I hjemlandet er ’The Daily Show’ blevet en politisk faktor - på trods af programmets sene sendetidspunkt på den obskure tv-kanal Comedy Central. Konceptet er simpelt, men effektivt: Studieværten Jon Stewart og hans hold af fup-korrespondenter kaster et knivskarpt, satirisk blik på det forløbne døgns politiske begivenheder.
Programmets tag på stoffet giver genlyd hos beslutningstagerne i Washington. Det var således i ’The Daily Show’, at demokraten John Edwards i 2003 meddelte, at han stillede op til præsidentvalget. Og selv ærkerepublikanere står i kø for at gæste showet, der bryster sig af at være politisk farvet i en grad, der kalder mere på brug af smilebånd end løftede pegefingre.
Jon Stewart og resten af redaktionen bag ’The Daily Show’ rammer under lavmålet med en varmesøgende rakets træfsikkerhed, hver gang de trykker på aftrækkeren. Det er plat - og alligevel uendeligt sofistikeret.
Cabra har lanceret Jon Stewart i en anden tråd.
Jeg ser selv programmet "The Daily Show" så tit som muligt på DR 2 og morer mig glimrende. Indimellem er Jon Stewart ret selviscenesættende og ja, provokerende, men han rammer ofte hovedet på sømmet og tør tage kontroversielle emner op.
Desværre er det ikke muligt at se tidligere udsendte programmer på DR2 men for de engelsk kyndige muslimer (og andre ) så er links nederst i mit indlæg et must-see.
Emnet er en temaserie vist på amerikanske kanaler om muslimske amerikanere, som åbenbart er blevet "anklaget" af et slags seer-nævn (som har foreslået en boycot) fordi programmet ifgl. dem er med til at give et helt forkert billede af muslimer. I "All American Muslim" fremstilles muslimer som værende overvejende normale, afbalancerede, sympatiske og søde mennesker, og dermed er disse programmer skadelige for den alm. amerikaners opfattelse og generelle mening om muslimer..
Fik I den ...?
1. del af showet
http://www.thedailyshow.com/watch/tue-d ... abulvision
2. del af showet
http://www.thedailyshow.com/watch/tue-d ... a-new-lowe
(her er fokus på én af firmaerne som har stoppet deres reklamer for et byggemarked i "All American Muslim" pga kritikken... )