Først og fremmest, er jeg virkelig, men virkelig taknemmelig for at jeg faktisk har fået svar. Lige meget hvad for et svar jeg har fået, så er jeg glad for det.
Og da jeg skrev dette, var jeg både sur, irriteret og ked af det. Så nu er jeg klar til at skrive med glade tanker også!
3Abdahu skrev:Hmmm... jeg ved ikke, om det er decideret haram, men jeg vil ikke anbefale det. Tror dine forældre ville blive stiktosset, hvis du bare flytter hjemmefra. Har du prøvet på at tale med dem?
Heh, jeg er også sikker på, at de faktisk vil blive stiktosset, men ja, jeg har faktisk talt med dem om alt, op til flere gange. Men uden held
Zana skrev:Wa 'alaykum as-salam,
Først er det beklageligt, at i har et dårligt forhold.
Jeg er godt klar over, at nogle forældre kan handle på en uforståelig måde. Men generelt fordi vores forældre er tjah... vores forældre, handler de ud fra hvad de mener eller tror er bedst for os. Og selvom det virker unfair at ens forældre sætter regler for, hvornår man skal være hjemme, hvornår man skal gøre hvad osv., må man altid huske på, at de gør det ud af kærlighed til deres børn og aldrig for at gøre livet surt for dem. Og idet respekt til ens forældre er en meget vigtig del af Islam, skal man aldrig bevidst råbe grimme skældsord eller lignende til dem.
Når det så er sagt, er man sommetider selv uden om at blive behandlet "som et barn". Ikke at du er sådan, men det er mere generelt selvfølgelig og er blot en påmindelse om, at man stiller sig selv spørgsmålet; "Behandler jeg dem dårligt siden de behandler mig på denne måde? Så må jeg hellere rettere op på det." Nogle kan nemlig have en tendens til at virke barnlig af sin alder derhjemme, aldrig hjælpe til når ens forældre kalder (eller selv uden de kalder), at snakke grimt til dem osv., og samtidig klager man over, hvorfor man bliver behandlet som et barn på 4 år. Well, open your eyes.
Hvad angår kultur, skal man nok ikke se for firkantet på det. Hvis man tilkendegiver sine holdninger over for sine forældre, om at man egentlig hader deres kultur, er det på en måde at nedgøre dem, da de selv har fulgt deres traditioner længe. Og det er nok det sidste man vil gøre, især fordi man godt kan følge det af kulturen, der ikke går imod Islam og fordi man ikke unødigt bør såre sine forældre. Man skal også huske på, at meget af den mellemøstlige kultur (bortset fra uislamiske traditioner) faktisk kommer fra Islam, selvom de lige har fået et touch af "Tyrkiet" eller et andet land med muslimsk befolkning.
Alt i alt, er min pointe altså at når dine forældre behandler dig på den måde, må du overveje om det er din egen opførsel der er noget galt med. Hvis dette ikke er tilfældet, er det nok bedst du tager en snak med dem (evt. din far) og fortæller, at du ikke får lyst til at høre efter dem, når de behandler dig på den måde. Og at du flytter ud, hjælper nok ikke med at løse problemerne med dine forældre. Istedet bør du finde en løsning med Allah Den Ophøjedes hjælp.
Jeg vil prøve ikke at gøre det langt, for ellers ved jeg, at nogle af de ting jeg skriver vil lyde lidt dumt.
Men ja du har ret med, at forældre gør det kun for deres barns bedste.
Men nu når de gør det, er det måske ikke nogle os der faktisk ved, hvad er bedst for os? - Ja, de har levet længere tid, set verden på en anden måde, og oplevet alt det vi måske kommer til at opleve.
Men er det nu altid, at forældre faktisk ved, hvad der er bedste for os. Når de nu ikke rigtig kan følge med vores følelser, og følge med i hvordan vi har det.
Nu nævner du jo, at man selv kan være skyld i, at ens forældre kan behandle en som et barn, og vil se os som et barn. Men i denne sammenhæng er det nu lidt anderledes.
Jeg er ærlig, og kan fortælle, at jeg nogle gange godt kan være lidt barn-agtig i deres øjne, når de ikke vil acceptere den måde jeg er på. Men når jeg endelig snakker med dem, siger de selv, med deres eget ord, at jeg som deres søn ALTID vil være et barn i deres øjne.
Selvom jeg er 10, 20, 30, 40 eller 50 år. Og de siger selv, at de altid vil behandle mig, som et lille barn.
Udfra det, går jeg ikke ind for, at det er retfærdigt. De gør det fordi det er sådan de har lært det fra deres egne forældre.
Vedrørende det med kulturen, jeg kan ikke lide at følge vores kultur, da jeg føler ikke det er det rette, og næsten intet at det der sker, med grunden kultur, altid gør mig dårlig.
Men at snakke med mine forældre, er faktisk noget jeg allerede har gjort op til flere gange. Jeg har både siddet med en stille og rolig tone og fortalt dem det, og også med en høj tone, da det blev nødvendigt.
Grunden til jeg har snakket med dem om det, er at jeg har haft et forfærdeligt liv. Både med familien og livet udenfor huset.
Jeg har op til flere gange siddet og fortalt dem, hvad jeg føler, hvordan jeg har det, at jeg får det dårligt og gerne vil have det bedre.
Det værste ved det hele er, at de ikke rigtig sådan svarede mig til at starte med. Men de begyndte og grine, når jeg stod og fældede tårer for mine følelser, for de ord jeg sagde. Men de valgte at grine af det, joke med det, og begynde og kommentere på noget 3., når jeg snakkede om noget andet.
Det er så svært for mig, at jeg faktisk ikke fik et ord der fik mit hjerte til at varme mig, men derimod flere knive ramt lige i midten.
Nogle gange bliver det svært at opføre sig på den måde de vil have det, når man aldrig får det man behøver.
Jeg hører altid, at man skal respektere sine forældre på den måde de vil have det, og på en god måde. Men jeg hører aldrig, at forældre skal passe på deres barn, være der for dem, og respektere dem. Jeg synes folk altid vælger at fortælle, at det er børnene der kan være skyld i alt.
Men er meget taknemmelig for, at du faktisk gad og skrive.
bemuslimah skrev:As-salamu alaykum, jeg håber at du er i dit bedste helbred In sha’ a Llah
Som jeg kan høre er du tyrker ligesom jeg, well det betyder vist ikke lige det store... Men forstår dig udmærket godt bror mht. til vores traditioner, og dem findes der jo en del af. For mit vedkommende er det måske normalt at dine forældre er efter dig. Mine forældre er da også efter mig mht hvornår jeg får mig en ordentlig uddannelse osv. Yani der kan du selv se. Men selvfølgelig på den anden side kommer det jo også an på fra familie til familie...
Men altså det jeg prøver at fortælle dig er at jeg også selv har været ude for den oplevelse med at have ”flytte hjemmefra” i tankerne, men det er jeg hurtig kommet over Alhamdulillah. At flytte hjemmefra er nemlig ikke altid den letteste løsning, det er et meget stort ansvar.
Mit råd til dig ville nok være at du skulle prøve at tage en snak med dine forældre, det hjælper trust me. Men i dit tilfælde hvis det nu ikke ville hjælpe, jeg ved ikke lige hvor du bor i landet? Men der er ihvertfald forskellige yurt (opholdssteder) i landet for studerende, eller i hvert fald for dem som vil have en anelse fred og ro fra deres familie/forældre. Der vil i bla også fokusere meget på Islam (sohbet). Et virkelig anbefalet sted, Ma sha a Llah! De skal nok tage godt imod dig, de fleste forældre vælger i hvert fald at sende deres børn derhen, end at lade dem bo alene.
Bare min mening!

Wa-salam
Ja du har ret, det kommer jo an på fra familie til familie.
Men nu når du nævner uddannelsen, kommer jeg lidt i tanke om, hvor hårdt det faktisk er. De ønsker jo, at jeg bliver et eller andet de selv mener, at der kunne være godt. Ja, giver dem ret, det kan faktisk godt være godt med sådan et job som de vil have jeg skal have.
Men når man tænker længere ind i det, og faktisk har snakket med sin mor om det, så er det lidt svært.
Jeg havde en engang en okay samtale med min mor om uddannelse. Mens jeg sad og fortalte om, at jeg faktisk havde det svært med at gå i en skole jeg var tvunget til, sad hun og prøvede at overbevise mig om, at jeg faktisk kunne lige meget hvad.
Men den snak forsatte, vi kom ind i en del. Men jeg husker en ting, som faktisk irriterer mig meget.
Mig: Men en ting er vigtigt. Jeg vil hellere vågne op om morgnen med et stort smil, med tanken: Yes! Nu skal jeg arbejde jeg elsker. Jeg glæder mig virkelig.
End at vågne op, og tænke: Oh nej, nu skal jeg arbejde med det arbejde jeg hader. Gider slet ikke arbejde. Vil sige op, hader det arbejde virkelig meget.
Mor: Nej! Sådan er det ikke! Hvis du får det job du ønsker dig, bliver du ikke til noget og du får ingen penge, og kommer ikke til at leve godt.
Men derimod vil du få en god løn med det andet job, selvom du hader det, og du vil elske det hvis du bare kæmper for det.Men når man tænker over det, så hvorfor arbejde med noget man hader?
At bruge sit liv på at arbejde og brokke sig over det? - Nej tak, vil have et godt liv, også selvom det andet job måske har en 5.000-10.000 kroners forskel eller andet.
Jeg bor ellers i Århus, og nej jeg har ikke rigtig lyst til at flytte til er opholdssted. Har det ikke godt med at bo med alle mulige andre

.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Generelt:Det der med at flytte.
Nu er jeg godt og vel stor nok til at vide, at der faktisk i sidste ikke skal det store til, når man flytter. Selvf. bliver det nok svært i starten, når man skal have møbler osv.
Men dog kan man få SU og man kan få et fritidsjob til at holde sig levende, og det ved jeg at de penge vil være nok.
Og jeg har ikke interesse for at gifte mig, og derfor sætter jeg ikke vægt i, at jeg skal have ansvar for flere personer end jeg selv.
Jeg ved skam selv hvor meget jeg selv behøver, hvad jeg behøver og hvordan.
Men jeg overvejer også at tage til en psykolog, for at snakke med sådan en, eller min læge.
For mine forældre tager heller ikke mine sygdomme seriøst

.
Derfor er mange ting jeg overvejer, men jeg sætter pris på i læser det og skriver! Tak!