Jeg har fået fortalt at jo mindre man 'fester' om sit ægteskab. Dvs. Holder offentligt bryllup. jo mere Velsignet er det?
Er der nogen der kan bekræfte dette?
- Og hvis ja så med kilder insh'Allah.
.. Allah ved bedst.
Redaktør: Islam Mods
Hanbali skrev:Asalam aleikum, akhi, der er konsensus om at formøble en formue på brylluppet står i skærende modstrid med Islamisk lovgivning. Foruden autentiske ahadith, bruger en hel del islamiske lærde blandt andet følgende Koraniske passage i surat Al-araf som bevis herfor:
( و لا تسرفوا إنه لا يحب المسرفين )
(Spis og drik! Men gå dog ikke for vidt, da Han visselig ikke elsker de der går for vidt)
ifølge tafsir: spis og drik af de goder, som Allah har forsynet jer. Men overskrid ikke rimelighedens grænser deri. Allah elsker ikke de, der ikke holder sig inden for rimelighedens grænser ved at overdrive i sin indtagelse af mad og drikke og lignende.
Hvad angår det ægteskab, hvori velsignelsen forligger allermægtigst er den, som Umar bin khattab beskriver - Allahs tilfredshed hvile på ham - fra autoritativ kilde (berettet af blandt andre Ahmad bin hanbal, al-hakim og al-bayhagii) :
:" إِيَّاكُمْ وَالْمُغَالاَةِ فِى مُهُورِ النِّسَاءِ فَإِنَّهَا لَوْ كَانَتْ تَقْوَى عِنْدَ اللَّهِ أَوْ مَكْرُمَةً عِنْدَ النَّاسِ لَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَوْلاَكُمْ بِهَا مَا نَكَحَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- شَيْئًا مِنْ نِسَائِهِ وَلاَ أَنْكَحَ وَاحِدَةً مِنْ بَنَاتِهِ بِأَكْثَرِ مِنِ اثْنَىْ عَشَرَةَ أُوقِيَّةً وَهِىَ أَرْبَعُمِائَةِ دِرْهَمٍ وَثَمَانُونَ دِرْهَمًا
(Tag jer i agt for at give alt for meget i Mahr (medgift som kvinden modtager af manden i forbindelse med indgåelse af ægteskabet), for hvis dette havde været fromhed hos Allah el. ædelhed hos folket, havde Profeten (sala Allah aleihi wa salam) været den første, der havde foretaget sig dette. Profeten (sala Allah aleihi wa salam) har ikke på noget som helst tidspunkt ladet sig formæle med en af sine hustruer el. bortgiftet en af sine døtre i en størrelsesorden over 12 ugiyah (1 ugiyah modsvarer 40 dirham. Og på grundlag heraf modsvarer 1 ugiyah hos hanafiyya 200,8 gram.)
Walima (festmåltid) er sunnah ifølge Profeten (salla lāhu 'alayhi wa sallam), idet han sagde:
(أولموا ولو بشاة)
(afhold en banket, skønt kun med et får)
Måden på at afholde Walima på korrekt vis, kan du læse i ahadithbøgerne, navnlig i Sahih Bukhari under emnet. Men det er ikke en betingelse at walima gøres på dagen. Man kan sagtens vente til næste dag. Og de samlede udgifter dertil skal ikke være af astronomiske beløb. Man skal være rimelig og holde udgifterne nede i videst mulig omfang. Yani, i Profetens tid var det helt normalt at man begrænsede sig til fx dadler – og gæsterne stillede sig tilfreds dermed. Men jeg tror ikke at en arabisk far el. mor for den sags skyld nu til dags vil finde et behag i, at walima skal have et beskedent omfang, da det ikke er prestigefyldt i de flestes opfattelse - Wa Allahu Alam. Yani,selv min far siger dag ud og dag ind med et dansende smil mellem læberne, at den dag jeg erklærer mig parat, så vil han lave et ægteskab til sådan en grad at det halve kunne være nok sådan at jeg får lov til at leve som en lille konge på dagen. Og når jeg modargumenterer ham med ahadith, kalder han mig gnavent for det meste en trist mørkemand. Derfor er det vigtigt i den tid, vi har nu, at man er i stand til at afholde omkostningerne ved sit eget bryllup således at man sætter sin families skøre indfald ude af indflydelse ifølge min personlige holdning.

| Bryllup Forum: Islam Forfatter: Mai Svar: 13 |
DU MÅ IKKE HOLDE BRYLLUP NÅR DET ER....? Forum: Islam Forfatter: Muslima_SK Svar: 2 |
Bryllup mellem en kristen og muslim? Forum: Islam Forfatter: Wenner Svar: 16 |
islamisk bryllup Forum: Islam Forfatter: Merve Svar: 0 |
Islamisk bryllup? Forum: Fri Debat Forfatter: Musliim Svar: 7 |
Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Google [Bot] og 4 gæster