Bryllup

Formidling af Islam. For debat henvises der til Religiøs Dialog forummet

Redaktør: Islam Mods

Bryllup

Indlægby MinaMuslim » ons jan 25, 2012 23:09

Asalam Alaikum. :)

Jeg har fået fortalt at jo mindre man 'fester' om sit ægteskab. Dvs. Holder offentligt bryllup. jo mere Velsignet er det?

Er der nogen der kan bekræfte dette?
- Og hvis ja så med kilder insh'Allah.

.. Allah ved bedst.
Brugeravatar
MinaMuslim

Tro: Sunni/Shâfi'î
Køn: Hunkøn

Givet : 0 perle
Fået : 0 perle

Re: Bryllup

Indlægby MinaMuslim » tors jan 26, 2012 00:13

- jeg ved det er Sunnah at invitere folk til Walihma ('bryllupsmidag').
Men hvorvidt bør man 'fejre' det?
Brugeravatar
MinaMuslim

Indlægby Hanbali » tors jan 26, 2012 09:54

Asalam aleikum, akhi, der er konsensus om at formøble en formue på brylluppet står i skærende modstrid med Islamisk lovgivning. Foruden autentiske ahadith, bruger en hel del islamiske lærde blandt andet følgende Koraniske passage i surat Al-araf som bevis herfor:
( و لا تسرفوا إنه لا يحب المسرفين )
(Spis og drik! Men gå dog ikke for vidt, da Han visselig ikke elsker de der går for vidt)

ifølge tafsir: spis og drik af de goder, som Allah har forsynet jer. Men overskrid ikke rimelighedens grænser deri. Allah elsker ikke de, der ikke holder sig inden for rimelighedens grænser ved at overdrive i sin indtagelse af mad og drikke og lignende.

Hvad angår det ægteskab, hvori velsignelsen forligger allermægtigst er den, som Umar bin khattab beskriver - Allahs tilfredshed hvile på ham - fra autoritativ kilde (berettet af blandt andre Ahmad bin hanbal, al-hakim og al-bayhagii) :

:" إِيَّاكُمْ وَالْمُغَالاَةِ فِى مُهُورِ النِّسَاءِ فَإِنَّهَا لَوْ كَانَتْ تَقْوَى عِنْدَ اللَّهِ أَوْ مَكْرُمَةً عِنْدَ النَّاسِ لَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَوْلاَكُمْ بِهَا مَا نَكَحَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- شَيْئًا مِنْ نِسَائِهِ وَلاَ أَنْكَحَ وَاحِدَةً مِنْ بَنَاتِهِ بِأَكْثَرِ مِنِ اثْنَىْ عَشَرَةَ أُوقِيَّةً وَهِىَ أَرْبَعُمِائَةِ دِرْهَمٍ وَثَمَانُونَ دِرْهَمًا

(Tag jer i agt for at give alt for meget i Mahr (medgift som kvinden modtager af manden i forbindelse med indgåelse af ægteskabet), for hvis dette havde været fromhed hos Allah el. ædelhed hos folket, havde Profeten (sala Allah aleihi wa salam) været den første, der havde foretaget sig dette. Profeten (sala Allah aleihi wa salam) har ikke på noget som helst tidspunkt ladet sig formæle med en af sine hustruer el. bortgiftet en af sine døtre i en størrelsesorden over 12 ugiyah (1 ugiyah modsvarer 40 dirham. Og på grundlag heraf modsvarer 1 ugiyah hos hanafiyya 200,8 gram.)

Walima (festmåltid) er sunnah ifølge Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), idet han sagde:
(أولموا ولو بشاة)
(afhold en banket, skønt kun med et får)

