M_M skrev:I må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl, men for at noget anses for at være haram, skal der så ikke foreligge en klar og entydig tekst om, at det er haram som der f.eks. gør med alkohol og svin? Så jeg forstår ikke rigtig, hvordan Omar1924 kan udlede, at det er haram at holde jul, når jeg ovenfor har linket til haya.dk hvor Waseem Hussain siger, at det er tilladt at holde jul med sin ikke-muslimske familie for at bevare et godt forhold.
Jeg spørger, fordi det tit forvirrer mig at nogle muslimer siger noget er haram, og andre siger det ikke er. Det kan godt blive lidt uoverskueligt. Men indtil andet er bevist vil jeg da gå ud fra, at det er tilladt. Jeg vil give Mila helt ret i, at det da er at vise sig fra sin bedste side at glæde sine forældre på den måde
Hvis man er i tvivl om en ting, så er det altid bedst at spørger en eller flere af de lærde, og i denne sag mener de at det er haram.
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) stated that some peoples or groups in his ummah would follow the People of the Book in some of their rituals and traditions, as is narrated in the hadeeth of Abu Sa’eed al-Khudri (may Allaah be pleased with him), who said that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “They will follow the ways of those who came before them, handspan by handspan, cubit by cubit, until even if they entered a lizard’s hole they will follow them.” We said: “O Messenger of Allaah, (do you mean) the Jews and Christians?” He said: “Who else?” Narrated by al-Bukhaari and Muslim
Ud over dette, hvis vores elskede profeter (fred være med dem alle) ikke holdte nogle andre højtidligheder, og sahaba (Ra) heller ikke gjorde det, hvem er vi så til at begynde på det? Disse er mennesker er dem vil skal tage eksempler fra.
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ طُوبَىٰ لَهُمۡ وَحُسۡنُ مَـَٔابٍ۬