Betelgeuse skrev:Amin og må Allah ligeledes tilgive vores synder.
Men det er det omkring vrede jeg beder en uddybelse omkring.
Som sagt, kan jeg godt se pointen i, som bror Muhyi al din nævner i forhold til, at det kan være sundt at føle vrede, men det jeg gerne vil have fat i er, at vrede er en negativ følelse der hos mennesket som regel, gør mere skade end gavn.
Du skriver så, at hvis man kan kontrollere sin vrede indenfor Islam, så er den ikke værst. Jeg husker bare ikke, at følelsen af vrede skulle være en følelse Islam står inde for. Der er ingen der siger, at man skal elske det Allah Subhana wa ta'ala hader, det ville jo være at gå imod Allah Subhana wa ta'ala. Jeg vil derfor gøre opmærksom på, at man skal være påpasselig med ikke at fordreje hinandens ord.
Det jeg gerne vil ind på er, hvorfor man ikke kan tage afstand fra det der er forbudt, på en sober måde, hvor man ikke føler vrede, men hvor man derimod er bevidst om det forkerte og derved tager afstand. Føler man vrede i sådan et tilfælde hvor det indebærer en ung kvinde, så hænger det jo også sammen med fordømmelse og hvem har ret til at fordømme en der er på afveje?
Vrede er jo ikke en følelse der følelsesmæssigt går alene.
Assalamu aleikum igen
Ameen til din dua.
Beklager hvis min pointe virkede fordrejende, det var ikke bevidst.
Men jeg mener, at for en muslim, er der nogen ting, som man skal hade. Sidst jeg prøvede at argumentere for det røg min post over i Religiøs Dialog, så jeg vil ikke komme med islamiske tekster som pointerer det

.
Had er ikke altid negativt, det er en naturlig følelse som Allah(Subhana wa ta'ala) har skabt i os. Det har den positive side, at der er adfærd som du aldrig vil drømme at udføre fordi du anser det så væmmeligt.
Jeg vil komme med et lidt ekstremt eksempel for at pointere en ide. Kan en mor, som har fået sin søn tortureret til ukendelighed af Gaddafi, tage afstand fra ham på en sober måde? Burde den mor gøre det? Her tror jeg du nok vil mene, at moren har al ret til at hade den galning som har fået navnet Gaddafi.
Dvs. vi kan nok alle blive enige om at had somme tider er retfærdigt, på sin plads.
Så spørgsmålet mener jeg burde være, ikke om vi skal hade, men hvad skal vi hade, og hvem der skal diktere hvad vi skal hade? For en muslim, er svaret alene, at det kan kun Allah(Subhana wa ta'ala) diktere, da kun Allah den Ophøjede ved hvad der er væmmeligt/afskyeligt og hvad der er godt/pænt.
Og det som Allah har afgjort som afskyeligt, skal vi naturligvis afsky. Kan man eksempelvis tage afstand fra Firawun eller Abu Jahl med skuldertræk? Nej, vil jeg mene, fordi så har man ikke forstået hvor stor en ondskab de har stået for, og hvor stor en ondskab de har forvoldt andre.
For eksemplificering Islams korrigering af had:Som bekendt blev Profeten(as) gift med sin adoptivsøns ekskone, selvom man i datidens Kurais samfund, anså det som at blive væmmeligt at blive gift med sin adoptivsøns ekskone, da adoptivsønner blev betragtet som rigtige sønner.(ret mig hvis jeg husker episoden forkert)
Her kommer Allah(Subhana wa ta'ala)s ahkam og korrigere muslimernes opfattelse, således at de ikke betragter det som haram/væmmeligt, men mubah. Dermed ikke sagt at en muslim ikke har mulighed for personligt at sige nej til den mubah med at blive gift med sin adoptivsøns datter. Men han kan/må ikke betragte det som noget afskyeligt, som nærmest incest, hvilket det blev gjort tidligere.
Det modsatte eksempel kan så være, hvor alkohol i starten af Profetskabet var tilladt, og muslimer drak gerne, hvorefter forbud kom og muslimerne begyndte at afsky alkohol. Altså de som var muhlees.
På samme måde korrigerede Islams muslimernes opfattelse i tusindvis af spørgsmål.
Derfor mener jeg du vil finde emner i ulamahs værker som netop behandler ideen og
kærlighed og had for Allah(Subhana wa ta'ala)s skyld.
Mht. adfærdAt vi hader noget, en bestemt adfærd eller ide(såsom ideen om nationalisme) betyder ikke at vi skal være aggressive overfaldsmænd, og reagere følelsesmæssigt. Tværtimod skal både følelser og adfærd, reguleres af de islamiske tekster, og ikke kun adfærd, eller kun følelser.
Mht. vredeJeg mener at Imam Ghazali i bogen Ihya ulumuddeen, har et kapitel som behandler vrede.
Her nævner han en masse hadith om at kontrollere vrede og har tekster som pointerer hvornår en muslim skal blive vred. Det kan anbefales.
MvH
Basit