Salam aleikum brødre og søstre,
Jeg har et par spørgsmål mht. muslimsk begravelse og regler ved besøg som jeg håber at i kan svare mig på inshallah.
1. MÃ¥ muslimer begraves i kiste? Jeg har nemlig set op til flere muslimske personer blive begravet i kiste her i Danmark.
2. Er der nogle specielle krav når jeg skal besøge en persons krav? Jeg tænker på om man skal tage ghusl, wudu eller om man skal have tørklæde på og om man skal have en særlig form for beklædning osv?
3. Jeg husker fra min barndom af at folk altid tog en dunk vand med når de skulle besøge en grav. Hvorfor hælder man vand på graven? Gør det noget for den døde person? Jeg tænker på om det gavner personen, om koranen siger noget om det eller om det bare er ren tradition?
4. Hvilke dua er man anbefalet at læse når man besøger en grav?
5. Ved personen i graven at det er mig der er kommet eller skal jeg "præsentere" mig selv? Har de overhovedet nogen bevidsthed om at de får besøg, kan de høre og føle os? Min mor har nemlig engang fortalt mig den døde person kun det første år af sin død, opfatter hvem der besøger ham/hende, derefter skal man "præsentere" sig.
Jeg håber inshallah at i vil tage jer tid til at besvare mine spørgsmål tidligst muligt, da jeg inshallah vil besøge en på søndag.
Må Allah belønne jer! <3