ens forældre ikke er herfra :)

Når du taler om "blod", tænker jeg følgende: mange stammer fra et helt andet land, hvis man kigger tilbage i stamtræet. Så efterhånden som ens efterkommere bliver født i Danmark, vil de på et tidspunkt være etnisk dansker. Jeg ved ikke, hvor mange generationer man skal frem, får børn med rødder i udlandet er etnisk dansker og ikke længere dansker med anden etnisk baggrund.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Layaab » tirs jan 31, 2012 02:58

Danskere er alle personer som har dansk indfødsret og dermed har formel tilhørighed til Danmark[12]. I tillæg findes der nogen personer uden dansk pas som også føler sig som danskere, fordi de føler kulturel tilhørighed til Danmark

http://da.wikipedia.org/wiki/Danskere
laes videre

wa salaam,
layaab
Brugeravatar
Layaab

Geografisk sted: den blå planet
Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Fået : 0 perle

Indlægby Traianus » tirs jan 31, 2012 04:58

Hej

Husk, du kan stadig være dansker, uden at være dansk statsborger. Du kan også sagtens være dansk statsborger uden at være dansker.

Hvis din fædrelandskærlighed går til Danmark, er du dansker. Hvis den kun går til et andet land er du ikke dansker.

Jeg er selv ½ dansker, da min fædrelandskærlighed deles ud på 2 nationer.

Læg mærke til at medierne ofte lægger stor forskel i, om det er danskere der har begået et eller andet dumt, eller om det er en dansk statsborger.
Traianus

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 1 perle
Fået : 4 perler

Indlægby Jake » tirs jan 31, 2012 08:40

Man er dansker, hvis ens hjertes blod siger det... uanset om man så også officielt er det i form af dansk statsborgerskab. Det handler blot om, hvorvidt man føler sig som dansker eller ej. Det er i hvert fald min personlige mening.
Jake

Givet : 4 perler
Fået : 1 perle

Indlægby Abu Saif » tirs jan 31, 2012 10:57

jeg mener det er papirerne der bestemmer det. har man danskstatsborgskab så er man dansk, har man det ikke, er man det ikke.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Minhaj » fre feb 03, 2012 21:38

At have dansk pas = man er dansker - dette er en juridisk definition.

At føle sig som dansker = subjektiv definition.

De to ting har intet logisk med hinanden at gøre. Samtlige af jordens mennesker kan føle sig som danskere hvis de vil - og det må jo så være deres egen sag.
Brugeravatar
Minhaj

Tro: Salafi

Fået : 7 perler

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat