Tørklæde

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Tørklæde

Indlægby Zeeyneep » søn feb 17, 2013 01:38

Selaam aleykum..

Jeg har lige et spørgsmål som jeg er meget forvirret omkring, for når jeg spørg flere muslimer kommer der flere forskellige holdninger omkring det..
Så jeg håber der er nogle der vil være venlige at svare..
Altså står der i koranen at man SKAL have tørklæde på eller er det noget som en muslimsk kvinde selv bestemmer? Jeg er ret forvirret om det er noget man skal eller ej og om det står skrevet i koranen?
Jeg går ikke selv med tørklæde men det er noget som jeg ønsker men vil gerne føle mig helt klar og vide ere omkring det og så begynde inshallah..
Men igen, det er noget jeg meget gerne vil vide, altså jeg er forlovet og min forlovede siger at det self er op til mig fordi hvis jeg ikke går med tørklæde er det åbenbart ikke haram for ham men han siger at det er noget der står i koranen og at det noget en muslimsk kvinde skal have på.
Zeeyneep

Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Tørklæde

Indlægby xxLaila » søn feb 17, 2013 20:07

Zeeyneep skrev:Selaam aleykum..

Jeg har lige et spørgsmål som jeg er meget forvirret omkring, for når jeg spørg flere muslimer kommer der flere forskellige holdninger omkring det..
Så jeg håber der er nogle der vil være venlige at svare..
Altså står der i koranen at man SKAL have tørklæde på eller er det noget som en muslimsk kvinde selv bestemmer? Jeg er ret forvirret om det er noget man skal eller ej og om det står skrevet i koranen?
Jeg går ikke selv med tørklæde men det er noget som jeg ønsker men vil gerne føle mig helt klar og vide ere omkring det og så begynde inshallah..
Men igen, det er noget jeg meget gerne vil vide, altså jeg er forlovet og min forlovede siger at det self er op til mig fordi hvis jeg ikke går med tørklæde er det åbenbart ikke haram for ham men han siger at det er noget der står i koranen og at det noget en muslimsk kvinde skal have på.

Salaam ukhti. Masha'Allah håber du vil tage skridtet :) . Ja det står i al-Quran og det er obligatorisk for enhver muslims kvinde at bære Hijab.
Vi kvinder skal skjule vores skønhed overfor det modsatte køn, der ikke er familie, da det er unødvendigt at vise os frem overfor dem. Men først og fremmest self fordi vores Rabb har beordet os det i al-Quran. Vi skal huske at vores Skaber, al-alim (den altvidende) ved hvad der er bedst for os mennesker :) , så der ligger en visdom i det:
”O Profet! Sig til dine hustruer og dine døtre og til de troendes kvinder, at de skal trække noget af deres overklædning ned over sig. Således vil de lettest blive genkendt og ikke blive forulempet. Allah er tilgivende og barmhjertig.” [al-Ahzaab 33:59]

"Sig til de troende kvinder, at de skal holde øjnene for sig selv og vogte over deres køn; de må ikke fremvise deres pryd, bortset fra det deraf, der er synligt, og de skal lægge deres hovedslør hen over deres halsudskæring. De må kun fremvise deres pryd for deres ægtemænd, deres fædre og deres svigerfædre, deres sønner og deres ægtemænds sønner, deres brødre og deres brødres og søstres sønner, deres kvinder, deres slavinder, mandlige tjenere uden kønsdrift og børn, der intet ved om kvinders private kropsdele. De må ikke stampe med fødderne, så man får nys om den pryd, som de holder skjult. Omvend jer alle til Allah, I troende! Måske vil det gå jer godt!” [Al-Nuur 32]

Lærde har allerede fortolket disse vers ukhti, og der tales om hijab. Dengang disse vers blev nedsendt, og sahabiat (de kvindelige sahaba) hørte dem, skyndte de at tage de klæder der var nærmest dem, om sig som hijab. De var virkelige gudfrygtige masha'Allah.

Du kan også læse om hijab her søster:
http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?ID=4813&CATE=128

Prøv og se appelsinen søster, eller bananen eller andre smukke frugter, eller selv perlen, de har en "skal" over sig, som beskytter det. På samme måde er hijab også en slags beskyttelse for os kvinder fra forulempelse og andre ting.
Håber insha'Allah at Al-Rahman (Den barmhjertige) vil gøre det let for dig, hvis du begynder med hijab.
للَّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى ذِكْرِكَ وَشُكْرِكِ وَحُسْنِ عِبَادَتِكِ ا
O' Allah giv mig styrke til at ihukomme dig, takke dig, og tilbede dig ordentligt
xxLaila

Tro: Sunni/Mâlikî

Givet : 9 perler
Fået : 4 perler

Indlægby Zeeyneep » man feb 18, 2013 22:56

Du har helt ret søster, og mange tak for et godt og grundigt svar :)
Jeg har også overvejet at først og fremmest begynde med tørklæde men, har har alle mulige forskellige holdninger om det og var ikke helt klar over at det var noget der var obligatorisk for en muslimsk kvinde.
Men problemet er bare, eller sådan set ikke et Problem som sådan men jeg er forlovet eller islamisk set faktisk gift da vi har fuldført Nikah, men bare ikke holdt bryllup endnu.. Er at min mand, er mashallah en rigtig god mand og føler han retleder mig den rette vej, men har det bare lidt svært ved at behynde da min mor søstre tanter kusiner osv ingen af dem bærer tørklæde og bliver påvirket, men har lysten og viljen til at begynde med tørklæde og især da jeg nu ved det er obligatorisk, derfor skrev jeg her ind for ville godt være sikker.

Og det kan godt være det lyder lidt mærkeligt at jeg finder det svært at starte med, men tro mig søster, jeg er ikke vant til den slags men vil rigtig gerne, jeg har bare ingen ide om hvordan jeg skal komme igang hvis du forstår mig da min omgangskreds ikke er sådan.

Jeg vil også meget gerne lære arabisk, koranen osv men har ingen ide om hvordan jeg skal komme igang :(

Jeg tænker på det er bedst for mig selv at begynde med tørklæde, og vil rigtig gerne tage mig sammen.
Zeeyneep

Indlægby Hanar Hamid » tirs feb 19, 2013 01:17

Wa Aleikuma Salam.
Jeg synes, du skal sætte dig ned og finde ud af, om der er nogle ting, der kan hjælpe dig på vej mod evt. at bære tørklæde. Når det for dig er et så stort skridt, kan det måske være lidt nemmere at starte ud med små ting, der leder dig hen mod tørklædet. Vi skal altid huske, at døden er lige rundt om hjørnet, men derfor er det ikke nemt bare at tage tørklædet på med det samme. Et eksempel kan være, at hvis man ønsker at gå i løst tøj fra dag 1, så kunne man evt. stille og roligt tilføje løst tøj til garderoben og begynde at gå med det.
Har du nævnt det over for din mor, at du ønsker at bære tørklæde? Måske vil det hjælpe lidt at tage en snak med hende og fortælle hende om dit ønske, og evt. nævne dit problem. Så får du også snakket ud med hende, så hun ved, hvilken situation du står i :)
Btw. for min mor hjalp det, at hun havde veninder her i DK, der gik med tørklæde. Dengang hun startede, var det kun min farmor og mormor, der gik med tørklæde, så hun har næsten været i samme situation.

Mht. arabisk undervisnig kan du evt. spørge andre søstre eller evt. reveritter, hvis du kender nogen. Det kan være de kan give dig oplysninger mht. hvor du kan lære arabisk. Og mht. Koranen, så anskaf dig en oversættelse. Indtil du lærer arabisk kan du sidde og læse oversættelsen og hører andre shuyukh reciterer Koranen :)

Jeg håber, noget af det her kan hjælpe dig InshaAllah, og må Allah (Subhana wa ta'ala) hjælpe dig og give dig styrken til at tage det sidste skridt! :)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Givet : 4 perler
Fået : 10 perler

Indlægby Zeeyneep » tirs feb 19, 2013 22:57

Men det er så bare det at jeg har prøvet ay begynde at stille rolig
Gå med løst tøj osv, men problemet er bare jeg vender tilbage til det sædvandelige, fordi har ingen omkring mig til at hjælpe hvis jeg kan sige det på den måde og det kan godt være at det lyder rigtig dumt det jeg lige sagde, men har det bare sådan at, vil godt have en større viden om islam, få fortalt ting, konsekvenser hvis jeg ikke begynder med tørklæde fordi det jo er obligatorisk som jeg lige fandt ud af.

Og ja du har ret i jeg kan fortælle mit
Ønske til min Mor, men igen.. :( ikke engang min mor går med tørklæde osv og har fortalt hende at jeg synes det er en god ide at begynde osv, men ved ikke, og det er ikk lige fordi mine forældre går MEGET op i islam og det ville jeg SÅ meget ønske at de gjorde, for så ville jeg også blive påvirket.

Jeg har 5 andre søskende og ingen af dem tænker som jeg heller ikke mor eller far, så har det svært, hvis jeg nu sagde jeg vil behynde med tørklæde, min mor og far kunne endda finde på ikke at tage det alvorligt osv og det irretere mig.. For har et stort ønske om at begynde, men bliver så meget på ejet af min omgangskreds, familie, osv..

Ved ikke om du forstår mig søster:(
Zeeyneep

Indlægby Hanar Hamid » ons feb 20, 2013 00:05

Jeg kan godt forstå din situation søster især det med ikke at blive taget seriøst :)
Jeg tænkte på, om du ikke kunne finde ud af, hvad dine forældre synes om det her med tørklæde? Ser de på det som noget negativt? Det er bare, så du er forberedt på deres reaktion, hvis de pludselig ser dig med tørklæde. Og så har du også en fornemmelse af, hvor du har dem i forhold til emnet.
Men det er vigtigt, at du på en eller anden måde får overbevist dem om, at dette er seriøst. Hvordan det skal gøres, kan jeg desværre ikke hjælpe med :( Måske skulle du sætte dig ned en aften og kun snakke med dem. Intet TV etc., så der er fokus på det, I skal snakke om.

Jeg kan godt se, hvad du mener i forhold til din familie, men selvom det er svært skal du også huske, at du snart skal til at starte et nyt kapitel. Du kommer til at starte din egen familie, og du kommer også til at påvirke dine børn, ligesom dine forældre har påvirket nogle af jer :)

Det lyder ikke dumt :) Jeg har selv erfaret, at veninder har en stor indflydelse på ens væremåde etc. (som du også selv nævner).
Ved du, om der afholdes dars (islamisk undervisning) i din by? Hvis ja, synes jeg helt klart, du skal overveje at deltage :) Jeg tror, det vil gavne dig meget! Her har du også mulighed for at få svar på nogle af de spørgsmål du går rundt med. Jeg oplever eksempelvis en følelse af at gøre noget godt for min deen, når jeg er til dars og læser om Islam, netop fordi jeg tilegner mig mere viden og får lyst til at blive en bedre muslim. Desuden kan det være, du også lærer piger at kende, der går med tørklæde :) Nu ved jeg ikke, om du har nogen i din omgangskreds, der går med tørklæde, men hvis ikke, så burde du overveje også at få nogle veninder, der går med tørklæde :)

Men jeg vil mene, dars og veninder er meget vigtigt! Prøv at udvide din omgangskreds og tilføj nogle hijabi :)
"Hele menneskeheden stammer fra Adam og Eva; ingen araber er bedre end en ikke-araber. En hvid er heller ikke bedre end en sort og en sort er heller ikke bedre end en hvid, undtagen i fromhed og gode handlinger" - Profeten Muhammad salla lāhu 'alayhi wa sallam
Hanar Hamid

Indlægby Zeeyneep » ons feb 20, 2013 00:53

Nej, altså de ser det self ikke som noget negativt, men de har sagt før at det self er op til os, men er ikke HELT sikker på hvad de vil sige til det?
Men du har ret i hvad du siger, tror jeg vil sidde en dag i stuen kun med mine forældre og snakke med dem om det, og jeg gerne vil tage mig sammen og begynde med tørklæde fordi det er noget jeg ønsker, især da jeg nu ved det er obligatorisk!

Ønsker virkelig meget at begynde med det, og have en størrer viden omkring islam.

Jeg vil gerne påvirke mine børn sådan at de ser op til mig med hensyn til islam og tager det seriøst, vil godt være den første i familien til det. Og jeg er forlovet og mind forlovede er araber mens jeg er kurder, han har påvirket mig en del med hensyn til tage mig sammen og tørklæde osv og det er jeg meget taknemmlig for! Jeg tænker hvis det ikke havde været for ham havde jeg aldrig tænkt sådan som jeg gør nu.

Jeg er en meget stille og rolig person, og anderledes i forhold til min familie og har fået ret tit af vide ay min personlighed vil klæde til tørklæde osv
Men ved ikke? Min forlovede siger også sådan.

Men mange tak for svarene søster, og de forskellige råd, det er jeg meget glad for du gad at svarer på,er taknemlig :)

Inshallah vil Allah hjælpe mig og give mig den styrke til at starte med tørklæde, og hjælpe mig hen ad vejen.
Zeeyneep

Indlægby Hanar Hamid » ons feb 20, 2013 01:21

Det vigtigste er, at du viser dem, at det er noget DU ønsker :)
Ma Sha Allah det er rigtig flot og dejligt at høre, at du interesserer dig så meget for det! Husk du'a :) Og vedr. viden kan du altid bruge internettet ;) Man skal selvfølgelig være påpasselig med hvilke hjemmesider, du bruger.
Hvorfra? (tænker "land") :D Jeg har også selv en kurdisk baggrund. Det minder mig om, at kurdere vidst nok er kendt for ikke at være så religiøse. Alhamdulillah det har ændret sig, men når folk ser mig, tror de jeg er araber pga. mit tørklæde :p
Jeg synes, det er super, at din forlovede er den type! Det er altid dejligt med den form for støtte og hjælp.
Der findes altid forskellige typer, nogle kan være meget højtråbende, mens andre er den stille og rolige type (som dig). Jeg tror bare, der er en del, der ser din types væremåde som en mere præsentabel måde at være på, når man går med tørklæde. Så tiltrækker man i hvertfald ikke unødig opmærksomhed ;)
Selv tak søde :) Er glad for at kunne hjælpe! Ameen! Må Allah gøre det nemt for dig In Sha Allah! :)
Du er velkommen til at skrive en PB, hvis du har andre spørgsmål :)
Hanar Hamid

Indlægby Zeeyneep » ons feb 20, 2013 01:33

Ja det skal jeg nok, men ja en del kurdere siger ikke alle men mange er ikke religiøse eller har ikke enså stor viden omrking islam har jeg lagt mærke til.. Det er ret ærgeligt synes jeg :(
Men sjovt at du også har en kurdisk baggrund, men går personligt ikke selv meget op i hvor man er fra f.eks. Er jeg selv forlovet med en araber, tænkte det vigtigste er at han er muslim og kender til islam, og elhamdulillah det skete :) er rigtig glad..

Ja lige præcis, og jeg kan heller ikke lide opmærksomhed på dem forkerte måde, slet ikke.. Ville føle mig utilpas, og er bare stille og rolig i det hele taget.

Tusind tak søster, tak for hjælpen!! Inshallah :) :)
Zeeyneep

Indlægby Zana » ons feb 20, 2013 12:50

Wa 'alaykum as-salam,

Er enig med søster Hanars gode råd. Det er selvfølgelig altid noget andet at tage skridtet, men det handler om at tage ét skridt ad gangen - og at gøre det med visdom. Nu er jeg også selv kurder og selvom man ikke bør generalisere, så er der bare en tendens blandt kurdere for ikke at være så religiøse. Så jeg kan lige forestille mig, hvad du mener, når du siger, at det er svært. Jeg har bare lært, hvis jeg skal give et godt råd, at man stille og roligt prøver at snakke med dem og samtidig viser i sine handlinger, at det at praktisere Islam, har gjort dig til en bedre muslim. Og samtidig er det vigtigt at læse om hijab, for i sidste ende, hvordan kan man tage det på uden at have en vis grad af kærlighed til det? Derudover er det også nødvendigt at have en omgangskreds, der kan hjælpe og motivere dig til at praktisere Islam. Især når familien ikke er særlig religiøse. Man må ikke tro, at man er fredet og at man "nok" skal klare den. Det er som regel et tegn på, at man ikke tager det så seriøst.

Nu ved jeg ikke, hvilken by, du bor i. Men hvis det er i København området og du har brug for nogle søstre at snakke med (eller anbefaling af undervisning), er du velkommen til at kontakte mig. Ihvertfald inden siden lukker ned :p
Zana
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 39 perler
Fået : 64 perler

Indlægby Hanar Hamid » fre mar 08, 2013 10:53

Same here Alhamdulillah :) For mig er det vigtigste, at han er troende og praktisere Islam

MashaAllah det lyder rigtig godt :D Vær tålmodig. Allah (Subhana wa ta'ala) har bragt jer sammen og med dine intentioner skal tørklædet nok komme In Sha Allah!

Selv tak søster :D

Søster Zana jeg må give dig ret. Jeg er ikke typen, der generalisere eller i hvert fald bevidst, men her må jeg desværre sige, at der er noget med kurdere. I Hawler er de blevet mere praktiserende Alhamdulillah, men Sulaimanyah er stadig langt fra.
Rigtig gode råd MashaAllah især det med tørklæde og viden :) Jeg tror, det er et af de store grunde til at piger/kvinder falder fra.
Hanar Hamid

Lignende emner

Tilbage til Islam