Egyptisk kvinde trues efter nøgenbilleder

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Egyptisk kvinde trues efter nøgenbilleder

Indlægby Cabra » tors nov 24, 2011 05:21

Debatten om den nøgne kvinde fra Egypten kører pt. på det højeste. At en kvinde viser sig nøgen på en blog, er åbenbart en fornærmelse mod Islam, mener nogle.

Hvad mener Islamic?
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Re: Egyptisk kvinde trues efter nøgenbilleder

Indlægby Musliman » tors nov 24, 2011 06:56

Cabra skrev:Debatten om den nøgne kvinde fra Egypten kører pt. på det højeste. At en kvinde viser sig nøgen på en blog, er åbenbart en fornærmelse mod Islam, mener nogle.

Hvad mener Islamic?

Ingen har ret til at true hende eller gøre alvor af truslerne.

Brugere synes godt om dette indlæg : mohammed786
Musliman
Islam Moderator

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 74 perler
Fået : 56 perler

Indlægby Hanar Hamid » tors nov 24, 2011 20:13

Jeg mener, frihed er et ord, der kan bruges på mange forskellige måder. For hende er det en frihed, at hun viser sig nøgen på sin blog, mens det for mig er en frihed, at jeg kan gå med tørklæde og dække mig til.

Men mener jeg som Musliman, at man ikke ret til at true eller gøre alvor af deres trusler.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Cabra » tors nov 24, 2011 20:20

Jeg mener, frihed er et ord, der kan bruges på mange forskellige måder. For hende er det en frihed, at hun viser sig nøgen på sin blog, mens det for mig er en frihed, at jeg kan gå med tørklæde og dække mig til.

Enig. Frihed er ikke en entydig størrelse. Men synes du omvendt, at det er i orden at vise sig selv nøgen?

Jeg er jo med på, at ingen herinde synes det er okay at true folk. Jeg fandt det sjovt, at folk udlægger det som en fornærmelse mod Islam. Kan slet ikke se logikken.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg
Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Abdul-Azeez » tors nov 24, 2011 21:32

Dette er ikke en protest imod den bølge af islamisk vækkelse, der har ramt Egypten og den arabiske verden. Det er heller ikke en protest imod det diktatur, der har plaget landet i så mange år. Det er heller ikke en protest imod fattigdommen og korruptionen.

Det er en protest imod det egyptiske folk og deres værdier.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

Brugere synes godt om dette indlæg : Zahra R
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark
Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby Zahra R » tors nov 24, 2011 23:29

Nøgenhed er ikke metode der bliver tolket lige med ytringsfrihed i Ægypten.
Man kan altså ikke tage udgangspunkt i Vestens definition af frihed og begynde på at analysere hendes protests metode. Dernede kan hendes opførsel ikke tolkes med andet end prostitution og selvdegradering.
Det har ikke kun med islam at gøre, men også den mellemøstlige kultur og derfor har hun med denne opførsel ikke gjort andet end at gøre sig selv til en sexobjekt og faktisk spyttet på revolutionen og befolkningen.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Indlægby Hanar Hamid » fre nov 25, 2011 05:47

Som muslim er der regler for, hvor meget hud man må vise over for andre. Ifølge Islam, er det ikke tilladt for mig vise visse dele af kroppen selv over for kvinder. Jeg vil ikke synes, det er i orden at vise sig selv nøgen :) Men man beslutter jo selv, hvorvidt man viser sig selv nøgen eller ej
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Muslimaa » ons nov 30, 2011 00:57

Det er nu ikke os muslimer som skal dømme hende. Men, jeg synes godt hun kunne have gjort noget andet for at råbe op om ytringsfriheden. Men ligefrem at vise sig nøgen? uhm... Mennesker, siger jeg bare! :roll:
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby basit » ons nov 30, 2011 01:58

Muslimaa skrev:Det er nu ikke os muslimer som skal dømme hende. Men, jeg synes godt hun kunne have gjort noget andet for at råbe op om ytringsfriheden. Men ligefrem at vise sig nøgen? uhm... Mennesker, siger jeg bare! :roll:

Hvorfor må sekularister og demokrater gerne dømme...men muslimer ikke?

Og har du ikke dømt hende - når du siger at du synes hun kunne have gjort noget andet - dvs. det hun gjorde var upassende?
basit

Fået : 20 perler

Indlægby Muslimaa » tors dec 01, 2011 17:42

basit skrev:Hvorfor må sekularister og demokrater gerne dømme...men muslimer ikke?

Og har du ikke dømt hende - når du siger at du synes hun kunne have gjort noget andet - dvs. det hun gjorde var upassende?

hvor skulle jeg vide det fra? Jeg siger, hvad jeg SYNES hun kunne have gjort... Men jeg dømmer hende ikke, for i morgen kan det være hun bliver en bedre muslim end mig. Jeg har altid fået af vide, ikke dømme dem som er på de forkerte veje...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Indlægby basit » tors dec 01, 2011 17:57

Muslimaa skrev:hvor skulle jeg vide det fra? Jeg siger, hvad jeg SYNES hun kunne have gjort... Men jeg dømmer hende ikke, for i morgen kan det være hun bliver en bedre muslim end mig. Jeg har altid fået af vide, ikke dømme dem som er på de forkerte veje...

Så kan du "om" dømme hende i morgen :) Men du kan da sagtens dømme at det hun gjorde var forkert islamisk set. Dermed har du ikke dømt hende til evig helvede - det er kun forbeholdt Allah(Subhana wa ta'ala) - men du kan da godt sige at det hun gjorde var forkert, og en overtrædelse af Islam, og at muslimer ikke må udføre den slags.

Desuden dømmer alle mennesker - hvem har ikke dømt at Gaddafi,Saddam og Mubarak var en ondskabsfuld forbrydertrio som fortjener varme forhold i det hinsides og håber de får deres fortjente straf?

For ikke at tale om at der under den islamiske stat i over 1000 år har været mennesker/dommere som har dømt lovovertrædere...det er noget Allah den Ophøjede ikke kun ønsker vi skal gøre...men snarere forpligter muslimerne til at gøre.

Sidst er det vigtigt, at skelne mellem at dømme og fordømme. Man kan sagtens dømme/konkludere at en person har overtrådt de islamiske regler...men i ens i-tale-sættelse af overtrædelsen er man overbærende, forklarende og giver råd på bedste vis. Fordi nogle kan være uvidende, ofre for manipulation og ikke nødvendigvis ondskabsfulde.

Så lad os dømme, og indimellem fordømme(såsom overgreb på børn og kvinder), men lad det være baseret på de islamiske forskrifter og ikke - hvad vi føler og synes - som muslimer.

Grunden til at jeg spørger dig...det er fordi at jeg mener at der er tale om en misforståelse når muslimer siger "vi skal ikke dømme andre". Det var ikke en personlig kritik af dig.
basit

Fået : 20 perler

Indlægby Muslimaa » fre dec 02, 2011 01:52

basit skrev:Så kan du "om" dømme hende i morgen :) Men du kan da sagtens dømme at det hun gjorde var forkert islamisk set. Dermed har du ikke dømt hende til evig helvede - det er kun forbeholdt Allah(Subhana wa ta'ala) - men du kan da godt sige at det hun gjorde var forkert, og en overtrædelse af Islam, og at muslimer ikke må udføre den slags.

Grunden til at jeg spørger dig...det er fordi at jeg mener at der er tale om en misforståelse når muslimer siger "vi skal ikke dømme andre". Det var ikke en personlig kritik af dig.

Al Salamu Alaikum... Okay, hvis det hedder at dømme , at jeg skriver det hun gjorde er islamisk forkert, så har jeg dømt hende! Og nej nej jeg siger ikke du kritiserer mig og kan godt se hvad du mener med , at der er en misforståelse når man siger det med at man ikke skal dømme andre. Jeg har nok også misforstået det...
Tak.
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat