Palæstinensere går ombord på forbudt bus

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Indlægby Naadje » ons nov 16, 2011 04:31

http://politiken.dk/udland/ECE1451416/p ... rbudt-bus/

Tænk engang, jeg vidste faktisk ikke, at Israel udøvede apartheid tilstande på den måde. Jeg ved godt, at det er laaangt værre alt det andet, som de gør mod palæstinenserne, men jeg kunne godt tænke mig og høre om vores Israel sympatisører herinde også har en forklaring på denne her?

Stakkels palæstinensere og tro at de får noget ud af at kopiere Rosa Parks. Sandheden er, at Israel er undtaget alle regler i verden, og bliver også bakket op af dem der skulle forestille at være forbilleder for retfærdighed og hvad menneskerettigheder angår. Israel kan opføre sig som de vil, og gøre som de har lyst til - og tonsvis af mennesker vil altid stå bag dem, klar til at tale deres sag, omend den er uretfærdig.
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 15 perler
Fået : 27 perler

Re: Palæstinensere går ombord på forbudt bus

Indlægby Muslimaa » ons nov 16, 2011 04:46

Israel sucks.. Og usa kan lide dem.. They suck too.
Ya Allah , forgive and guide my Umah...Amin thuma amin...
Brugeravatar
Muslimaa
Student 2011
Student 2011

Tro: Sunni/Mâlikî
Køn: Hunkøn

Givet : 70 perler
Fået : 18 perler

Indlægby Abu Saif » ons nov 16, 2011 08:56

Naadje skrev:Palæstinensere går ombord på forbudt bus

Tænk engang, jeg vidste faktisk ikke, at Israel udøvede apartheid tilstande på den måde. Jeg ved godt, at det er laaangt værre alt det andet, som de gør mod palæstinenserne, men jeg kunne godt tænke mig og høre om vores Israel sympatisører herinde også har en forklaring på denne her?

Stakkels palæstinensere og tro at de får noget ud af at kopiere Rosa Parks. Sandheden er, at Israel er undtaget alle regler i verden, og bliver også bakket op af dem der skulle forestille at være forbilleder for retfærdighed og hvad menneskerettigheder angår. Israel kan opføre sig som de vil, og gøre som de har lyst til - og tonsvis af mennesker vil altid stå bag dem, klar til at tale deres sag, omend den er uretfærdig.

isreal er det eneste demokratisk land i området.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Køn: Hankøn

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Bilingual » ons nov 16, 2011 16:12

Imponerende hvor mange af jer der altid er klar til brandtaler mod Israel og beskyldninger mod apartheid og så kan man bare kigge på billeder af Egyptens transport system som man som salafi vel er fortaler for...
http://acelebrationofwomen.org/?p=67722
A Celebration of Women says: ” What would Rosa Parks do ?”

De busser der er nævnt i artiklen er ikke busser i Israel men busser der kører ud til bosættelserne i Vestbredden, hvor sikkerheds niveauet er ultra højt af gode grunde...
Så artiklen er ikke korrekt.
Om jeg syntes at alle bosættelser skal forsvinde så palæstinenserne kan få deres eget land ? helt sikkert.
Om jeg syntes at al offentlig transport skal være frit tilgængeligt for alle uanset køn, religion eller race ? helt sikkert.
Brugeravatar
Bilingual
Aktiv Bruger

Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 23 perler
Fået : 8 perler

Indlægby Julia » ons nov 16, 2011 17:05

Som Bilingual rigtigt nævner, så er det ikke i selve staten Israel men på Vestbredden, hvor der er flere shuttle-busser, der sikrer at jødiske bosættere fra de spredte enklaver har en nem adgang til f.eks. Jerusalem hvis de pågældende arbejder i byen og altså dermed har en uhindret adgang til at komme "indenfor" den israelske stats grænser/markeringslinier. Busserne kører på specielle veje, hvor palæstinensiske køretøjer ikke har ret til at være (der er også andre separate ruter, som kun palæstinenserne kan køre på). Busserne er udelukkende reserveret disse jødiske bosættere, som ikke på samme måde skal igennem langvarige sikkerhedsgodkendelse i den israelske security. Det er med andre ord "hurtig-busser" som passerer snildt igennem, og dermed sikrer personerne mulighed for at nå på arbejde til tiden og at komme retur til bosættelserne igen på en bekvem måde.
Hvis man som palæstinenser skal have adgang til Jerusalem fra Vestbredden, så kan det udelukkende ske ved specielle checkpoints med "sluser", hvor det kan tage mange timer at komme igennem (hvis man overhovedet får lov!). Ofte må man fysisk gå igennem og har ikke ret til at medbringe egen bil men må nøjes med at sætte bilen af på en p-plads i nærheden og tage en taxi- det sidste stykke til indgangen/nåleøjet til Israelsk område.
Man bliver løbende standset af soldater, hvor man skal vise ID-papirer og kan til enhver tid i forløbet med at komme gennem "sluserne" blive trukket ud og udsat for nærmere tjek, afhøring, forhør o.s.v. i tilstødende rum. Hele proceduren giver selvfølgelig ofte meget store køer og i de varme sommermåneder er det en uudholdelig ventetid for de, der opholder sig under åben himmel. Ofte kan en familiefar/bror/onkel blive tilbageholdt og resten af de kvindelige medlemmer af familien kom hurtigere igennem. Til gengæld hober mængden af ventende sig hurtigt op "på den anden" side i Israel, hvor de er nødt til at vente på at den sidste i familien er kommet igennem sikkerhedstjekket. Og de får selvfølgelig ikke besked på hvor lang tid de i så fald må vente. Brugen af mobiltlf. i sikkerhedszonen er ikke tilladt så det er umuligt at ringe svar til hinanden.

Det er selvfølgeligt for palæstinenserne ekstremt besværligt og giver et vedvarende psykologisk pres.Når en bus med bosættere nærmest "drøner forbi" i al hast på vej mod Al-Quds/Yerushalayim, så må det være en ekstra bitter og surrealistisk oplevelse.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Indlægby Cabra » fre nov 18, 2011 02:33

http://acelebrationofwomen.org/?p=67722

Er det egentlig udbredt i Mellemøsten, dette koncept? Jeg spørger oprigtigt.
Cabra
Sølv Bruger

Geografisk sted: Frederiksberg

Givet : 54 perler
Fået : 74 perler

Indlægby Abu Saif » fre nov 18, 2011 03:08

Cabra
jeg ved ikke om det er udbredt i mellemøsten at der er i busser og tog et afsnit kun for kvinder, men det håber jeg der er. i marokko ved jeg at der ikke er men der har været flere kvinde organisationer op og bede om at lave afsnit kun for kvinder. det skyldes alene at sådan transportmidler er som regel proppet med mennesker og mange af kvinderne bliver forulempet. så det er forståeligt nok at de beder om det.
jeg har ikke læst hele dit link men jeg håber at det er det du spørge om.
billingual
De busser der er nævnt i artiklen er ikke busser i Israel men busser der kører ud til bosættelserne i Vestbredden, hvor sikkerheds niveauet er ultra højt af gode grunde...
Så artiklen er ikke korrekt.
Om jeg syntes at alle bosættelser skal forsvinde så palæstinenserne kan få deres eget land ? helt sikkert.
Om jeg syntes at al offentlig transport skal være frit tilgængeligt for alle uanset køn, religion eller race ? helt sikkert.

det gør israel ikke mindre styret af apartheid. gad vide om det var aftalen staten israel havde med de mennesker som sender flyttet ind i vestbredden som bosætter.
og det er ekstremt relevant at vide om en araber(palæstinenser) fra israel kan få lov til at køre i disse busser hvis den araber flytter til vestbredden.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Cabra » fre nov 18, 2011 03:11

Tak for svaret. Abu. Det er præcist det jeg spørger om.

det skyldes alene at sådan transportmidler er som regel proppet med mennesker og mange af kvinderne bliver forulempet. så det er forståeligt nok at de beder om det.

Bør man ikke arbejde med, at få styr på disse perverse individer, i stedet for at søge forbuddet.

Hvorfor synes du i øvrigt at køns-afskillelsen i offentlige transportmidler er en god ide? Det må ikke være rart for ikke-muslimer i sådan en stat, at skulle fraskrives retten til at sidde ved siden af sin mand/kone.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Abu Saif » fre nov 18, 2011 04:47

Bør man ikke arbejde med, at få styr på disse perverse individer, i stedet for at søge forbuddet.

Hvorfor synes du i øvrigt at køns-afskillelsen i offentlige transportmidler er en god ide? Det må ikke være rart for ikke-muslimer i sådan en stat, at skulle fraskrives retten til at sidde ved siden af sin mand/kone

hvordan har du tænkt dig at få styr på sådan en? det er umuligt fordi disse gør deres pervers handlinger ikke synlig og hvis man er heldig men at fange en så står man faktisk med påstand mod påstand.
selv muslimer vil der gerne sidde ved sidden af kone/mand men den tilstand de busser er i gør det ikke nemt. det er ikke dk busser vi snakker om hvor grænsen er 70 personer. vi snakker om busser der ikke har nogle grænser, og jeg snakker udfra hvad jeg har set i marokko.
men hvad er din løsning, hvis vi siger du bliver stillet for det problem? iøvrigt så er mange busser privatejet.
tænk at der vil altid komme disse perverse individer og blander sig i mængden så de kan komme i fysisk kontakt med kvinderne. den bedste løsning er at adskille, og det er hverken undertrykkende for mænd eller kvinder.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Cabra » fre nov 18, 2011 05:16

hvordan har du tænkt dig at få styr på sådan en?

Jeg tænker på at se det forebyggende element. Hvis man i Marokko gør dette med udgangspunkt i individer, som ikke kan styre sig, så må man have et alvorligt problem med små-perverse individer i landet. Det bør man løse.

Jeg synes ikke at det er nogen løsning at lave forbud. I stedet bør man tage et opgør imod denne praksis, som ud fra dit indlæg, åbenbart er et stort problem. Man bør i udgangspunktet tilstræbe ikke at køre forbud-stilen.

Jeg kunne omvendt spørge dig om, hvorvidt kønsafskillelsen også skulle tage plads, når det gælder busser, hvor der ikke er tottalt uhjælpsomt pakket? Dit svar er nok ja.
Cabra
Sølv Bruger

Indlægby Abu Saif » fre nov 18, 2011 05:47

Jeg tænker på at se det forebyggende element. Hvis man i Marokko gør dette med udgangspunkt i individer, som ikke kan styre sig, så må man have et alvorligt problem med små-perverse individer i landet. Det bør man løse.

i marokko gør man ikke dette men der er flere kvinde organisationer i landet der kræver det. ja man bør løse det derfor løser man det på den måde.

I stedet bør man tage et opgør imod denne praksis, som ud fra dit indlæg, åbenbart er et stort problem. Man bør i udgangspunktet tilstræbe ikke at køre forbud-stilen.

du tror ikke man har tænkt over det? for mig giver det go mening fordi jeg ved at der ikke er en løsning udover det.

Jeg kunne omvendt spørge dig om, hvorvidt kønsafskillelsen også skulle tage plads, når det gælder busser, hvor der ikke er tottalt uhjælpsomt pakket? Dit svar er nok ja.

nej mit svar er faktisk nej, ellers vil jeg har taget det op med kvindelig medlemer i min familie om at ikke tage bussen her i dk.
men det er sådan i de lande hvor dette problem er udbredt er et elendigt bus system, busserne kører ikke efter en bestemt tidsplan, de kører først når der er fyldt op.

Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Indlægby Julia » lør nov 19, 2011 18:08

Jeg er ret enig med Abu Saif, som beskriver de reelle forhold meget godt.
Har man som kvinde én gang forvildet sig ind i en overfyldt bus i f.eks. Cairos centrum, så kan man blive udsat for ubehagelige oplevelser fra mænd, som må være meget seksuelt frustrerede og ikke kan håndtere at stå fysisk tæt på en kvinde uden af de mest primitive drifter tager overhånd (første og eneste gang at jeg tog en offentlig bus i Cairo!). Hvis øjne kunne dræbe, så ville jeg have efterladt en hob af stendøde egyptiske mænd, da jeg stog af igen, så snart det var muligt!

Nå, men det kunne ideelt set blive løst med en begræsning i forhold til at antal passagerer ikke må overstige antallet af siddepladser i en bus o.lign. for at skabe rum til den enkelte passager, og med en 5 minutters busdrift som reelt set opfylder de behov for offentlig transport i storbyerne (som er nævnt tidligere i denne tråd).
Det har altså lange udsigter i de trafikale jungler, hvor intet er særligt velreguleret og infrastrukturen er dårlig!

Så man er nødt til at forholde sig til virkeligheden: kvinderne er meget bedre tjent med at have særlige busser eller afsnit, hvor kun kvinder må opholde sig.
...For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.

(Det Nye Testamente, Romerbrevet, kap. 8, vers 38)
Brugeravatar
Julia
Sølv Bruger

Tro: Kristen

Givet : 11 perler
Fået : 13 perler

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat