Redaktør: Fri Debat Mods
Uzay K. skrev:Ytringsfriheden er med sin magtfulde en grundlovssikret rettighed i Danmark og bør være det i resten af verden, men måske på samme måde som man i USA har en grundlovssikret rettighed til at bære våben. Ord og våben kan nemlig stort set det samme: enten sikre et menneskes frihed eller koste et menneske livet. Nogle gange udviskes forskellen ganske betydeligt.
Uzay K. skrev:Da befolkningen i flere arabiske lande igangsatte oprør imod deres regeringer, kaldte vi i Vesten dette oprør for ”Arabisk Forår”, fordi vi ønskede, at der var gode hensigter forbundet med oprøret. Politikerne, også i Danmark, væltede over hinanden for at forsikre journalisterne, at de arabiske masser ønskede ”demokrati” og ”sekularisme” efter vestligt forbillede. Få måneder inde i den ”Arabiske Sommer” kom så de første ”advarsler” imod ”islamisterne”, især i forbindelse med de første demokratiske valg i Tunesien og Egypten. Mellemøst-eksperterne på dansk TV måtte forklare, hvorfor befolkningen i Cairo og Tunis pludselig ønskede ”islamisterne til magten”. Underforstået: islamisterne er dem, vi helst ikke vil se ved magten, for de er jo ”ekstremister.”
Uzay K. skrev:Det må jo i så fald gøre Mubaraks eller BenAlis regimer til ”moderate” – eller hvad? Og pludselig kunne man i forskellige TV-udsendelser og debatartikler i aviserne læse om, hvorfor vi i Danmark og i resten af Vesten måske burde støtte de ”moderate kræfter blandt islamisterne”. Pludselig taler man om, at der også blandt det Muslimske Broderskab (læs: ekstremisterne) kunne findes samarbejdspartnere til at varetage vestlige interesser; det var de ”moderate islamister”. Mens man stadigvæk ikke vil samarbejde med de ”ekstremistiske islamister”.
Uzay K. skrev:Da Københavns Borgerepræsentation i juni 2011 holdt møde om kommunens strategi for antidiskriminationsindsatsen, nægtede bl.a. den københavnske borgmester Lars Aslan Rasmussen (A) at støtte et protokolforslag, som Borgerådgiverudvalget havde stillet om at samarbejde med bl.a. Muslimernes Fællesråd omkring oplysning om og bekæmpelse af diskrimination i Københavns Kommune. Lars Aslan Rasmussen skrev i protokollen: ” Jeg, Lars Aslan Rasmussen stemmer imod indstillingen, da jeg ikke mener, at det er i orden, at Muslimernes Fællesråd medvirker i en kampagne imod diskrimination…desuden mener jeg, at man bør søge mere moderate samarbejdspartnere i det muslimske miljø i Danmark.”
Et andet medlem af borgerrepræsentationen, Finn Rudaizky (O), tilsluttede sig protokolbemærkningen
Uzay K. skrev:Forleden deltog jeg i et offentligt møde på selvsamme Københavns Rådhus, hvor en feministisk organisation havde indkaldt til debat om muslimske kvinders rettigheder på det sociale område. Som muslimer skal vi ikke være blind for, at nogle af vores medsøstre oplever social diskrimination fra fx deres ægtefællers side (hustruvold eller skilsmisser). Men når den muslimske minoritet i egne rækker forsøger at råbe politikerne op omkring problematikken, sådan som det skete i efteråret 2011, da bl.a. imam Abdul Wahid Pedersen gjorde opmærksom på problemet og kom med et løsningsforslag, blev de fra muslimsk side stillede forslag afvist af de etablerede politikere med henvisning til ”islamisme” – der blev brugt ord som ”parallelsamfund” og ”shariahdomstole”. Feministerne på det møde, jeg deltog i, bekræftede hinanden verbalt i, at imamer aldrig nogen sinde måtte få indflydelse på samfundets drift og udvikling.
Uzay K. skrev:Når danske muslimer, også imamer, udviser samfundsansvar og samfundsinteresse og blander sig i den offentlige med ønske om at bidrage til at skabe et bedre samfund, er det ganske almindeligt, at man fra den modsatte side bruger ord som var de jagtgeværer og plaffer samfundsbevidste mennesker med meningers mod ned i en regn af formstøbte begreber som ”islamister og ekstremister”.
Uzay K. skrev:Denne politiske kategorisering gavner hverken anti-diskrimnationsarbejdet, den politiske udvikling af det arabiske forår eller muslimske kvinders sociale situation i Danmark. Denne form for radikaliserende kategorisering polariserer grupper i samfundet og umuliggør eller i bedste tilfælde vanskeliggør det fælles samarbejde, som er basis for al udvikling i et samfund.
Uzay K. skrev:De af os, som deltager i den offentlige samfundsdebat bør prøve som minimum at definere de kriterier, vi lægger til grund for en beskrivelse af modpartens hensigter. Det åbner for en konstruktiv debat, og frem for alt hjælper det os at fokusere på de positive egenskaber, som vi gennem brugen af faste kriterier kan identificere og støtte op om, i stedet for at skubbe folk fra os gennem negativ polarisering af vores egne frustrationer og bekymringer.
Islamisterne er ekstremister (ikke "ekstremister"), da de er imod demokrati og den humanistiske tankegang, som ligger bagved (inklusiv mange af de rettigheder som en humanistisk tilgang sikrer den enkelte menneske).
Men det finder du måske ikke dybt problematisk, du har ikke noget større problem med totalitære styreformer, og finder dem ikke ekstremistiske?
Uzay K. skrev:Det må jo i så fald gøre Mubaraks eller BenAlis regimer til ”moderate” – eller hvad? Og pludselig kunne man i forskellige TV-udsendelser og debatartikler i aviserne læse om, hvorfor vi i Danmark og i resten af Vesten måske burde støtte de ”moderate kræfter blandt islamisterne”. Pludselig taler man om, at der også blandt det Muslimske Broderskab (læs: ekstremisterne) kunne findes samarbejdspartnere til at varetage vestlige interesser; det var de ”moderate islamister”. Mens man stadigvæk ikke vil samarbejde med de ”ekstremistiske islamister”.
Nej, selvfølgelig gør det ikke Mubaraks eller Ben Alis regimer til moderate, da de også var totalitære, så det var da et usandsynligt dumt spørgsmål, medmindre du med spørgsmålet allerede forudsætter, at de ikke var moderate - men hvorfor så stille spørgsmålet til at starte med?
Jeg kan til dels godt forstå din forvirring omkring termerne "moderate islamister" og "ekstremistiske islamister", da de allesammen i deres holdninger er ekstremister (ikke "ekstremister"). Jeg tror, at man skeler mellem de islamister, som vil fjerne den demokratiske styreform hurtigst muligt, fx salafisterne/wahabisterne, og de islamister som er villige til at indordne sig demokratiets spilleregler og derfra arbejde på deres islamistiske dagsorden, fx (muligvis) det Muslimske Broderskab.

Det er lidt sværere at kommentere, da min viden om Muslimers Fællesrad er forholdsvis begrænset. Hvis der nu fx udelukkende var tale om et islamistisk organ, ville det give god mening ikke at samarbejde med denne omkring antidiskrimination, da islamismen og islamister er diskriminerende on intolerant(e). Det siger jeg bestemt ikke er tilfældet, da de opfordrer muslimer til at stemme ved danske folketingsvalg.
Men så kan man påpege, at det KUN var to fra borgerrepræsentationen som modsatte sig dette forslag, er det så voldsomt?
Kan du henvise til det konkrete forslag? Der er jo en kolossal skævvridning under sharia, når det kommer til mænds og kvinders rettigheder, så hvis foreslaget gik ud på, at imamer, med udgangspunkt i sharialov, skulle dømme og rådgive i sager, kunne dette vise sig at være problematisk.
Det er for dårligt, hvis det er tilfældet. Det burde komme an på, hvordan de vil bidrage.
Så kan du måske uddybe, hvad du forstår ved en religiøs ekstremist? Er man kun religiøs ekstremist, hvis man støtter eller gør brug af vold i religionens navn, eller gælder det fx også islamister (fx HT), som er anti-demokrater og ønsker at indføre et totalitært og fascistoid religiøst regime?
Islamisterne er ekstremister
Uzay K. skrev:Jeg finder det dybt problematisk, at man anvender udtryk som "islamister" og "ekstremister" i det hele taget. I min artikel efterlyser jeg kriterier ,der kan sættes på disse to meget flyvske og misbrugte betegnelser for muslimer, som ønsker at tage ansvar for det samfund, de lever i, men ønsker at gøre det i henhold til islamiske værdier.
Uzay K. skrev:Den politiske udvikling, bl.a. i melleømsten i 2011 har til tydelighed vist, at "islamister" og "ekstremister" er begreber, som man i Vesten bruger løst om de mennesker, hvis holdninger man ikke kan lide, uanset om disse mennesker har udrettet noget af gavn eller ej, og at man i flæng bruger ordet "moderat" om de regimer, der bestemt ikke var særlig moderate mht at handle på en gavnlig, humanistisk måde overfor den arabiske befolkning.
