Koranen på dansk...

Alt hvad der ikke passer ind i de øvrige foraer

Redaktør: Fri Debat Mods

Koranen på dansk...

Indlægby lulu87 » lør jul 16, 2011 17:00

Salam!

Er der nogle, der har læst koranen oversat på dansk af Ellen Wulff? Jeg har nemlig tænkt mig at købe koranen oversat af hende, men vil det være ok, fordi nu ved jeg ikke om hun er muslim og hun er i hvertfald ikke araber.

Wassalam!
lulu87

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
FÃ¥et : 1 perle

Re: Koranen på dansk...

Indlægby Zahra R » søn jul 17, 2011 13:17

Jeg har læst hele hendes oversættelse. Der er selvfølgelig nogle huller sammenlignet med den originale arabiske version, men synes ikke at de er alvorlige. Hvis du kan arabisk, så kan du sagtens gennemskue dem og oversætte dem til noget mere korrekt. Ellers så synes jeg at den er en udmærket oversættelse.

Edit! Jeg er moderat ift nogle teologiske fortolkninger i islam. Så du kommer sikkert til at møde nogen, der har en anden holdning og mener at ingen oversættelse er god nok for den hellige koran og at du ikke skal købe den :)
Giv mig kontrol over en nations penge, og jeg er ligeglad med, hvem der laver dens love.
Brugeravatar
Zahra R

Geografisk sted: Copenhagen

Givet : 15 perler
FÃ¥et : 11 perler

Indlægby Dr. Who » søn jul 17, 2011 14:22

Den findes også online for dem der ikke ved et. http://www.forlagetvandkunsten.dk/97507/

Om Ellen Wulff. http://www.forlagetvandkunsten.dk/97505/
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Tro: Ateist/Agnostiker
Køn: Hankøn

Givet : 6 perler
FÃ¥et : 30 perler

Indlægby Frode » søn jul 17, 2011 20:23

Dr. Who skrev:Den findes også online for dem der ikke ved et. http://www.forlagetvandkunsten.dk/97507/

Om Ellen Wulff. http://www.forlagetvandkunsten.dk/97505/

- Tak for din oplysning Dr. Who.
Så fik jeg da endelig gjort alvor af at få bestilt "Koranen i ny dansk oversættelse" af Ellen Wulff.
Betydelig lettere at have den ved handen end skal gå på online.
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

FÃ¥et : 5 perler

Indlægby ahmad181 » man jul 18, 2011 18:51

Man kan også bruge den her:
http://www.alislam.org/quran/tafseer/gu ... ?region=DA

Det er ikke super godt, men kan godt bruges :)
ahmad181

FÃ¥et : 0 perle

Indlægby Kimi » ons jul 20, 2011 16:36

Salam Aleikum

Jeg har hørt, at der er en masse vantro i den. Mange vigtige ord er oversat forkert, da de simpelthen ikke kan oversættes korrekt på dansk. Mener også, at der står, at Allah er lys :AstaghfirAllah:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Ã…rhus
Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 2 perler
FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Frode » ons jul 20, 2011 17:26

Kimi skrev:Salam Aleikum Jeg har hørt, at der er en masse vantro i den. Mange vigtige ord er oversat forkert, da de simpelthen ikke kan oversættes korrekt på dansk. Mener også, at der står, at Allah er lys :AstaghfirAllah:
Hej Kimi Er det i Ellen Wulff's oversættelse du mener vigtige ord er oversat forkert?
Brugeravatar
Frode
IslamiC Awards vinder
IslamiC Awards vinder

Geografisk sted: Silkeborg
Tro: Kristen

Indlægby leksikon » tors jul 21, 2011 00:15

Helt ærligt. Hvorfor er det så vigtigt om koranen er oversat på den ene eller anden måde? Hvis arabisk ikke kan oversættes "korrekt" til andre sprog, hvordan pokker kan ikke-arabisk talende så nogensinde lære sig arabisk? En oversættelse vil altid være en smule omskrevet fordi en direkte oversættelse ville resultere i volapyk. Desuden er koranen jo ikke ligefrem skrevet på en let læselig måde der henvender sig til en borger i vesten i 2011, så en smule frihed til at formulerer sig i oversættelsen ville nok gøre koranen tilgængelig for nogle flere.
leksikon

Givet : 4 perler

Indlægby Legacy » tors jul 21, 2011 01:13

Leksikon der er forskel på direkte fejl, og at omformulerer tingene anderledes.

Det sidste er ikke et problem, men at den er oversat korrekt er vigtigt, at man f.eks. ikke oversætter "vej" til Ak-47 er jo rimelig vigtigt.

Jeg ka huske at jeg engang læste en oversættelse på dansk, der var der nogle rimelige store fejl.

Men har ikke læst de seneste oversættelser
Har ikke fundet på noget smart/godt at skrive her indtil videre! I'll figure It Out don't worry!
Brugeravatar
Legacy

Givet : 1 perle

Indlægby Kimi » tors jul 21, 2011 06:48

Frode skrev:
Kimi skrev:Salam Aleikum Jeg har hørt, at der er en masse vantro i den. Mange vigtige ord er oversat forkert, da de simpelthen ikke kan oversættes korrekt på dansk. Mener også, at der står, at Allah er lys :AstaghfirAllah:
Hej Kimi Er det i Ellen Wulff's oversættelse du mener vigtige ord er oversat forkert?

Ja, det mener Jeg. Har ikke selv læst den, men flere muslimske undervisere fraråder at købe den, da der er disse forkerte oversættelser, som er rimelig vigtige i forhold til vores tro. Men ikke hæng mig op på det! :peace:
Alhamdulillah! <3
Brugeravatar
Kimi
Aktiv Bruger

Geografisk sted: Ã…rhus

FÃ¥et : 3 perler

Indlægby Dr. Who » tors jul 21, 2011 07:30

Hvis I mener, at der er fejl i hendes oversættelse, må I jo sende en besked til forlaget og gøre dem opmærksomme på det. Eller samle de forkerte oversættelser på en hjemmeside, så andre, der ikke taler eller forstår arabisk, kan få gavn af dem.

Inden I gør det, skal I dog læse forordet, hvor der står, at målet med oversættelsen er formidle den arabiske grundtekst til et forståeligt nutidsdansk. Personligt kunne jeg godt tænke mig langt flere noter og kommentarer, men betragter indtil videre oversættelsen som en hver anden oversættelse af en skønlitterær tekst.
- "I am by no means a nervous man, but it is stupidity rather than courage to refuse to recognize danger when it is close upon"
Brugeravatar
Dr. Who

Tro: Ateist/Agnostiker

Givet : 6 perler
FÃ¥et : 30 perler

Indlægby Abdun Nabi » fre okt 14, 2011 09:32

man burde i det hele taget ikke læse nogle form for oversættelser. uden at have tafsir til hver vers. Man burde i stedet for tilmelde sig hos en pålidelig kilde, som har den samme trosretning som selv sig. og få hele Quran undervist af ham. For ellers skaber man en helt masse misfortolkninger, og dømmer ting ud af egne holdninger og forståelser
Abdun Nabi

Lignende emner

Biblen VS Koranen..
Forum: Islam
Forfatter: Alishena
Svar: 149
Fra Bibelen til Koranen
Forfatter: Gæst
Svar: 9
Siger Koranen at jorden er flad eller rund ?
Forfatter: IslamInBosnia
Svar: 7
Hvor i Koranen står det skrevet?
Forfatter: Gæst
Svar: 4
Vers 13:7 i Koranen
Forfatter: Abdul-Azeez
Svar: 0

Tilbage til Fri Debat