Sponsorbarn hos Danish Muslim Aid.

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Sponsorbarn hos Danish Muslim Aid.

Indlægby Junus_dk » man dec 05, 2011 22:53

Salam Alaikum wa rahmat allah alle sammen.

Jeg har besluttet mig for at ville sponsorere et barn og det mest oplagte er selvfølgeligt at gøre det igennem http://dmaid.dk/site/index.php. Der både er en dansk og muslimsk side.

Jeg ville bare høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med hvordan det fungere, hvor meget kontakt man får til barnet osv eller bare generelt erfaringer med sponsorbørn.

Skriv endeligt hvis i har noget at bidrage med på området :)

HÃ¥ber alle har en god dag Inshallah..
Holy Qur'an 112:1-4

Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him.
Brugeravatar
Junus_dk

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hankøn

Givet : 17 perler
FÃ¥et : 0 perle

Re: Sponsorbarn hos Danish Muslim Aid.

Indlægby muslim123 » tirs dec 06, 2011 05:21

:) :)
Junus_dk skrev:Salam Alaikum wa rahmat allah alle sammen.

Jeg har besluttet mig for at ville sponsorere et barn og det mest oplagte er selvfølgeligt at gøre det igennem http://dmaid.dk/site/index.php. Der både er en dansk og muslimsk side.

Jeg ville bare høre om der var nogen herinde der havde erfaringer med hvordan det fungere, hvor meget kontakt man får til barnet osv eller bare generelt erfaringer med sponsorbørn.

Skriv endeligt hvis i har noget at bidrage med på området :)

HÃ¥ber alle har en god dag Inshallah..

As salamu a3alaykum

Jeg har været sponsor for et barn i palæstina igennem 2 år hos danish muslim aid, og er det stadig. Der bliver bare hævet de antal kroner fra kontoen hver måned...Til at starte med lige da jeg blev medlem fik jeg en rapport om barnets status og en lille besked med et tak fra vedkommende siden har jeg ikke fået nogen som helst informationer eller status. Jeg kontaktede danish muslim aid for ca. 1 år siden fordi jeg undrede mig over, at jeg ingen rapport har fået eller status, så ugen efterfølgende fik jeg en rapport på barnets status og en hilsen. Det var anden gang men også sidste gang siden er pengene bare blevet hævet fra kontoen hver måned til barnet i palæstina. Man har ingen kontakt til sponsorbarnet, kun hvis du selv efterspørger det eller vil ligge end besked eller lignende. Du kan også skrive breve eller sende hilsner til sponsorbarnet, men det er helt op til dig, hvor meget kontakt du vil have til sponsorbarnet...

HÃ¥ber du kan bruge det til noget insAllah :)
Brugeravatar
muslim123

Geografisk sted: Sydhavn
Køn: Hunkøn

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 2 perler

Indlægby PoF » tirs dec 06, 2011 21:55

Wa'alaikum salam

Jeg har ikke kendskab til det link som du har linket til.
Men jeg været sponsorer i 6 år nu til 3 forskellige børn i Libanon ikke på samme tid men efter nogle år eller måneder ville andre hjælpe dem og så fik jeg et andet barn. Jeg har en bekendt som arbejder der og da jeg rejste for nogle år siden så var jeg med og så hvad de lavede og besøgte forskellige steder osv. Jeg har altid været Anonym. Jeg modtog breve, billeder og små gaver engang imellem, men jeg kontrakede dem aldrig, fordi jeg kun gjorde det for at hjælpe.
Jeg rejste så for lidt mere end 4 år siden og mødte en familie som lige havde mistet en far som lige var blevet far til en pige dagen efter hans død. Mødet med familien havde rørt mig meget, så jeg valgte at være sponsor for pigen som endnu ikke var 2 uger gammel. Jeg har ikke kontrakt til dem, udover at jeg modtager breve, billeder osv. Jeg vil ikke have kontrakt til dem, hvis det stod til mig, men fordi en af min familiemedlemmer arbejder der så var det lidt svært at løbe udenom også fordi jeg havde mødt dem og lært dem lidt at kende. Pigen kender mig nok til at vide hvem jeg er. Jeg besøgte dem nogle timer og så var det bare det. De får et besøg hver gang jeg rejser, sådan har det nu været og det fungere ret godt.

Der er nogle familier som ønsker at møde en og sige tak for hvad man gør for dem. Nogle børn er store nok og er ikke nær så bange, så de tager ud og hygger en hel dag. Men jeg synes at de små børn og dem som er under 15 ikke skal besøges alene af den grund at det kan virke lidt skræmmende for dem at der dukker en vildt fremmede op. Man kan kende dem helt vildt godt pga, de breve forældre eller familiemedlemmer sender men, de kender ikke en og det skal man tænke over, for man ser dem ikke til dagligt, og børn knytter sig ikke bare til en efter 1 dags besøg. Men breve og billeder er en start, hvis man gerne vil have et forhold til dem eller have en chance for at bygge et venskab. Men det er ret forskelligt som muslim123 har skrevet, Nogen har kontrakt hvor andre slet ikke alt efter hvad man skal ønsker og vil.

:)
PoF

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 1 perle
FÃ¥et : 15 perler

Indlægby Junus_dk » ons dec 07, 2011 04:07

Salam alaikum.

Mange tak for jeres svar muslim 123 og PoF.
Det var lige sådan nogen beskrivelser jeg ønskede at høre om.
Jeg vil gerne selv have kontakt og måske vælge et palæstinensisk barn så jeg kan få øvet mit skriftlige arabiske eller lign men det skal ikke komme an på det.
Jeg skal lige tænke over hvorfra og hvorhenne jeg skal gøre det men tak for indlæggene.
Hvis der er andre der har erfaringer vil jeg meget gerne høre om det :)
Forsat god aften alle sammen..Inshallah khayr..

Say: He is Allah, the One and Only! Allah, the Eternal, Absolute; He begetteth not nor is He begotten. And there is none like unto Him.
Brugeravatar
Junus_dk

Indlægby DM-Aid » man dec 19, 2011 23:55

Assalamu aleikum

Sponsorering af forældreløse børn er et meget stort område hos DM-Aid med over 300 børn på vores samlede mængde fordelt over flere lande. Det er et vanskeligt område at få til at fungere helt optimalt, og jeg skal være den første til at indrømme, at vi ikke altid har håndteret det lige godt. Det har også været årsagen til, at vi nu har ansat en person til alene at håndtere dette vigtige område. Søster Sarwa, som har en fortid som byplanlægger i Baghdad er vant til at tænke strategisk og struktureret, og derfor er vi ganske sikre på, at vi nu har fået den person på opgaven, som er bedst til at løfte den.

Der er mange udfordringer i hele set-up'et. Bl.a. har det ofte vist sig vanskeligt at få rapporter fra vores samarbejdspartnere ude i verden, og når vi får dem, kommer de sommetider i et andet format, end vi vil have dem, ligesom de sommetider kommer på andre sprog. Vi har indtil for tre måneder siden forsøgt at få dette store området dækket af med frivillige kræfter, men det har vist sig, at det kunne ikke lade sig gøre på tilfredsstillende vis. Nu er vi ganske sikre på, at vi indenfor en meget overskuelig fremtid har det helt oppe at køre på skinner in sha Allah.

Vi værdsætter altid at få tilbagemeldinger, også kritik, for det gør os bedre i stand til at tage fat om det, som vi kan gøre bedre.

Med hensyn til direkte kontakt til de sponsorerede familier, er det noget, som vi har talt en del om, da der er flere aspekter i dette. Dels kan der være familier, som gerne vil have denne kontakt, og så vil vi naturligvis også gerne være med til at skabe den. Men der kan også være familier, som ikke ønsker det, da det for dem synes pinligt, at de skal have hjælp fra fremmede til at klare dagen og vejen. Endelig er der en generel overvejelser, som mange donororganisationer har gjort sig, nemlig at det forhold, der kan være mellem donor og modtager kan være nedværdigende for modtager, og at man som organisation har en meget stor forpligtelser til at beskytte modtagerne i denne proces.

Men som sagt er kritik altid velkommen og kan kun være med til at gøre os bedre til at løfte opgaven. Man kan altid skrive til mig på awp@dmaid.dk

Abdul Wahid Pedersen
Generalsekretær i DM-Aid

Brugere synes godt om dette indlæg : Junus_dk
DM-Aid

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 1 perle

Indlægby Junus_dk » fre dec 23, 2011 12:21

As-Salam Alaikum.

Mange tak til Abdul Wahid Pedersen for dit lange og præciserende indlæg.
Det er dejligt det altid er så nemt at komme i kontakt med relevante personer her igennem siden alhamdulilah.
Det var godt ar høre både hvordan det praktiske foregår og hvilke tanker i gør jer om kontakt mv. Så tak fordi du tog dig tiden til at skrive indlægget :klapper:

Brugeravatar
Junus_dk

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat