muslim og sport

Redaktør: Islam Mods

muslim og sport

Indlægby Salenia » søn jan 15, 2012 12:41

As-salamu aleikum!

Jeg ville gerne spørge hvad/hvordan det er som pige og være muslim, og gerne vil dyrke sport :)
at svømme i svømmehallen går fx imod reglerne, med at ikke må vise sin krop, men skulle det ikke være muligt hvis ingen mænd, ikke muslimske kvinder har adgang.
og må man som pige ride ?, det går jo ikke direkte imod dresscode.

håber i vil hjælpe :)
Salenia

Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: muslim og sport

Indlægby Hanar Hamid » søn jan 15, 2012 14:14

Wa aleikuma salam.
Når du nævner ikke-muslimske kvinder, er dette så pga. håret? For så står der følgende på sunnipath:

Søg efter 'The Hanafi position is that it is obligatory to cover in front of non-Muslim women. Follow this as much as you can.

It is permitted to follow the Shafii or Hanbali positions on this point. See attached answer(s).' på Sunnipath.com

http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=1&ID=2338&CATE=143

Ang. ridning har jeg ikke nogen svar dertil.

Jeg vil egenltig også høre, om der findes sport, der er haram for kvinder? :)

Redigeret af Idris, se indlæg længere nede.
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Salenia » tirs jan 17, 2012 19:39

jeg kan ikke finde noget med ridning, det er hvorfor jeg spørger :)
Salenia

Fået : 0 perle

Indlægby Hanar Hamid » ons jan 18, 2012 14:15

Jeg vil råde dig til at sende et spørgsmål til Haya.dk, hvor du spørger ind til ridning :) For jeg prøvede også at søge efter dét, inden jeg postede mit indlæg, men jeg kunne ikke finde noget :(
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Indlægby Dean » ons jan 18, 2012 21:10

Bismillah

NB.
Standpunktet i shafi´i-retsskole: kvindens ´awra overfor ikke muslimske kvinder er alt undtaget det, der normalt kommer til syne i et arbejde (maa laa yabduu ´indal mihnah). Håret er dermed ´awrah overfor en ikke-muslimsk kvinde.

Wallahu a´lam
Brugeravatar
Dean
Den Sunde

Tro: Sunni/Shâfi'î

Fået : 4 perler

Indlægby Betelgeuse » ons jan 18, 2012 22:33

Betelgeuse
Fri Debat Moderator

Givet : 158 perler
Fået : 87 perler

Indlægby Hanar Hamid » ons jan 18, 2012 23:04

Dean skrev:Bismillah

NB.
Standpunktet i shafi´i-retsskole: kvindens ´awra overfor ikke muslimske kvinder er alt undtaget det, der normalt kommer til syne i et arbejde (maa laa yabduu ´indal mihnah). Håret er dermed ´awrah overfor en ikke-muslimsk kvinde.

Wallahu a´lam

Har du et link til dette? :) For Haya skriver også, at det er tilladt i shafi-madhab :)

http://www.haya.dk/Toj-Udseende-Andet/tage-torklaedet-af-foran-ikke-muslimske-kvinder.html

Der står der desuden:
Men der kan opstå situationer f.eks. med familie, ved sammenkomster, omklædningsrummet til gymnastik og lignende, hvor det vil være tilladt at tage det af foran ikke-muslimske kvinder.

Dette gælder under forudsætning af, at hun stoler på dem, sådan så de f.eks. ikke vil beskrive hende eller tage billeder af hende uden tørklædet på.
Hanar Hamid

Indlægby Dean » ons jan 18, 2012 23:46

Har du et link til dette? For Haya skriver også, at det er tilladt i shafi-madhab

Shafi´i standpunkter bør man tage fra shafi´i kilder og ikke fra ahnaaf :D

For kilder kan du se i anerkendte shafi´i tekster, såsom "Niil al-rajaa' bi-sharh safinat al-najaah", "Sharh al-muqadamah al-hadramiyah og "Hashiyat al-Bayjuuriy"

Selvom jeg ikke har hørt eller læst om den holdning, som haya henviser til, så behøver de to udtalelser ikke at være i konflikt med hinanden. Det skyldes, at jeg udtaler mig om Shafi´i retskolens standpunkt, mens haya taler om en holdning i shafi´i retsskole.
Brugeravatar
Dean
Den Sunde

Fået : 4 perler

Indlægby Hanar Hamid » tors jan 19, 2012 00:32

Når hehe men det er stadig underligt, for I mine øjne burde begge udtalelser være ens, da det er fra samme madhab :)
Hanar Hamid

Indlægby Idris » tors jan 19, 2012 11:30

Al-Salam 'Alaikom.

Søster Hanar Hamid,
jeg har redigeret i dit indlæg, fordi det du sagde ikke stemmer overens med det link du indsatte.

I det link du indsatte var der en kvinde, der beskrev en situation, hvor hun boede sammen med ikke-muslimske kvinder. Og selv her svarede Sheikh Faraz Rabbani, at hun skulle følge Hanafi-skolens position (dvs. tildække alt undtagen hænder og ansigt foran dem) så godt som hun kunne. Han sagde ikke nogle steder, at man gerne må det du sagde, derfor har jeg fjernet det jvf. Islam-forummets regler.

Mht. Shafi'i-skolens position, så er den sådan, at en muslims kvindes 'awrah foran ikke-muslimske kvinder er den samme som foran fremmede mænd. Der kan sagtens være flere positioner indenfor den samme skole, men den position man går ud fra er "Al-Mu'tamad", dvs. den "officielle" position i skolen.

Jeg kontaktede på et tidspunkt bror Waseem fra Haya.dk om lige netop dette, og han sagde at han blot mente at dette var en position der eksisterede i Shafi'i-skolen, det skal ikke forstås som om at han siger at dette er Shafi'i-skolens officielle position.

Billahi At-Tawfeeq
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Køn: Hankøn

Givet : 1 perle
Fået : 14 perler

Indlægby Hanar Hamid » tors jan 19, 2012 12:05

Wa aleikuma salam.
Barakallahu feek bror Idris :) Det er bare mig, der har misforstået det :( Men tak fordi du rettede det, så der ikke opstår flere misforståelser. Jeg havde bare misforstået sætningen
It is permitted to follow the Shafii or Hanbali positions on this point
. Men det er godt, at vi lige får det hele på det rene :D
Hanar Hamid

Indlægby Idris » tors jan 19, 2012 12:36

Wa fiki, søster Hanar :)
Allah judgeth with truth, while those to whom they cry instead of Him judge not at all. Lo! Allah, He is the Hearer, the Seer.
Idris
Islam Admin

Indlægby Idris » lør feb 04, 2012 15:58

As-Salam Alaykum
Mht. Shafi'i-skolens position, så er den sådan, at en muslims kvindes 'awrah foran ikke-muslimske kvinder er den samme som foran fremmede mænd. Der kan sagtens være flere positioner indenfor den samme skole, men den position man går ud fra er "Al-Mu'tamad", dvs. den "officielle" position i skolen.

Jeg kontaktede på et tidspunkt bror Waseem fra Haya.dk om lige netop dette, og han sagde at han blot mente at dette var en position der eksisterede i Shafi'i-skolen, det skal ikke forstås som om at han siger at dette er Shafi'i-skolens officielle position.

Billahi At-Tawfeeq

Efter nærmere undersøgelse har jeg fundet ud af at Al-Mu'tamad (dvs. den officielle position) i Shafi'i-skolen er at det er tilladt at vise det som der vises under arbejde.

Se: http://www.shafiifiqh.com/a-non-muslim- ... lim-woman/

Holdningen om at en ikke-muslimsk kvinde er som en fremmed mand er også en position hos nogle lærde i skolen, men det er ikke skolens officielle position, w Allahu a'lam.
Idris
Islam Admin

Lignende emner

Sport og tøj
Forum: Islam
Forfatter: muslim_girl99
Svar: 18
Sport kun for kvinder?