Måden på at afholde Walima på korrekt vis, kan du læse i ahadithbøgerne, navnlig i Sahih Bukhari under emnet. Men det er ikke en betingelse at walima gøres på dagen. Man kan sagtens vente til næste dag. Og de samlede udgifter dertil skal ikke være af astronomiske beløb. Man skal være rimelig og holde udgifterne nede i videst mulig omfang. Yani, i Profetens tid var det helt normalt at man begrænsede sig til fx dadler – og gæsterne stillede sig tilfreds dermed. Men jeg tror ikke at en arabisk far el. mor for den sags skyld nu til dags vil finde et behag i, at walima skal have et beskedent omfang, da det ikke er prestigefyldt i de flestes opfattelse - Wa Allahu Alam. Yani,selv min far siger dag ud og dag ind med et dansende smil mellem læberne, at den dag jeg erklærer mig parat, så vil han lave et ægteskab til sådan en grad at det halve kunne være nok sådan at jeg får lov til at leve som en lille konge på dagen. Og når jeg modargumenterer ham med ahadith, kalder han mig gnavent for det meste en trist mørkemand. Derfor er det vigtigt i den tid, vi har nu, at man er i stand til at afholde omkostningerne ved sit eget bryllup således at man sætter sin families skøre indfald ude af indflydelse ifølge min personlige holdning.
Hanbali
Banned

Fået : 1 perle

Indlægby Zana » tors jan 26, 2012 23:05

Wa ’alaykum as-salam,

Offentliggørelse af et ægteskab indebærer ikke nødvendigvis, at man fester meget omkring det. Man bør følge Sunna og afholde walima, hvor det essentielle er, at man samler familie/venner og offenliggører ægteskabet. Samtidig opfordres der stærkt til ikke at gøre unødvendigt meget ud af det.

Mindes at være blevet undervist i et meget gavnligt kursus på IslamAkademiet.dk, som jeg blot vil dele med jer. Det handler ikke kun om ikke at blive gift ved et overdådigt bryllup, men at man er ydmyg i alt, hvad man foretager sig i livet. Vi ønsker at være fuldstændig troende og have komplet kærlighed til Allah Den Ophøjede og Hans elskede Sendebud (Allahs ypperste velsignelser og fred være med ham), men vi står over for vanskeligheder. Især ét problem er, at vi har kærlighed til ting/penge/status, som forhindrer os i at have fuldstændighed kærlighed. Når man afholder et overdådigt bryllup (og går ud over, hvad der er nødvendigt for at offentliggøre et bryllup), er det således med til at danne en kærlighed til denne verden. Og den blinder os samtidig med, at den forhindrer os i at tilbede Allah, som det tilkommer Ham.

Så er der måske nogle der mener, at det er en overdrivelse. Men er det virkelig det? Vi muslimer har det med at finde på undskyldninger for at legitimere vores handlinger, der jo er så ”uskyldige”. Og det kan godt være, at det virker sådan, men det er ikke for sjovt, at vi er blevet velsignet med Profeten Muhammad (Allahs fred og velsignelser være med ham). Han er visdommen selv, og gav de mindste svar på de største problemer. Men det er som om, at vi muslimer har glemt, at Profetens (Allahs fred og velsignelser være med ham) ord er en gave til sig. Vi bliver advaret om at vi skal værne om vores iman, og vores kærlighed til det Hinsides. Vi bliver fortalt, at vi skal leve i denne verden, men at vi samtidig ikke skal have denne verden i os. Vi har medicinen foran os, og samtidig nægter vi at tage den. Og de største problemer starter faktisk så småt i hjertet med tanker/handlinger, der virker uskyldige, indtil det har vokset sig stort og har fået et godt rodfæste. Derefter har man besvær med at fjerne det. Og så siger man, at det er en overdrivelse og uskyldigt? :)

Alt bør gøres med måde, hvorfor der ikke opfordres til, at man slet ikke afholder et bryllup. Det vil nok være de fleste forældres mareridt! Man bør følge Sunna. Så ja, hvis Allah Den Ophøjede vil, vil der også være flere velsignelser i det ægteskab. Ovenstående er ikke henvendt til trådstarteren specifikt, men først og fremmest en påmindelse til mig selv.
Zana
Aktiv Bruger

Tro: Sunni/Hanafî

Givet : 11 perler
Fået : 41 perler

Indlægby MinaMuslim » fre jan 27, 2012 15:54

Hanbali skrev:Asalam aleikum, akhi, der er konsensus om at formøble en formue på brylluppet står i skærende modstrid med Islamisk lovgivning. Foruden autentiske ahadith, bruger en hel del islamiske lærde blandt andet følgende Koraniske passage i surat Al-araf som bevis herfor:
( و لا تسرفوا إنه لا يحب المسرفين )
(Spis og drik! Men gå dog ikke for vidt, da Han visselig ikke elsker de der går for vidt)

ifølge tafsir: spis og drik af de goder, som Allah har forsynet jer. Men overskrid ikke rimelighedens grænser deri. Allah elsker ikke de, der ikke holder sig inden for rimelighedens grænser ved at overdrive i sin indtagelse af mad og drikke og lignende.

Hvad angår det ægteskab, hvori velsignelsen forligger allermægtigst er den, som Umar bin khattab beskriver - Allahs tilfredshed hvile på ham - fra autoritativ kilde (berettet af blandt andre Ahmad bin hanbal, al-hakim og al-bayhagii) :

:" إِيَّاكُمْ وَالْمُغَالاَةِ فِى مُهُورِ النِّسَاءِ فَإِنَّهَا لَوْ كَانَتْ تَقْوَى عِنْدَ اللَّهِ أَوْ مَكْرُمَةً عِنْدَ النَّاسِ لَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَوْلاَكُمْ بِهَا مَا نَكَحَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- شَيْئًا مِنْ نِسَائِهِ وَلاَ أَنْكَحَ وَاحِدَةً مِنْ بَنَاتِهِ بِأَكْثَرِ مِنِ اثْنَىْ عَشَرَةَ أُوقِيَّةً وَهِىَ أَرْبَعُمِائَةِ دِرْهَمٍ وَثَمَانُونَ دِرْهَمًا

(Tag jer i agt for at give alt for meget i Mahr (medgift som kvinden modtager af manden i forbindelse med indgåelse af ægteskabet), for hvis dette havde været fromhed hos Allah el. ædelhed hos folket, havde Profeten (sala Allah aleihi wa salam) været den første, der havde foretaget sig dette. Profeten (sala Allah aleihi wa salam) har ikke på noget som helst tidspunkt ladet sig formæle med en af sine hustruer el. bortgiftet en af sine døtre i en størrelsesorden over 12 ugiyah (1 ugiyah modsvarer 40 dirham. Og på grundlag heraf modsvarer 1 ugiyah hos hanafiyya 200,8 gram.)

Walima (festmåltid) er sunnah ifølge Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), idet han sagde:
(أولموا ولو بشاة)
(afhold en banket, skønt kun med et får)

Måden på at afholde Walima på korrekt vis, kan du læse i ahadithbøgerne, navnlig i Sahih Bukhari under emnet. Men det er ikke en betingelse at walima gøres på dagen. Man kan sagtens vente til næste dag. Og de samlede udgifter dertil skal ikke være af astronomiske beløb. Man skal være rimelig og holde udgifterne nede i videst mulig omfang. Yani, i Profetens tid var det helt normalt at man begrænsede sig til fx dadler – og gæsterne stillede sig tilfreds dermed. Men jeg tror ikke at en arabisk far el. mor for den sags skyld nu til dags vil finde et behag i, at walima skal have et beskedent omfang, da det ikke er prestigefyldt i de flestes opfattelse - Wa Allahu Alam. Yani,selv min far siger dag ud og dag ind med et dansende smil mellem læberne, at den dag jeg erklærer mig parat, så vil han lave et ægteskab til sådan en grad at det halve kunne være nok sådan at jeg får lov til at leve som en lille konge på dagen. Og når jeg modargumenterer ham med ahadith, kalder han mig gnavent for det meste en trist mørkemand. Derfor er det vigtigt i den tid, vi har nu, at man er i stand til at afholde omkostningerne ved sit eget bryllup således at man sætter sin families skøre indfald ude af indflydelse ifølge min personlige holdning.

Mash'Allah broder, rigtig fin forklaring Mash'Allah. :-)
Det svarede på mit spørgsmål. BarakAllahu feeka.

En eneste rettelse til din tekst, er "Akhi", jeg er en søster :lol:
Brugeravatar
MinaMuslim

Lignende emner

Bryllup
Forum: Islam
Forfatter: Mai
Svar: 13
DU MÅ IKKE HOLDE BRYLLUP NÅR DET ER....?
Forfatter: Muslima_SK
Svar: 2
Bryllup mellem en kristen og muslim?
Forfatter: Wenner
Svar: 16
islamisk bryllup
Forfatter: Merve
Svar: 0
Islamisk bryllup?