Hvor og Hvorfor?

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Hvor og Hvorfor?

Indlægby mace21 » søn jan 22, 2012 19:11

Hej jeg er ikke muslim men kristen katolik, men håber alligevel det er okay jeg har oprettet mig på forummet. Jeg har altid boet et sted hvor der er mange muslimer, og har også mange venner som er det. Så vil rigtig gerne prøve at læse koranen på dansk, men hvor kan jeg læse den online? vil nemlig gerne prøve at sætte mig ind i andres trosretninger end min egen.

Også har jeg også et andet spørgsmål, hvordan kan det være at en muslimsk pige/kvinde ikke kan være kærester/gift men en som har en anden trosretning når mænd kan? eller er det mig som har misforstået noget?

Mvh Mace
mace21

Tro: Kristen
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 0 perle

Re: Hvor og Hvorfor?

Indlægby Mila » søn jan 22, 2012 19:56

Hej og velkommen til.

1)Du kan låne den på et biblotek eller købe den online, du kan ikke læse den online nogle steder.

2) Du har ikke misforstået noget. Det er helt rigtigt.
Først vil jeg lige sige hverken mænd eller kvinder må have en KÆRESTE, når de er muslimer.
En muslimsk mand må gerne blive gift med en ikke-muslimsk kvinde, men det gælder ikke omvendt. Grunden til det er, at når man får børn, følger børnene farens tro og det er hans opgave at opdrage dem islamisk. Det kan en ikke-muslimsk mand jo ikke. Derfor er det forbudt for en muslimsk kvinde at gifte sig med ikke-muslim. Håber det var svar nok :-)
Du er velkommen til at spørger mere hvis det er.
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 5 perler

Indlægby Maghrebiya » søn jan 22, 2012 21:43

Hej og velkommen til forum! Bare rolig, der er plads til alle ! :tomm:
Vær som den blomst der gir' sin duft til selv den der knuser den.
"We must meet hate with love" - M. Luther. K Jr.
Brugeravatar
Maghrebiya

Givet : 10 perler
FÃ¥et : 12 perler

Indlægby mace21 » søn jan 22, 2012 22:55

Hejsa og tak :) jamen så giver det hele jo lidt mere mening, det med ægteskaber og det. Men hvorfor er det at muslimer ikke må have kærester?
mace21

Indlægby mace21 » søn jan 22, 2012 22:55

Hejsa og tak :) jamen så giver det hele jo lidt mere mening, det med ægteskaber og det. Men hvorfor er det at muslimer ikke må have kærester?
mace21

Indlægby Mila » man jan 23, 2012 15:55

Hej igen.
Jeg vil svare så godt jeg kan.

- Når man har en kæreste, er der følelser indblandet, hvilket kan føre til zina (sex, kysse osv )
Det er en af de værste synder indenfor islam. Da sex er forbudt før ægteskab. Man vil ikke være "ren", til ens mand/kone.. Det har også meget med ære at gøre, for der er ingen muslimske forældre der vil bryde sig om at fortælle sit barns kommende mand/kones familie at deres barn, har lavet zina med 10 forskellige fx.
Derudover når man har følelser indblandet og man fx går fra hinanden, bliver hjertet "knust". Så det er også for at beskytte os selv mod dette.
Vores ære, renhed osv er en gave fra Allah som kun er til den vi bliver gift med.

Og Gud ved bedst :-)
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Indlægby Mai » man jan 23, 2012 17:22

Assalamu alaykum / Hej

Jeg synes Mila har givet nogen gode svar. Mht. at en mand gerne må giftes med en ikke-muslim vil jeg lige tilføje, at han udelukkende må gifte sig med en troende kristen eller en troende jøde. Hun skal tro på Gud. En muslimsk mand må dermed ikke giftes med en ateist eller lignende. Og selvom noget i bund og grund er tilladt, betyder det ikke, at det er det bedste at gøre eller at det er anbefalelsesværdigt. Fx. er skilsmisse tilladt islamisk set, men dog er det ikke noget anbefalelsesværdigt og det er noget man bør gøre alt hvad man kan, for at undgå. Men, fordi det i nogle tilfælde godt kan være den bedste løsning på en situation, er det blevet gjort tilladt. Ligeledes er en muslimsk mand på ingen måde opfordret til at blive gift med en ikke-muslimsk kvinde. Men hvis det i en givet situation kan være en fordel, er det i orden.

Mila nævner, at grunden til at en muslimsk kvinde ikke kan blive gift med en ikke-muslimsk mand, er pga. børnene. En anden grund er, at kvinden følger manden. Manden har et enormt ansvar for sin familie og han er også den, som i bund og grund har det sidste ord. Han leder familien islamisk set, han har ansvaret for at familien får den nødvendige islamiske viden, han er ansvarlig for at forsørge dem osv osv. Hvis manden, som er frontfiguren i familien, er ikke-muslim, kan man nemt forestille sig hvilken retning hele familien vil tage. Wa alhamdulillah for, at kvinden har fået det forbud. Islam er sandelig til for at beskytte os alle.

Hvis du har andre spørgsmål, mace21, er du altid velkommen til at stille dem. Og velkommen til forummet :)
Brugeravatar
Mai
Sølv Bruger

Givet : 67 perler
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby Mila » man jan 23, 2012 17:49

wa alaikum salam kære søster.
Tak fordi du tilføjede nogle ting til mine indlæg.
Selvfølgelig må en muslimsk mand kun blive gift med en kvinde fra bogens folk. - Tror jeg overordnet bare lige forklaret hvorfor og sådan.
Tusind tak fordi du kom med et mere uddybende svar :-)

Det du nævner angående børn osv, har jeg faktisk nævnt på en anden måde. Jeg skrev ;
Mila skrev:Hej og velkommen til.
når man får børn, følger børnene farens tro og det er hans opgave at opdrage dem islamisk. Det kan en ikke-muslimsk mand jo ikke.

Vil også gerne nævne en anden ting nu hvor vi uddyber tingene, en muslimsk mand har omkring 6 måneder til at få sin kone omvendt til Islam, da det er bedst for ham at være gift med en muslimsk kvinde.

Men tak søster mai. Må Allah subhana wa ta'ala belønne dig, for din viden.

Ma salama ..

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Indlægby mace21 » tirs jan 24, 2012 18:50

Tak for jeres svar det har virkelig gjort mig klogere :) så hvis jeg kunne lide en pige som er muslim, så skulle jeg konvertere til islam også skulle jeg gifte mig med hende?

Så til et ligende spørgsmål. Jeg går på en skole hvor 75% er fra mellemøsten, så der er jo mange muslimer og jeg ved i min klasse, går der 7 piger der går med tørklæde, og de går til fester og danser med drenge. Det er vel forbudt? det sagde min ven der er stærkt troende muslim ihvertfald.
mace21

Indlægby Mila » tirs jan 24, 2012 20:23

Det var så lidt, vi er her for at hjælpe :-)
Ja du skulle konvertere, fra hjertet - at du tror på Allah og alt hvad der står i koranen. Og så gifte dig med en hvis du kunne lide en...

Ja det er forbudt. De burde være derhjemme og passe på dem selv. Desuden er alkohol også forbudt. Så ja det er forbudt :-)

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Lignende emner

PKK går i krig - men hvorfor?
Forum: Politik og samfund
Forfatter: Basima