Redaktør: Fri Debat Mods

Muslimaa skrev:Al Salamu Alaikum...
Jeg blev noget overrasket, over en gammel veninde forlod islam og blev kristen igen.
Læs hendes blog: http://amiramarie.blogspot.com/2011/03/ ... im-to.html
Har jeg så ikke ret, når jeg ikke vil hjælpe en kristen med at blive muslim fordi jeg er bange for personen ikke mener det seriøst? Ikke fordi jeg har hjulpet hende, men det viser sig jo, at hun blev muslim af de forkerte grunde.
Jeg kender en som vil blive muslim, jeg nægter at hjælpe fordi jeg tror personen vil gøre det af de forkerte grunde!
Gør det mig til en dårlig muslim, at jeg ikke vil hjælpe?
Muslimaa skrev:Al Salamu Alaikum...
Jeg blev noget overrasket, over en gammel veninde forlod islam og blev kristen igen.
Læs hendes blog: http://amiramarie.blogspot.com/2011/03/ ... im-to.html
Har jeg så ikke ret, når jeg ikke vil hjælpe en kristen med at blive muslim fordi jeg er bange for personen ikke mener det seriøst? Ikke fordi jeg har hjulpet hende, men det viser sig jo, at hun blev muslim af de forkerte grunde.
Jeg kender en som vil blive muslim, jeg nægter at hjælpe fordi jeg tror personen vil gøre det af de forkerte grunde!
Gør det mig til en dårlig muslim, at jeg ikke vil hjælpe?

det længe siden. Men ligemeget. Det er hendes valg og hendes liv 

Musliman skrev:as-Salamu alaykum, søster Muslimaa
Du bliver ikke stillet til ansvar for andres synder. Du får derimod belønning for at kalde til Islam. Hvad din veninde har i hjertet ved kun Allah og hende selv. Det er Allah der dømmer folk på deres indre, vi skal ikke tvivle på hvad de skjuler, ligesom Rasulullah (sallallahu alayhi wa sallam) har sagt i en hadith berettet i Sahih Bukhari og Sahih Muslim.

Muslimaa skrev:Det er godt at høre... Det er ikke fordi jeg slet ikke vil hjælpe en, jeg er bare bange for at jeg så skal stå til ansvar for at jeg hjælp.
Men, hvorfor skal man ikke tvivle på hvad de skjuler, hvis man ved hvad de skjuler? Eksempel: en fyr vil gerne konvertere af kærlighed til en pige. Han interesser sig ikke for islam... så ved man jo hvad personen skjuler. Det er indlysende.
Muslimaa skrev:PS: hvis nogle bliver irriteret over det jeg skriver,så er min mening ikke at irritere. Jeg er blot uviden og vil vide mere om islam...
Salam
Musliman skrev:Muslimaa skrev:Hvordan kan du vide, at Allah ikke har valgt at retlede drengen?![]()
Alt er muligt for Allah. Nogle sahaba gik fra at bekrige Rasulullah (sallallahu alayhi wa sallam) til at blive blandt hans nærmeste ledsagere. Som sagt, vi skal ikke undersøge om vores medmuslimer skjuler noget i deres hjerter, eftersom kun Allah ved dette. Vi skal bedømme om de er gode mennesker ud fra deres handlinger.
Jeg bliver slet ikke irriteret, søster. Jeg synes faktisk er utrolig vigtigt at du spørger. Rasulullah (sallallahu alayhi wa sallam) har sagt, at løsningen på usikkerhed er at spørge (Abu Dawud, ibn Majah, Ahmad).
PS: Jeg inkluderede sahaba som et eksempel på Allahs Almægtighed, og ikke for at snakke om deres fortid. Så lad os ikke nævne det for meget, ved fx at nævne navne og fortsætte en diskussion om dem.

Muslimaa skrev:Al Salamu alaikum
Betel: Min mening var slet ikke at virke dømmende, men jeg vil ikke stå til ansvar for at jeg har hjulpet en som så forlader islam. Jeg vil ikke have at Allah straffer mig for det, fordi ja jeg er ret egoistisk på de områder. Jeg vil ikke straffes...
AbuSaif: hva så hvis jeg så skal stå til ansvar for at personen forlader islam? Hvorfor så hjælpe en som jeg ved ikke mener det seriøst?
Caner: Jeg ved ikke... Jeg tror der ligger mere bag at det ens pligt at hjælpe. Hvis en mener det for sjovt, så tror jeg altså ikke at det er ens pligt
Og den sidste som skrev: jeg snakker ikke med min gamle veninde. Kontakten dødedet længe siden. Men ligemeget. Det er hendes valg og hendes liv
Muslimaa skrev:Jeg kan ikke vide det 100%...

Muslimaa skrev:Men det personen gør fortæller mig at personen ikke mener det seriøst. Fx. siger personen: jeg vil gerne være muslim og jeg kan ikke se at der er noget galt i at jeg drikker nogle gange. Desuden vil personen ikke stoppe med at lave zina. Disse handlinger fortæller mig, at personen er ikke seriøs og derfor kan jeg ikke tage ham seriøst.
Muslimaa skrev:Tak for det du skrev om Sahaba, og det er rigtig at vi ikke kan vide alt, men som du siger så skal man kigge på handlingerne og dem har jeg kigget på, derfor reagerer jeg. Personen ved jo ikke hvad han vil - det er ret indlysende. Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor nogle siger, at det er mit pligt at hjælpe.
Musliman skrev:Vi skal bedømme om de er gode mennesker ud fra deres handlinger.
Farveblindhumor skrev:Okay, jeg troede såmænd bare at du stod i samme situation igen. Gjorde du det, vil jeg sige det samme, trods den oplevelse du har haft med den omtalte veninde.

Musliman skrev:Hvis du er 99% sikker og 1% i tvivl, skal du lade den ene procent komme personen til gode
Mullah Ali Qari har sagt, at hvis der er 99 grunde til at kalde en for kafir, men én enkelt grund til ikke at gøre det, vil Mufti'en bedømme ham ud fra denne ene grund. Dette er hvad en Lærd har sagt.
ja, du har ret. Hans handlinger viser han ikke er seriøs i sin tilbedelse af Allah, men ikke at han ikke er muslim. Fordi han begår nogle synder - store som små - betyder det ikke han er kafir. Dette var hvad en afvigende sekt kaldt Khawarij troede i Sahaba's tid, som Rasulullah (sallallahu alayhi wa sallam) fordømte i sine forudsigelser.
Læs hvad jeg skrev:Musliman skrev:Vi skal bedømme om de er gode mennesker ud fra deres handlinger.
...Ikke om de er muslimer eller ej.
Netop pga. du ikke kan være 100% sikker skal du hjælpe personen, eller gøre et forsøg.

Muslimaa skrev:Bror. Jeg tror du missede, at personen er Kristen. Han vil gerne konventere til islam... Jeg ved at man som muslim kan begå synder, men jeg snakker om en kristen, som vil være muslim. Personen er bare ikke seriøs og derfor vil jeg ikke hjælpe.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er ikke overbevidst om det folk skriver. Ikke fordi jeg ikke vil tro på jer, jeg er bare ikke overbevidst om hvordan det kan være mit pligt når personen vil gøre det "for sjovt".
The Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) sent us on an foray,
and we made a surprise attack at dawn on al-Huruqat in the lands of Juwayna. I
caught up with a man, and he said, “There is no god but Allah,” and I ran him
through. I later had afterthoughts, and mentioned it to the Prophet (Allah bless
him and give him peace), who said, “He said ‘There is no god but Allah,’ and you
killed him?” and I replied, “O Messenger of Allah, he only said it out of fear of the
weapon.” He said, “Why didn’t you split him open to see if his heart really said it
or not?”—and he kept repeating this till I wished I had not become a Muslim
before that day (Muslim)
Muslimaa skrev:Farveblindhumor skrev:Okay, jeg troede såmænd bare at du stod i samme situation igen. Gjorde du det, vil jeg sige det samme, trods den oplevelse du har haft med den omtalte veninde.
Al Salamu alaikum søster. Jeg tror du har misforstået mig / ellers har jeg misforstået. Hende den gamle veninde: jeg har ikke hjulpet hende som sådan, men blot et eksempel på at nogle konventere af de forkerte grunde.
Og nu står jeg i den situation, at jeg kender en som vil konventere - men personen virker ikke at være seriøs.

Muslimaa skrev:Det ser ud til, at de fleste ikke har forstået hvad jeg mener...
Men det er ligemeget. Jeg har taget en beslutning og desuden så vil personen ikke være muslim nu. Han skifter mening hver gang.

Muslimaa skrev:Musliman: der er forskel på at vide og tro. Jeg tror det ikke, jeg ved det. Når en siger til dig jeg vil være muslim og den næste dag: jeg vil drikke, jeg vil begå zina, jeg har lyst til ditten og datten og personen faktisk ikke ved så meget om islam, så ved du at personen ikke mener det seriøst.
Jeg har altså gjort det klart, at personen ikke mener det SERIØST ! Skal jeg så stadig hjælpe ham? jeg siger ikke dette, fordi det er noget jeg tror... Kender ham NOK til at vide det.

Men jeg kan nok på stående fod nævne 400 muslimer der drikker, begår zina og andre haram ting jævnligt.
voegel skrev:Muslimaa skrev:Musliman: der er forskel på at vide og tro. Jeg tror det ikke, jeg ved det. Når en siger til dig jeg vil være muslim og den næste dag: jeg vil drikke, jeg vil begå zina, jeg har lyst til ditten og datten og personen faktisk ikke ved så meget om islam, så ved du at personen ikke mener det seriøst.
Jeg har altså gjort det klart, at personen ikke mener det SERIØST ! Skal jeg så stadig hjælpe ham? jeg siger ikke dette, fordi det er noget jeg tror... Kender ham NOK til at vide det.
Finder det meget morsomt det her.
Jeg har rigtig mange muslimer i min vennekreds. Største delen af mine bedste venner er muslimer.
Men jeg kan nok på stående fod nævne 400 muslimer der drikker, begår zina og andre haram ting jævnligt.
Hvad så med dem?
Er det ok fordi deres forældre er fra Mellemøsten?
Er det ok fordi de er født muslimer?
Det ser ud til at det accepteres blandt fødte muslimske drenge, men ikke blandt muslimske kvinder og konvertitter. Hvorfor??
Fik engang forklaret, at man ikke ser så meget ned på det fordi personen kan ændre sig.
Synes du skal lade tvivlen komme din ven til gode.
Han kan jo også ændre sig, eller måske endda blive vejledt
Cabra skrev:Men jeg kan nok på stående fod nævne 400 muslimer der drikker, begår zina og andre haram ting jævnligt.
Har du talt?

voegel skrev:Cabra skrev:Men jeg kan nok på stående fod nævne 400 muslimer der drikker, begår zina og andre haram ting jævnligt.
Har du talt?
Ja.
Det var lige et hurtigt kig på min venneliste på fb
Abdun Nabi skrev:
Jeg giver dig ret at der er mange muslimer der drikker og begå synder i masse vis. Men du skal huske at være født muslim er en stor ære. Men det betyder ikke at de nødvendige vis kommer til at følge islam. For inderst inde i deres hjerter så tror de ikke på Gud. Og hvis en muslim har viden omkring den synd han begår, og han så begår den s vil hans straf være hårdere end en som ikke har viden omkring det.
Desuden selvom du kender mange muslimer som begår alle de forkerte handlinger så burde du spørg dig selv
Er det i ordenligt venneomkreds du har.
Men som muslim dømmer vi ikke folk, vi venter endda helt til sidste sekund for at retlede dem. Men skal også huske i islam har man kun travlt med at finde fejl hos sig selv end andre.

voegel skrev:Abdun Nabi skrev:
Jeg giver dig ret at der er mange muslimer der drikker og begå synder i masse vis. Men du skal huske at være født muslim er en stor ære. Men det betyder ikke at de nødvendige vis kommer til at følge islam. For inderst inde i deres hjerter så tror de ikke på Gud. Og hvis en muslim har viden omkring den synd han begår, og han så begår den s vil hans straf være hårdere end en som ikke har viden omkring det.
Desuden selvom du kender mange muslimer som begår alle de forkerte handlinger så burde du spørg dig selv
Er det i ordenligt venneomkreds du har.
Men som muslim dømmer vi ikke folk, vi venter endda helt til sidste sekund for at retlede dem. Men skal også huske i islam har man kun travlt med at finde fejl hos sig selv end andre.
Jeg troede at Islam mente at alle var født muslimer?![]()
Vil mene min vennekreds er ordentlig. Tror bare det er "normalt" for de fleste muslimske drenge at tage del i samfundet og opføre sig som deres danske venner. I min vennekreds og også gennem arbejde, skole osv. har jeg lært at kende rigtig mange flinke, søde, rare muslimer. Mange af dem er blevet mine bedste venner og kan ofte bedre lide at omgås dem.![]()
Men kan egentlig kun nævne 1, som aldrig har drukket eller begået zina.
Derfor elsker jeg at læse på denne side. Fordi de fleste her, virker til at følge "reglerne" meget bedre. Men så undrer det mig. Ved i og de muslimske forældre egentlig, hvad deres børn render og laver?
Vi som danskere ser jo ikke noget forkert i de ting de laver, da det er "tilladt" for os.
Men efter at have set siden her, har jeg læst rigtig meget om Islam andre steder og finder det utroligt spændende. Men jeg kan også bare se, at når det kommer til virkeligheden, er der langt flere der lægger højere vægt på kultur og generelt er de fleste ting accepteret når det gælder drenge/mænd.
Jeg kunne rigtig godt lide den sidste linje du skrev. Med at i Islam har man kun travlt med at finde fejl i sig selv, og ikke i andre.
Men hvor mange praktiserer dette?
Jeg læste at riba er værre end zina, og alligevel synes jeg at alt for mange muslimer har for travlt med at snakke om andre, hvad de har gjort forkert, hvad deres børn har gjort forkert osv. Alle de her te klubber, hvor folk bare sidder og sladrer løs. Har aldrig mødt nogle der sladrer så meget som mange udlændinge her i byen. Kender en pige, som tog en weekend tur med sin kæreste. Hun blev opdaget, og hele byen vidste det inden hun overhovedet nåede hjem. Inkl. forældrene, som der blev ringet til. Ville ønske at flere holdte sig til reglerne i stedet og passede deres eget.
Har en tyrkisk kammerat, der friede til en arabisk pige. Pigens forældre sagde "nej, hvad tænker andre folk ikke, hvis jeg giver min datter til en tyrker". Set ud fra et islamisk synspunkt, burde denne sætning vel ikke eksistere? Synes det er ærgeligt at give et nej, kun på det grundlag. Især når folk ikke burde bagtale eller dømme ud fra nationalitet.
Ville ønske at der var flere her i byen, som brugerne på islamic
| L**** og Madonna igen Forum: Fri Debat Forfatter: Zahra R Svar: 26 |
øst muslim- vest kristen Forum: Islam Forfatter: ZamZam Svar: 2 |
Ægypteren Mohamed Zidan slår til igen! Forum: Fri Debat Forfatter: Anonymous Svar: 17 |
Vi er her idag, men forsvinder igen imorgen Forum: Digte Forfatter: Sandhedens-Fortid Svar: 14 |
Er der igen Shaytan Forum: Islam Forfatter: IslamInBosnia Svar: 3 |
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster