Levvame skrev:Det er jo det Cabra, jeg har deltaget aktivt i godt to år nu og der er mange postulater omkring det her. Så jeg ville bare hører om der var nogen der kendte til nogle artikler eller lign. som så ku bekræfte eller afkræfte disse myter.
Røde Kors har intet missions-direktiv. Det er en organisation som har hjælpearbejde som hovedformål og postulaterne om at Røde Kors har et formål i at omvende folk til Kristendommen er usande.
Du skriver at der er mange postulater (hvilke ?), og jeg har faktisk googlet lidt på det. Det jeg stødte på, var få hjemmesider, der var hårrejsende i deres mangel på beviser, evidens og fulde af grov nedvurdering og mistænkeliggørelse .
f.eks. (Salman al-Odeh - en saudiarabisk lærd, der vist ikke er helt ukendt)
Han skriver
"
The use of Natural disasters : Such as wars, floods, ... etc, for example in Sudan they had such things when Sudan had its starvation, muslims had to choose either take food+Kufr, or stay a muslim, but a hungry muslim. It is also sad that the aids that muslims send were distributed by Christians such as the Red Cross and others, these funds were sent by Muslims in the Gulf and the rest of the world for the muslims in Somalia, Sudan, Bangladesh, Afghanistan. It is also sad that all the aid that goes to Bosnia is given by German institutions, what do we expect from these people? they use they funds and resources to spread their religion and to spread hatred of one muslim towards the other ("the cross comes with food for you, your muslim brothers forgot you"). Han bruger konsekvent udtrykket "it is said" eller "it is also said.." d.v.s formidling af løse rygter!
Det er en lodret løgn at påstå, at Røde Kors bruger sine finansielle midler til at "sprede deres religion og indgyde had mellem muslimer" og at muslimer skal vælge at omvende sig til kristendommen for ellers vil de ikke få nødhjælp! What?! At tilllade sig at miskreditere en organisation på den måde, som overhovedet ikke vurderer nødlidte efter deres angivelige religiøse baggrund er en skam for den, der gør det.
Mærkværdigt nok nævner Salman al-Odeh ikke det faktum, at Røde Kors har et meget velfungerende samarbejde med Røde Halvmåne, der er deres repræsentant og "søster"-organisation i områder med mange muslimer, netop i en erkendelse af at selve korset kan virke stødende på muslimer, der måske ikke har kendskab til den nærmere baggrund, og at det kan give forkerte associationer til at det er en religiøs kristen bevægelse.
Det er, som sagt, ikke organisationens mål at være missionerende.
Nå, men hvis ovennævnte er det generelle niveau for diverse postulater om Røde Kors, så er det patetisk og pinligt.