Etik og moral (off-topic fra "muslimske kvinder m. danske mænd)

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Etik og moral (off-topic fra "muslimske kvinder m. danske mænd)

Indlægby Zahra R » tors sep 29, 2011 10:08

Mikele skrev:Salam Alaykum

Om hun så slår sig ned som prostitueret eller butikstyv eller whatever er vel underordnet set i forhold til, at hun end ikke tror på Allah?

Alaikomu salam
Man behøver ikke at tro på en Gud førend man ved at de ovestående er amoralske opførsel. Man har stadig normer og etik selvom man ikke tror på Allah.
Det er ikke paradiset eller helvedet som bør få mennesket til at handle korrekt.
Religion herunder islam fuldender ens forståelse for moralske værdier men absolut ikke indikator for at man opfører sig anstændigt.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.

Brugere synes godt om dette indlæg : Cabra
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen
Køn: Hunkøn

Givet : 15 perler
Fået : 11 perler

Re: Muslilmske kvinder med danske mænd?

Indlægby basit » tors sep 29, 2011 11:11

Zahra R skrev:
Mikele skrev:Salam Alaykum

Om hun så slår sig ned som prostitueret eller butikstyv eller whatever er vel underordnet set i forhold til, at hun end ikke tror på Allah?

Alaikomu salam
Man behøver ikke at tro på en Gud førend man ved at de ovestående er amoralske opførsel. Man har stadig normer og etik selvom man ikke tror på Allah.
Det er ikke paradiset eller helvedet som bør få mennesket til at handle korrekt.
Religion herunder islam fuldender ens forståelse for moralske værdier men absolut ikke indikator for at man opfører sig anstændigt.

Salamu aleikum

Jeg er lidt uenig her.

Amoralsk opførsel har i den grad noget at gøre med ens religiøse/åndelige overbevisning(er), og som sådan ikke noget universelt.

Hvad en muslim vil opfatte som amoralsk, modstrider i den grad hvad en typisk vesterlænding ville mene er amoralsk. Tag druk, hor, påklædning, sammenblanding af køn, dans, film som eksempler.

I bedste fald, er moral i vestlig forstand overladt til individet selv at definere, hvorfor druk og hor, nedringet påklædning ikke betragtes som amoralsk - generelt set. I værste fald er der ingen moral man skal tage hensyn til, som nogle vestlige filosoffer udtrykker, er moral en socialkonstruktion og derfor kunstigt hvorfor det er i vejen for at mennesket kan udleve sine ønsker og lyster. Derfor har man i vesten set moral udvikle sig til nyttemoral, altså moral skal afhænge af om det har en nytte/gavn, hvis der ingen gavn er, så har moral ingen værdi. Alt måles i nytte, dvs. kroner og øre.

Hvorimod i Islam er moral defineret af de islamiske tekster, hvorfor amoralsk adfærd og moralsk adfærd er defineret, ikke af det enkelte individ, men af Skaberen den Ophøjede selv.

Derfor kom Islam og rettede op på muslimerne syn på moral/etik, i det daværende Kurais samfunds syns på moral og etik. Eks. tillod Islam ægteskab med adoptiv børns eks-koner, hvilket blev betragtet som amoralsk. Og Islam betragtede det som amoralsk at gå utilsløret, hvilket ikke var tilfældet i det daværende samfund.

Så i sidste ende, er vores moral defineret af Islam, mens andres moral er defineret af deres tro/overbevisninger, og der kan derfor nogle gange kan være sammenfald, mens der for det meste ikke er det. Der er ingen universalisme her, mener jeg.

Basit
basit

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hankøn

Fået : 20 perler

Indlægby Zahra R » tors sep 29, 2011 12:08

Salam Basit

Tak for dit indlæg. Det er et interessent emne.

Prostitution og butikstyveri (se den citeret sætning i mit indlæg) og en masse andre lign. etiske eksempler har ingenting at gøre med ens tro på Gud. Mennesket og filosofferne diskuterede etik og moral længe før profeten Mohammed (fred være med ham).

Jeg er ikke uenig med dig i at uden islams grænser for manér (diskussionen er dog åben for hvad islams grænser for moralkodekser er).
Jeg har klart og tydeligt skrevet at en religion fuldender menneskets moral. For mig set, så nødvendigheden for en religion bliver gældende ved at grænserne for korrekthed og fortabthed ikke ændrer sig med tiden og menneskets og ikke mindst samfundets udvikling.
For mange år siden var homoseksualitet var en upassende livsstil men i dag er det toppen af modernisme. Man er endda primitiv hvis man ikke erklærer sig enig med den form for livsstil. Måske om 100 år er pædofili ligeledes en smuk og up to date måde at leve på.

Men på den anden side kan man diskutere om det er optimalt at ens forståelse for moral ikke skifter sig i takt med tiden og med ens behovs udvikling. Og om de moralske værdier der bl.a. bliver nævnt i koranen ikke er statisk.

Jeg holder dog stadig fast ved at en dommedag ikke bør være motivation for at et menneske adopterer sig den korrekte opførsel.
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Zahra R » tors sep 29, 2011 12:09

Cabra skrev:
Jeg forstår godt din pointe, men du gør jo det samme som ham.

Det passer nu ikke Zarah. Jeg giver bare min mening til kende. En mening der i øvrigt altid er til diskussion.

Bedst eksemplificeret ved, at jeg aldrig ville blive vred over, at en fx forlod det at være demokrat og istedet blev islamist og tænker absolut. Det er selvfølgelig helt fint og er en kæmpe tilhænger af ytringsfriheden. Hellere at der bliver sat ord på tingene end at folk holder det for sig selv. For så kan vi arbejde med det.

Ok, det er jeg glad for at læse (-:
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby basit » tors sep 29, 2011 12:40

Wa aleikum salam

I lige måde. Der er dog noget jeg ikke kan følge...

Zahra R skrev:Prostitution og butikstyveri (se den citeret sætning i mit indlæg) og en masse andre lign. etiske eksempler har ingenting at gøre med ens tro på Gud. Mennesket og filosofferne diskuterede etik og moral længe før profeten Mohammed (fred være med ham).

Jeg er enig i at tænker/filosoffer diskuterede det før Islam, og ligeså mange tænkere som der var, ligeså mange holdninger var der til moral og etik. Hele vejen op gennem historien, har der været et differentieret syn på moral og etik, hvorfor det er et modargument til at der skulle være noget universalisme. Bare tag den vestlige historie fra feudalisme, til renæssance, til reformation, til enevælde, til oplysningstid, til postmoderne tider som eksempel. Hvori er den statiske moral, entydige moral uafhængig af tid og sted? Selv moral i sig selv er blevet betvivlet af tænkere, da det har en negativ sideeffekt og begrænser menneskets udfoldelses muligheder.

Selv prostitution, som by the way er legalt i mange lande og betragtes som en profession som alle mulige andre professioner med dertilhørende beskatning, er der uenighed om skulle være amoralsk. Nogle mener det er mere amoralsk, at piger har samkvem efter et par drinks, med andre ord billigere end hvad prostituerede koster. Andre mener kvinder har ret til selv at bestemme over deres krop, hvorfor de amoralske er dem, som vil forbyde kvinder denne ret, da det er krænkende for individets frihed. Nogle mener samkvem mellem køn, før ægteskab er amoralsk, men flertallet i DK mener det er moralsk passende.

Hvori er universalismen?

Zahra R skrev:For mange år siden var homoseksualitet var en upassende livsstil men i dag er det toppen af modernisme. Man er endda primitiv hvis man ikke erklærer sig enig med den form for livsstil. Måske om 100 år er pædofili ligeledes en smuk og up to date måde at leve på.

Jeg synes jeg igen du modargumenterer dig selv her. Det er jo netop min pointe, at moral ikke er statisk/universalt men tværtimod subjektivt og forandrer sig med tid og sted.

Når det at homoseksualitet til tider har være en upassende og til tider en passende livsstil(under grækerne og nutildags), hvori er så den universelle moral som vi alle kan enes om?

Hvorfor er homoseksualitet en upassende livsstil? Kan du forklare mig det uden at bruge islamiske tekster? Hvordan vil du forklare mig, at tilsløring af kvinders hår er moralsk korrekt, uden at bruge islamiske tekster? Hvad er de objektive kriterier som alle mennesker skulle bruge for at afgøre moralsk og amoralsk adfærd? Der er ingen, vil jeg hævde.

Kan du nævne mig en sag/handling, som mennesker uanset race, tro, filosofi, er enig om er amoralsk?
Det vil og er en subjektiv størrelse, hvilket gør du ikke kan universalisere den.

Og så glemmer du dem, så mener moral er en skade, da den hæmmer individets frihed. Dvs. folk som mener vi intet moral burde have. Igen ingen universalitet.

Jeg holder dog stadig fast ved at en dommedag ikke bør være motivation for at et menneske adopterer sig den korrekte opførsel.

Allah(Subhana wa ta'ala)s tilfredshed, og belønning og straf, burde være den eneste motivation for moral. Ellers er det spildt, selv den mest "moralske" kafir kommer i helvede i for altid, mens den mest amoralske muslim(med iman) kommer i paradis(før eller siden).

Hos muslimen er motivationen aldrig hvilken nytte/gavn/moral der ligger i handlingen, men altid Allahs(Subhana wa ta'ala) tilfredshed. Det understreger masser af shariatekster.

Hos en ikke-muslim, så moral subjektiv og adskiller sig fra individ til individ og samfund til samfund. Hvorfor moral i Sydkorea er anderledes end i Nordkorea, og moral i Mexico er anderledes end i Haiti.

Hvis du ikke har Islam, hvilke objektive kriterier ville du have, som kan fastlægge en entydig moral, både for en afrikaner i Zimbabwe og en grønlænder i Paris?

MvH
Basit
basit

Indlægby Zahra R » tors sep 29, 2011 13:15

Hvori er universalismen?

Uanset hvor meget man (som muslim eller som ikke-muslim) prøver at normalisere de områder du nævner for at kigge snævert på et uislamisk samfund eller for at gøre samfundet til et anarkistisk samfund, så er der stadig etiske og moralske handlinger som går i fælles nævner med islamiske forståelser uanset tiden. At nogle steder havde de det fint med at stjæle og lign. handlinger skyldes nogle samfundsrelaterede årsager som gjorde sig gældende dengang. Men at skulle sige at disse handlinger var fuldstændig legalt for hele samfundet er noget vås- med al respekt.

Profeten sagde " jeg kom for at fuldkomme jeres moral". Selv dengang havde araberne en del fine manerer.
Mange ting har mennesket fra instinktet, fornuften, som blev så til kultur og dermed til normen at forvente en bestemt opførsel.

Jeg synes jeg igen du modargumenterer dig selv her. Det er jo netop min pointe, at moral ikke er statisk/universalt men tværtimod subjektivt og forandrer sig med tid og sted.

Nej det gør jeg ikke. Læs mine indlæg igen.
Hos muslimen er motivationen aldrig hvilken nytte/gavn/moral der ligger i handlingen, men altid Allahs(Subhana wa ta'ala) tilfredshed.

Kære Basit
Først og fremmest stor forskel mellem at handle for at tilfredsstille Gud, eller at handle for at frygte for ild eller at handle for at opnå et paradis. Man er ikke en moralsk person hvis den eneste der optager ens hoved er helvedet eller paradiset!
Men man er nu så heldig at Gud i Islam er så barmhjertig at selv når man handler som ovennævnte, så er Gud tilfreds med vedkommende ;)
Vi er forhåbentlige enige om at Guds tilfredshed, belønning og straf afviger fra mennesket til mennesket. Og det mener jeg at den gør lige netop af den årsag, der har fået mennesket til at handle.

Formålet med religion er at lette vores liv og lade mennesket leve i harmoni med et andet mennesket. Når man prøver at forstå hvorfor Gud beordrer mennesket i at tage afstand fra en handling eller at gøre den handling, så bliver ens motivation ligeledes anderledes end den du refererer til. (vi taler stadig om moral og etik)
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby basit » tors sep 29, 2011 13:44

Salamu aleikum Zahra

Tak for din tilbagemelding.

Jeg synes ikke du svarer på et af de vigtige spørgsmål jeg havde, nemlig hvad skulle de objektive kriterier være, således at vi alle skal kunne enes om en entydig moral?

Der er nemlig ingen.

Og derfor kan jeg, som sagt, nævne titusind eksempler på at moral er subjektiv og tid/sted bestemt, mens du ikke kan komme med et eksempel på en moral, som har været entydig hele historien igennem. Selv i samme land, samme by, samme landsby, på samme dag, vil du finde 117 forskellige syn på moral og etik. Foruden det at i samme land, by, landsby, moral altid har været foranderlig, afhængigt af årstallet.

Profeten sagde " jeg kom for at fuldkomme jeres moral". Selv dengang havde araberne en del fine manerer.
Mange ting har mennesket fra instinktet, fornuften, som blev så til kultur og dermed til normen at forvente en bestemt opførsel.

Nu er det ikke nødvendigvis sådan at araberne dengang havde (en entydig) moral, og så kom Islam og tilrettede lidt her og der og dermed gjorde dem perfekte. Men araberne havde et subjektivt syn, ligesom alle andre folkefærd, der nogensinde har været på denne planet, har haft et subjektivt syn på moral, som har været formet af deres respektive religioner/opdragelse/miljø og lignende eksterne forhold, og aldrig en handling i sig selv.

Profeten(as)s udtalelse harmonerer derfor perfekt med mit budskab, om at moral er subjektiv, der findes ingen objektiv moral, foruden den som teksterne fastlægger.

Moral er defineret af tekster og ikke af folk. Før man kunne konstatere at de(araberne) havde god moral, var det nødvendigt at vide hvad god moral var. Og det skete efter teksterne kom og definerede den gode moral, og ikke før. Fordi før, var det netop traditioner/filosofier og andet subjektivt der afgjorde arabernes moral, hvorfor moral blandt araberne, kunne være meget forskellig, afhængigt af hvor du var i den arabiske verden, såvel som dengang, som nutildags.

Bemærk at selv noget så afskyeligt som drab på nyfødte pigebørn, blev dengang betragtet som god moral. Hvilket igen udtrykker at moral, ikke er entydigt men subjektivt.

Så teksterne afgør hvad moral er, og før kunne araberne ikke vide hvad der var god moral entydigt, hvorfor der var uenighed herom. Da Islam kom, bekræftede Islam noget af den moral folk havde, og i kraft af at Islam bekræftede den, blev det til god moral, og af ingen andre grund. Ligesom Islam afkræftede noget moral araberne havde som værende amoralsk.

Først og fremmest stor forskel mellem at handle for at tilfredsstille Gud, eller at handle for at frygte for ild eller at handle for at opnå et paradis. Man er ikke en moralsk person hvis den eneste der optager ens hoved er helvedet eller paradiset!

Ja der er forskel mellem de to ting. Det benægter jeg ikke

Man er på ingen måde amoralsk hvis man alene er optaget af helvede og paradis. Kan du bekræfte denne holdning med tekster, eller luftede du dit eget synspunkt ud der? Og hvis der ikke er tekster, hvordan kan du så betragte det som amoralsk, når det er islamisk korrekt at gøre det ovennævnte?

Tværtimod er det da -om noget- amoralsk at mene, at folk der er optaget af deres Deen, fordi de frygter Jahannam, skulle være amoralsk. Altså islamisk set.

Men man er nu så heldig at Gud i Islam er så barmhjertig at selv når man handler som ovennævnte, så er Gud tilfreds med vedkommende ;)
Vi er forhåbentlige enige om at Guds tilfredshed, belønning og straf afviger fra mennesket til mennesket. Og det mener jeg at den gør lige netop af den årsag, der har fået mennesket til at handle.

Jeg er ikke med på hvad du mener her. Mener du at Guds er/kan være tilfreds med en kafir? Kan du uddybe hvad du mener her?

Formålet med religion er at lette vores liv og lade mennesket leve i harmoni med et andet mennesket. Når man prøver at forstå hvorfor Gud beordrer mennesket i at tage afstand fra en handling eller at gøre den handling, så bliver ens motivation ligeledes anderledes end den du refererer til. (vi taler stadig om moral og etik)

Nej det er formålet med religion ikke. Hvor har du det fra? Der er mange som finder det ret besværligt, at overholde Islams regler. Hvorfor det på ingen måde har med lethed at gøre. Det ville da være lettere at be to gange om dagen end 5, eller faste 1 uge end 1 måned. Islam har love og regler som skal overholdes, fordi de er sandheden og fra Allah(Subhana wa ta'ala).

Og formålet med Islam og dens love(såvel for love som moral og etik, som for ægteskab og økonomi) er til for at få mennesket til at tilbede sin Herre(Subhana wa ta'ala) i stedet for sig selv, eller andre mennesker. Sura Zariyat vers 56, forklarer hvorfor mennesket er skabt, nemlig for at tilbede sin Skaber, og opnå Skaberens tilfredshed. Og man kan ikke få sin Skabers tilfredshed, uden Islam.

Således er Islam budskabet fra Skaberen, for at mennesket kan opnå Skaberen den Ophøjedes tilfredshed og dermed Jannah, og fjerne sig fra det mørke vores instinkter og lyster driver os til.
basit

Indlægby Zahra R » tors sep 29, 2011 15:14

Alaikomu salam Basit

Man har i et samfund skrevne regler. De er typisk de jurdiske lovgivning som sikrer de enkelte samfundsborgers rettighed. Og så er der uskrevne regler, der bliver kaldt for moral og etik. Hvordan beder du mig om at fremlægge noget i form af en tekst, som i sig selv er uskreven?

Gud har skænket mennesket instinkt, rationalitet og dette fremgår tydeligt i koranen. Hvis du mener det eneste input for god moral er at underkaste sig en religion, så kan jeg ikke se hvorfor Gud skulle give mennesket disse to egenskaber?

Selv i samme land, samme by, samme landsby, på samme dag, vil du finde 117 forskellige syn på moral og etik. Foruden det at i samme land, by, landsby, moral altid har været foranderlig, afhængigt af årstallet.

Med al respekt- det ovenstående er ren sludder! Kan jeg bede om et eksempel? Nu hvor du mener at du kan komme med titusinde eksempler, bør det ikke være svært for dig at nævne et eksempel som opfylder de kriterier, som du har bremset op i den citerede tekst.

Nu er det ikke nødvendigvis sådan at araberne dengang havde moral, og så kom Islam og tilrettede lidt her og der og dermed gjorde dem perfekte.

Uha! Sig mig engang hvad betyder 'otamem اٌتمم ' på arabisk?!

Jeg er ikke med på hvad du mener her. Mener du at Guds er/kan være tilfreds med en kafir? Kan du uddybe hvad du mener her?

Og
Man er på ingen måde amoralsk hvis man alene er optaget af helvede og paradis. Kan du bekræfte denne holdning med tekster, eller luftede du dit eget synspunkt ud der? Og hvis der ikke er tekster, hvordan kan du så betragte det som amoralsk, når det er islamisk korrekt at gøre det ovennævnte?

Det jeg egentlig mener er at Gud belønner ikke en der giver almisse til en fattig for at få belønning på samme vis som en, der giver almisse til den fattige for at skulle hjælpe vedkommende ud af den situation. En, der deltager i en krig for at forsvare sin jord og sine søskende og bliver dræbt, bliver ikke belønnet på samme vis som en der deltager i krig for at opnå et par jomfruer.
Og det er ikke tro'en på en Gud, der er nødvendigt for et mennesket for at vide at retten er at hjælpe den fattige og uretten er at gå sin vej. At man som en ikke-muslim så ikke gør denne pligt er en anden diskussion. Mange muslimer ej heller giver almisse til de fattige.

Det der giver dårlig smag i min mund er at du viser respektløshed for menneskerne, der ikke deler tro'en på Gud. Du ser ned på dem og du anser dem ikke som værende individer med de mindste sans for anstændige opførsel.

forklarer hvorfor mennesket er skabt, nemlig for at tilbede sin Skaber, og opnå Skaberens tilfredshed. Og man kan ikke få sin Skabers tilfredshed, uden Islam.

Ibada/tilbedelse kan fortolkes på mange måder. Guds tilfredshed ligger i mennesket bedste. Mennesket bedste ligger i at mennesket udvikler sin sjæl således at den løsriver sig fra sin ego og dermed opnå et højt åndelige stadie. De ophøjede mennesker, mennesker, der når til det stadie tænker ikke på paradiset og helvedet som du og jeg gør.
Men helt enig i at man ikke når til det stadie uden perfektion og perfektion ikke opnås uden Guds vejledning. Derfor er vi muslimer inshallah :)

NB! Jeg har desværre tid til at læse igennem hvad jeg har skrevet. Håber dog at det giver mening, ellers uddyber jeg i nat eller i morgen om Gud vil.

Hav det godt sålænge og tak for samtalen.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Naadje » tors sep 29, 2011 20:25

Zahra:

En stor delmængde af etik og moral går hånd i hånd med at bekende sig til en religion. Du undervurderer den og dens sunde effekter meget kraftigt, det er i hvert fald det indtryk jeg får af dine indlæg.

Desuden stiller du det meget firkantet op. Der er ingen, der har sagt, at man ikke ejer nogen moral eller etik overhovedet, fordi man ikke tror på Gud. Man skal vist være blind, hvis man påstår dette, for det er blot at tage et kig på det samfund vi lever i, der masser eksempler på etik i hele vores samfundsopbygning, ligesom der også er eksempler på manglerne.

Gud har skænket mennesket instinkt, rationalitet og dette fremgår tydeligt i koranen. Hvis du mener det eneste input for god moral er at underkaste sig en religion, så kan jeg ikke se hvorfor Gud skulle give mennesket disse to egenskaber?

Jeg kunne så spørge dig om hvorfor Gud har givet mennesket en guide til livet og hvorfor moral og etik fylder så meget, hvis vores instinkt og rationalitet egentlig er bærende? Du definerer moral meget snævert og mangelfuld. Ikke mindst har du fuldstændig begravet de åndelige sunde effekter.

Dit problem er at undervurderer religions sunde - både fysisk og åndelig - indflydelse på menneskets moral og etik. Jeg ved ikke hvorfor?
Naadje
VIP Bruger

Tro: Salafi

Fået : 27 perler

Re: Etik og moral (off-topic fra "muslimske kvinder m. dansk

Indlægby anonymouse26 » tors sep 29, 2011 20:35

Værsgo' - emnet er nu opdelt. Her foregår al snakken om etik og moral fra tråden "muslimske kvinder med danske mænd".

Fortsæt god debat! :)
anonymouse26
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 42 perler
Fået : 41 perler

Indlægby Abdul-Azeez » tors sep 29, 2011 21:11

Det jeg egentlig mener er at Gud belønner ikke en der giver almisse til en fattig for at få belønning på samme vis som en, der giver almisse til den fattige for at skulle hjælpe vedkommende ud af den situation.

Jeg er enig i, at deres belønning ikke er den samme, men hvem af de to får den største thawab - den der gør det for sit medmenneske, eller den der gør det for Gud?

En, der deltager i en krig for at forsvare sin jord og sine søskende og bliver dræbt, bliver ikke belønnet på samme vis som en der deltager i krig for at opnå et par jomfruer.

Jeg synes, at det med jomfruer er meget snæversynet sagt. Mener du ikke "den der deltager en krig for at få en belønning af Allah"?

Og jeg er igen helt enig - der er forskel på den der deltager i en krig for verdslige goder og den der deltager i en krig pga. goder i efterlivet. Spørgsmålet er bare, hvem er mest elsket hos Allah ta3ala?
Senest rettet af Abdul-Azeez tors sep 29, 2011 21:16, rettet i alt 1 gang.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Danmark

Givet : 0 perle
Fået : 24 perler

Indlægby basit » tors sep 29, 2011 21:16

Al-maghrebia skrev:Værsgo' - emnet er nu opdelt. Her foregår al snakken om etik og moral fra tråden "muslimske kvinder med danske mænd".

Fortsæt god debat! :)

Salamu aleikum

Det var en god ide, jeg syntes også debatten tog en anden drejning.

MvH
Basit
basit

Indlægby Zahra R » fre sep 30, 2011 11:43

Salam Abdul-Azeez

To punkter her

Det ene:
Du adskiller Allahs ønsker for mennesket fra hvad der er for mennesket bedste. Allah ønsker at vi lærer. Enhver moralske lov fra Allah har en mening. Absurditet i Allahs love findes ikke. Derfor når du hjælper den fattige fordi du HAR INDSET at du har nogle goder som du skal dele med andre, uanset om du kommer i helvedet eller i paradiset, så er det her at du har moral.

Det andet:
Jeg har en fornemmelse af at du(muligvis Basit også) blander dét at udføre en handling for Allah med det at udføre en handling for dens belønning eller for at slippe for konsekvenserne (ilden).

Ali fred være med ham sagde engang: (løs oversættelse): Jeg tilbeder Dig ikke af frygt for Din ild eller af grådighed for Dit paradis. Jeg tilbeder Dig fordi Du har gjort Dig fortjent til tilbedelse.
Denne form for motivation bag ens handlinger som Ali påpeger står ikke i samme rang som de mennesker, hvilke verset i surah Saaf taler til (løs oversættelse, husker ikke hele verset på stående fødder nu): lad mig fortælle jer om en forretning, som vil redde jer fra tortur i Dommedagen.
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Abdul-Azeez » fre sep 30, 2011 12:57

Salam Zahra.

Jeg tager sådanset udgangspunkt i dine egne eksempler, så jeg kan ikke se, hvad du mener jeg blander sammen?
Du sammenligner to mennesker der giver almisser og siger de er forskellige, jeg spørger dig nu hvem er bedst?

Enhver moralske lov fra Allah har en mening. Absurditet i Allahs love findes ikke. Derfor når du hjælper den fattige fordi du HAR INDSET at du har nogle goder som du skal dele med andre, uanset om du kommer i helvedet eller i paradiset, så er det her at du har moral.

Du kan godt hjælpe en for Allah ta3ala's skyld og samtidig være bevidst om visdommen bag Allah ta3ala's lov, men din forståelse af visdommen er ikke påkrævet dig, det er ikke en betingelse for belønning og - vigtigst af alt - man gør det stadig for Allah ta3ala's skyld.

Det, du derimod snakker om, er at handle udelukkende udfra en følelse (ens egen opfattelse om "god moral") uden hensynstagen til om denne handling elskes eller hades af Allah ta3ala, påbydes eller forbydes, og dette er noget helt andet.

Hvis du siger, at man ikke skal være ligeglad med om handlingen opfordres eller frarådes af Allah ta3ala, så har du netop erkendt at det essentielle er adlydelsen og tilbedelsen, ikke forståelsen af visdommen eller moralen bag loven.

Sagt med andre ord: Enhver åbenbaring har en morale, men ikke alle menneskets moralske overvejelser har en åbenbaring. Det afgørende er åbenbaringen, ikke moralen.

Ali fred være med ham sagde engang: (løs oversættelse): Jeg tilbeder Dig ikke af frygt for Din ild eller af grådighed for Dit paradis. Jeg tilbeder Dig fordi Du har gjort Dig fortjent til tilbedelse.
Denne form for motivation bag ens handlinger som Ali påpeger står ikke i samme rang som de mennesker, hvilke verset i surah Saaf taler til (løs oversættelse, husker ikke hele verset på stående fødder nu): lad mig fortælle jer om en forretning, som vil redde jer fra tortur i Dommedagen.

Jeg synes, det er forkert af dig at nævne sådan nogle beretninger uden nogle henvisninger. Du ved, at man som muslim er streng med, hvor man tager sin viden fra.

Selve udtalelsen er derimod kendt hos sufierne, alhamdulillah. Den beskriver den højeste form af tilbedelse, så langt så godt. Problemet opstår, når almindelige mennesker forsøger at overføre deres udtalelser og levemåde til sig selv uden at være på samme spirituelle stadie. Dette stadie skal nemlig forstås som kulminationen på en livslang kamp mod sit ego, der er ingen genveje til dette stadie.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Zahra R » man okt 03, 2011 23:17

Ws.

Det afgørende er åbenbaringen, ikke moralen.

Vi har sendt vore udsendinge ud med de klare besviser, og vi har sendt skriften ned sammen med dem, tillige med vægten, for at menneskene kunne varetage retfærdigheden... (Hadid, vers 25)

Han er den, der lod en udsending opnå i hans eget folk, en af deres egne, til at læse Hans tegn op for dem, rense dem og lære dem skriften og visdommen at kende.. (Jom'a, vers 2)

Jeg synes, det er forkert af dig at nævne sådan nogle beretninger uden nogle henvisninger. Du ved, at man som muslim er streng med, hvor man tager sin viden fra.

Hehe..
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Abdul-Azeez » tirs okt 04, 2011 18:52

1. Det vers du har indsat, taler imod din egen pointe.
2. Det er ikke gode manerer at svare med "hehe".
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Zahra R » tirs okt 04, 2011 22:14

1. Det vers du har indsat, taler imod din egen pointe.

Vis mig venligst
Brugeravatar
Zahra R

Indlægby Abdul-Azeez » tirs okt 04, 2011 22:25

Du ligger fokusset på det forkerte sted:

We have already sent Our messengers with clear evidences and sent down with them the Scripture and the balance that the people may maintain [their affairs] in justice.

At folk kan opretholde retfærdigheden, skyldes altså åbenbaringen, og ikke den anden vej rundt. Dermed bekræfter den kun, hvad jeg sagde, nemlig at det afgørende er åbenbaringen, ikke moralen.

Imam Suyuti (rh) siger også i "Aljalalain":
{ وَٱلْمِيزَانَ } العدل
Dvs. at den "vægt" (Al-Mizan) der omtales i verset som åbenbaret fra Allah ta3ala, det er selve retfærdigheden (al-3dl).
Brugeravatar
Abdul-Azeez
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Indlægby Zahra R » søn okt 09, 2011 12:50

Salam
Beklager det sene svar.

Nej, det gør jeg ikke Abdul-Azeez.

Retfærdighed er en moralsk attribut. Det har intet med åbenbaring at gøre. وَٱلْمِيزَانَ العدل betyder netop at trykket ligger i moralen. Retfærdighed er moral. Visdom (hekma) er moral. Ellers var الميزان العبادة و الطاعه .
Hvad med det andet vers? Hvad med flere vers i koranen?!

Indlæg redigeret. Forhold dig til topic og tag det personlige over PB.
Kritik henstilles til PB.
- Betelgeuse
Brugeravatar
Zahra R

Lignende emner

Tilbage til Fri Debat