by Zana » ons nov 02, 2011 06:31
Wa 'alaykum as-salam,
Du har ret i, at det er et vigtigt emne at tilegne sig viden om, hvis man ønsker en solid og grundlæggende viden om ens Deen. Mit svar kan slet ikke sammenlignes med ovenstående link, men nedenstående er et udueligt forsøg fra min side med udgangspunkt i mine egne noter.
I virkeligheden er "hvor" ikke et spørgsmål, man kan stille om Allah Den Ophøjede. Dette er fordi, at spørgsmålet indikerer, at Allah skulle være et sted. Det er Sunni Islams 'aqida (troslære), at Allah har skabt tid og rum. Derfor er Han ikke indbefattet i det, og er således hævet over dette.
Imam al-Tahawi (rahimuLlah) skriver i sin berømte Al-'Aqida Al-Tahawiyya:
“He (Allah) is beyond having limits placed on Him, or being restricted, or having parts or limbs. Nor is He contained by six directions as all created things are.” (p. 9).
For at være et sted, kræves det at man er underkastet den fysiske dimension. Allah Den Ophøjede er ikke fysisk, og derfor afvises det at Han skulle være et sted. Eller hvis man siger, at Allah bogstavelig talt er i himlen (n'audhubillah) eller på jorden, ville dette samtidig betyde at Han ikke er på tronen, på månen, på solen eller lignende. Og hvis man tilskriver dette Allah, ville det betyde, at Han er begrænset hvilket er umuligt (mustahil) og kan ikke tilskrives Allah.
Det vil sige, at alt det, som på nogen som helst måde kan modsige Allahs guddommelighed, er umuligt. F.eks. udtalelser som "Allah er et sted" eller "Allah er overalt". Sidstnævnte kan man ikke sige, hvis man mener det i bogstaveligste forstand. Derimod ville det ikke være forkert at sige, at Allah er overalt med Sin viden, hørelse, magt osv.
En anden ting er, at hvis Allah skulle være "et sted" f.eks. på tronen, som nogle tror, jamen hvor var Han så før Han skabte tronen? Hvis sagen er, at Allah er et sted og alle steder er skabte, hvor var Allah så før Han skabte det? Hvis Allah eksisterer på et sted, opstår dette absurde spørgsmål, hvilket Sunni Islam afviser.
Hvis man læser Imam Tahawi's Al-'Aqida Al-Tahawiyya (en meget anbefalelsesværdig bog), vil man kunne se at hans omtale af bl.a. tronen, er for at bekræfte Allahs uafhængighed til dem. Imam Tahawi bekræfter, at al-’Arsh (tronen) og al-Kursi (en slags stol der følger med tronen) eksisterer. Selvom der er flere standpunkter, ser mange lærde dem som et udtryk for Allahs guddommelighed, da det er det største af hele Allahs skabelse. Ordet "Istiwa" bliver også brugt i Koranen, og dette er der nogle der tager bogstaveligt således at de mener, at Allah fysisk skulle sætte sig på tronen. Men vi ved, at det ikke har den betydning, idet Allah ikke har en fysisk form.
Så er der måske nogle der tænker, "jamen hvordan skal man så forstå det her med nærhed til Allah?". Imam Abu Hanifa (rahimuLlah) siger i sin Al-Fiqh Al-Akbar (en yderst bemærkelsesværdig bog), at nærhed og afstand til Allah ikke er hvad angår fysisk (lang eller kort) afstand, idet Allah er hævet over at skulle være et sted. Derimod er der tale om, at Allah tildeler én ære eller ydmygelse og derfor siger vi også at den, som adlyder, er tæt på Allah, men uden at sige hvordan. Og den der synder, er fjern fra Allah, uden at sige hvordan. Det har derfor ikke noget at gøre med, at Allah fysisk kommer nær én.
Konklusion: Allah Den Ophøjede er ikke et sted, da det kræver at man er fysisk. Derimod er det kun det skabte, som er fysisk hvorimod Allah er uskabt - og har altid og vil altid eksistere - og kan derfor ikke placeres i et sted i vores fysiske dimension. Dette er Sunni Islams 'aqida (troslære), hvilket der ingen tvivl eller uenighed er om. Og derfor bliver modsigende holdninger anset for værende afvigende.
Må Allah Den Ophøjede tilgive mig hvis der er fejl i ovenstående. Ret mig endelig, hvis dette er tilfældet.