Redaktør: Fri Debat Mods
Modsat islamisterne, der i årene under Mubarak var eneste opposition til præsidenten, har de ikke evnet at organisere sig i tilstrækkelig grad, og det har angiveligt kostet.
Cabra skrev:Modsat islamisterne, der i årene under Mubarak var eneste opposition til præsidenten, har de ikke evnet at organisere sig i tilstrækkelig grad, og det har angiveligt kostet.
Mon ikke en del af forklaringen, skal findes i overstående. De såkaldte liberale og moderate kræfter har ikke samme ressourcer at gøre med. Det betyder trods alt meget i politik, at man er solidt organiseret.
Men det er dejligt, at folkets vilje endelig kan komme til udtryk. Selvsagt også, hvis de ønsker mere Islam. Det har ingen ret til, at blande sig i. Det er anliggende for det egyptiske folk.
Det arabiske forår bærer mere og mere præg af, at Islam kommer til at spille en væsentlig rolle. Bliver spændende, at se, hvordan tingene kommer til at fungere.
Jake skrev:Hvis egypterne ønsker at blande religion og politik sammen, er det deres valg. Jeg håber dog, at islamisterne vil respektere den demokratiske proces i fremtiden, så egypterne altid vil have frie demokratiske valg, og folket dermed bestemmer, og man undgår en totalitær stat... desværre ligger der en storselvmodsigelse i det udsagn... islamister ønsker ikke demokrati, de ønsker en islamisk stat med "guds lovgivning".
basit skrev:Jake skrev:Hvis egypterne ønsker at blande religion og politik sammen, er det deres valg. Jeg håber dog, at islamisterne vil respektere den demokratiske proces i fremtiden, så egypterne altid vil have frie demokratiske valg, og folket dermed bestemmer, og man undgår en totalitær stat... desværre ligger der en storselvmodsigelse i det udsagn... islamister ønsker ikke demokrati, de ønsker en islamisk stat med "guds lovgivning".
Modsigelsen findes ikke nødvendigvis. Du antager at folket ønsker frie demokratiske valg. Hvad hvis folket ikke ønsker det, hvem bliver så den totalitære?
Abu Saif skrev:folk ved hvad de stemmer for. de vil have islam tilbage. sådan ser jeg billedet af resultatet på valget i egypten. så håber jeg at andre vil respektere deres valg. det gælder også dig jake.
Jake skrev:Jeg respekterer selvfølgelig deres demokratiske valg, selvom jeg er imod at stemme på totalirister, og jeg håber, at egypterne vil opleve mange frie demokratiske valg i fremtiden, hvor de selv kan vælge deres ledere, så de undgår at skulle leve under endnu et undertrykkende og fascistoidt styre som Mubaraks bare med religiøst fortegn fremfor sekulært.
Jake skrev:Folk i Iran ønsker frie valg... det har de ikke haft siden 1979. Hvordan vil du kontrollere, om folk, under et totalitært styre som en islamistisk styret stat, ønsker frie valg? Og synes du som tilhænger af islamismen, at folk i muslimske lande overhovedet skal have frie valg, selv hvis de ønsker det?
Jake skrev:Den bedste løsning er frie demokratiske valg inden for en given årrække. Så kan folket på demokratisk vis vælge ultra-konservative politikere gang på gang på gang, såfremt de ønsker det.
basit skrev:Jake skrev:Jeg respekterer selvfølgelig deres demokratiske valg, selvom jeg er imod at stemme på totalirister, og jeg håber, at egypterne vil opleve mange frie demokratiske valg i fremtiden, hvor de selv kan vælge deres ledere, så de undgår at skulle leve under endnu et undertrykkende og fascistoidt styre som Mubaraks bare med religiøst fortegn fremfor sekulært.
Jeg tror egypterne vil glæde sig den dag de kan komme af med det sekulære styre som på fascistoidisk vis bliver opretholdt over dem. I Islam vil de få rig mulighed for at vælge deres ledere selv - som alle vil have samme islamiske værdisæt som dem selv.
basit skrev:Jake skrev:Folk i Iran ønsker frie valg... det har de ikke haft siden 1979. Hvordan vil du kontrollere, om folk, under et totalitært styre som en islamistisk styret stat, ønsker frie valg? Og synes du som tilhænger af islamismen, at folk i muslimske lande overhovedet skal have frie valg, selv hvis de ønsker det?
Folk i Algeriet ønskede Islam i stedet for det sekulære demokrati. Det har de ikke haft siden 1830 da de blev besat af det sekulære Frankrig.Jake skrev:Den bedste løsning er frie demokratiske valg inden for en given årrække. Så kan folket på demokratisk vis vælge ultra-konservative politikere gang på gang på gang, såfremt de ønsker det.
Den bedste løsning er at folket selv determinerer sin fremtid. Og Islam er uundgåeligt muslimernes fremtid.
Jake skrev:Abu Saif skrev:folk ved hvad de stemmer for. de vil have islam tilbage. sådan ser jeg billedet af resultatet på valget i egypten. så håber jeg at andre vil respektere deres valg. det gælder også dig jake.
Jeg respekterer selvfølgelig deres demokratiske valg, selvom jeg er imod at stemme på totalirister, og jeg håber, at egypterne vil opleve mange frie demokratiske valg i fremtiden, hvor de selv kan vælge deres ledere, så de undgår at skulle leve under endnu et undertrykkende og fascistoidt styre som Mubaraks bare med religiøst fortegn fremfor sekulært.
Abu Saif skrev:Jake skrev:Abu Saif skrev:folk ved hvad de stemmer for. de vil have islam tilbage. sådan ser jeg billedet af resultatet på valget i egypten. så håber jeg at andre vil respektere deres valg. det gælder også dig jake.
og jeg håber at vesten holder nallerne væk denne gang. sidste gang støttede de deres mand mubarak fordi de var bange for at islamister, jihadister og terrorister vil komme til magten, nu er disse på vej til magten så jeg er lidt spændt på vestens reaktion.
Jake skrev:Abu Saif skrev:Jake skrev:Abu Saif skrev:folk ved hvad de stemmer for. de vil have islam tilbage. sådan ser jeg billedet af resultatet på valget i egypten. så håber jeg at andre vil respektere deres valg. det gælder også dig jake.
og jeg håber at vesten holder nallerne væk denne gang. sidste gang støttede de deres mand mubarak fordi de var bange for at islamister, jihadister og terrorister vil komme til magten, nu er disse på vej til magten så jeg er lidt spændt på vestens reaktion.
Det håber jeg virkeligt også. Det afhænger jo især af det egyptiske styre. Hvis det bliver et slaraffenland og gemmested for terrororganisationer, som det var tilfældet i Afghanistan, hvor masser af såkaldte hellige krigere (også fra Vesten) modtog træning i statsstøttede lejre, kan Vesten blive nødt til at droppe nogle bomber på disse. Forhåbentlig har Vesten dog lært af deres fejltagelser i Afghanistan.
Abu Saif skrev:min ven Egypten er ikke afghanistanJake skrev:Abu Saif skrev:Jake skrev:Abu Saif skrev:folk ved hvad de stemmer for. de vil have islam tilbage. sådan ser jeg billedet af resultatet på valget i egypten. så håber jeg at andre vil respektere deres valg. det gælder også dig jake.
Det håber jeg virkeligt også. Det afhænger jo især af det egyptiske styre. Hvis det bliver et slaraffenland og gemmested for terrororganisationer, som det var tilfældet i Afghanistan, hvor masser af såkaldte hellige krigere (også fra Vesten) modtog træning i statsstøttede lejre, kan Vesten blive nødt til at droppe nogle bomber på disse. Forhåbentlig har Vesten dog lært af deres fejltagelser i Afghanistan.
Abu Saif skrev:dr.who hvorfor går man hele tiden udfra at de muslimske partier vil undertrykke befolkning? idet mindst disse partier har en samvittighed som de andre vestligestøttede leder ikke havde. så nej tak, hvis jeg var en egypter vil jeg ikke have noget import fra vesten.
Salafisterne ønsker ikke engang stemmeret til kvinder
Abu Saif skrev:Dr.Who
det med GIA har skåret halsen på kvinder og børn er vildt overdrivet. beskyldninger går begge vej. nogle mener at militæret stod bag massakrene og derefter give skylden til islamisterne så de kan stille dem som terrorister. noget som GIA leder har proklameret flere gang.
derefter så mener jeg at kaos kommer når man er korrupte og aflyser et valg som islamisterne vandt. kaos kommer også når andre end islamisterne sidder ved magten. men se lige tyrkiet nu et islamisk parti har gjort det godt for deres befolkning og har fået en masser sympati hos muslimer rundt i verden.
når jeg tænker blodbad og kaos så tænker jeg på vestlige støttede diktatur.

Muslimaa skrev:Al Salamu Alaikum
Jeg har svært ved at forstå, hvorfor man ønsker at blande religion og politik sammen?
Men hvis egypterne har valgt det, så er det deres valg... Jeg håber bare ikke, der kommer konflikter ud af det... Jeg er ikke vild med de muslimske broderskab, må jeg indrømme!

Islamistiske gruppers massakrer i Algeriet er blevet ganske godt dokumenteret, men jeg kan godt forstå, at du ikke bryder dig om at høre det
Abu Saif skrev:sidste måned kom der to islamiske partier til magten i henholdsvis tunesien og marokko. og det ser ud til at det bliver bedre i egypten. så fremtiden ser lysere ud for muslimer.
| Westergaard-dusør står ved magt Forum: Politik og samfund Forfatter: Jessminda Svar: 26 |
Muhammed-tegninger skaber myter i Egypten Forum: Islam Forfatter: Gæst Svar: 0 |
Der står ikke i Koranen at en kvinde skal bære tørklæde.. Forum: Islam Forfatter: Perle Svar: 30 |
Tøger: Obama vil splitte muslimer og islamister Forum: Politik og samfund Forfatter: AbU Svar: 4 |
Mellemøstens demokratier stemmer islamister til magten Forum: Politik og samfund Forfatter: Gæst Svar: 13 |
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst