imami_ali skrev:al salam 3la man rad al salam(salam alikom) og hej omar:)
Jeg synes at det er et godt spørgsmål søsteren kom med, og smukt svar fra bror abu saif. det her er mit første indlæg her på forumet og inshallah ikke den sidste. Jeg undrede mig over den angreb på sunni sunni, og den drejning emnet fik. jeg håber ikke at i altid svare på den måde:), for ellers vil man aldrig spørg her:D...
et hurtig spørgsmål til omar:
du siger åbenbart ikke salam alikom til shia, kan du begrund det:)?
Hej shia.
må allah retlede os alle.
salam alikom.
Læs hans holdninger, og så det her bagefter.
Sheikh Gibril Haddad skriver:
The vast majority of the Scholars consider that sound (sahih) ahad hadiths are obligatory to practice and believe without the incurring of disbelief (kufr) but only sin (fisq) for whoever denies their validity, and the ruling of kufr applies only to mutawatir narrations such as the Qur'an and non-ahad hadiths.
http://www.livingislam.org/n/qau_e.htmlMed andre ord:
- Hvis man nægter et Koran vers eller en mutawatir hadith, er det kufr (vantro).
- Hvis man nægter en ahad sahih hadith, er det fisq (stor synd).
Sheikh Gibril skriver dog lige efter:
However, the collective weight of certain ahad hadiths whose *meaning* - short of their actual chains - has tawatur status, dictates that they be included in `aqida, this being the case of many of the narrations pertaining to the afterlife although those of the punishment in the grave are mutawatir.
Dvs. der er nogle ahad ahadith, der opnår tawatur status igennem deres betydninger, og disse er at regne som Mutawatir.
Og derfor skriver jeg "hej" og ikke Salam Alaykum.
Jeg bedømmer ikke nogen, men benægter man nogle vigtige ting i islam, så taler resten for sig selv.
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ طُوبَىٰ لَهُمۡ وَحُسۡنُ مَـَٔابٍ۬