sunni bøger

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

sunni bøger

Indlægby sunni-sunni » tors feb 02, 2012 00:00

salam alikum. Jeg er shia muslim og jeg er ikke kommet her for at gøre grin af nogen. jeg er her for at få mere viden.

Mit først spørgsmål er, er det rigtig at den bedste bog hos jer efter koran er صحيح البخاري og صحيح مسلم og alt hvad der står i disse bøger er rigtig.

og صحيح betyder rigtig på arabisk.
sunni-sunni

Tro: Shia
Køn: Hankøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: sunni bøger

Indlægby Abu Saif » tors feb 02, 2012 08:38

ja i muslim og bukhari er der samlet nogle af sande beretninger. når man siger sahih i forbindelse med en hadith så betyder det sande. i bukhari og muslim kaldes det for sihah fordi deres beretningskæde ikke fejler noget. de personer i beretningskæden har virkeligt hørt den beretning som de så fortæller.

إذا رأيت الحفاة العراة العالة رعاة الشاة يتطاولون في البنيان فانتظر الساعة
Brugeravatar
Abu Saif
VIP Bruger

Tro: Salafi

Givet : 27 perler
Fået : 48 perler

Indlægby Mila » ons feb 15, 2012 16:30

Salam alaikum sunni-sunni...

Du skriver du er her på islamic, for at lærer noget. Nu har jeg set meget af det du skriver, og jeg synes ikke det en god debat tone du kører.
Jeg forstår hellere ikke, hvorfor du kommer herind for at diskutere sunni/shia holdninger, og især slet ikke på den måde du gør det på.
Hvis du er her for at lærer, hvorfor angriber du så nærmest sunnier?? Vi fleste her på forummet tilhøre sunni Islam. Så hvis du vil lærer noget, hvorfor gør du det så ikke på en ordentlig måde?? Det har undret mig meget..

Du må undskyld hvis du føler dig angrebet, er bestemt ikke meningen, men her på forummet plejer der at være god stemning, trods forskellige meninger nogle gange, jeg synes tit du kun bidrager negativt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl..

Wa salam.
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 5 perler

Indlægby Omar1924 » ons feb 15, 2012 20:02

Hej shia.

Hvis du søger sandheden og gerne vil have detaljeret viden om islam, ville det så ikke være bedre at henvende dig til nogle lærde? du kunne jo gå ind på Qibla.com og sende dine spørgsmål ind, så ville de kunne forklare dig alt, og indag på arabisk.
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ طُوبَىٰ لَهُمۡ وَحُسۡنُ مَـَٔابٍ۬
Omar1924

Tro: Sunni/Shâfi'î

Givet : 2 perler
Fået : 6 perler

Indlægby imami_ali » fre feb 17, 2012 01:40

al salam 3la man rad al salam(salam alikom) og hej omar:)

Jeg synes at det er et godt spørgsmål søsteren kom med, og smukt svar fra bror abu saif. det her er mit første indlæg her på forumet og inshallah ikke den sidste. Jeg undrede mig over den angreb på sunni sunni, og den drejning emnet fik. jeg håber ikke at i altid svare på den måde:), for ellers vil man aldrig spørg her:D...

et hurtig spørgsmål til omar:
du siger åbenbart ikke salam alikom til shia, kan du begrund det:)?

Hej shia.

må allah retlede os alle.

salam alikom.
imami_ali

Geografisk sted: Århus

Indlægby Mila » fre feb 17, 2012 02:05

wa alaikum salam bror.
velkommen til forummet, håber du vil få glæde af siden...

Vil lige sige sunni-sunni er en bror :-)
og den besked jeg skrev til vores bror, er rettet mod de indlæg han har skrevet efterfølgende. i religiøs debat forum ( hvor man skal være medlem af det forum for at skrive ) derfor skrev jeg det i denne tråd, da jeg synes han spørger meget angribende og sådan..

Synes vi her på siden, plejer at skrive på en ordentlig måde, det da ærgerligt hvis du har fået et andet indtryk. Men hvis nogle kommer og nærmest hakker ned på sunni Islam, som jeg lidt føler sunni-sunni gør, så må han kunne klare at man lige tager fat i ham :-)..

Det samme tror jeg også en der tilhøre shia ville gøre hvis vi hakkede ned på jeres overbevisning..

Håber det gav dig et lidt andet indtryk.

Wa salam.
"Kvinden er skabt ud af mandens ribben. Ikke ud af hans fod for at blive trampet på, ej heller fra hans hoved for at bestemme over ham, men fra hans ribben for at være ligeværdig, under hans arm for at blive beskyttet, og tæt ved hans hjerte for at blive elsket"

Alhamdulillah for alt <3
Brugeravatar
Mila

Geografisk sted: hovedstaden
Tro: Sunni/Hanafî
Køn: Hunkøn

Givet : 4 perler
Fået : 5 perler

Indlægby Omar1924 » man feb 20, 2012 21:10

imami_ali skrev:al salam 3la man rad al salam(salam alikom) og hej omar:)

Jeg synes at det er et godt spørgsmål søsteren kom med, og smukt svar fra bror abu saif. det her er mit første indlæg her på forumet og inshallah ikke den sidste. Jeg undrede mig over den angreb på sunni sunni, og den drejning emnet fik. jeg håber ikke at i altid svare på den måde:), for ellers vil man aldrig spørg her:D...

et hurtig spørgsmål til omar:
du siger åbenbart ikke salam alikom til shia, kan du begrund det:)?

Hej shia.

må allah retlede os alle.

salam alikom.

Læs hans holdninger, og så det her bagefter.

Sheikh Gibril Haddad skriver:

The vast majority of the Scholars consider that sound (sahih) ahad hadiths are obligatory to practice and believe without the incurring of disbelief (kufr) but only sin (fisq) for whoever denies their validity, and the ruling of kufr applies only to mutawatir narrations such as the Qur'an and non-ahad hadiths.

http://www.livingislam.org/n/qau_e.html

Med andre ord:
- Hvis man nægter et Koran vers eller en mutawatir hadith, er det kufr (vantro).
- Hvis man nægter en ahad sahih hadith, er det fisq (stor synd).

Sheikh Gibril skriver dog lige efter:

However, the collective weight of certain ahad hadiths whose *meaning* - short of their actual chains - has tawatur status, dictates that they be included in `aqida, this being the case of many of the narrations pertaining to the afterlife although those of the punishment in the grave are mutawatir.

Dvs. der er nogle ahad ahadith, der opnår tawatur status igennem deres betydninger, og disse er at regne som Mutawatir.

Og derfor skriver jeg "hej" og ikke Salam Alaykum.
Jeg bedømmer ikke nogen, men benægter man nogle vigtige ting i islam, så taler resten for sig selv.
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ طُوبَىٰ لَهُمۡ وَحُسۡنُ مَـَٔابٍ۬
Omar1924

Indlægby sunni-sunni » tirs feb 21, 2012 15:35

Til Omar1924.

Hvad for en vers har jeg nægtet

Omar1924 skrev:Hvis man nægter en ahad sahih hadith, er det fisq (stor synd).

Vil du hav jeg skal tror på jeres hadith, tro i på vores nej, så er det, det sam.

Om du siger jeg er vantro eller ej, er jeg ligeglad.
sunni-sunni

Indlægby Omar1924 » tirs feb 21, 2012 15:57

Jeg siger ikke du har nægtet et Quran vers, men jeg ligger bare beviserne frem for hvad det betyder for en muslim at benægte sahih hadith

- Hvis man nægter et Koran vers eller en mutawatir hadith, er det kufr (vantro).

Jeg siger ikke at nogen er vantro, det lader jeg dem der har mere viden en mig gøre!
Omar1924

Lignende emner

-Shia og Sunni- MEGET VIGTIGT INFORMATIONER! Slettet
Forum: Islam
Forfatter: Gæst
Svar: 6
Sunni - Shia
Forum: Nye brugere
Forfatter: Akhi
Svar: 7
MuslimahLounge.dk - Nyt dansk sunni-forum for søstre!
Forum: IT & Web
Forfatter: AbU
Svar: 53
Bøger om demokrati
Forum: Politik og samfund
Forfatter: Anonymous
Svar: 0

Tilbage til Islam