Uzay K. skrev:Hvor meget værd er den slags politiske begreber, hvis de ikke følges af kriterier, der tager udgangspunkt i de handlinger, der bliver udført, men udelukkende anvendes i den politiske retorik efter forgodtbefindende? Det er det store spørgsmål.
Uzay K. skrev:Kan man være moderat og totalitær? I så fald kunne man jo også være ekstremistisk og demokratisk?
Uzay K. skrev:Jeg stiller spørgsmålet, fordi jeg på en ostentativ måde vil vise, at begreberne er skadelige for dialogen og samarbejdet, hvis begreberne er baseret på politisk retorik, frem for praktisk betydning. Vestlig politik har været baseret på det rene hykleri, hvor man støtter regimer som det saudiske og det syriske, indtil verdensopinionen skifter pga en hændelse på Twitter. Iran hetzer man imod, på trods af at Iran politisk er langt mere moderat end fx Saudiarabien. Det hænger simpelthen ikke sammen, og mange - især unge - arabiske aktivister har mistet tilliden til Vesten. På denne måde sår vesten sin egen grobund for ekstremisme; som muldvarpe graver man græsplænen sønder og sammen - i sidste ende for sig selv.
Uzay K. skrev:Jeg tror, at man i vestlig politik skelner mellem dem, man kan manipulere til sine egne formål og dem, man ikke kan
Jeg er uenig. Selvom Saudi-Arabien er allieret med USA, tror jeg bestemt ikke, at de bliver betraget som religiøst/politisk moderate. Uzay K. skrev:Jeg ved ingenting om HT eller Movia eller hvad de kalder sig allesammen. Men jo, det kunne være et glimrende og meget praktisk kriterie at definere begrebet "ekstremist" som en person, der vil omstyrte samfundet med vold....
Uzay K. skrev:...Jeg har endnu ikke mødt EN ENESTE muslimsk ORGANISATION i Danmark, der i sine vedtægter vil omstyrte samfundet med vold. jeg har heller ikke mødt nogen muslimske enkeltpersoner, der vil gøre det. Derfor er det meningsløst at skyde med spredhagl imod enhver praktiserende muslim, der gerne vil tage sit samfundsansvar alvorlig. Det er simpelthen ikke konstruktivt at bruge den slags retorik.
... nej undskyld, men der er altså lidt for meget offerrolle og overdrivelse i overstående paragraf, så jeg kunne ikke lade være

Zahra R skrev:Islamisterne er ekstremister
Er demokratisterne også ekstremister?

Zahra R skrev:Men ellers ja, ned med islamistiske ekstremisterne. Jeg kan ikke lide dem.
Zahra R skrev:Btw, hvis befolkningen selv vælger ekstremisterne- fx hvis vi er enige om at Muslim brotherhood er ekstremisterne og flertallet har jo stemt på dem. Skal de stadig ***** af ifølge dig?
Zahra R skrev:Næh det besvarer ikke mit spørgsmål. Det fortæller blot lidt om din mangel på intelligens. Du snakker jo uden om, hehe..
Zahra R skrev:Hvad der så skete efterfølgende i Iran eller i et andet land, så har det ikke noget med sagen at gøre. Når man vælger et styreform uanset hvad det er og det er størstedelen af vælgerne, så er det det. Man behøver ikke at bryde sig om det faktum men sådan er det.
Medmindre man er hykler. Er du?
Jake skrev:Hvis man kigger på Iran, så valgte iranerne også mullahstyret i 1979... og det er så sidste gang, at de har haft frie demokratiske valg, hvilket mange iranere i dag er kede af.
Jake skrev:Jeg håber, at det besvarer dit spørgsmål. Hvis man vælger facisterne til magten, så risikerer man, at de helt afskaffer demokratiet, og dermed ryger friheden til at vælge landets ledere i fremtiden ud af vinduet.
Demoraktiet er den eneste ordentlige og hensigtsmæssige styreform. Men den er svag i starten. Det så man i 30'ernes Tyskland, og vi ser det nu igen i Egypten, hvor 3/4 af vælgerne (??) har brugt deres demokratiske ret til at stemme på anti-demokrater såsom salafisterne (disse mørkemænd ønsker i øvrigt ikke engang at kvinder må stille op til valget!!).
Tillad mig at præcisere. Jeg synes, at det er uheldigt, at et folk, pga. uvidenhed, fravælger deres demokrati, netop når de har opnået det.
Dr. Who skrev:
Det kunne ligeså godt have udviklet sig til noget positivt i de efterfølgende år - der findes ingen krystalkugle, der kan spå om fremtiden.
Dr. Who skrev: Det er en misforståelse, at demokrati er en slags modpol til diktatur - det er naturligvis en modpol i den forstand, at borgerne har ret til at vælge en regering i et liberalt demokrati og ikke i et diktatur. Uheldigvis er der nogle, der tror, at man kan indføre demokrati som styreform ved at afskaffe et diktatur - det ses i det korstog, Vesten har ført i Mellemøsten, men det ses også hos borgerne i Mellemøsten. Netop Tyskland havde ikke et svagt demokrati, men det led under en polarisering mellem konservative kræfter og de, der ønskede at indføre en demokratisk model.
Et bedre eksempel var den Spanske borgerkrig, der rent faktisk havde en demokratisk folkevalgt regering, men led under en befolkning, der var totalt splittet og flere forskellige aktører, som endte med et 40 år langt diktatur til Franco.
Jake skrev:Så selv om man ikke vælger "fascister" til magten, kan de sagtens komme til magten i et ustabilt samfund, der er demokratisk.
Cabra skrev:Jake, det er netop ting som overstående, vi bør undgå i mine øjne. Her tager du simpelthen patent på, at demokratiet er det øvre trin på civilisationen og derfor skal vælges til - ellers er man ignorant.
Cabra skrev:Det er jo sådan en tankegang, som desværre har vundet ret meget indpas her i Vesten. Det er ikke fordi jeg ikke er tilhænger af demokratiet, men at sluttte at andre er ignoranter, når de fravælger det, er altså en kende for arrogant til min smag.
Cabra skrev:Man kan ikke bare sige, at demokratiet er et gode, som alle ønsker og vil have, hvis de var kloge nok. Det samme gælder selvfølgelig også muslimer, som antager at alle inderst inde gerne vil leve i en islamisk stat.
Cabra skrev:Mennesker er forskellige, og vil have forskellige ting, men det gør dem ikke nødvendigvis til ignoranter. Lad os stoppe med at tale på andre massers veje og fortælle dem, hvad de vil ha, de ved det måske selv.
Jake skrev:Dr. Who skrev:
Det kunne ligeså godt have udviklet sig til noget positivt i de efterfølgende år - der findes ingen krystalkugle, der kan spå om fremtiden.
Jeg har svært ved at se, hvordan det teokrati skulle have udviklet sig til noget positivt. Det er dybt undertrykkende, og jeg ved ikke, hvordan et teokrati skulle kunne fungere anderledes.
Jake skrev:Dr. Who skrev: Det er en misforståelse, at demokrati er en slags modpol til diktatur - det er naturligvis en modpol i den forstand, at borgerne har ret til at vælge en regering i et liberalt demokrati og ikke i et diktatur. Uheldigvis er der nogle, der tror, at man kan indføre demokrati som styreform ved at afskaffe et diktatur - det ses i det korstog, Vesten har ført i Mellemøsten, men det ses også hos borgerne i Mellemøsten. Netop Tyskland havde ikke et svagt demokrati, men det led under en polarisering mellem konservative kræfter og de, der ønskede at indføre en demokratisk model.
Et bedre eksempel var den Spanske borgerkrig, der rent faktisk havde en demokratisk folkevalgt regering, men led under en befolkning, der var totalt splittet og flere forskellige aktører, som endte med et 40 år langt diktatur til Franco.
Jeg mener, at demokratiet er en modpol til diktatur, og det er den bedste og mest retfærdige styreform. Hvad skulle modpolen ellers være?
Tyskland havde et meget svagt demokrati, Weimar-republikken, som kun lige var blevet introduceret oven på nederlaget i WWI. Dertil kommer, at tyskerne stod i en svær krisetid, og på den baggrund lykkedes det nazisterne at komme til magten.
Jeg er dog enig i, at man ikke skal tvinge demokratiet ned over hovederne på folkefærd som dybest set ikke ønsker det... fx saudi-araberne eller afghanerne.
Jake skrev:Dr. Who skrev:Så selv om man ikke vælger "fascister" til magten, kan de sagtens komme til magten i et ustabilt samfund, der er demokratisk.
Ingen tvivl om det, de har lige fået 66% af vælgerne i Egypten.
Da befolkningen i flere arabiske lande igangsatte oprør imod deres regeringer, kaldte vi i Vesten dette oprør for ”Arabisk Forår”, fordi vi ønskede, at der var gode hensigter forbundet med oprøret. Politikerne, også i Danmark, væltede over hinanden for at forsikre journalisterne, at de arabiske masser ønskede ”demokrati” og ”sekularisme” efter vestligt forbillede. Få måneder inde i den ”Arabiske Sommer” kom så de første ”advarsler” imod ”islamisterne”, især i forbindelse med de første demokratiske valg i Tunesien og Egypten. Mellemøst-eksperterne på dansk TV måtte forklare, hvorfor befolkningen i Cairo og Tunis pludselig ønskede ”islamisterne til magten”. Underforstået: islamisterne er dem, vi helst ikke vil se ved magten, for de er jo ”ekstremister.”
Det må jo i så fald gøre Mubaraks eller BenAlis regimer til ”moderate” – eller hvad? Og pludselig kunne man i forskellige TV-udsendelser og debatartikler i aviserne læse om, hvorfor vi i Danmark og i resten af Vesten måske burde støtte de ”moderate kræfter blandt islamisterne”. Pludselig taler man om, at der også blandt det Muslimske Broderskab (læs: ekstremisterne) kunne findes samarbejdspartnere til at varetage vestlige interesser; det var de ”moderate islamister”. Mens man stadigvæk ikke vil samarbejde med de ”ekstremistiske islamister”.
”Da Københavns Borgerepræsentation i juni 2011 holdt møde om kommunens strategi for antidiskriminationsindsatsen, nægtede bl.a. den københavnske borgmester Lars Aslan Rasmussen (A) at støtte et protokolforslag, som Borgerådgiverudvalget havde stillet om at samarbejde med bl.a. Muslimernes Fællesråd omkring oplysning om og bekæmpelse af diskrimination i Københavns Kommune. Lars Aslan Rasmussen skrev i protokollen: ” Jeg, Lars Aslan Rasmussen stemmer imod indstillingen, da jeg ikke mener, at det er i orden, at Muslimernes Fællesråd medvirker i en kampagne imod diskrimination…desuden mener jeg, at man bør søge mere moderate samarbejdspartnere i det muslimske miljø i Danmark.
Forleden deltog jeg i et offentligt møde på selvsamme Københavns Rådhus, hvor en feministisk organisation havde indkaldt til debat om muslimske kvinders rettigheder på det sociale område. Som muslimer skal vi ikke være blind for, at nogle af vores medsøstre oplever social diskrimination fra fx deres ægtefællers side (hustruvold eller skilsmisser). Men når den muslimske minoritet i egne rækker forsøger at råbe politikerne op omkring problematikken, sådan som det skete i efteråret 2011, da bl.a. imam Abdul Wahid Pedersen gjorde opmærksom på problemet og kom med et løsningsforslag, blev de fra muslimsk side stillede forslag afvist af de etablerede politikere med henvisning til ”islamisme” – der blev brugt ord som ”parallelsamfund” og ”shariahdomstole”. Feministerne på det møde, jeg deltog i, bekræftede hinanden verbalt i, at imamer aldrig nogen sinde måtte få indflydelse på samfundets drift og udvikling.
De muslimer, der siger det, som modparten gerne vil høre, bliver belønnet med ”moderat”-medaljen. Glemt er alle nuancer, den højtbesungne individualisme og det objektive debatklima, ind med de kategoriserende muldvarpeskud, som kan vælte enhver muslim, der vover at løbe omkring på den politiske græsplæne. Der er ingen faste kriterier for ”moderat” eller ”ekstremist”; det er udtryk, som man kan skyde med spredhagl alt efter situation og politisk agenda, og dermed risikerer man at skyde sig selv ganske gevaldigt i storetåen.
De af os, som deltager i den offentlige samfundsdebat bør prøve som minimum at definere de kriterier, vi lægger til grund for en beskrivelse af modpartens hensigter. Det åbner for en konstruktiv debat, og frem for alt hjælper det os at fokusere på de positive egenskaber, som vi gennem brugen af faste kriterier kan identificere og støtte op om, i stedet for at skubbe folk fra os gennem negativ polarisering af vores egne frustrationer og bekymringer.

I bør nok mere gøre op med jer selv om det i bare ønsker er at bidrage til samfundet positivt, eller om hovedfokus er at fremme muslimske synspunkter og holdninger, for jer er der muligvis ingen forskel, men det er der i et sekulært samfund.

Abu Saif skrev:jeg synes man skal holde afstemning eller valg her i vesten hvis man skal vælge partier i islamiske lande, så længe Jake og Billingual ikke får stemmeret vil de aldrig være tilfreds med muslimernes valg.
Uzay K. skrev:I bør nok mere gøre op med jer selv om det i bare ønsker er at bidrage til samfundet positivt, eller om hovedfokus er at fremme muslimske synspunkter og holdninger, for jer er der muligvis ingen forskel, men det er der i et sekulært samfund.
Hvem er "I"? Jeg har skrevet min artikel alene
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster