Mærkværdig artikel

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Mærkværdig artikel

Indlægby Cabra » søn jan 01, 2012 22:38

http://www.religion.dk/artikel/385787:S ... cle_page=1

Jeg undrer mig over nogle ting i den artikel. En af dem er denne:

Der kan være stærke holdninger til klædedragten i familien, men lige nu oplever vi også, at et stigende antal unge muslimske kvinder af egen fri vilje begynder at tildække sig

Er det bare mig, eller sig hun faktisk ikke, at mange muslimske kvinder bærer tørklædet - ikke frivilligt, men af tvang. Jeg kan ikke rigtig se, hvordan det kan læses anderledes.

Det vi oplever er tværtimod unge muslimer som tager tørklæde på, selvom forældrene ikke vil have det - mig bekendt.

Og så vil der nok også være brugere herinde som undrer sig over denne påstand:

I debatten om det muslimske tørklæde, som kan blive ganske intens, finder jeg det altid vigtigt at understrege, at Koranen ikke påbyder tørklædet.

Hun er i øvrigt katolik og ikke muslim. Måske lidt mærkeligt, at hun så svarer på spørgsmål som disse.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Re: Mærkværdig artikel

Indlægby Mila » søn jan 01, 2012 22:58

Hej cabra. jeg læser det første som ; at nogle gange ser/hører man at muslimske kvinder bliver tvunget til at tildække sig. MEN at lige nu oplever vi at mange muslimske kvinder gør det fordi de selv føler det rigtigt... Der er jo desværre nogle der bliver tvunget til det, hvilket ikke er tilladt i Islam. tvang er ikke tilladt. Så jeg læser den anderledes end dig.
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
FÃ¥et : 5 perler

Indlægby Dr. Who » søn jan 01, 2012 23:20

Jeg tror bare, at artiklen er dårligt formuleret. Jeg går ud fra, at det er ordet "også", der får dig til at indikere, at der er tale om det modsatte.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Givet : 6 perler
FÃ¥et : 30 perler

Indlægby Cabra » søn jan 01, 2012 23:22

@Mila
Fair nok. Jeg vil bare mene, at med det hun siger - at med undtagelse af nogle nyere tilfælde, så har tørklædet ikke været et frivilligt valg. Og det er noget af en påstand.

@Dr. Who

Det er nok der kæden knækker for mig. For det indikerer jo, at det ikke har været tilfældet tidligere.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
FÃ¥et : 74 perler

Indlægby Dr. Who » søn jan 01, 2012 23:44

Det er nok også lidt mere kompliceret end bare at opstille det som enten tvang eller egen fri vilje. Men nu har jeg lige læst hele artiklen, og hvis man medtager resten (af det efterfølgende, du citerede), giver det lidt mere mening for hun skriver, at det tager det på som som et svar på det negative syn, der er på tørklæder.
som et modspil til vores samfunds pres på islam og muslimsk kultur
Og det er vel meget normalt, at man reagerer på den måde; en slags trods. Det skal, for mig, ikke opfattes som en modsætning til at nogle bliver tvunget til at bære tørklæde, men en reaktion fra samfundets negative syn på muslimer med tørklæde.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Givet : 6 perler
FÃ¥et : 30 perler

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat